Аптечний продаж за підсумками 2023 р.

Майже 2 роки Україна героїчно протистоїть повномасштабному вторгненню рф, а український народ демонструє свою стійкість. Також стійкість демонструє і економіка України. Попри тимчасову окупацію територій, втрати значної кількості населення через міграцію за кордон та тих, що залишилися на тимчасово окупованих територіях, руйнування інфраструктури та підприємств, економіка розвивається швидше, ніж прогнозувалося на початку 2023 р. Українські і міжнародні інституції неодноразово покращували свої прогнози щодо розвитку української економіки за підсумками 2023 р. Наразі, за оцінкою Світового банку, зростання внутрішнього валового продукту (ВВП) України за підсумками 2023 р. зафіксовано на рівні 4,8%. Щодо прогнозів, то у 2024 р. Світовий банк очікує зростання ВВП України на 3,2%, а у 2025 р. — на 6,5%, що є найвищим показником для регіону «Європа й Центральна Азія». Націо­нальний банк України (НБУ) ще більш оптимістичний, за словами заступника голови НБУ Сергія Ніколайчука, зростання економіки України за підсумками 2023 р. могло перевищити 5% завдяки більшим, ніж очікувалося, надходженням міжнародної фінансової допомоги, гарному врожаю, відсутності перебоїв в енергосистемі, новому морському коридору й адаптивності підприємців. У цій публікації розглянемо ключові показники і тренди фармацевтичного ринку України за підсумками 2023 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ

Загальні обсяги роздрібної реалізації усіх товарів «аптечного кошика», за підсумками 2023 р. становили 164 млрд грн, що на 29% більше, ніж у 2022 р. Якщо ж порівнювати із довоєнним 2021 р., то зростання становить 20%. У натуральному вираженні обсяги аптечного продажу становили 1,3 млрд упаковок та збільшилися на 3% порівняно із 2022 р., однак порівняно з довоєнним 2021 р. обсяги продажу в упаковках менші на 27%. У доларовому вираженні темпи зростання у 2023 р. становили 13% порівняно із 2022 р., а порівняно із 2021 р. скоротилися на 10%, що пов’язано зі знач­ним зростанням курсу після повномасштабного вторгнення рф в Україну (рис. 1).

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками 2021–2023 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з попереднім роком

У грошовому вираженні збільшення обсягів аптечного продажу характерне для всіх категорій товарів «аптечного кошика». У натуральному вираженні зростання фіксується для всіх категорій, за винятком медичних виробів, продаж яких скоротився на 0,6% (табл. 1). Варто звернути увагу на сегмент дієтичних добавок, обсяги аптечного продажу яких зростають знач­но вищими темпами, ніж інші категорії. Це сприяє продовженню довготривалої тенденції до збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку (рис. 2). За підсумками 2023 р. їх частка становить 10,4% у грошовому та 8% у натуральному вираженні.

Таблиця 1. Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021–2023 рр.
Рік Лікарські засоби Дієтичні добавки Медичні вироби Косметика Ринок у цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2021 110 558,6 19,2 80,8 11 549,4 43,8 8,4 10 103,6 8,5 7,4 4583,2 18,6 3,4 136 794,8 20,0
2022 103 849,5 –6,1 81,8 10 441,2 –9,6 8,2 8317,7 –17,7 6,6 4367,0 –4,7 3,4 126 975,4 –7,2
2023 129 958,2 25,1 79,2 17 078,6 63,6 10,4 10 447,0 25,6 6,4 6512,7 49,1 4,0 163 996,4 29,2
Натуральне вираження, млн упаковок
2021 1067,7 0,5 60,9 110,6 27,6 6,3 524,6 –2,8 29,9 51,1 7,8 2,9 1754,0 1,0
2022 844,8 –20,9 67,9 75,3 –31,9 6,0 286,3 –45,4 23,0 38,7 –24,4 3,1 1245,1 –29,0
2023 848,7 0,5 66,2 102,7 36,3 8,0 284,5 –0,6 22,2 46,9 21,4 3,6 1282,8 3,0
Рис. 2. Динаміка питомої ваги різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 2019–2023 рр. в грошовому вираженні

У структурі аптечного продажу товарів українського та зарубіжного виробництва за підсумками 2023 р. для всіх категорій у грошовому вираженні відзначається незначний зсув у бік вітчизняних препаратів порівняно із показниками 2022 р. У натуральному вираженні для деяких категорій характерне збільшення частки зарубіжних товарів, для інших, навпаки, частка вітчизняних збільшилася. Втім у цілому по ринку фіксується зростання частки іноземних виробників (рис. 3).

Рис. 3. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2022–2023 рр.

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками 2023 р. становила 127,8 грн і підвищилася порівняно із такою у 2022 р. на 25,4% (рис. 4). Найдорожчою категорією серед товарів «аптечного кошика» стали дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 166,4 грн. Для лікарських засобів цей показник становить 153,1 грн, косметики — 138,8 грн, медичних виробів — 36,7 грн.

Рис. 4. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 2023 р. із зазначенням темпів зростання порівняно з аналогічним періодом попереднього року

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

За підсумками 2023 р. обсяги аптечного продажу лікарських засобів становили 130 млрд грн та збільшилися на 25% порівняно із показниками 2022 р. Кількість проданих упаковок — 848,7 млн, що більше на 0,5%. У доларовому вираженні обсяги продажу зросли на 9,4% та становили понад 3,5 млрд дол. США.

Після катастрофічного спаду внаслідок повномасштабного вторгнення у 2022 р., з березня 2023 р. ринок почав відновлення, демонструючи значні темпи зростання (понад 60% у середині року), однак наприкінці року цей показник сповільнився, що пов’язано із вичерпуванням низької бази порівняння (рис. 5).

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті за період з січня 2022 до грудня 2023 р.

У 2022 р. внаслідок суттєвого зменшення фізичного споживання ліків більш глибокий спад у грошовому вираженні стримували високі показники інфляції. У 2023 р. ринок розвивається переважно за рахунок збільшення обсягів продажу в упаковках та перерозподілу споживання в бік більш дороговартісних препаратів, про що свідчить високий показник індексу заміщення, а інфляційна складова зменшувалася протягом року (рис. 6).

Рис. 6. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу лікарських засобів у грошовому вираженні за період з січня 2022 до грудня 2023 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Щодо загальних показників інфляції, то, за даними Державної служби статистики України (ДССУ), з початку 2023 р. фіксується поступове зниження інфляції. Так, у січні цей показник становив 26%, а у грудні — 5,1% до відповідного місяця 2022 р., а за період січень–грудень 2023 р. — 12,9%. Для категорії «Фармацевтична продукція, медичні товари та обладнання» показник інфляції за січень–грудень 2023 р. становив 11,7% відповідно.

СТРУКТУРА СПОЖИВАННЯ

У досліджуваний період продовжується довготривала тенденція до збільшення частки рецептурних лікарських засобів у загальній структурі ринку (рис. 7). У розрізі препаратів вітчизняного та іноземного виробництва відзначається незначне збільшення частки українських препаратів у грошовому вираженні. У натуральному, навпаки, фіксується зсув у бік зарубіжних ліків (рис. 8).

Рис. 7. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі рецептурного статусу в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 2019–2023 рр.
Рис. 8. Структура аптечного продажу лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 2019–2023 рр.

Щодо структури аптечного продажу ліків у розрізі АТС-класифікації 2-го рівня, то відзначається збільшення обсягів продажу для всіх АТС-класів із топ-10 (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 2022–2023 рр.

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

За підсумками 2023 р. лідерами за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні стали компанії «Фармак», «Дарниця» і «Teva» (табл. 2). Усі компанії з топ-20 продемонстрували зростання обсягів аптечного продажу в грошовому вираженні.

Таблиця 2. Топ-20 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2021–2022 р., а також темпів збільшення/зменшення обсягів продажу, Evolution index і частки на ринку
№ з/п, рік Маркетуюча організація Приріст продажу у гривневому вираженні, % Evolution index Частка на ринку, %
2021 2022 2023
1 1 1 Фармак (Україна) 32,04 103 5,53
2 2 2 Дарниця (Україна) 40,4 109 4,85
4 4 3 Teva (Ізраїль) 23,9 96 3,33
5 3 4 Acino (Швейцарія) 15,6 90 3,24
9 8 5 Київський вітамінний завод (Україна) 34,7 105 3,19
6 7 6 Корпорація «Артеріум» (Україна) 28,2 100 3,13
8 5 7 KRKA (Словенія) 20,1 93 2,90
7 9 8 Berlin-Chemie (Німеччина) 22,2 95 2,81
3 6 9 Sanofi (Франція) 8,9 85 2,59
10 10 10 Кусум Фарм (Україна) 26,7 98 2,53
12 11 11 Дельта Медікел (Україна) 38,4 108 2,44
15 12 12 Юрія-Фарм (Україна) 28,3 100 1,77
11 13 13 Servier (Франція) 16,3 90 1,77
13 14 14 Sandoz (Швейцарія) 13,1 88 1,60
17 17 15 Abbott Products (Німеччина) 29,0 100 1,51
14 15 16 AstraZeneca (Великобританія) 52,0 118 1,48
24 21 17 Група компаній «Здоров’я» (Україна) 4,4 81 1,41
16 16 18 Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) 8,3 84 1,27
30 19 19 ІнтерХім (Україна) 21,7 95 1,23
33 28 20 Organosyn Life Sciences (Індія) 44,2 112 1,15

Серед брендів лікарських засобів лідерами за обсягами роздрібного продажу за підсумками 2023 р. стали НІМЕСИЛ, НУРОФЄН та КСАРЕЛТО (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2021–2022 рр.
№ з/п, рік Бренд
2021 2022 2023
2 2 1 НІМЕСИЛ
3 3 2 НУРОФЄН
1 1 3 КСАРЕЛТО
5 4 4 СПАЗМАЛГОН
31 23 5 НАЛБУФІН
14 6 6 ТРИПЛІКСАМ
9 5 7 ЦИТРАМОН
7 7 8 ДЕТРАЛЕКС
4 13 9 СИНУПРЕТ
18 10 10 ЕВКАЗОЛІН
29 8 11 ГІДАЗЕПАМ
21 15 12 КРЕОН
10 18 13 ГЕПТРАЛ
16 12 14 НО-ШПА
145 77 15 СИМБІКОРТ
39 14 16 ФЕРВЕКС
26 17 17 ВАЛЬСАКОР
12 9 18 БІФРЕН
17 35 19 ПУЛЬМІКОРТ
15 33 20 ЕНТЕРОЖЕРМІНА

СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ

За підсумками 2023 р. в сегменті дистрибуції лідерами стали компанії «Оптіма-Фарм», «БаДМ» і «Вента.ЛТД» (рис. 10). Між лідерами сегменту триває жорстка конкурентна боротьба за частку ринку.

Рис. 10. Питома вага топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за період з січня 2022 до грудня 2023 р.

ПРОГНОЗИ

За попередніми оцінками, українська економіка у 2023 р. продемонструвала зростання вище, ніж очікувалося. Щодо подальших прогнозів її розвитку, то вони досить відрізняються в різних інституцій. Так, Світовий банк прогнозує зростання ВВП на 3,2% у 2024 р. та на 6,5 — у 2025 р. НБУ також позитивно оцінює розвиток економіки, очікуючи зростання на 3,6% у 2024 р. та на 6% — у 2025 р. У той же час прогнози Міжнародного валютного фонду зовсім інші, експерти прогнозують, що у разі закінчення війни до кінця 2024 р., у 2025 р. економіка зросте на 3–4%, а в разі її продовження, навпаки, знизиться на 5%. Втім, на думку заступника голови НБУ, у разі «більшої тривалості високих безпекових ризиків вплив на економіку може бути компенсований більшою підтримкою від міжнародних партнерів, вищою адаптивністю українського суспільства до воєнних умов. Це те, що ми бачили у 2023 р.». Однак вій­на триває і чинить суттєвий обмежувальний ефект на економічну активність. Один із проявів цього ефекту — це тиск на очікування населення та бізнесу через мобілізацію.

Щодо подальшого розвитку фармацевтичного ринку, прогнози експертів також досить оптимістичні. Очікується, що у 2024 р. зростання обсягів аптечного продажу ліків у грошовому вираженні становитиме від 13,2% за песимістичним сценарієм до 31,6% — за оптимістичним. Базовий сценарій передбачає зростання на 19,7% за підсумками року. Проте в нинішніх умовах війна та пов’язані з нею фактори продовжують чинити основний вплив на розвиток економіки та фармринку. Тобто все залежатиме від тривалості бойових дій, темпів повернення населення в Україну, деокупації територій та міжнародної фінансової допомоги.

Денис Кірсанов
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті