Ринок дієтичних добавок в Україні: аналіз аптечного продажу за підсумками 2020 р.

Ринок дієтичних добавок в Україні впевнено зростає. За темпами приросту даний сегмент значно випереджає інші категорії товарів «аптечного кошика» — лікарські засоби, косметику та медичні вироби. Так, за підсумками 2020 р., обсяги роздрібного продажу дієтичних добавок збільшилися на 25,8% у грошовому вираженні. Для порівняння, приріст у категорії лікарських засобів становив 7,9%, медичних виробів — 18,8%, косметики — 3,7%. У чому ж причини такого стрімкого розвитку сегмента дієтичних добавок? У даній публікації ми спробуємо відповісти на це запитання та виявити основні драйвери зростання даної категорії. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

Фактори зростання

За підсумками 2020 р. обсяги ринку дієтичних добавок в Україні становили 8 млрд грн, на 25,8 % більше порівняно з попереднім роком.

Безумовно, пандемія коронавірусу та введення жорсткого карантину в усій країні позначилися і на даному сегменті (із 12 березня в країні було запроваджено жорсткий карантин, який тривав до 22 травня), про що свідчить зменшення обсягів продажу у IІ кв.

Поверненню до високих показників приросту ринку дієтичних добавок у IV кв. сприяли збільшення обсягів продажу у натуральному вираженні та перерозподіл споживання в бік більш дороговартісних варіантів, поява нових товарів на ринку, а також помірне підвищення ціни (рис. 1).

Рис. 1
Індикатори зміни обсягів аптечного продажу дієтичних добавок у грошовому вираженні за період з I кв. 2016 до IV кв. 2020 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Індикатори зміни обсягів аптечного продажу дієтичних добавок у грошовому вираженні за період з I кв. 2016 до IV кв. 2020 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Слід зазначити, що за середньозваженою вартістю 1 упаковки сегмент дієтичних добавок є однією з найдорожчих категорій товарів «аптечного кошика»*. За підсумками 2020 р. цей показник становить 91,8 грн, на 17,4% більше за поперед­ній рік (рис. 2).

Рис. 2
Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки дієтичних добавок за підсумками 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту порівняно з попереднім роком
Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки дієтичних добавок за підсумками 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту порівняно з попереднім роком

Зростання частки дієтичних добавок у загальній структурі аптечного продажу товарів «аптечного кошика» привертає увагу вже не один рік поспіль. У 2020 р. даний показник продовжував підвищуватися, а в листопаді досяг пікового значення у 9% (рис. 3).

Рис. 3
Динаміка питомої ваги дієтичних добавок у структурі товарів «аптечного кошика» за період з січня 2016 по грудень 2020 р. у грошовому вираженні
Динаміка питомої ваги дієтичних добавок у структурі товарів «аптечного кошика» за період з січня 2016 по грудень 2020 р. у грошовому вираженні

Слід зазначити, що у 2020 р. на динаміку розвитку сегмента дієтичних добавок на фоні пандемії COVID-19 значно вплинуло вірусне поширення інформації щодо доцільності застосування вітамінів С, D та цинку. У результаті інформаційної хвилі відмічено стрімке збільшення кількості відповідних запитів в інтернеті та обсягів споживання. Про підвищення інтересу споживачів до вітамінів С, D та цинку у всесвітній мережі свідчать дані Google Trends (рис. 4).

Рис. 4
Динаміка запитів (російською мовою) «Витамин D», «Витамин C» та «Цинк» в Google за період з 5 січня 2020 р. по 27 грудня 2021 р.**
Динаміка запитів (російською мовою) «Витамин D», «Витамин C» та «Цинк» в Google за період з 5 січня 2020 р. по 27 грудня 2021 р.**
Зростання частки дієтичних добавок у загальній структурі продажу товарів «аптечного кошика» привертає увагу вже не один рік поспіль

Лідери та драйвери

Лідерами за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 2020 р. є дієтичні добавки, що сприяють нормалізації і підтримці нормальної мікрофлори кишечнику (табл. 1). У топ-3 увійшли також дієтичні добавки — джерела моновітамінів і вітаміноподібних речовин, обсяги продажу яких порівняно з попереднім роком збільшилися у 3,2 раза, а також діє­тичні добавки — джерела вітамінно-мінеральних комплексів.

Таблиця 1. Топ-10 підкатегорій дієтичних добавок за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 2020 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з попереднім роком
п/п Підкатегорія дієтичних добавок Обсяги аптечного продажу у 2020 р., млн грн Приріст до 2019 р., %
1 Дієтичні добавки, що сприяють нормалізації і підтримці нормальної мік­рофлори кишечнику 931,7 2,9
2 Дієтичні добавки — джерела моновітамінів і вітаміноподібних речовин 715,1 220,5
3 Дієтичні добавки — джерела вітамінно-мінеральних комплексів 627,5 43,9
4 Дієтичні добавки для підтримки функції печінки, жовчовивідних шляхів і жовчного міхура 554,8 24,6
5 Дієтичні добавки — джерела вітамінних комплексів 429,3 21,5
6 Дієтичні добавки для зниження ризику функціональних порушень жіночих циклічних процесів 349,4 6,2
7 Дієтичні добавки, що сприяють регуляції функції органів дихання 291,1 24,0
8 Дієтичні добавки, що сприяють нормалізації ліпідного обміну 282,8 35,3
9 Дієтичні добавки — сорбенти 244,3 7,3
10 Дієтичні добавки загальнозміцнювальної дії 242,8 –9,0

Лідерами за обсягами продажу в підгрупі дієтичних добавок, що сприяють нормалізації і підтримці нормальної мікрофлори кишечнику, за підсумками 2020 р. є бренди Лактіале, Біо­Гая та Лактимак. У підгрупі джерела моновітамінів і вітаміноподібних речовин — Декрістол, Олідетрим та Вітамін С. Серед дієтичних добавок — джерел вітамінно-мінеральних комплексів — Доппельгерц, Фемібіон та Вітрум.

У рази порівняно з попереднім роком збільшилися обсяги продажу дієтичних добавок, що містять цинк (з 12,7 до 104 млн грн), дієтичних добавок — імуномодуляторів (з 61,4 до 118,7 млн грн) (рис. 5), дієтичних добавок, що сприяють нормалізації функцій імунної системи (з 1,7 до 15,2 млн грн) (рис. 6).

Рис. 5
Помісячна динаміка обсягів аптечного продажу дієтичних добавок, що містять цинк, та дієтичних добавок — імуномодуляторів з січня 2019 по грудень 2020 р.
Помісячна динаміка обсягів аптечного продажу дієтичних добавок, що містять цинк, та дієтичних добавок — імуномодуляторів з січня 2019 по грудень 2020 р.
Рис. 6
Помісячна динаміка обсягів аптечного продажу дієтичних добавок, що сприяють нормалізації функцій імунної системи, з січня 2019 по грудень 2020 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Помісячна динаміка обсягів аптечного продажу дієтичних добавок, що сприяють нормалізації функцій імунної системи, з січня 2019 по грудень 2020 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року

За підсумками 2020 р. рейтинг маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу дієтичних добавок очолюють вітчизняні компанії — Дельта Медікел, Ворвартс Фарма, ПРО-фарма та Фармак (табл. 2).

Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 2020 р. із зазначенням частки на ринку та темпів приросту відповідно до попереднього року

п/п
Маркетуюча організація Частка на ринку дієтичних добавок, % Приріст обсягів продажу до попереднього року, %
1 Дельта Медікел (Україна) 7,8 23,5
2 Ворвартс Фарма (Україна) 4,4 26,5
3 ПРО-фарма (Україна) 4,0 3,4
4 Фармак (Україна) 3,8 15,9
5 Mibe GmbH Arzneimittel (Німеччина) 3,5 396,6
6 Bayer Consumer Health (Швейцарія) 3,4 27,8
7 Solgar Vitamin and Herb (США) 3,3 47,1
8 Queisser Pharma (Німеччина) 3,2 44,0
9 Ananta Medicare (Індія) 3,0 10,2
10 Нутрімед (Україна) 2,5 51,7

У 2020 р. 1-ше місце серед брендів дієтичних добавок за обсягами роздрібного продажу у грошовому вираженні очолив Декрістол. У топ-10 також увійшов бренд Олідетрим (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-10 брендів дієтичних добавок за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками 2020 р.
2018 2019 2020 Бренд
120 17 1 Декрістол
1 1 2 Супрадин
4 2 3 Доппельгерц
6 5 4 Бетаргін
2 3 5 Лактіале
20 9 6 Рео
5 4 7 Вітатон
147 41 8 Олідетрим
11 7 9 Атоксіл
8 8 10 Біогая

Підсумки

Ринок дієтичних добавок динамічно розвивається, демонструючи двозначні темпи приросту та нарощуючи частку на фармринку України. Цьому сприяє цілий ряд факторів.

Зростання ринку у грошовому вираженні зумовлено збільшенням обсягів продажу у натуральному вираженні та перерозподілом споживання у бік більш дорогих товарів, зростанням середньозваженої ціни на 1 упаковку, лончем нових брендів, переведенням деяких лікарських засобів у категорію дієтичних добавок. Окрім того, споживання деяких підкатегорій товарів «злетіло» на фоні інформаційної хвилі та підвищення захворюваності на COVID-19.

Катерина Дмитрик
*Лікарські засоби, медичні вироби, дієтичні добавки та косметика
**Цифри показують популярність пошукового терміна відносно найвищої точки на графіку для певного регіо­ну та періоду. 100 — це пік популярності терміна. 50 означає, що популярність терміна вдвічі менша. 0 означає, що було замало даних про цей термін. Джерело даних trends.google.com
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті