ФАРМБЮДЖЕТ 2026: аналіз рішення АМКУ

03 Вересня 2025 3:02 Поділитися

У рамках конференції «ФАРМБЮДЖЕТ 2026» Андрій Горбатенко, партнер LA Law Firm (Legal Alliance), прокоментував рішення Антимонопольного комітету України (АМКУ) про накладення штрафу в розмірі 4,8 млрд грн на двох українських фармацевтичних дистриб’юторів. Доповідач зауважив, що за результатами розгляду справи АМКУ дійшов висновку, що дистриб’ютори вчиняють схожі дії, встановлюючи однакові ціни, які спрямовані на уникнення конкуренції.

Висновки, на яких ґрунтується рішення комітету, базуються на аналізі цін на 5 препаратів. Їх загальна «вага» на ринку дистрибуції становить приблизно 1,25%, що може бути недостатньо для оцінки ситуації на всьому ринку.

Доповідач зазначив, що у своєму аналізі АМКУ переважно спирався на середньомісячні ціни, тоді як сучасна дистрибуція – це високочастотна торгівля. Замовлення від аптек можуть надходити кілька разів на день. Відхилення навіть на кілька копійок може вплинути на рішення. У таких умовах схожість цін є не змовою, а результатом постійного цінового редукціону, де аптечні мережі змушують дистриб’юторів грати на пониження в режимі реального часу», – пояснив Горбатенко.

Доповідач зазначив, що у своєму аналізі АМКУ переважно спирався на середньомісячні ціни, тоді як сучасна дистрибуція – це високочастотна торгівля. Замовлення від аптек можуть надходити кілька разів на день. Відхилення навіть на кілька копійок може вплинути на рішення. У таких умовах схожість цін є не змовою, а результатом постійного цінового редукціону, де аптечні мережі змушують дистриб’юторів грати на пониження в режимі реального часу», – пояснив Горбатенко.

Також під час розгляду справи АМКУ досліджував націнки на лікарські засоби і дійшов висновку, що встановлення однакових націнок є схожою поведінкою, яка призводить до схожих цін та демонструє уникнення конкуренції між двома дистриб’юторами. Однак аналіз цін на ринку свідчить, що конкуренція між двома найбільшими дистрибʼюторами досягла цінового дна, оскільки у переважній кількості випадків їх ціни були нижчими, ніж ціни інших дистрибʼюторів.  Якби дійсно була змова між цими двома дистриб’юторами щодо певного рівня цін, то швидше за все ціни на препарати цих дистриб’юторів були б вищими, ніж у інших дистрибʼюторів, щоб підвищити свою маржинальність.

Доповідач відмітив, що схожі ціни на олігопольних ринках є звичайною властивістю таких ринків. На таких ринках кожен гравець змушений адаптуватися до дій конкурента, щоб не втратити ринок. АМКУ ж прирівняв цю законну поведінку до змови. Але докази говорять про зворотне: дані самого Комітету показують, що ринкова частка «Оптіма-Фарм» зростала значно швидше, ніж частка «БаДМ». Це свідчить про активну боротьбу за ринок, а не про картельну злагодженість.

Таким чином, фактично АМКУ наклав штраф за логічну поведінку на ринку, відповідно, з’являється правова невизначеність, коли будь-яка раціональна адаптація до цін конкурента може бути визнана порушенням конкуренції.

У зв’язку з цим А. Горбатенко зазначив, що весь ланцюг постачання ліків знаходиться під пильною увагою АМКУ. Тому суб’єктам господарювання потрібно переглянути та формалізувати комерційні політики та вміти обґрунтувати кожне цінове рішення та бізнес-процес.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті