Глухий пат

Як вже повідомлялося, 23 квітня на засіданні Уряду Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк висловив надзвичайно глибоку стурбованість у зв’язку з ситуацією на фармацевтичному ринку України, повідомив про те, що Уряд планує прийняти постанови щодо стабілізації ситуації на фармацевтичному ринку, та доручив Міністерству охорони здоров’я (МОЗ) України терміново підготувати відповідні проекти. Розгляду цих проектів постанов і було присвячено засідання Урядового комітету гуманітарного розвитку, яке відбулося у Кабінеті Міністрів України наступного дня, 24 квітня, під головуванням Віце-прем’єр-міністра України Олександра Сича та за участю посадовців МОЗ України на чолі з міністром охорони здоров’я України Олегом Мусієм, представників інших міністерств та відомств, фармацевтичної індустрії та галузевої громадськості.

kmu-04-360

Відкриваючи нараду, головуючий підкреслив, що з огляду на критичну важливість питань, що розглядаються, та у випадку, якщо учасники наради схвалять подані до неї проекти постанов, Уряд готовий зібратися негайно, буквально сьогодні ж ввечері, спеціально задля їх затвердження.

Але не так сталося, як гадалося.

Справа в тому, що з самого початку до розгляду на засіданні було заплановано подання двох проектів постанов: «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (з новою редакцією Національного переліку основних лікарських засобів) та «Питання удосконалення декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, які закуповуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів».

Натомість, станом на початок засідання Урядового комітету, його голова Олександр Сич повідомив, що МОЗ України надає для розгляду оновлені версії проектів, з якими учасникам пропонується ознайомитися вже протягом самого засідання, а саме: проекти постанов «Про декларування зміни оптово-відпускних цін на вироби медичного призначення, які закуповуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів» та «Питання референтного ціноутворення на лікарські засоби».

Міністр Олег Мусій прокоментував необхідність нових термінових корекцій низкою зауважень, що прозвучали напередодні на засіданні Уряду з вуст Прем’єр-міністра, а саме: по-перше, про необхідність скорочення термінів введення в дію цих постанов (в результаті 1 вересня у новій редакції змінено на 1 липня) та, по-друге, про максимальне поширення дії постанови на весь фармацевтичний ринок (на якому нині, особливо з урахуванням бліц-введення абсолютно неприродного для фармацевтичної галузі ПДВ та шаленого курсового стрибка валют складається майже катастрофічна ситуація як з економічною, так і з фізичною доступністю ліків), — тобто, не лише на ту частину лікарських засобів, які закуповуються за державні кошти (частка яких є незначною, що становить дещо більше 2 млрд грн. у загальному обсязі фармацевтичного ринку — понад 40 млрд грн.), але й на всі лікарські засоби рецептурного відпуску, які зареєстровані на території України і внесені до Державного реєстру лікарських засобів (на відміну від попередньої редакції, якою охоплювалися лише ті ліки, що увійшли до Національного переліку основних лікарських засобів).

В ході подальшої гострої дискусії з боку представників галузевої професійної громадськості пролунав цілий шквал зауважень до представлених проектів постанов, який, фактично, розвіяв надію на негайне подання цих документів на урядовий стіл.

Зокрема, Юрій Савко, виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРАД», застеріг від прийняття поспішних рішень: «Не до кінця продумані антикризові кроки можуть, навпаки, поглибити кризу. Адже бігти можна чимдуж, але при цьому слід пам’ятати про обережність: аби на максимумі швидкості не впасти і не розбити собі голову». Його підтримав директор ТОВ «МОРІОН» Ігор Крячок, на переконання якого постанову КМУ «Про декларування зміни оптово-відпускних цін на вироби медичного призначення, які закуповуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів» неможливо розглядати окремо від регулювання сфери лікарських засобів: «Зараз відповідним департаментом МОЗ України (і я це кажу у присутності його представників) здійснюється спроба запровадити подвійні стандарти: для цін на вироби медичного призначення — декларування, для цін на лікарські засоби — реєстрацію. Такого не було навіть за минулих сумних часів — уведення подвійних стандартів для різних операторів ринку. За що ми стояли на Майдані? Прохання розглядати тільки цілісно: лікарські засоби і вироби медичного призначення за єдиними стандартами. Бо інакше це матиме ознаки корупції. Люди скажуть: от виробники виробів медичного призначення «домовилися» з владою і можуть декларуватися, а виробники ліків — ні, тому будьте ласкаві — на реєстрацію за бюрократичною процедурою. До того ж у пропонованому проекті немає жодного слова щодо постанови КМУ від 5 вересня 1996 р. № 1071 «Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров’я, що фінансуються з державного бюджету», яка визначає перелік лікарських засобів, дозволених до закупівлі за бюджетні кошти. Отже — це вже другий подвійний стандарт. І наостанок: хто з представників фармацевтичної галузі, професійної громадськості долучався до розробки цих документів — невідомо. Це значить, що їх розробка здійснювалася Міністерством непрозоро», — зауважив виступаючий.

Запропонована МОЗ України умова щодо обігу, в тому числі закупівлі лікарських засобів лише після реєстрації оптово-відпускної ціни на них, за цінами, які не перевищують рівень зареєстрованих оптово-відпускних цін, суперечить Закону України «Про лікарські засоби», яким передбачено, що умовою для допуску лікарського засобу на ринок України є наявність його реєстрації. Відповідне положення міститься у ст. 20 зазначеного закону. Будь-які обмеження щодо реалізації лікарських засобів встановлюються виключно законами, а не підзаконними нормативно-правовими актами.

У відповідь Олег Мусій висловив свою незгоду з корупційним тлумаченням ситуації і наголосив, що нова редакція прямо корелює з дорученням Прем’єр-міністра України навести порядок не лише в царині лікарських засобів, що закуповуються за бюджетні кошти, а й на фармацевтичному ринку загалом. «Що ж стосується виробів медичного призначення, то у новій редакції проекту чітко вказано, що йдеться лише про ті з них, що закуповуються за кошти бюджету, — тобто, це жодним чином не стосується усіх виробів медичного призначення», — пояснив міністр.

Наприкінці справді гарячого засідання стикнулися декілька пропозицій щодо формату та термінів подальшого продовження роботи. З одного боку, враховуючи терміновість доручення Прем’єр-міністра та необхідність швидкого прийняття рішень, лунали пропозиції доопрацювати проекти з урахуванням висловлених зауважень у бліц-режимі, протягом 2–3 год, і все ж таки ініціювати позачергове вечірнє засідання Уряду. Інші виступаючі висловлювали глибоку тривогу, аби поспіхом не наробити помилок, наслідки яких потім можуть вартувати надто дорого для всього населення країни.

Зокрема, посадовці інших міністерств (Міністерство юстиції, Міністерство економічного розвитку, Міністерство фінансів, Міністерство доходів і зборів) висловили сумніви, чи можливо подавати для засідання Уряду проекти постанов, до яких висунуто таку значну кількість абсолютно принципових зауважень (адже ці зауваження ще треба опрацювати, внести, а потім — перед поданням до Уряду — представити фінально опрацьовані версії на попередній експертний розгляд до цих установ). До цієї позиції останніх приєдналися і представники Секретаріату Кабінету Міністрів України, які наголосили, що при поданні документів на ухвалення Уряду необхідне дотримання встановлених процедур і експертних заходів, а для цього необхідний хоча б якийсь час.

Вислухавши позиції сторін, головуючий О. Сич констатував, що у більшості присутніх немає готовності узгодити проекти постанов у поточному вигляді і виніс пропозицію до­опрацювати проекти за участю галузевої громадськості, — щоб подати їх на затвердження Уряду у 3-денний термін, а перше додаткове засідання провести ще сьогодні. Таке рішення було підтримано більшістю членів Урядового комітету, після чого учасники наради розійшлися, щоб за 2 год зустрітися у приміщенні МОЗ України для наступного туру дебатів (отже, буде оновлено).

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Прудникова Елена 25.04.2014 7:22
А где обещанная открытость и обсуждения со всей общественностью, обещанные на МАЙДАНЕ!!!! Очень быстро новый министр превратился в таких же клерков против которых стоял МАЙДАН! А может он таким и был только очень умело играл свою роль!!! Не нужен такой министр Украине!
Алиса 25.04.2014 9:48
Такое впечатление,что те которые сейчас у власти,совсем не понимают что делают,в частности в фармации.Им и дела нет до той ситуации которую они сами и породили.Они и дальше продолжают заниматься тем же,а именно вносить бред в документы,хаос в рынок,а потом еще и всех обвинять в том что - цены оказывается опять поднялись,хотя,как ни странно должны были снизиться.Вызывает удивление ,где эти люди получали образование,что не могут сложить 1+1.Такое впечатление что Мусий упал с Луны.Может он и хороший врач,но далеко не министр МОЗ.
раиса 25.04.2014 10:10
Послушайте! Просто противно читать этот шквал нападок на Нового министра. И все авторы оказывается стояли на Майдане.Зная вашу историю - не стыдно!Вы в большинстве люди участвующие в схемах или кормившиеся возле них.И теперь выполняете заказ ДCЛЗ по дискредитации министра. Сейчас жизнь требует быстрых решений, а промедление приведёт именно к тем негативным последствиям. Обсуждение с какой общественностью?(представителями разных организаций,не отстаивающих интересы потребителя )И что за истерики,голословные утверждения - "бред,хаос". Вы ознакомтесь хотя бы,как страны Восточной Европы переходили от дикого к цивилизованому фармрынку.Но очень не хочется,ведь все эти мероприятия приведут к снижению теневой части рынка, а откуда кормиться! А, для того что бы рынок вздохнул нужно убрать, в том числе и ужасную корупцию процветающую в Держлікслужбі.Где все декларируемые достижения - продвижения к Европе, на деле сводятся к очередной схеме вымогательства.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті