Податковий локдаун для операторів ринку, або Як Уряд постанови по-тихому приймає-2

Асоціація «Оператори ринку медичних виробів»® AMOMD® (далі — Асоціація), яка з моменту свого створення щоденно працює для забезпечення функціонування ринку медичних виробів на конкурентних засадах та етичного і відповідального ведення бізнесу, цим пресповідомленням доводить до відома громадськості про сутність останніх змін до переліків, затверджених постановами КМУ від 20.03.2020 р. № 224 та № 225 (далі — Переліки, Перелік № 2241, Перелік № 2252).

Так, Уряд України, на жаль, вже традиційно поза порядком денним засідання Кабінету Міністрів України прийняв постанову від 7 квітня 2021 р. № 336. При цьому жодних супровідних документів до документа, мети та завдань, які він повинен вирішити, аналітичної інформації, яка б могла обґрунтувати таку «суспільну» потребу в цих змінах, під час розгляду в Уряді не оприлюднено.

Даною постановою назву підрозділу «Засоби індивідуального захисту» розділу «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» позначено приміткою «*».

Окрім цього, раніше зазначені примітки даного підрозділу «*», «**» викладено в такій редакції:

  • «*Підрозділ зазначається для звільнення від оподаткування податком на додану вартість лише для операцій з постачання на митній території України.»;
  • «**До позиції «медична маска» додається документ про відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005.»;
  • «***До зазначеної позиції товарів додається документ про відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003.». До таких позицій товарів відносяться «Халат ізоляційний медичний одноразовий» та «Костюм біологічного захисту/комбінезон».

Постанова № 336 офіційно опублікована в газеті «Урядовий кур’єр» від 15.04.2021 р. № 72 та, відповідно, набула чинності з 15 квітня 2021 р.

Такими змінами, на переконання Асоціації, вкотре штучно створюються умови, за яких ввезення продукції має відбуватися де-юре зі ставкою податку на додану вартість (ПДВ) 7%, а вже її постачання на митній території України — без ПДВ.

Окремий смуток і занепокоєння одночасно викликають в операторів ринку нововведені у 2021 р. примітки в Переліку № 224 та № 225, які стосуються обов’язкової відповідності ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005, а також ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003.

Дана новація була введена постановою КМУ від 27.01.2021 р. № 54 «Про внесення змін до переліків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224 і 225» (далі — постанова № 54).

Ця постанова є регуляторним актом і має широке коло своєї дії, зокрема і щодо ринку медичних виробів та засобів індивідуального захисту, вона не проходила громадського обговорення та громадську антикорупційну експертизу. Документ набув чинності 30 січня 2021 р. у зв’язку з опублікуванням в газеті «Урядовий кур’єр» від 30.01.2021 р. № 20.

По суті зміни постанови № 54, зокрема, торкнулися підрозділу «Засоби індивідуального захисту», який допов­нювався кількома примітками. Так примітка «*» означала, що для звільнення від сплати ПДВ товар, що відповідає позиції «медична маска», повинен мати документ про відповідність ДСТУ EN 14683:2014 «Маски хірургічні. Вимоги та методи випробування» та/або EN 14683:2005. Розділ доповнювався й приміткою «**», яка означала, що для звільнення від сплати ПДВ товари, що відповідають позиціям «Костюм біологічного захисту/комбінезон», «Халат ізоляційний медичний одноразовий», повинні мати документ про відповідність ДСТУ EN 14126:2008 «Одяг захисний. Захист від інфекційних агентів. Вимоги до експлуатаційних характеристик і методи випробування» та/або EN 14126:2003.

Постановою № 54 відповідні зміни також внесено й до переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 225.

На думку Асоціації, вказані зміни створюють дискримінаційні вимоги до операторів ринку медичних виробів.

Асоціація з січня 2021 р. досліджує питання прийняття цієї постанови та походження ініціативи цих приміток, про що готова зазначити наступне.

Так, на запит Асоціації від 01.02.2021 р. про надання повної інформації щодо прийнятої постанови № 54 Міністерство фінансів України розглянуло та надіслало на адресу Асоціації висновок про погодження його із зауваженнями.

У даному висновку зазначено, що постанова № 54 розроблялася з метою удосконалення порядку проведення закупівлі товарів, робіт і послуг та переліку товарів, робіт і послуг, затверджених постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 225, для здійснення заходів, спрямованих на боротьбу з пандемією.

З метою приведення у відповідність з даними державного реєстру лікарських засобів переліки, затверджені постановами КМУ № 224 та № 225, доповнюються новими позиціями (лікарськими засобами, медичними виробами, обладнанням), необхідними для лікування пацієнтів з гострою респіраторною хворобою СОVID-19, відповідно до протоколу робочої групи фахового супроводу закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення здійснення деяких заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (СОVID-19), від 03.12.2020 р. № 17. Однак в отриманому від МОЗ витягу з протоколу засідання відсутня інформація про рекомендацію включити до положень постанови № 54 примітки щодо відповідності ДСТУ.

Також на запит Асоціації від 01.02.2021 р. № ЗПІ-001-2021 про надання повної інформації щодо прийнятої Постанови № 54, МОЗ України 17.02.2021 р. надіслало на адресу Асоціації відповідь, в якій вказало, що Міністерство не є розпорядником інформації щодо переліків (списків) акредитованих лабораторій, які уповноважені на проведення робіт (здійснення досліджень) на відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005 та на відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003. Оскільки згідно із ст. 6 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» визначено, що акредитація здійснюється національним органом України з акредитації, який є державною організацією, що провадить некомерційну господарську діяльність. Він утворюється Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки). Основними функціями такого органу є, зокрема, акредитація органів з оцінки відповідності, в тому числі прийняття рішень про акредитацію, відмову в акредитації, розширення та обмеження сфери акредитації, тимчасове зупинення і поновлення дії та скасування атестата про акредитацію та ведення реєстру акредитованих органів з оцінки відповідності та реєстру персоналу з акредитації. На сьогодні таким органом виступає Національне агентство з акредитації України (НААУ).

У той же час Мінекономіки у своєму листі 3433-09/12242-08 від 24.02.2021 р. зазначило, що не є розпорядником інформації щодо переліків (списків) акредитованих лабораторій, які уповноважені на проведення робіт (здійснення досліджень) на відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005 та на відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003. У зв’язку з цим Мінекономіки доручило НААУ надати відповідь Асоціації з цього питання. Однак НААУ у своєму листі 11-5/2-0607 від 05.03.2021 р. також зазначає, що не є розпорядником запитуваної Асоціацією інформації, і не надає жодних рекомендацій щодо того, де можна отримати цю інформацію.

15 квітня 2021 р. Мінекономіки за результатами розгляду скарги Асоціації за ненадання відповіді по суті запитуваного на інформаційний запит Асоціації щодо прийняття деяких питань застосування вимог постанови № 54 зауважило, що на офіційному вебсайті НААУ забезпечено вільний доступ, зокрема до реєстру акредитованих випробувальних лабораторій, у якому міститься інформація про поточний стан акредитації та актуальні сфери акредитації таких випробувальних лабораторій.

Таким чином, на думку Мінекономіки, НААУ забезпечено можливість для всіх заінтересованих сторін на постійній основі здійснювати самостійний пошук та систематизацію необхідної актуальної інформації про акредитовані органи з оцінки відповідності.

Проте наразі відсутні:

  • перелік акредитованих лабораторій, які уповноважені на проведення робіт (здійснення досліджень) на відповідність ДСТУ EN 14683:2014 «Маски хірургічні. Вимоги та методи випробування» та/або EN 14683:2005;
  • перелік акредитованих лабораторій, які уповноважені на проведення робіт (здійснення досліджень) на відповідність ДСТУ EN 14126:2008 «Одяг захисний. Захист від інфекційних агентів. Вимоги до експлуатаційних характеристик і методи випробування» та/або EN 14126:2003.

У зв’язку з цим Асоціація звернулася до Націо­нального агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), яке повідомило, що проведе моніторинг положень постанови № 54 на предмет наявності ознак, які вказують на необхідність проведення антикорупційної експертизи. У разі їх виявлення Міністерству юстиції України будуть надані пропозиції щодо включення постанови № 54 до плану проведення антикорупційної експертизи.

Асоціація та її члени вкрай обурені таким підходом та бездіяльністю у відношенні суб’єктів господарювання. На превеликий жаль, від таких змін у кінцевому рахунку страждають ринок, держава і пацієнти.

Вкотре підкреслюємо, що Асоціація всіляко виступає за підтримку національного виробника шляхом надання преференцій, забезпечення підтримки з боку держави шляхом податкових пільг, пільг з ввезення обладнання для виробництва медичних виробів в Україні, підтримки експорту виробів національного виробника.

У той же час Асоціація висловлює категорично негативне ставлення до конкурентної боротьби, спрямованої проти когось за рахунок створення бар’єрів для інших учасників ринку, яскравим прикладом якої є дані зміни до переліків, затверджених постановами № 224 та № 225 від 20 березня 2020 р.

Пресслужба Асоціації «Оператори ринку медичних виробів»® AMOMD®
1Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224 (зі змінами від 14.04.2021 р. № 343).
2Перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 р. (зі змінами від 14.042021 р. № 343).

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті