
АНАЛІЗ РАХУНКІВ НАДАВАЧІВ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ
Михайло Радуцький, голова Комітету, нагадав, що питання стосовно залишків коштів на рахунках надавачів медичних послуг, які законтрактовані з НСЗУ, порушувалося на засіданні Комітету 30 вересня 2024 р. під час розгляду проєкту державного бюджету на 2025 р.
Тоді пропонувалося переведення рахунків закладів охорони здоров’я, що працюють за програмою медичних гарантій (ПМГ), на обслуговування на бюджетні рахунки, відкриті в органах казначейства. Також Законом України «Про державний бюджет України на 2025 рік» Уряду було доручено провести до 1 квітня 2025 р. аналіз інформації про накопичення залишків коштів на рахунках надавачів медичних послуг та визначити механізми подальшого використання цих залишків з метою забезпечення доступності медичних послуг для пацієнтів.
Ольга Стефанишина, членкиня Комітету, зазначила, що восени під час дебатів щодо потенційного переведення рахунків закладів охорони здоров’я на казначейські рахунки все ж таки вдалося переконати Міністерство фінансів України, що такий крок є суттєвою загрозою для автономії лікарень.
Віктор Ляшко, міністр охорони здоров’я України, повідомив, що аналіз свідчить про наявність певних закладів охорони здоров’я, які мають деякі накопичення на власних рахунках. Тому він запропонував організувати слухання в Комітеті щодо закладів, які мають найбільші залишки та які не відповідають на звернення МОЗ України, на ці слухання запросити представників органів місцевого самоврядування та генеральних директорів цих закладів, і за результатами слухань ухвалити рішення, що робити з цими закладами.
Наталія Гусак, голова НСЗУ, зауважила, що коли НСЗУ оплачує медичні послуги закладам охорони здоров’я, то насамперед передбачається, що вони будуть витрачати кошти на гідну заробітну плату працівникам та надання якісних медичних послуг. Аналіз рахунків надавачів медичних послуг показав, що близько 85% коштів за ПМГ, оплачених за договорами у 2024 р., були використані закладами саме на оплату праці.
За результатами 2024 р., витрати закладів на закупівлю лікарських засобів становили 15,8 млрд грн, що на 4 млрд грн більше, ніж за результатами 2023 р.
Залишки коштів на рахунках станом на 1 січня 2024 р. становили 20 млрд грн. Станом на 1 квітня 2025 р. сума залишків без урахування цільових коштів у надавачів налічує 18 млрд грн бюджетних коштів. Найбільшу частину залишків формують місто Київ і Харківська та Дніпропетровська області.
Більшій частині надавачів, які утримують залишки на рахунках, покривають таким чином фонд оплати праці на близько 2 міс.
Роман Ярмоличев, заступник міністра фінансів України, зазначив, що з МОЗ вже велися дискусії щодо можливого розв’язання цього питання, щоб ці залишки не накопичувалися безпідставно, а дійсно спрямовувалися на покращення якісної медицини для населення.
Після завершення обговорення М. Радуцький підтримав пропозиції МОЗ щодо запрошення на засідання Комітету представників закладів охорони здоров’я, які мають найбільші накопичення на рахунках цих закладів.
ДОГОВОРИ КЕРОВАНОГО ДОСТУПУ
Обговорюючи законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу (реєстр. № 13135), М. Радуцький нагадав, що цей проєкт прийнято в першому читанні 29 квітня.
Під час його розгляду у першому читанні у висновку Комітету зазначалася необхідність внесення певних уточнень до тексту законопроєкту під час його підготовки до другого читання. Зокрема, чітко визначити, що кошти місцевих бюджетів та коштів закладів охорони здоров’я можуть бути використані ДП «Медичні закупівлі України» виключно при закупівлях, що здійснюються за ДКД.
Ці правки були враховані в таблиці правок до тексту законопроєкту, підготовленого до другого читання. Законопроєкт попередньо розглянутий і підтриманий на засіданні підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету.
Після завершення обговорення Комітет ухвалив рішення рекомендувати Парламенту запропоновану Комітетом остаточну редакцію законопроєкту № 13135 прийняти у другому читанні і в цілому як закон з техніко-юридичними правками.
НАГЛЯД ЗА ДОТРИМАННЯМ САНІТАРНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
М. Радуцький, представляючи законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у сферах господарської діяльності, яка може становити ризик для здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення» (реєстр. № 13205), зауважив, що цей проєкт вже розглядався на засіданні Комітету 2 травня 2025 р. Тоді Комітет ухвалив рішення рекомендувати Парламенту прийняти його у першому читанні за основу з дорученням Комітету підготувати документ до другого читання.
Однак після цієї дати Комітет отримав додаткові пропозиції і зауваження до законопроєкту № 13205. За результатами їх опрацювання підготовлено низку пропозицій до законопроєкту, які попередньо було розглянуто та підтримано підкомітетом з питань забезпечення епідемічної безпеки, боротьби з ВІЛ/СНІДом та соціально небезпечними захворюваннями Комітету. Ці пропозиції пропонується врахувати в редакції законопроєкту до першого читання. Водночас під час підготовки до другого читання планується розглянути пропозиції Всесвітньої організації охорони здоров’я та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Ігор Кузін, заступник міністра охорони здоров’я — головний державний санітарний лікар України, повідомив, що, проаналізувавши додаткові правки, було врегульовано процедуру внесення подання щодо загроз для здоров’я і санітарного епідемічного благополуччя населення. У тому числі врегульовано форму і порядок внесення такого подання на рівні законопроєкту.
Також були враховані зауваження щодо перенесення повноважень з утримання та збереження колекції штамів-збудників інфекційних хвороб із головної експертної установи в сфері громадського здоров’я до сфери управління Міністерства охорони здоров’я України. Також доповнено прикінцеві положення законопроєкту положенням, згідно з яким реєстрація хімічних небезпечних факторів діятиме до 1 березня 2030 р. відповідно до європейського регламенту, який з цієї дати вступить у дію в повному обсязі на території України.
Було виключено положення, яким пропонувалося внесення змін до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» щодо виключення опцій оброблення медичних відходів методом автоклавування.
Крім того, змінено дату набрання чинності законом на 6 міс з дня його опублікування.
Після завершення обговорення Комітет ухвалив такі рішення:
- переглянути висновок Комітету від 2 травня 2025 р. і включити до висновку вищезгадані пропозиції підкомітету з питань забезпечення епідемічної безпеки, боротьби з ВІЛ/СНІДом та соціально небезпечними захворюваннями Комітету;
- рекомендувати Парламенту включити законопроєкт № 13205 до порядку денного 13-ї сесії Верховної Ради України IX скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу з дорученням Комітету підготувати законопроєкт до другого читання.
ПІДГОТОВКА ОФІЦЕРІВ ЗАПАСУ МЕДИЧНОЇ СЛУЖБИ
М. Радуцький, представляючи законопроєкт «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби (реєстр. № 13276) повідомив, що проєкт розроблено за ініціативою МОЗ України. Законопроєктом пропонується відновити обов’язкову військову підготовку за програмою «Підготовка офіцерів запасу Медичної служби» для здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями з метою забезпечення потреб держави у військово-медичних кадрах. Оскільки в умовах повномасштабного вторгнення Україна відчула гострий дефіцит кадрів за військово-медичними та військово-фармацевтичними спеціальностями для потреб Збройних сил України та інших військових формувань.
Наразі підготовка офіцерів запасу медичної служби здійснюється виключно на добровільних засадах. Наслідком цього є те, що лише 5% від загальної кількості здобувачів медичної та фармацевтичної освіти проходять підготовку за програмою «Підготовка офіцерів запасу медичної служби». Це істотно обмежує кількість підготовлених офіцерів запасу медичної служби, які можуть бути призначені на посади в особливий період.
Головним Комітетом з розгляду цього законопроєкту визначено Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки.
Під час обговорення Артем Дубнов, член Комітету, зауважив, що під час підготовки законопроєкту до другого читання необхідно передбачити, щоб його дія поширювалася не лише на здобувачів освіти за спеціальністю «Медицина» та «Фармація», але й на здобувачів освіти за спеціальністю «Стоматологія».
За результатами розгляду законопроєкту № 13276 Комітет ухвалив рішення рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки підтримати цей проєкт та рекомендувати Парламенту за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроєкт № 13276 за основу.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим