АМКУ надав рекомендації виробникам та імпортерам ліків не обмежувати конкуренцію при відборі дистриб’юторів

24 квітня 2025 р. за результатами дослідження Антимонопольний комітет України (АМКУ) надав обов’язкові до розгляду рекомендації 160 суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та імпорту лікарських засобів. Так, під час проведення дослідження питання щодо дотримання учасниками фармацевтичного ринку законодавства про захист економічної конкуренції АМКУ встановив, що для співпраці з виробниками / імпортерами лікарських засобів дистриб’ютори проходять перевірку на відповідність критеріям відбору, встановленим певним виробником / імпортером.

При цьому виробники / імпортери лікарських засобів застосовують до дистриб’юторів такі критерії відбору, яким може відповідати обмежена кількість контрагентів.

За інформацією АМКУ, певні вироб­ники / імпортери встановлюють для дистри­б’юторів, зокрема, такі критерії співпраці:

  • значна кількість точок збуту дистри­б’ютора;
  • максимальний термін доставки замовлень від дистриб’ютора до торгових точок;
  • обсяги продажу дистриб’ютором товарів на ринку України не менше встановленого розміру;
  • певна кількість складів дистриб’ютора та їх розташування;
  • мінімальний обсяг замовлення дистри­б’ютора та періодичність закупівель;
  • період, протягом якого дистри­б’ютор здійснює діяльність на території України;
  • наявність у дистриб’ютора певної кількості контрактів з фармацевтичними компаніями чи їх представниками, що входять до переліку найбільших компаній України за обсягами продажу лікарських засобів.

Перелік таких критеріїв не є вичерпним.

За висновками АМКУ, встановлення виробниками / імпортерами лікарських засобів критеріїв відбору покупців, яким відповідатиме лише один або декілька дистриб’юторів, може призвести до того, що в результаті певне коло дистриб’юторів отримає переваги у конкуренції по відношенню до інших дистриб’юторів не завдяки ціновому змаганню чи іншим механізмам конкурентної боротьби, а виключно за рахунок вигідного вирізнення з боку виробника / імпортера.

Оскільки аптечний асортимент має задовольняти попит споживачів з різними потребами для лікування широкого спектра захворювань, відсутність в асортименті дистриб’ютора лікарських засобів певних виробників призведе до пошуку аптекою інших постачальників, які мають необхідний асортимент лікарських засобів.

Також встановлення виробниками / імпортерами лікарських засобів таких критеріїв відбору може призвести до невиконання учасниками фармацевтичного ринку положень статті 204 Закону України «Про лікарські засоби», якою встановлено вимоги, які зобов’язані виконувати виробники та імпортери лікарських засобів під час провадження своєї діяльності з реалізації лікарських засобів.

З метою здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, АМКУ надав виробникам та імпортерам лікарських засобів такі обов’язкові для розгляду рекомендації.

Під час відбору суб’єктів господарювання, що здійснюють закупівлю лікарських засобів, не встановлювати критеріїв, які можуть надавати переваги у конкуренції певному колу дистриб’юторів по відношенню до інших дистриб’юторів та можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції на ринку оптової дистрибуції лікарських засобів.

«Звертаємо увагу, що зазначені рекомендації стосуються всіх учасників фармацевтичного ринку, які здійснюють діяльність з виробництва та імпорту лікарських засобів. Комітет застерігає від вчинення таких дій, які можуть надалі кваліфікуватися як порушення конкурентного законодавства», — наголошують в АМКУ.

За матеріалами http://www.amcu.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Олена 27.04.2025 10:02
Згідно оновлених вимог, імортери, які є уповноваженими представниками іноземних виробників, можуть здійснювати відпуск імпотрованих ліків лише фірмам, які мають оптову ліцензію. Раніше, якщо були в наявності ліцензії на опт та імпорт, існувала можливість працювати імпотрерам / уповноваженим редставникам напряму з роздрібом. Новою вимогою штучно виникає опція підвищення ціни на 8%. Це дуже дивно виглядає на фоні того, що Держава докладає зусиль знизити ціни на ліки.
John 29.04.2025 10:57
Олено, а можна детальніше про оновлені вимоги? В Ліцензійних вказано: "імпорт лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) — діяльність, пов’язана із ввезенням на територію України зареєстрованих лікарських засобів з метою їх подальшої реалізації, оптової торгівлі..." "Імпортери здійснюють оптову торгівлю лікарськими засобами, зазначеними у додатку до ліцензії на імпорт лікарських засобів, на підставі цієї ліцензії". Оптова торгівля - це діяльність з придбання лікарських засобів у виробників лікарських засобів або інших суб’єктів господарювання, що мають відповідну ліцензію, зберігання, транспортування та продажу лікарських засобів з аптечних складів (баз) іншим суб’єктам оптової або роздрібної торгівлі лікарськими засобами, які отримали відповідні ліцензії, виробникам лікарських засобів, безпосередньо лікувально-профілактичним закладам або юридичним особам, структурними підрозділами яких є лікувально-профілактичні заклади, а також особі, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я. Десь зазначено окремо про заборону імпортерам постачати ЛЗ суб'єктам з роздрібною ліцензією?
Олена 29.04.2025 1:43
John, це не стосується ліцензійних умов. А ось Постанова КМ України від 14 лютого 2025 р. № 168 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо стабілізації цін на лікарські засоби» зі змінами, затвердженими Постановою КМ України від 25.02.2025 р. №207, а саме: Згідно Постанови, окрім іншого, Оптово-відпускною ціною є «4) ціна одиниці товару, що встановлюється у договорі між імпортером, який є власником реєстраційного посвідчення на імпортований товар/його уповноваженим представником та/або суб’єктом господарювання, пов’язаним відносинами контролю з виробником імпортованого товару та/або власником реєстраційного посвідчення на імпортований товар/його уповноваженим представником, та суб’єктом господарювання, який здійснює оптову торгівлю товаром». Виходить, що уповноважений пердставник власника реєстраційного посвідчення, який встановлює оптово-відпускну ціну, лише на опт відгружати може? Також це можна прочитати в ст.20-3 діючого Законі "Про лікарські засоби" "8. Виробник та/або імпортер або власник реєстраційного посвідчення, або його представник зобов’язаний декларувати ціну виробника в Національному каталозі цін. Виробник лікарського засобу або заявник (власник реєстраційного посвідчення) на лікарський засіб зобов’язаний на рівних умовах відпускати лікарський засіб, зазначений в Національному каталозі цін, для всіх суб’єктів господарювання, які мають ліцензію на оптову торгівлю лікарськими засобами." Але тут стосується виробників та власників реєстраційних посвідчень. Буває, що власником реєстраційного посвідчення є імпортер. Тож йому теж можна лише з оптом працювати? Чи я щось не то разумію?
John 29.04.2025 3:55
Олено, не претендуватиму на істину в останній інстанції, але тут швидше про механізм встановлення рівня ОВЦ. Для роздрібу формування ціни здійснюється від його закупівельної (відпускної ціни постачальника). В вашому випадку - це буде та ж сама ваша задекларована ОВЦ. Проблематика поставок напряму від імпортера до роздрібної точки лежить швидше в площині логістики та об'ємів закупок, які можуть бути неприйнятними для самого імпортера, тому він і приймає рішення щодо передачі передачі продукції на дистрибуцію. Стосовно ст.20-3 я тут бачу вимогу щодо "рівності умов" при відпуску на опт. Чи витікає з цього формулювання заборона відпуску на роздріб - мені не зовсім очевидно. Я не стверджую, що Ви помиляєтесь, просто зацікавив сам коментар, адже з контексту Ліцензійних він був мені незрозумілий. Дякую за відповідь
Олена 29.04.2025 5:18
John, дякую за Вашу думку!

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті