Реклама фармбрендів у медіа: підсумки 2022 р.

За даними Всеукраїнської рекламної коаліції (ВРК), початок 2022 р. був досить обнадійливим і показники зростання навіть перевищували початкові прогнози. Але потім почалася повномасштабна війна. Ефіри телеканалів практично зупинилися. Запуск телемарафону «Єдині новини» фактично перетворив цілу низку каналів на один, який спільними зусиллями надавав консолідований контент, без розміщення будь-якої реклами. Згодом інтерес до перенасиченого новинами ефіру почав спадати, а деякі канали вийшли з трансляції телемарафону. Рекламні ролики почали повертатися наприкінці квітня. Одними з перших, хто знов вийшов з рекламою на телебачення (ТБ), були фармацевтичні бренди. Зараз вони фактично домінують в ефірі. Загалом, за оцінками ВРК, рекламний медіаринок України у 2022 р. втратив близько 2/3 свого обсягу в національній валюті. У цій публікації пропонуємо ознайомитися з тенденціями на ринку реклами фармацевтичних брендів (лікарських засобів, медичних виробів, косметики, дієтичних добавок та дитячого харчування) на ТБ та в інтернеті. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

ТБ

Як свідчать дані незалежної рейтингової агенції Big Data UA, за підсумками 2022 р. загальний телеперегляд (TVR%) порівняно з попереднім роком скоротився на 17%. Середнє охоплення за днем лишилося майже незмінним, а от середній час телеперегляду зменшився майже на 50 хв. Для групи новинних каналів найвищий показник відмічався в березні 2022 р., проте вже з квітня він почав демонструвати скорочення. Інтерес глядацької аудиторії змістився на інший, невоєнний контент.

Відповідно до даних аналізу ВРК, анулювання телевізійної ліцензії компанії «Медіа Група Україна», одного з найбільших медіахолдингів, у липні 2022 р., а також участь інших великих телеканалів у трансляції «Єдиного марафону новин» значно зменшило пропозицію. Спонсорство пережило не кращі часи, оскільки канали скоротили кількість прем’єр, а саме вони й приваб­лювали партнерів.

За оцінками сейлз-хаусу Ocean Media Plus, загальний обсяг прямої телевізійної реклами у 2022 р. зменшився на 70% порівняно з попереднім роком. Інвестиції в рекламу фармбрендів на ТБ скоротилися до 2,2 млрд грн (реальні витрати без урахування податків), що становить половину від суми попереднього року (рис. 1). Оскільки не всі рекламодавці з інших категорій поспішають повертатися на телеекрани, частка фармацевтичних брендів на ринку телевізійної реклами загалом зросла з 37% у 2021 р. до 61,2% у 2022 р.

Рис. 1. Динаміка ринку реклами на ТБ із зазначенням внес­ку категорії фармацевтичних брендів за останні 5 років*

Фармкатегорія однією з перших повернулася до рек­лами на ТБ (рис. 2), зокрема такі бренди як Спазмалгон, Судокрем, Алмагель. З кожним наступним місяцем кількість фармбрендів, що рекламувалися, збільшувалася. За підсумками 2022 р. лідерами за обсягами EqGRP** є Цитрамон, Дафен та Спазмалгон (табл. 1). Рейтинг рек­ламодавців за показником EqGRP очолюють вітчизняні фармкомпанії Фармак та Дарниця. Топ-5 доповнюють Acino, Кусум Фарм і Teva.

Рис. 2. Помісячна динаміка закуплених рейтингів EqGRP (вибірка — міста 50 тис. +) телевізійної реклами фарм­брендів з січня до грудня 2022 р.***
Таблиця 1. Топ-10 фармбрендів за показником EqGRP (вибірка — міста 50 тис. +) за підсумками 2022 р. із зазначенням помісячної динаміки цього показника***

з/п
Бренд EqGRP, % Помісячна
динаміка
1 ЦИТРАМОН 8495
2 ДАРФЕН 8414
3 СПАЗМАЛГОН 8394
4 КАРДІОМАГНІЛ 7277
5 БІФРЕН 6946
6 КОРВАЛТАБ 6629
7 АМІЗОН 5223
8 АСК 4846
9 СЕПТЕФРИЛ 4555
10 МЕФЕНАМІНКА 4399

Рейтинг телеканалів за обсягами закупівель рейтингів EqGRP фармбрендів у 2022 р. зазнав суттєвих змін (рис. 3). Значно збільшилася частка Нового каналу, СТБ, 2+2, які сформували новий топ-3. Натомість частка телеканалів, які є учасниками телемарафону, знизилася.

Рис. 3. Топ-10 телеканалів за показником EqGRP (вибірка — міста 50 тис. +) у 2022 р. із зазначенням їх частки в попередньому році***

Інтернет

Активність фармкомпаній у сегменті інтернет-рек­лами очікувано просіла в березні, проте швидко наверстала втрачені обсяги до кінця року (рис. 4). Помітним трендом є збільшення кількості показів відеорек­лами в інтернеті.

Рис. 4. Кількість показів реклами фармбрендів в інтернеті з січня 2021 р. до грудня 2022 р.****

Серед фармбрендів лідерами за кількістю показів в інтернеті в досліджуваний період є Нурофєн, Урохолум, Пікосен, Бруфен, Люгс (табл. 2). Основними рекламодавцями виступають Житомирська фармацевтична фабрика, Reckitt Benckiser та Sanofi.

Таблиця 2. Топ-10 фармбрендів за кількістю показів реклами в інтернеті за підсумками 2022 р. із зазначенням помісячної динаміки цього показника

з/п
Бренд Кількість
показів, млн
Помісячна
динаміка
1 НУРОФЄН 60,2
2 УРОХОЛУМ 37,4
3 ПІКОСЕН 35,5
4 БРУФЕН 30,0
5 ЛЮГС 29,8
6 ЛЕСИЛ 25,9
7 МЕНОВАЗАН 25,3
8 ДІЛАТІЛ 20,6
9 СПАЗМАЛГОН 19,0
10 НО-ШПА 18,5

Підсумки

Телевізійна реклама повільно, але повертається в ефір загальнонаціональних каналів. Потужним драйвером цього процесу виступають фармацевтичні бренди. Ряд каналів продовжує транслювати телемарафон, тож, структура телеканалів, які показують рекламу фарм­брендів, зазнала суттєвих змін порівняно з попереднім роком.

Рекламна активність фармкатегорії в інтернеті помітно підвищилася наприкінці року, зокрема, за рахунок збільшення показів відеореклами.

Те, як розвиватимуться події на ринку медіареклами у 2023 р., значною мірою залежить від успіхів на полях битв, а також повернення рекламодавців.

Катерина Дмитрик
*Дані сейлз-хаусу Ocean Media Plus.
**Показником, що характеризує активність рекламної кампанії, є сума рейтингів рекламних роликів (Gross Rating Рoints — GRP), яка розраховується у відсотках. Для оцінки ефективності рекламних кампаній рейтинг роликів зводять до 30-секундного еквівалента з урахуванням коефіцієнтів за довжиною ролика (еквівалентний GRP або EqGRP).
***До квітня 2022 р. — дані Індустріального телевізійного комітету: після квітня 2022 р. — комунікаційної компанії RAZOM Group.
****До травня 2022 р. — дані компанії Комунікаційний Альянс, після травня 2022 р. — дослідження AdReal, Gemius SA.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті