Життя після указу

КМУ 10 вересня 2008 р. були підписані постанови № 827 «Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення» і № 837 «Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів», 17 жовтня 2008 р. — постанова № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», в яку постановою КМУ від 19 листопада 2008 р. № 1022 «Про внесення змін до постанов КМУ від 10 вересня 2008 р. № 837 і від 17 жовтня 2008 р. № 955» були внесені зміни.

Цими постановами розпочаті зміни в структурі, повноваженнях та підконтрольності органів управління в фармацевтичній галузі: передбачалися створення Держлікінспекції як центрального органу виконавчої влади, ліквідація органу ліцензування у сфері виробництва лікарських засобів (ЛЗ), оптової, роздрібної торгівлі препаратами — Державної служби лікарських засобів та виробів медичного призначення; були внесені суттєві зміни в процес ціноутворення, що фактично призвели до дестабілізації фармацевтичного ринку та виникнення реального дефіциту ЛЗ. Урядові нововведення викликали численні звернення громадян та підприємців, хвилю обурення серед представників фармацевтичного сектору.

3 грудня Президент України підписав указ № 1139 «Про зупинення дії постанов КМУ від 10 вересня 2008 року № 827 і № 837, від 17 жовтня 2008 року № 955 та від 19 листопада 2008 року № 1022» (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 48 (669) від 08.12.2008 р. с.7), який 5 грудня було офіційно опубліковано в газеті «Урядовий кур’єр» № 229 та який, відповідно, з 5 грудня 2008 р. набув чинності. Того ж дня до Конституційного Суду (КС) надійшло подання Президента України щодо визначення відповідності Конституції зазначених постанов КМУ, яке згідно з регламентом КС передано на розгляд Секретаріату КС для попереднього вивчення та перевірки. Як зазначено в конституційному поданні відповідні постанови було видано КМУ всупереч нормам Конституції України, Законам України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та «Про лікарські засоби», Основам законодавства України про охорону здоров’я. Вони створюють загрозу для системи охорони здоров’я. Як наслідок, це призводить до небезпечного погіршення стану здоров’я населення що є однією з основних загроз національним інтересам і національній безпеці України у соціальній сфері відповідно до ст. 7 Закону України «Про основи національної безпеки України».

Проте головні питання про те, як сьогодні здійснювати націнки на ЛЗ та якими нормативними актами керуватися, залишаються відкритими.

Перш за все потрібно зазначити, що указ Президента про зупинення дії постанов КМУ має тимчасовий характер і діє до прийняття рішення КС.

У разі прийняття конституційного подання в провадження КС повинен буде протягом 3 місяців прийняти рішення щодо конституційності або неконституційності постанов КМУ, а якщо визнає подання невідкладним — протягом 1 місяця. Якщо КС прийме рішення про неконституційність цих постанов КМУ, то вони остаточно втратять чинність.

Але КС може відмовити у відкритті конституційного провадження на підставах, передбачених у Законі України «Про Конституційний Суд України». Зокрема це невідповідність конституційного подання встановленим вимогам та непідвідомчість КС питань, порушених у конституційному поданні. У такому випадку, та у випадку прийняття КС рішення про відповідність Конституції постанов КМУ, їх дія відновлюється.

Нині ж (до рішення КС), згідно з Законом України «Про Кабінет Міністрів України», будь-які органи та особи не зобов’язані виконувати зупинені указом Президента постанови КМУ та здійснювати повноваження, визначені ними, саме з моменту його опублікування. Таким чином, з 5 грудня 2008 р., з дня опублікування указу Президента України № 1139, виконання постанов КМУ № 827, № 837, № 955 та № 1022 не є обов’язковим, та їх невиконання не несе негативних наслідків.

Отже, сьогодні можна встановлювати націнки на ЛЗ за схемою, яка діяла до зупинених постанов КМУ, згідно з Переліком вітчизняних та імпортних ЛЗ і виробів медичного призначення, затвердженим наказом МОЗ та Мінекономіки України від 03.12.2001 р. № 480/294.

Юрисконсульт Олеся Кісєльова

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті