Відповідальність за порушення карантинних обмежень та служба донорства крові — засідання профільного комітету

2 вересня під головуванням Михайла Радуцького відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). Під час засідання розглядалися законопроєкти «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» реєстр. № 3648 (друге читання); «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СOVID-19)» реєстр. № 3890. Також обговорювалися ситуація, що склалася з наданням медичної допомоги населенню та забезпеченням санітарно-епідемічного благополуччя у Житомирській обл., та проведення виїзного засідання Комітету в Одеській обл. У засіданні, окрім членів Комітету, також взяли участь Ірина Микичак, заступник міністра охорони здоров’я, Наталія Остапченко, заступник голови Житомирської обласної державної адміністрації (ОДА), Микола Суслик, начальник Управління охорони здоров’я Житомирської ОДА, Олександр Банчук, заступник міністра юстиції України, Тетяна Рябуха, народний депутат, голова підкомітету у справах сім’ї та дітей Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики.

 

ЗАКУПІВЛІ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛ.

Сергій Кузьміних, голова підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету, повідомив, що 7 квітня 2020 р. КНП «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради проведено закупівлі автоматизованої портативної системи виявлення нуклеїнових кислот iPonatic за спрощеною процедурою, встановленою для товарів, робіт та послуг, призначених для протидії COVID-19. Дана система була закуплена за 1,32 млн грн і, за його словами, за її допомогою проводиться близько 10 тестів за день. А європейські аналоги проводять 96 проб за 2,5 год, хоч і коштують 2,7 млн грн, до того ж вони, окрім збільшеної кількості тестів, також мають більшу точність.

Окрім цього, згідно з відкритими даними в мережі Інтернет система виявлення нуклеїнових кислот iPonatic коштує 550–650 тис. грн.

У зв’язку з цим С. Кузьміних звернувся до представників Житомирської ОДА з проханням прокоментувати, чому не здійснено контроль за проведенням даної закупівлі. Також він звернув увагу, що в Житомирській обл. зафіксовано ряд порушень, які призвели до втрати бюджетних коштів під час закупівель КП «Лікарня № 1» — на суму 20 млн грн, КНП «Обласний медичний центр психічного здоров’я» — на суму 725 тис. грн і КП «Дитяча лікарня імені В.Й. Башека» — на суму 1,5 млн грн. Під час даних закупівель постачальниками неправомірно додано податок на додану вартість на ціну медичних засобів. Тому він попросив представників Житомирської ОДА провести моніторинг та вжити заходів щодо повернення цих коштів і в подальшому запобігати виникненню подібних ситуацій. Також він запитав, чи проводилася робота з обласним департаментом освіти щодо закупівлі безконтактних термометрів, дезінфекційних засобів та інших засобів захисту для обласних закладів освіти.

Після завершення виступу він попросив членів Комітету підтримати його пропозицію щодо звернення в правоохоронні органи, Антимонопольний комітет України та Рахункову палату України через вищезазначені порушення в сфері закупівель.

Наталія Остапченко відповіла, що заклади охорони здоров’я проводять закупівлі самостійно, і для цього в них створені відповідні тендерні комітети. Стосовно закупівлі КНП «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» вона зазначила, що керівництвом та тендерним комітетом цього закладу був проведений моніторинг постачальників, які могли б швидко поставити необхідне обладнання. На момент проведення закупівлі (07.04.2020 р.) автоматизованої портативної системи виявлення нуклеїнових кислот iPonatic на неї була найкраща ціна та швидка поставка.

Вона додала, якщо в народних депутатів є підстави вважати, що заклад під час закупівлі порушив законодавство, то Житомирська ОДА підтримує рішення про звернення до контролюючих органів щодо перевірки цієї закупівлі.

Стосовно закупівель інших закладів, про які повідомив С. Кузьміних, вона зазначила, що більшість із них є комунальними некомерційними підприємствами, які підпорядковані місту, і Житомирська ОДА немає повноважень щодо втручання в їх діяльність чи здійснення контролю за нею. Усі закупівлі в цих закладах проводяться ними самостійно, і відповідні уповноважені особи цих закладів несуть персональну відповідальність за цей процес.

Дошкільні та заклади середньої освіти не підпорядковані Управлінню охорони здоров’я Житомирської ОДА, а підпорядковуються виключно місцевим органам влади або об’єднанням територіальних громад чи районним державним адміністраціям. Однак, за повідомленнями Любарської районної державної адміністрації, заклади освіти забезпечені необхідною кількістю безконтактних термометрів і засобами захисту для початку навчального року.

Микола Суслик зазначив, що Управлінням охорони здоров’я Житомирської ОДА була ініційована закупівля апарату iPonatic, оскільки на початок квітня в лабораторному центрі області був лише один апарат, і потрібно було якомога швидше зміцнити діагностичну базу. Для цього з перинатального центру на лабораторний центр був переміщений апарат, який теж використовувався для діагностики COVID-19. Обласна комісія з питань техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій виділила з резервного фонду кошти на придбання ще одного апарату і поставила його в КНП «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського», оскільки даний заклад не входив в «першу хвилю» закладів для лікування хворих на COVID-19.

Безпосередньо самою процедурою закупівель займалася КНП «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського», і апаратом iPonatic за час експлуатації проведено більше 2 тис. обстежень, у першу чергу медичних працівників, які працюють безпосередньо в цьому закладі, і пацієнтів закладу. Завдяки цьому виявлено більш ніж 40 позитивних результатів дослідження.

Стосовно закладів освіти обласний департамент освіти повідомив в Управління охорони здоров’я Житомирської ОДА, що заклади освіти забезпечені всіма необхідними протиепідемічними засобами для проведення навчального процесу.

Ірина Микичак підкреслила, що у МОЗ відзначають активну роботу Житомирської обл. в розширенні лабораторної бази, що дає можливість оперативно реагувати на ситуацію. На сьогодні у цьому регіоні показник смертності та захворюваності нижчий за середній по Україні — близько 285 при 330 загально­українському показнику захворюваності. Тобто область досить ефективно протидіє COVID-19.

Також в області 50% ліжкового фонду, виділеного для хворих на COVID-19, забезпечено кисневими магістралями, і область працює над підвищенням цього показника.

С. Кузьміних зауважив, що iPonatic проводить 10 тестувань на день, і ним аж ніяк не могли зробити 2000 тестувань протягом періоду експлуатації КНП «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського».

Підсумовуючи результати обговорення цих закупівель, М. Радуцький зауважив, що, враховуючи надану Житомирською ОДА інформацію, Комітет не отримав повноцінних відповідей щодо закупівлі медичного обладнання за завищеними цінами. Тому Комітет прийняв рішення звернутися до МОЗ та Державної аудиторської служби України з проханням провести перевірку за фактами закупівлі медичного обладнання, озвучених С. Кузьміних.

ДОНОРСЬКА КРОВ ТА ЇЇ КОМПОНЕНТИ

Під час засідання Комітет прийняв ряд пропозицій до тексту проєкту Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові», в рамках його підготовки до другого читання за реєстр. № 3648. Зокрема, даним законопроєктом передбачено ліцензування всіх закладів, які працюють у системі крові, яке здійснюватиме новоутворений орган. Також він відстежуватиме шлях крові донора до кінцевого пункту призначення. Через велику кількість поправок озвучувалися лише деякі з них.

Так, Тетяна Рябуха просила врахувати в даному проєкті пропозицію щодо виділення донорам додаткового вихідного дня за здійснення добровільної здачі крові, чи її компонентів.

На це Ольга Стефанишина, яка виступала доповідачем з цього законопроєкту, зауважила, що фізіо­логічного сенсу в другому вихідному дні для відпочинку немає. Оскільки якесь занедужання через здачу крові можливе в перший день, тому другий день вже є надмірним навантаженням на роботодавця, про що зауважували в Європейському Союзі. Тому вона запропонувала зробити перехідний період 5 років, протягом якого донорам надаватимуть існуючі пільги, в тому числі додатковий вихідний день. Дана пропозиція була підтримана членами Комітету, і прийнято рішення рекомендувати Парламенту законопроєкт № 3648 прийняти в другому читанні та в цілому як закон.

ШТРАФИ ЗА ПОРУШЕННЯ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ

Члени Комітету розглянули й законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СOVID-19) реєстр. № 3890. Цим проєктом пропонується встановити відповідальність за порушення санітарного законодавства для підприємств, установ, організацій, громадян — суб’єктів господарської діяльності за пропуск, допуск осіб у громадські будинки, споруди, громадський транспорт під час дії карантину без засобів індивідуального захисту або невжиття заходів щодо перебування особи без такого засобу індивідуального захисту. За дане порушення передбачено накладання штрафу від 3400 до 5100 грн.

Олександр Банчук зауважив, що на сьогодні Кодексом про адміністративні правопорушення передбачені штрафні санкції за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил на громадян у розмірі від 17 до 34 тис. грн та на посадових осіб від 34 до 170 тис. грн. Справи про такі правопорушення розглядаються виключно в судовому порядку. Однак законопроєктом № 3890 передбачено можливість накладення штрафу безпосередньо під час встановлення факту порушення, і він накладатиметься не на посадових осіб підприємств, а на саме підприємство або інших суб’єктів господарювання.

За результатами обговорення Комітет прийняв рішення рекомендувати Парламенту включити даний законопроєкт до порядку денного четвертої сесії Парламенту та за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу.

Окрім цього, під час засідання прийнято наступні рішення:

1. Про проведення 11 вересня виїзного засідання Комітету в Одеській обл. на прохання голови Одеської ОДА. Під час даного засідання планується обговорення нагальних проблем із наданням медичної допомоги в Одеській обл. в умовах пандемії COVID-19 і розпочатого ІІ етапу медичної реформи. Також із проханням провести виїзне засідання в цьому регіоні до Комітету зверталися й жителі регіону у зв’язку з порушеннями надання медичної допомоги в Одеському обласному онкологічному диспансері та в КНП «Білгород-Дністровська центральна районна лікарня»

2. На наступне після виїзного засідання Комітету запросити Андрія Віленського, якого 31 серпня Уряд призначив т.в.о. голови Національної служби здоров’я України, та вислухати його бачення роботи відомства в рамках ІІ етапу реформи охорони здоров’я. Також прийнято рішення запросити на це ж засідання й Максима Степанова, міністра охорони здоров’я України, з презентацією плану дій МОЗ щодо даної реформи та стосовно фінансування галузі в 2021 р.

Євген Прохоренко,
фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті