Врегулювання маркетингових послуг: оприлюднено доопрацьований проєкт

09 Грудня 2025 4:13 Поділитися

8 грудня на сайті Міністерства охорони здоров’я України для громадського обговорення оприлюднено доопрацьований проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари». Його розроблено з метою реалізації статті 201 Закону України «Про лікарські засоби», якою встановлено обмеження при здійсненні господарської діяльності з реалізації лікарських засобів. До цього проєкт вже оприлюднювався для обговорення в червні 2025 р.

На відміну від попередньої редакції, поточною уточнюється, що до маркетингових послуг належать і послуги, пов’язані із забезпеченням наявності лікарських засобів у місцях здійснення роздрібної торгівлі.

Також доопрацьованою редакцією уточнено визначення поняття «послуги з промоції лікарських засобів (промоція лікарських засобів)», згідно з яким це діяльність з поширення інформації, в тому числі матеріалів про лікарський засіб, призначеної для забезпечення обізнаності фармацевтичних працівників щодо такого лікарського засобу, спрямованої на просування лікарського засобу на ринку, стимулювання його реалізації (відпуску) чи застосування.

Проєктом наголошується, що надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів здійснюється на підставі договорів, предметом яких прямо або опосередковано є надання таких послуг у місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами, укладених виключно між суб’єктами господарювання, що здійснюють виробництво (імпорт) лікарських засобів, та суб’єктами господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами.

Зазначається, що суб’єкти господарювання, що здійснюють виробництво (імпорт) або роздрібну торгівлю лікарських засобів, між якими укладено договори, предметом яких прямо або опосередковано є надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, повинні подавати Державній службі України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужбі) до 20 січня поточного року інформацію про такі договори за попередній рік у розрізі кварталів.

Доопрацьованим проєктом уточнюється, що в цій інформації подаються:

1) суб’єктами господарювання, що здійснюють виробництво (імпорт) лікарських засобів:

  • обсяг реалізації на митній території України (без урахування податку на додану вартість) лікарських засобів;
  • обсяг витрат на маркетингові послуги, послуги з промоції лікарських засобів;

2) суб’єктами господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами:

  • обсяг доходу, отриманого від надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів

Проєктом передбачено, що обсяг щоквартальних витрат суб’єкта господарювання, що здійснює виробництво (імпорт) лікарських засобів відповідно до договорів на маркетингові послуги (з урахуванням послуг, пов’язаних із забезпеченням наявності лікарських засобів), послуги з промоції лікарських засобів, які надаються в місцях здійснення роздрібної торгівлі, не може перевищувати 18% (без урахування податку на додану вартість) від загального обсягу реалізації на митній території України лікарських засобів, кожним окремим суб’єктом господарювання, що здійснює виробництво (імпорт) лікарських засобів, розрахованого за попередній звітний квартал.

У попередній редакції проєкту передбачалося встановити на маркетингові послуги та послуги з промоції граничний щорічний обсяг витрат суб’єктів господарювання, що здійснюють виробництво (імпорт) лікарських засобів, на рівні 20% від загального обсягу реалізації за попередній рік.

При цьому доопрацьований проєкт не містить положення, яким раніше передбачалося, що послуги, пов’язані із забезпеченням наявності лікарських засобів, що відпускаються за рецептом, які надаються в місцях здійснення роздрібної торгівлі, не можуть перевищувати 3% від загального обсягу реалізації (без урахування податку на додану вартість) лікарських засобів, що відпускаються за рецептом, кожного окремого ліцензіата, що здійснює виробництво (імпорт) лікарських засобів, розрахованого за попередній рік.

Водночас він містить положення, яким наголошується, що маркетингові послуги надаються суб’єктам господарювання, що здійснюють виробництво (імпорт) лікарських засобів на добровільній основі суб’єктами господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами. Забороняється ініціювати або вимагати надання зазначених послуг як обов’язкову умову співпраці.

Також уточнюється, що маркетингові послуги не включають послуги з промоції лікарських засобів, а також рекламу лікарських засобів, яка здійснюється відповідно до Закону України «Про рекламу».

Окрім цього, доопрацьованим проєктом розширено перелік підстав, за яких суб’єктам господарювання дозволятиметься застосовувати в договорах та/або розрахунках інструменти зниження ціни на лікарські засоби. Так, до таких підстав було додано компенсації збитків, завданих воєнними діями.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті