Фармацевтичний ринок Казахстану: актуальні дані від Proxima Research International

08 Квітня 2022 1:57 Поділитися
Proxima Research International надає найактуальніші дані про розвиток фармацевтичного ринку не лише в Україні (із поденною динамікою обсягу аптечного продажу лікарських засобів в Україні можна ознайомитись за посиланням), але й в інших державах. Зокрема, щодо Казахстану доступні сервіси для моніторингу роздрібного та госпітального споживання у грошовому та натуральному вираженні, доларовому та євровому еквіваленті різних категорій «аптечного кошика»*; дані про промоційну активність фармкомпаній та призначення лікарів.

За підсумками 2021 р. обсяги роздрібного споживання товарів «аптечного кошика» в Казахстані становлять 624 млрд казахських тенге (рис. 1). Порівняно з попереднім роком цей показник продемонстрував приріст на рівні 8,6%. У натуральному вираженні обсяги аптечного продажу становлять 812,5 млн упаковок (рис. 2).

Рис. 1. Обсяги роздрібного продажу товарів «аптечного кошика» в Казахстані у 2018–2021 рр. в національній валюті
Рис. 2. Обсяги роздрібного продажу товарів «аптечного кошика» в Казахстані у 2018–2021 рр. в натуральному вираженні

Значну частку аптечного продажу формують лікарські засоби. За підсумками 2021 р. їх питома вага в роздрібному споживанні в грошовому вираженні становить 77,7%. Медичні вироби становлять 8,4%, дієтичні добавки — 8,9%; 4,9% — решта категорій.

Серед виробників лідерами за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» є компанії Хімфарм, Нобел Алматинська ФФ та Merckle (рис. 3).

Рис. 3. Топ-10 виробників за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому виражені в Казахстані за підсумками 2021 р.

Ринок лікарських засобів

Обсяги роздрібної реалізації лікарських засобів за підсумками 2021 р. в Казахстані порівняно з попереднім роком в грошовому вираженні зросли на 11,0% — до 485,1 млрд казахських тенге. У загальному обсязі витрат на лікарські засоби (включаючи і державні, і витрати з кишені споживача) частка ритейлу становить 56,5% (рис. 4). 16,7% формує госпітальне споживання, 26,8% — програми додаткового лікарського забезпечення (ДЛЗ).

Рис. 4. Структура витрат на лікарські засоби в Казахстані в грошовому вираженні у розрізі джерел фінансування за підсумками 2021 р.

Помісячна динаміка аптечного продажу демонструє вплив пандемії COVID-19 на ринок лікарських засобів (рис. 5). Панічний попит та підвищена потреба в певних групах препаратів зумовили стрімке зростання певних категорій товарів. «Злетів» продаж антибактеріальних засобів для системного застосування (рис. 6), антитромботичних та противірусних засобів (рис. 7). Впливу пандемії зазнали також засоби, що застосовуються у разі кашлю та простудних захворювань, анальгетики та вітаміни (рис. 8).

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у Казахстані в грошовому вираженні з січня 2020 р. до лютого 2022 р. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року

 

Рис. 6. Помісячна динаміка обсягів продажу препаратів АТС-групи J01 «Антибактеріальні засоби для системного застосування» в грошовому вираженні за період з січня 2020 р. до лютого 2022 р.

 

Рис. 7. Помісячна динаміка обсягів продажу препаратів АТС-груп B01 «Антитромботичні засоби» та J05 «Противірусні засоби для системного застосування» в грошовому вираженні за період з січня 2020 р. до лютого 2022 р.

 

Рис. 8. Помісячна динаміка обсягів продажу препаратів R05 «Засоби, що застосовуються при кашлі та застудних захворюваннях», N02 «Анальгетики» та «A11 Вітаміни» в грошовому вираженні за період з січня 2020 р. до лютого 2022 р.

 

У розрізі рецептурного статусу у структурі аптечного продажу в натуральному вираженні левову часту формують препарати, що відпускаються без рецепта. У грошовому вираженні співвідношення є майже однаковим — 56,4:43,6 з перевагою у бік рецептурних ліків (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу рецептурних і безрецептурних лікарських засобів у Казахстані у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021 р.

 

Рейтинг брендів лікарських засобів у рецептурній групі формують Ксарелто, Урсосан та Актовегін, в безрецептурній — Креон, Канефрон та Віферон (табл. 1).

Таблиця 1. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечної реалізації в Казахстані в грошовому вираженні за підсумками 2021 р.
№ з/п Rx OTC
1 Ксарелто Креон
2 Урсосан Канефрон
3 Актовегін Віферон
4 Гептрал Спирт етиловий
5 Цеф Терафлю
6 Натрію хлорид Хілак Форте
7 Діклофенак АЦЦ
8 Фізіотенз Анаферон
9 Цефазолін Мукалтин
10 Німесил Ібуфен

Левову частку продажу лікарських засобів у Казахстані формують зарубіжні товари (рис. 10).

Рис. 10. Структура аптечного продажу вітчизняних та зарубіжних препаратів (за місцем виробництва) в Казахстані у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021 р.

 

Питома вага лікарських засобів українського виробництва в структурі роздрібного ринку ліків Казахстану становить 2,5% в грошовому вираженні та 3,9% — у натуральному. Серед українських виробників лідерами за обсягами продажу препаратів у Казахстані в грошовому вираженні є «Фармак», «Галичфарм» та «Київмедпрепарат».

Призначення лікарів**

Левова частка призначень лікарських засобів стосується хвороб органів дихання, а також захворювань системи кровообігу (згідно з Міжнародною класифікацією хвороб 10-го перегляду (МКХ-10) (табл. 2). За кількістю призначень лікарів 1-ше місце посідають антибактеріальні засоби для системного застосування (табл. 3).

Таблиця 2. Топ-10 лікарських діагнозів згідно МКХ-10 за кількістю призначень лікарських засобів за підсумками 2021 р.
Клас МКХ-10 Кількість призначень за підсумками 2021 р., млн
J00-J99 «Хвороби органів дихання» 11,7
I00-I99 «Хвороби системи кровообігу» 9,5
N00-N99 «Хвороби сечовивідної системи» 5,5
K00-K93 «Хвороби органів травлення» 5,3
M00-M99 «Хвороби кістково-м’язової системи та сполучної тканини» 4,4
O00-O99 «Вагітність, пологи та післяпологовий період» 2,5
L00-L99 «Хвороби шкіри та підшкірної клітковини» 2,2
E00-E90 «Хвороби ендокринної системи, розладу харчування та порушення обміну речовин» 1,9
G00-G99 «Хвороби нервової системи» 1,8
A00-B99 «Деякі інфекційні та паразитарні хвороби» 1,2
Таблиця 3. Топ-10 терапевтичних груп АТС-класифікації 2-го рівня за кількістю призначень лікарів за підсумками 2021 р. в Казахстані
АТС 2-го рівня Кількість призначень за підсумками 2021 р., млн
J01 «Антибактеріальні засоби для системного застосування» 6,0
M01 «Протизапальні та протиревматичні засоби» 3,9
B01«Антитромботичні засоби» 2,5
R05 «Засоби, що застосовуються при кашлі та застудних захворюваннях» 2,1
A11 «Вітаміни» 2,0
C09 C09 «Засоби, що діють на ренін-ангіотензинову систему» 1,9
A02 «Препарати для лікування кислотозалежних захворювань» 1,4
C07 «Блокатори бета-адренорецепторів» 1,3
R06 «Антигістамінні засоби для системного застосування» 1,3
B05 «Кровозамінники та перфузійні розчини» 1,2

Промоція лікарських засобів***

Загальний рівень промоактивності в Казахстані не відновився після «просідання» у 2020 р. на фоні розгортання пандемії корона­вірусу (рис. 11). Загалом за підсумками 2021 р. в Казахстані зафіксовано 2,2 млн згадувань фармацевтів та лікарів про промоцію лікарських засобів.

Рис. 11. Щомісячна динаміка згадувань лікарів та фармацевтів у Казахстані про різні види промоції лікарських засобів з січня 2019 р. до лютого 2022 р.

 

Основним каналом промоції в професійній аудиторії є візити медичних представників. У 2021 та 2022 рр. рівень візитної активності підвищується, але все ще залишається нижчим порівняно з «доковідним» (рис. 12). У квітні 2020 р. віддалена комунікація практично замістила візити медичних представників, проте дуже швидко кількість згадувань про цей вид промоції повернувся на «доковідний» рівень.

Рис. 12. Щомісячна динаміка згадувань лікарів та фармацевтів у Казахстані про промоцію лікарських засобів через візити медичних представників та віддалену комунікацію з січня 2019 р. до лютого 2022 р.

 

З початку пандемії коронавірусу суттєво скоротилося число згадувань про конференції/семінари (рис. 13). Кількість згадувань про рекламу/інформацію в інтернеті також дещо скоротилася, проте наприкінці 2021 р. — на початку 2022 рр. намітився позитивний тренд.

Рис. 13. Помісячна динаміка згадувань лікарів та фармацевтів у Казахстані про промоцію лікарських засобів через конференції/семінари та рекламу/інформацію в інтернеті з січня 2019 р. до лютого 2022 р.

 

Про компанію Proxima Research International

Компанія Proxima Research International — міжнародний провайдер даних, технологій та сервісів для сфери охорони здоров’я, рішення якого представлені у понад 40 країнах світу. Завдяки більше ніж 20-річній експертизі та широкому колу партнерів у всьому світі Proxima Research International надає своїм клієнтам інноваційні та експертні рішення у сфері ринкових даних, інтеграції та підтримки CRM/ETMS, управління базами даних HCP/HCO, омніканального маркетингу, впровадження BI-рішень, маркетингових досліджень і консалтингу з розвитку фармацевтичного бізнесу. Такі широкі можливості дозволяють проводити аудити ринків, надавати дані у сфері бізнес-аналітики та процесингу даних, оцінювати ефективність промоції та взаємодії з клієнтами, підвищувати ефективність бізнесу шляхом впровадження кросплатформенних рішень з використанням AI, big data та інших інноваційних технологій.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

*Лікарські засоби, косметика, медичні вироби, дитяче харчування, дезінфекційні засоби.

**15 спеціальностей: терапевти, гінекологи, педіатри, кардіологи, неврологи, отоларингологи, анестезіологи, хірурги, дерматологи/венерологи, ендокринологи, ортопеди/травматологи, урологи, алергологи/пульмонологи, гастроентерологи, ревматологи.

***За кількістю згадувань фармацевтів та лікарів 15 спеціальностей: алергологи/пульмонологи, анестезіологи, гастроентерологи, гінекологи, дерматологи/венерологи, кардіологи, неврологи, ортопеди/травматологи, отоларингологи, педіатри, ревматологи, терапевти, урологи, хірурги, ендокринологи.

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті