Загалом за підсумками І півріччя 2024 р. загальні обсяги аптечного продажу антигістамінних препаратів (АТС-група R06A) становлять 1,1 млрд грн, що на 20% більше порівняно з аналогічним періодом 2023 р. У натуральному вираженні обсяги продажу зросли на 6% та становили 9,3 млн упаковок. Тобто сегмент антигістамінних препаратів у І півріччі 2024 р. продемонстрував динаміку розвитку значно кращу за середньоринковий показник. Для порівняння темпи розвитку ринку роздрібного продажу ліків у цей же період становили +16,5% у гривневому та –0,7% — у натуральному вираженні. Слід відзначити, що обсяги продажу антигістамінних засобів мають чітко виражену сезонність, найбільші обсяги продажу фіксують у період з травня до вересня із піком у серпні, коли дуже інтенсивно «пилять» найбільш загрозливі алергени — амброзія та полин (рис. 1).
Питання класифікації антигістамінних препаратів часто викликає дискусії у професійних колах, проте їх зазвичай поділяють на три основні групи. Найчастіше антигістамінні препарати розрізняють за поколіннями: І (седативні), ІІ (неседативні) та ІІІ. Засоби ІІІ покоління включають ряд активних метаболітів та ізомерів препаратів ІІ покоління.
В українських аптеках доступні препарати всіх поколінь. Останнім часом структура аптечного продажу антигістамінних засобів не змінилася суттєво, хоча відзначається невеликий зсув у бік препаратів І та ІІ покоління.
За підсумками І півріччя 2024 р. фіксується збільшення частки препаратів І та ІІ покоління в загальній структурі аптечного продажу антигістамінних препаратів (рис. 2).
Також слід відзначити збільшення частки препаратів українського виробництва, яка суттєво зросла в І півріччі 2024 р. порівняно з аналогічним періодом 2023 р. (рис. 3).
У розрізі рецептурного статусу значну частку обсягів продажу формують саме безрецептурні препарати, але частка рецептурних поступово зростає (рис. 4). Понад 75% обсягів аптечного продажу антигістамінних препаратів у грошовому вираженні припадає на тверді пероральні форми випуску.
За підсумками І півріччя 2024 р. лідерами за обсягами аптечного продажу серед антигістамінних лікарських засобів у грошовому вираженні у твердих пероральних формах є препарат ІІІ покоління левоцетиризин, на 2-му і 3-му місцях — препарати ІІ покоління з міжнародними непатентованими назвами (МНН) цетиризин та біластин (табл. 1).
МНН | 2024 | 2023 | 2022 |
Левоцетиризин | 1 | 1 | 1 |
Цетиризин | 2 | 2 | 2 |
Біластин | 3 | 4 | 4 |
Дезлоратадин | 4 | 3 | 3 |
Лоратадин | 5 | 6 | 5 |
Доксиламін | 6 | 7 | 6 |
Дифенгідрамін | 7 | 5 | 9 |
Хлоропірамін | 8 | 8 | 7 |
Фексофенадин | 9 | 9 | 8 |
Мебгідролін | 10 | 10 | 10 |
Серед брендів у твердій пероральній формі у досліджуваний період лідерами за обсягами роздрібної реалізації є НІКСАР, ЦЕТРИН та L-ЦЕТ (табл. 2).
Бренд | 2024 | 2023 | 2022 |
НІКСАР | 1 | 2 | 3 |
ЦЕТРИН | 2 | 1 | 1 |
L-ЦЕТ | 3 | 3 | 2 |
ЛОРАТАДИН | 4 | 5 | 5 |
ДИМЕДРОЛ | 5 | 4 | 7 |
ЕДЕМ | 6 | 6 | 8 |
СУПРАСТИН | 7 | 7 | 4 |
ДІАЗОЛІН | 8 | 9 | 9 |
ЦЕТРИЛЕВ | 9 | 16 | 14 |
СОНДОКС | 10 | 13 | 10 |
За підсумками І півріччя 2024 р. лідерами за загальним обсягом аптечного продажу антигістамінних препаратів у грошовому вираженні стали компанії «Дарниця», «Фармак» та «Egis» (табл. 3). Варто відзначити, що вітчизняні компанії суттєво покращили свої позиції в цьому сегменті ліків. Порівняно із І півріччям 2023 р., у І півріччі 2024 р. до топ-10 увійшли вітчизняні компанії «Корпорація «Артеріум» та «Група компаній «Здоров’я».
Маркетуючі організації | 2024 | 2023 | 2022 |
Дарниця (Україна) | 1 | 1 | 3 |
Фармак (Україна) | 2 | 4 | 4 |
Egis (Угорщина) | 3 | 2 | 1 |
Dr. Reddy’s (Індія) | 4 | 3 | 2 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 5 | 5 | 7 |
Кусум Фарм (Україна) | 6 | 6 | 5 |
Корпорація «Артеріум» (Україна) | 7 | 13 | 9 |
Bayer Consumer Health (Швейцарія) | 8 | 7 | 6 |
Група компаній «Здоров’я» (Україна) | 9 | 20 | 23 |
Teva (Ізраїль) | 10 | 9 | 15 |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим