Як фінансуватиметься охорона здоров’я у 2022 р. та що робити з фальсифікацією вакцинації проти COVID-19 — засідання Комітету

29 вересня під головуванням Михайла Радуцького відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). Під час засідання обговорювалися заходи, що вживаються правоохоронними органами для припинення протиправної діяльності з виготовлення, пропонування та продажу фальсифікованих результатів ПЛР-тестів, внутрішніх і міжнародних вакцинальних COVID-сертифікатів, внесення фальсифікованих даних щодо проведених тестування та вакцинації до національної електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) та електронної системи «Дія», а також притягнення до відповідальності причетних до цього осіб та осіб, які користувалися цими послугами. Члени Комітету також розглянули законопроєкти «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 6000), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 6062).

ПІДРОБКА ДОКУМЕНТІВ

Михайло Радуцький поінформував, що останнім часом в Україні поширилася практика підроблення медичної документації, яка стосується результатів ПЛР-тестувань та внутрішніх вакцинальних COVID-сертифікатів. Їх придбання пропонується через мережу Інтернет та соціальні мережі. Вони містять оригінальний підпис лікаря, печатку закладу охорони здоров’я та наявність усіх елементів захисту, зокрема й QR-код. При цьому фальсифіковані дані щодо проведення тестування та вакцинації вносяться до ЕСОЗ та електронної системи «Дія».

Через наявність попиту на такі послуги злочинна діяльність набула масового характеру. У зв’язку з цим 8 вересня М. Радуцьким було направлено звернення до міністра внутрішніх справ України та до голови Служби безпеки України (СБУ) з проханням невідкладно організувати перевірку таких фактів та вжити заходів з припинення цієї протиправної діяльності та притягнення до відповідальності причетних до цього осіб.

Артур Добросердов, в.о. заступника начальника Головного слідчого управління Національної поліції України (НПУ), повідомив, що з початку року НПУ розпочато 357 кримінальних проваджень за фактом підроблення результатів ПЛР-тестів, довідок про вакцинацію від COVID-19, міжнародних свідоцтв про вакцинацію та COVID-сертифікатів, а також за фактами внесення фальсифікованих даних щодо проведення тестувань та вакцинації до ЕСОЗ та інших електронних систем. Із розслідуваних 357 кримінальних проваджень в 275 предметом кримінального правопорушення є довідки про результати ПЛР-тестів або тестів на COVID-19. 82 випадки стосуються фальсифікації міжнародних довідок про вакцинацію від COVID-19 та національних COVID-сертифікатів. На сьогодні вже повідом­лено про підозру в 244 правопорушеннях. Також з початку року до суду направлено 50 обвинувальних актів про вчинення 177 кримінальних правопорушень. Так, за одним із вироків особу засуджено до штрафу у розмірі 32 тис. грн.

У той же час на розгляді в Парламенті знаходиться законопроєкт «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень» (реєстр. № 6084). Даним проєктом пропонується доповнити Кримінальний кодекс України ст. 3213, яка передбачає встановлення відповідальності за використання особою завідомо підроблених документів, які підтверджують проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб.

Володимир Бурзак, перший заступник начальника Головного управління контррозвідувального захисту інтересів держави в сфері економічної безпеки СБУ, повідомив, що з початку року за матеріалами СБУ розпочато 54 кримінальні провадження за фактом вчинення вказаних правопорушень, 18 особам повідомлено про підозру, в тому числі трьом співробітникам закладів охорони здоров’я, 5 обвинувальних актів направлено до суду. Також шляхом проведення слідчих дій викрито та припинено 16 протиправних схем із виготовлення та поширення підроблених документів з тестувань та вакцинації.

З метою ефективного зменшення поширення підроблення вищезазначених документів СБУ вважає за необхідне запровадити системні рішення, зокрема:

  • запровадити широкомасштабну загальнонаціональну державну роз’яснювальну кампанію щодо мотивації населення здійснювати щеплення від COVID-19;
  • організувати механізм перевірки достовірності документів про вакцинацію та результатів ПЛР-тестів під час перетину державного кордону та в ході міжнародних перевезень шляхом надання доступу до окремих відомостей вакцинованих осіб з ЕСОЗ Державній прикордонній службі України та працівникам аеропортів, компаній з міжнародного перевезення;
  • опрацювати питання внесення змін до Закону України «Про туризм» в частині посилення державного нагляду та відповідальності туристичних операторів та туристичних агентів за порушення вимог законодавства, зокрема в сфері охорони здоров’я;
  • зобов’язати працівників суб’єктів господарювання, які надають послуги в умовах карантинних обмежень, перевіряти факт наявності щеплень або негативного результату ПЛР-тесту шляхом пред’явлення громадянами відповідних документів. У разі відсутності документів громадянину має бути відмовлено в наданні послуги;
  • посилити кримінальну відповідальність осіб за підробку документів з тестування та вакцинації від COVID-19, а також осіб, які використовують такі підроблені документи.

Крім того, СБУ вважає за доцільне вжити заходів, спрямованих на попередження та профілактику правопорушень посадових осіб, які мають можливість внесення недостовірних даних в ЕСОЗ. Зокрема, посилити контроль з боку МОЗ та Національної служби здоров’я України (НСЗУ) за недопущення сприяння медичними працівниками отримання громадянами підроб­лених документів, запровадити заходи дисциплінарної відповідальності керівників закладів охорони здоров’я у разі виявлення фактів виготовлення та збуту їх підлеглими медичними працівниками підроблених міжнародних свідоцтв про вакцинацію чи результатів тестувань.

Віктор Ляшко, міністр охорони здоров’я України, повідомив, що МОЗ направило лист у Міністерство внутрішніх справ (МВС) та СБУ із зазначенням потенційних ризиків, як саме можуть підроблятися такі документи. МОЗ отримано інформацію про всі кримінальні правопорушення, які розпочаті СБУ, і направлено ініціативні листи на адресу власників закладів охорони здоров’я, в яких здійснювалася підробка документа, зокрема органів місцевого самоврядування, для притягнення до дисциплінарної відповідальності керівників цих медичних закладів або відсторонення їх від роботи до завершення поліцією розслідувань. У разі встановлення фактів повторних порушень у цих закладах МОЗ ініціюватиме процедуру відкликання їх ліцензій. Паралельно з цим Міністерство звертатиметься до НСЗУ для зупинення фінансування цих закладів за Програмою медичних гарантій (далі — ПМГ).

В. Ляшко наголосив, що про такі можливі дії з боку МОЗ повідомлятимуться органи місцевого самоврядування, оскільки в разі відкликання ліцензії в закладу охорони здоров’я відповідальність за забезпечення доступності до медичної допомоги в громадах, в яких знаходяться ці заклади, покладено на органи місцевого самоврядування. Здійснюючи такі дії, МОЗ стимулює посилення внутрішнього контролю керівників закладів охорони здоров’я за дисципліною, який відбувається в закладі, а також органів місцевого самоврядування за ситуацією в підзвітних їм закладах. Адже наразі є критично важливим не допустити дискримінації вакцинальної кампанії підроб­леними COVID-сертифікатами для того, щоб мати реальну картину тих, хто госпіталізується до лікарень з діагнозом коронавірусна хвороба, і при цьому знати, робили вони щеплення чи ні.

За результатами обговорення Комітет взяв до відома озвучену інформацію.

БЮДЖЕТ–2022

Голова Комітету нагадав, що згідно із законо­давством всі парламентські комітети мають направити свої зауваження та пропозиції до проєкту бюджету до 1 жовтня. При цьому пропозиції щодо збільшення витрат та/або зменшення надходжень державного бюджету мають визначити джерела їх покриття. Він повідомив, що до Комітету було надіслано 68 пропозицій з боку членів Комітету.

Представляв проєкт бюджету на засіданні Комітету Роман Єрмоличев, заступник міністра фінансів України. Він зауважив, що охорона здоров’я — одна із основних сфер, в якій відбулося суттєве збільшення фінансування на 2022 р. Міністерство фінансів України (Мінфін) разом з МОЗ працювало над виконанням Указу Президента України від 18.06.2021 р. № 261 щодо підвищення заробітних плат медичних працівників. У зв’язку з цим порівняно з минулим роком бюджет галузі збільшено на понад 30 млрд грн.

Водночас Мінфін готовий до співпраці з народними депутатами в разі необхідності проведення перерозподілу коштів за окремими напрямами галузі охорони здоров’я. Він наголосив, що МОЗ має забезпечити контроль за використанням бюджетних коштів. Оскільки наразі на рахунках закладів охорони здоров’я знаходяться великі суми коштів і, на думку Мінфіну, вони мають використовуватися для покращення якості надання послуг, а не зберігатися в банках.

На це М. Радуцький зауважив, що йому скаржаться медичні працівники за затримку заробітних плат, а пацієнти — що їх змушують купувати лікарські засоби, які їм повинні надаватися безкоштовно. При цьому НСЗУ сплачує кошти закладам охорони здоров’я за надані ними медичні послуги, але ці кошти залишаються на банківських рахунках цих закладів, замість того, аби виплатити вчасно заробітну плату співробітникам і надавати пацієнтам ліки безкоштовно. Тому він поцікавився в Р. Єрмоличева, чи не розглядає Мінфін такий варіант, щоб кошти, виплачені НСЗУ за надані послуги, знаходилися не на банківських рахунках, а на рахунках Державної казначейської служби України (далі — казначейство). На думку голови Комітету, казначейство ретельніше контролюватиме використання коштів, які отримуватимуть заклади охорони здоров’я.

Р. Єрмоличев відповів, що пів року тому Мінфін хотів прийняти відповідну постанову Уряду, але через спротив головних лікарів та непідтримку цієї ініціативи з боку колишнього керівництва МОЗ Мінфін зупинив розгляд цієї ініціативи. Проте з чинним керівництвом МОЗ і прем’єр-міністром України обговорюється можливість, щоб з 1 січня 2022 р. кошти закладів охорони здоров’я переводилися на відкриті ними рахунки в органах казначейства, а не в банківських установах.

В. Ляшко додав, що з цього питання МОЗ має певні застереження, зокрема для надавачів первинної медико-санітарної допомоги, де велика кількість фізичних осіб — підприємців і приватних закладів охорони здоров’я. Для таких надавачів медичної допомоги можна було б залишити можливість розміщення коштів на банківських рахунках, а стосовно третинної (високоспеціалізованої) допомоги, то МОЗ наразі пропрацьовує всі можливі вигоди/ризики та механізм посиленого контролю за використанням коштів.

Дмитро Самофалов, т.в.о. голови НСЗУ, доповнив, що на сьогодні участь в реформі беруть близько 30% надавачів первинної медичної допомоги, які є приватними закладами, а також є певна кількість приватних закладів спеціалізованої медичної допомоги, для яких відкриття рахунків у казначействі може стати перепоною для продовження участі в реформі. Їх втрата погіршить доступ громадян до медичних послуг. Тому потрібно враховувати можливі ризики в разі появи вимоги розміщувати кошти закладів на рахунках казначейства.

М. Радуцький зазначив, що скарг від працівників приватних медичних закладів не надходило, тому варто обмежитися лише закладами охорони здоров’я у формі комунальних некомерційних підприємств.

Продовжуючи обговорення проєкту бюджету, В. Ляшко поінформував, що коштів для системи охорони здоров’я на 2022 р. для покриття 100% потреби все ще не достатньо. У той же час члени Уряду намагалися подати в Парламент збалансований і реалістичний бюджет, в якому передбачене збільшення фінансування системи охорони здоров’я.

Зокрема, фінансування ПМГ збільшено на 33,8 млрд грн, а загалом на 2022 р. заплановано виділення 157,5 млрд грн на ПМГ без врахування тих закладів, які ще фінансуються за субвенцією охорони здоров’я. Ці кошти в першу чергу спрямовуватимуть для покриття витрат ПМГ, яка пріо­ритетно складається з підвищення мінімальних заробітних плат медичним працівникам: для середнього медичного працівника — 13 тис. грн, а для лікарів — 20 тис. грн.

Паралельно з цим проєктом бюджету передбачені кошти на закупівлю високовартісного медичного обладнання (магнітно-резонансні томографи (МРТ), лінійні прискорювачі, ангіографи і т.д.) в розмірі 3,1 млрд грн, що на 800 млн грн більше, ніж минулого року.

Також в бюджеті закладено кошти на створення біокластеру та закупівлю вакцин проти COVID-19 в сумі 2,6 млрд грн. При цьому міністр попросив народних депутатів під час засідання Парламенту наступного тижня ратифікувати Угоду з Європейським інвестиційним банком № 0113, яка погоджена всіма парламентськими комітетами. Її ратифікація дозволить залучити додаткові кошти на закупівлю вакцин, на які розраховує МОЗ, як і на позику Світового банку, що дасть можливість забезпечити повну потребу в вакцинах у 2022 р.

Окрім цього, в проєкті бюджету передбачено кошти на продовження проєкту щодо оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів у сумі 779 млн грн; централізовані закупівлі лікарських засобів та медичних виробів на суму 8,4 млрд грн та інше.

М. Радуцький звернув увагу, що в проєкті бюджеті закладено майже рівнозначну суму на програми трансплантації в Україні та лікування громадян, в рамках якої такі операції проводяться за кордоном. Тому він поцікався в МОЗ, чи не є доцільним перерозподілити кошти, збільшивши видатки на програму трансплантації саме в Україні?

На це В. Ляшко відповів, що МОЗ вживає заходів для зменшення кількості коштів, які закладаються на трансплантацію українців за кордоном для інвестування їх в національну програму з трансплантації. Водночас наразі Україна знаходиться ще на етапі становлення трансплантації, саме тому в бюджет закладено джерела фінансування двох програм для покриття потреби громадян в отриманні таких медичних послуг. Проте якщо українські заклади охорони здоров’я, які проводять операції з трансплантації, зможуть повністю покрити потребу в таких операціях, то МОЗ перерозподілить кошти, збільшивши фінансування національної програми з транс­плантації.

У процесі обговорення Ольга Стефанишина, член Комітету, погодилася з тезою про знач­не збільшення фінансування закладів охорони здоров’я, але зауважила, що воно зумовлено тим, що первинне фінансування системи охорони здоров’я було мізерним. Вона додала, що нормальний рівень фінансування системи охорони здоров’я починається, коли на неї в бюджеті передбачено не менше ніж 5% ВВП, але наразі українська медицина фінансується на рівні 2,9% ВВП. Народний депутат запропонувала, щоб бюджет на 2022 р. передбачав фінансування ПМГ на рівні не меншому ніж 5% ВВП. Окрім цього, вона висловила пропозицію збільшити фінансування програми централізованої закупівлі ліків.

Стосовно переведення рахунків лікарень на рахунки в казначействі О. Стефанишина поінформувала, що раніше такий механізм вже використовувався і він довів свою неефективність, тому вона негативно ставиться до його повернення. Водночас вона запропонувала МОЗ та Мінфіну перед впровадженням такого механізму обговорити це з лікарями.

Після завершення обговорення проєкту бюджету народні депутати підтримали 68 поправок до нього, які подавалися членами Комітету. При цьому вони визначили джерелами фінансування для покриття витрат, передбачених в правках Комітету, підвищення акцизів на тютюнові та алкогольні вироби, надходження від приватизації державного майна, а також від організації та проведення азартних ігор, грального бізнесу та лотерей, прибуток Національного банку України. Дані правки Комітет направить до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, який визначено головним в підготовці проєкту документа.

БЮДЖЕТНИЙ КОДЕКС

М. Радуцький заважив, що законопроєкт «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 6062) системно пов’язаний з проєктом бюджету на 2022 р. Запропоновані ним зміни до Бюджетного кодексу України в частині питань охорони здоров’я передбачають створення у складі спеціального фонду державного бюджету України — спеціального Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, який буде формуватися за рахунок плати за ліцензії на провадження діяльності з азартних ігор та лотерей.

Голова Комітету нагадав, що пропозиція створення такого фонду розглядалася і була підтримана членами Комітету під час розгляду законопроєкту № 5073-1 стосовно спрямування надходжень від легалізації азартних ігор на забезпечення деяких потреб у галузі медицини, освіти та науки, культури та спорту.

Окрім того, законопроєктом № 6062 пропонується встановити, що норми Закону України від 19.10.2017 р. № 2168 «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», в частині:

  • фінансування ПМГ на рівні не нижчому 5% ВВП та
  • розрахунку тарифів з компонентами оплати праці медичних працівників не менше ніж 250% середньої заробітної плати будуть визначатися, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів у порядку та розмірах, встановлених Урядом.

За словами М. Радуцького, проєктом фактично скасовуються дані норми закону № 2168. Тобто, це означає, що фінансування ПМГ буде здійснюватися в ручному режимі за залишковим принципом і 5% від ВВП на її реалізацію не виділятиметься в наступні роки. Тому він вважає це неприйнятним і запропонував членам Комітету наполягати на виключенні відповідних положень із законопроєкту № 6062.

Також НСЗУ попросила Комітет підтримати надані ними пропозиції щодо врегулювання Бюджетним кодексом України питань фінансування, пов’язані з:

  • проведенням комунальними закладами охорони здоров’я обов’язкових медичних оглядів певних категорій осіб:
  • оплатою комунальних послуг та енергоносіїв;
  • оновленням матеріально-технічної бази та ремонтом приміщень комунальних закладів охорони здоров’я та здійснення інших заходів, що не фінансуються за рахунок ПМГ.

Після завершення обговорення Комітет прийняв рішення запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді у першому читанні прийняти за основу проєкт Закону № 6062 з урахуванням озвучених зауважень Комітету.

Євген Прохоренко
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті