Поточне регулювання роботи аптечних закладів у частині граничних націнок на лікарські засоби дозволяє на достатньому рівні реагувати на запити системи охорони здоров’я України, зокрема забезпечувати підтримку ініціатив Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України щодо участі в державній програмі «Доступні ліки», у регіональних соціальних програмах, проєктах з вакцинації в аптеках, реалізації ініціативи щодо інвестування в роботу мобільних аптечних пунктів на прифронтових та віддалених територіях тощо.
Разом з тим серед фармацевтичної спільноти викликала великий резонанс та занепокоєння одна з останніх ініціатив МОЗ України — 30.10.2024 р. на офіційному сайті Міністерства розміщено повідомлення про оприлюднення проєкту постанови КМУ «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955» (пропозиції та зауваження до проєкту постанови просять надсилати протягом 30 днів з дати публікації на адресу МОЗ: м. Київ, 01601, вул. М. Грушевського, 7; e-mail: [email protected]).
Фармацевтична спільнота з розумінням ставиться до порушеної проблеми необхідності регулювання цін на лікарські засоби. Ініціатива МОЗ України спрямована на встановлення граничних націнок на всі препарати, дозволені до обігу в Україні. Але проєктом змін передбачено, що вони поширюються лише на кінцеву ланку життєвого шляху лікарського засобу — на ланку з роздрібної реалізації — аптеку.
При цьому не беруться до уваги, на наше глибоке переконання, 2 надзвичайно вагомі ланки у формуванні вартості препаратів, тобто вхідної ціни для аптеки — виробники та дистриб’ютори, де формується початкова вартість лікарських засобів.
ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (ГО «ВФП») — єдина в Україні професійна громадська організація, яка з 2015 р. представляє Україну на глобальній світовій платформі Міжнародної фармацевтичної федерації (International Pharmaceutical Federation — FIP) у статусі організаційного члена і протягом усього цього періоду доносить до влади, власників аптечного бізнесу, фармацевтичної спільноти та пацієнтів України сучасні світові практики щодо підвищення доступності для населення якісної, безпечної та ефективної медикаментозної допомоги.
Досягнення цих цілей у будь-якій державі можливе за створення рівних для всіх учасників фармацевтичного ринку умов. Без наявності цього компонента подібні ініціативи можуть призвести до негативних та незворотних перетворень, що вже мають ознаки нерівноправних умов ведення фармацевтичної справи.
Така ситуація унеможливлює надання фармацевтичної допомоги, підвищує витрати з бюджету та гаманця пацієнта на придбання ліків аптечного виготовлення та стає перешкодою у виконанні вимог Закону України від 21.12.2023 р. № 3228-IX щодо врегулювання обігу ліків на основі медичного канабісу, а саме:
- в Україні практично знищено виробництво препаратів в аптечних умовах за рахунок створення нерівноправних умов з оподаткування ліків промислового виробництва (7% податку на додану вартість (ПДВ)) та екстемпоральних ліків (20% ПДВ);
- неможливість здійснення закупівель екстемпоральних лікарських засобів через електронну систему закупівель (e-каталог), оскільки такі препарати не підлягають державній реєстрації;
- кількість аптек, які реалізують наркотичні ліки для забезпечення населення паліативною медикаментозною терапією, знаходиться на самому низькому рівні серед країн ЄС та країн сталої економіки.
Так, якщо прогнозувати, які наслідки можуть мати ініціативи МОЗ України, що не враховують роль виробника та дистриб’ютора у формуванні кінцевої ціни на лікарський засіб, то це може призвести до дуже негативного сценарію розвитку подій на фармацевтичному ринку України, а саме:
- закриття великої кількості аптечних закладів;
- виникнення дефіциту лікарських засобів;
- закриття аптечних закладів на прифронтових територіях та малонаселених місцевостях ;
- відкриття необхідної кількості аптек з виготовлення препаратів та аптек з обслуговування паліативних хворих стане під загрозою, оскільки це буде прогнозовано збитковий вид діяльності;
- дискримінація прав осіб з інвалідністю, сільського та малозабезпечених верств населення;
- зниження позицій України у світових рейтингах інвестиційного клімату та легкості ведення бізнесу.
ГО «ВФП» пропонує всім учасникам фармацевтичного ринку, представникам МОЗ та Міністерства фінансів України провести моніторинг розрахунків рентабельності діяльності аптечних закладів, враховуючи істотні умови щодо постійних змін витрат, як становлять від 25%, та поточні реалії собівартості ліків, їх вхідну ціну від виробника, дистриб’ютора, а також оптової й роздрібної націнки.
Вищенаведені пропозиції ГО «ВФП» спрямовані на ідентифікацію джерел проблематики вартості ліків й прогнозу катастрофічних наслідків, які можуть мати місце для пацієнтів.
Також важливими для першочергового розв’язання є наступні питання, а саме:
- впровадження повноцінного паралельного імпорту ліків, на думку членів ГО «ВФП», можливе виключно за умови членства України в Європейському Союзі (ЄС). Ця модель зниження ціни на ліки в нинішніх умовах та статусі України щодо ЄС є нічим іншим, як підміною понять;
- запровадження європейського досвіду регулювання ціноутворення ліків на аптечних полицях — за моделлю реімбурсації як ефективного та рівноправного інструменту ціноутворення. Така модель регулювання ціноутворення позитивно вплине на розвиток ринку лікарських засобів та забезпечить споживачів доступними та якісними лікарськими засобами;
- для пацієнта має бути створена можливість вільного вибору препаратів, які відповідають його потребам (з урахуванням фахових призначень лікарів, особливостей перебігу хвороби, індивідуальних реакцій організму та інших важливих чинників для ефективної терапії), зокрема враховуючи компенсаторні (пільгові) державні програми;
- термінове запровадження обов’язкового медичного страхування як ефективного та некорупційного регулятора ціноутворення на лікарські засоби;
- необхідність термінового ухвалення Парламентом законів України «Про фармацевтичну діяльність», «Про самоврядування медичних професій», які, зі свого боку, законодавчо визначать правила ведення фармацевтичної діяльності, роль фармацевта як члена медичної команди в єдиній системі охорони здоров’я, запровадження оплати фармацевтичної послуги, вимоги до надання фармацевтичної допомоги.
Запровадження пропозицій ГО «ВФП» спрямоване виключно на виконання державою та всіма учасниками фармацевтичного ринку положення ст. 49 Конституції України, в якому кожному громадянину гарантоване право на охорону здоров’я та медичну допомогу (норми прямої дії Основного Закону щодо охорони здоров’я та медичної допомоги знаходяться в тісному взаємозв’язку із закладами охорони здоров’я, зокрема аптечними закладами).
Враховуючи вищевикладене, пропонуємо всім учасникам фармацевтичного ринку України першочергово зосередитися над створенням нових стандартів класифікації аптек за видами діяльності із 3-ступеневим рівнем акредитації, розробкою та затвердженням моделі надання фармацевтичних послуг, які мають стати основними критеріями ефективності ведення фармацевтичної практики та фармацевтичного бізнесу в Україні, причому вони мають бути гармонійно поєднаними, як 2 сторони медалі.
Участь усіх учасників фармацевтичної практики та фармацевтичного бізнесу в розробці єдиних стандартів ведення фармацевтичної справи на основі створення рівноправних умов для всіх її учасників стане запорукою запровадження в Україні пацієнтоорієнтованої системи охорони здоров’я.
Коментарі