Державні закупівлі МОЗ: одвічне питання

Як уже повідомляло наше видання, засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), яке відбулося 23.05.2012 року, майже цілком було присвячене питанням, які стосуються фармацевтичного ринку, а саме державним закупівлям лікарських засобів та імунобіологічних препаратів, регулюванню цін та впровадженню реімбурсації.

Державні закупівлі МОЗ: одвічне питанняТетяна Бахтеєва, народний депутат України, голова Комітету, зазначила, що за інформацією, яка надходить до Комітету, деякі вакцини відсутні у Вінницькій, Донецькій, Закарпатській, Луганській, Львівській, Харківській, Сумський, Херсонській, Чернігівській областях та в  АР Крим. Усього обсяг вакцин, поставлених у регіони, сягає 9,3% потреби. Термін придатності наявних у регіонах вакцин закінчується в липні 2012 р. Така ситуація, на думку народного депутата, повторює минулорічну, коли загальне охоплення вакцинацією становило лише 50% потреби.

Між тим науково доведено, що зменшення охоп­лення населення профілактичними щепленнями менше ніж 95% не забезпечує рівня колективного імунітету, тим самим створюються умови для розповсюдження інфекцій серед населення, що неминуче призводить до виникнення спалахів епідемій та зумовлює зростання смертності та інвалідності дітей, не кажучи вже про економічну складову проблеми — подолання спалахів інфекційних хвороб потребує значних фінансових витрат, які часто значно перевищують витрати на придбання вакцин.

Також дуже складною є ситуація із забезпеченням лікарськими засобами, що закуповуються за державні кошти. У ряді регіонів закінчуються препарати для лікування онкологічних хворих, пацієнтів із серцево-судинними захворюваннями. Крім того, МОЗ України ще навіть не оголошені торги за державними програмами з лікування й профілактики туберкульозу, нефрологічних захворювань, репродуктивного здоров’я. Також викликає стурбованість низька забезпеченість лікувальних закладів препаратами сурфактанту.

Державні закупівлі МОЗ: одвічне питанняРоман Богачев, заступник міністра охорони здоров’я — керівник апарату, повідомив, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» на виконання заходів Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 2007–2015 роки МОЗ України передбачено видатки в сумі 303 035,5 тис. грн. З них на централізовану закупівлю імунобіологічних препаратів для проведення імунопрофілактики населення заплановано 303 110,0 тис. грн. та виробів для забезпечення умов температурного контролю імунобіологічних препаратів (термоіндикаторні картки) — 924,6 тис. грн.

Відповідно до помісячного розпису асигнувань загального фону Державного бюджету України на 2012 р. МОЗ України за планом 5 міс за зазначеним напрямом вказаної програми передбачені видатки в сумі 111 194 тис. грн. Закупівля імунобіологічних препаратів для забезпечення потреб регіонів у 2012 р. здійснюється на 262 451 тис. грн. Розпочато процедури закупівлі імунобіологічних препаратів на загальну суму 212 027,7 тис. грн. Перше розкриття пропозицій учасників торгів із закупівлі препаратів відбулося 11.04.2012 р. на загальну суму 184 657,18 тис. грн. За підсумками торгів акцептовано пропозицій учасників торгів на 60 771,0 тис. грн., договори укладено. Торги із закупівлі вакцин, які не відбулися, були оперативно переоголошені.

Разом з тим з урахуванням необхідності безперервного забезпечення регіонів України імунобіологічними препаратами, враховуючи отримані заявки з регіонів на закупівлю імунобіологічних препаратів на 2012 р., а також відповідно до ст. 40 Закону України «Про державні закупівлі» з метою забезпечення безперервної вакцинації дітей відповідно до затвердженого календаря щеплень Міністерством здійс­нено пролонгацію дії договорів 2011 р. на 20%. Закуплено вакцин на загальну суму 49 523,3 тис. грн.

Станом на 23.05.2011 р. здійснена поставка вакцин для профілактики кору, паротиту, краснухи, для профілактики сказу, а також частково поставлена вакцина для профілактики дифтерії, правця, кашлюку (ацелюлярна), поліомієліту, Haemophilus influenzae b на загальну суму 17 490,1 тис. грн. Найближчим часом вакцини надійдуть до регіонів.

Загалом поставку вакцин у рамках пролонгації дії договорів 2011 р. на 20% очікували до 20.05.2012 р. Це дозволить нівелювати періоди тимчасового загострення ситуації з наявністю вакцин у регіонах до моменту здійснення поставок за основними конкурсними державними закупівлями 2012 р.

На сьогодні в регіонах України для щеплення дітей використовують вакцини, закуплені у 2011 р.

Однак нині повністю вирішити проблему 100% забезпечення вакцинами всіх дітей без додаткового фінансування неможливо. Для повного забезпечення обсягу видатків, що затверджений на 2012 р. Загальнодержавною програмою імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб, необхідні додаткові кошти на загальну суму 119 841,8 тис. грн. З них на централізовану закупівлю імунобіологічних препаратів необхідно 1 112 259,7 тис. грн., термоіндикаторні картки, лабораторне обладнання, інші видатки — 7582,1 тис. грн.

Крім того, станом на 16 травня проведено торги із закупівлі імунобіологічних препаратів ще на 122 млн. грн., за їх результатами укладаються угоди й основні поставки в регіони здійснюватимуться у червні–липні, а розпочнуться уже з 1 червня поточного року.

Підводячи риску під цим питанням, народні депутати визнали роботу МОЗ України щодо закупівель імунобіологічних препаратів незадовільною й схвалили одностайне рішення направити до Прем’єр-міністра офіційного листа з проханням забезпечити участь у засіданні Комітету міністра охорони здоров’я або тих його заступників, які можуть компетентно вирішувати питання закупівель та постачання у регіони необхідних вакцин і несуть за них персональну відповідальність.

Далі народні депутати заслухали інформацію МОЗ України щодо заходів, спрямованих на вдосконалення підходів до ціноутворення на лікарські засоби, запровадження референтних цін на них, механізму відшкодування їх вартості та податку на додану вартість на операції з їх постачання. Нагадаємо, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.04.2012 р. № 340 з 01.06.2012 р. в Україні стартує пілотний проект щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою (далі — пілотний проект) шляхом встановлення граничного рівня оптово-відпускних цін на такі засоби з використанням механізму визначення порівняльних (референтних) цін(перший етап) та відпрацювання механізму часткового відшкодування їх вартості за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів (другий етап). Т. Бахтеєва зазначила, що введення реімбурсації доцільно було б здійснювати в масштабах усієї держави. Крім того, вищеза­значеною постановою не передбачені механізми реімбурсації, у Державному бюджеті України на 2012 р. не передбачені для цього кошти, тому реальне її запровадження може розтягтися в часі на 2013 і навіть на 2014 р. Ціни на лікарські засоби, які реалізуються зараз за нижчою ціною, ніж референтні, підвищаться, тоді як більш високовартісні препарати відомих фармацевтичних виробників можуть зникнути з ринку. Найбільш чутливими гравцями ринку, які відреагують на введення референтних цін, на думку народного депутата, будуть аптеки, і реакція ця відобразиться у збільшенні цін на інші препарати, що не включені до пілотного проекту.

Державні закупівлі МОЗ: одвічне питанняР. Богачев відзначив, що проблема регулювання цін є однією з найскладніших у світі, економісти й досі не можуть прийти до одностайної думки, але сутність у різних країнах одна — комплексний підхід. Тому запровадження референтних цін — це лише одна з частин цінового регулювання. Сюди входять також ведення реєстру оптово-відпускних цін, запровадження механізму реімбурсації, паралельний імпорт, а в подальшому — введення ПДВ на лікарські засоби.

Олексій Соловйов, голова Державної служби України з лікарських засобів, підкреслив, що хоча модель цінового регулювання, яка запроваджується в Україні, відрізняється від європейських, спрямована вона, як і в Європі, на скорочення фармацевтичних витрат. Він повідомив, що під час порівняння цін одних і тих самих виробників у процесі підготовки постанови в Україні і в пілотних регіонах було виявлено, що ціна на одні й ті самі ліки відрізняється на 60–170%. Основне завдання введення реімбурсації не стільки знизити ціни, скільки примусити пацієнта йти до лікаря, а лікаря — виписувати рецепт, і знову ж таки змусити пацієнта із цим рецептом іти до аптеки.

Олександр Устінов

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи