Знеболення тяжкохворих пацієнтів: держава спрощує доступ

14 вересня в інформаційному агентстві «УНІАН» відбулася прес-конференція «Крок назустріч: врегульовано питання забезпечення доступу до знеболення тяжкохворих пацієнтів в Україні», в якій взяли участь Ксенія Шаповал, менеджер напрямку наркополітики програмної ініціативи «Громадське здоров’я», Міжнародного фонду «Відродження», та Олег Дзісяк, тимчасово виконуючий обов’язки голови Державної служби України з контролю за наркотиками. Захід було присвячено прийняттю наказу МОЗ України від 07.08.2015 р. № 494 «Про деякі питання придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 серпня 2015 р. за № 1028/27473. Наказ набуде чинності після його офіційного опублікування, яке планується 22 вересня у виданні «Офіційний вісник України».

Знеболення тяжкохворих пацієнтів: держава спрощує доступЗа словами Олега Дзісяка, цей документ розроблено на виконання п. 2 постанови КМУ «Про затвердження Порядку придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів в закладах охорони здоров’я». Він пройшов довгий шлях погодження з Міністерством внутрішніх справ, Державною службою з конт­ролю за наркотиками та МОЗ. Прийняття наказу № 494 завершило 2-річну роботу із подолання нормативної колізії у сфері регулювання обігу підконтрольних препаратів, зокрема, наркотичних знеболювальних.

О. Дзісяк підкреслив, що прийняття у 2013 р. постанови № 333 стало вагомим кроком до цивілізованих стандартів розвинених країн, адже згаданим документом спрощувалася система призначення сильнодіючих знеболювальних препаратів пацієнтам із хронічним больовим синдромом. Минуло 2 роки, і сьогодні прийняття відповідного наказу МОЗ стало черговим кроком на шляху до гармонізації з європейськими нормами та дало змогу реалізувати положення цієї постанови, забезпечивши доступність засобів знеболення для паліативних хворих шляхом встановлення простих для виконання процедур обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у медичній практиці.

Наказом затверджуються форми первинної облікової документації з питань придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я, інструкції щодо їх заповнення. Вносяться зміни до наказу МОЗ України від 19 липня 2005 р. № 360 та визнається таким, що втратив чинність, наказ МОЗ України від 21 січня 2010 р. № 11 «Про затвердження Порядку обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у закладах охорони здоров’я України».

Ксенія Шаповал підкреслила, що прийняття цього нормативного акта є важливим як для пацієнтів, так і для медичної спільноти. Медичний персонал повною мірою використовувати прогресивні механізми та норми із забезпечення знеболенням паліативних пацієнтів. Зокрема, рішення про призначення опіоїдних анальгетиків більше не буде прийматися комісійно, а практикуючим лікарем самостійно. Крім того, є можливість забезпечувати тяжкохворих пацієнтів запасом сильнодіючих знеболювальних препаратів на період до 15 діб.

«Це принципи паліативної допомоги, гуманної наркополітики, яка має «людське» обличчя. Завдяки прийнятому наказу № 494 система обігу підконтрольних препаратів в Україні стала однією з найдемократичніший на пострадянському просторі. Норми затверджені у наказі визнають права лікаря на самостійне прийняття рішення та забезпечують права пацієнта на доступ до якісного знеболення», — підсумувала вона, додавши, що на сьогодні у питаннях знеболення існує повне порозуміння у МВС, Державної служби України з контролю за наркотиками, МОЗ України та медичною спільнотою. Ще у 2010 р. потреба у знеболенні в Україні була задоволена лише на 10–15% від нагальної потреби. Не надавалося адекватне знеболення післяопераційним хворим, пацієнтам з онкологічною патологією у термінальних стадіях, а це значна кількість людей. Щороку в Україні помирає близько 100 тис. онкологічних хворих, до того ж існує значна кількість пацієнтів з хронічним больовим синдромом.

К. Шаповал також зауважила, що українські лікарі, маючи великий клінічний досвід, бояться призначати опіоїди, зокрема морфін: «Це питання освіти, поширення достовірної медичної інформації. Затвердження цього наказу захищає самого лікаря, і нарешті він може користуватися єдиними законодавчими актами, єдиною системою і може спокійно забезпечувати пацієнтів адекватним знеболенням», — наголосила К. Шаповал. Вона додала, що за порушення правил зберігання, використання та у разі необхідності знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та/або прекурсорів передбачена кримінальна відповідальність згідно із ст. 305—320 Кримінального кодексу України. Про це заздалегідь попереджається хворий, його родичі та опікуни. Проте, за словами експерта, кількість таких справ в усій когорті кримінальних справ незначна та становить менше 1%. До того ж постановою № 333 передбачений механізм повернення невикористаних залишків цих засобів. Відповідаючи на запитання, чи не полягає проблема доступності знеболення і в небажанні аптек працювати з цією групою препаратів через перевірки правоохоронних органів, К. Шаповал зазначила: ситуація з кількістю аптек, що реалізують наркотичні препарати, дуже складна. Так, наприклад, в Кіровоградській обл. діє лише 1 така аптека.

Частково питання доступності було вирішено прийняттям наказу МОЗ України від 15.03.2013 р. № 203 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 19 липня 2005 р. № 360», відповідно до якого з Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, затвердженого наказом МОЗ України від 19 липня 2005 р. № 360, виключена норма стосовно необхідності відпуску наркотичних (психотропних) лікарських засобів, що виписуються на спеціальних рецептурних бланках ф-3, тільки з аптек та аптечних складів (баз), які знаходяться в одній адміністративно-територіальній одиниці (місті, районі, області) з лікувально-профілактичним закладом, до якого прикріплені з цією метою наказом відповідного управління охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій. Питання створення мережі аптек, які реалізовували наркотичні засоби, переважно залежить від місцевої політики. На жаль, в багатьох регіонах втрачена мережа комунальних аптек, а впливати на приватні заклади влада не може.

О. Дзісяк також додав, що у Парламенті 20.01.2015 р. за № 1801 зареєстровано проект Закону України, яким пропонується внести зміни до Закону України вiд 15.02.1995 р. № 60/95-ВР «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» (далі — закон № 60). Ініціатором документа виступив Ігор Лапін, народний депутат України, член депутатської фракції Політичної партії «Народний фронт», член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя. У разі прийняття проекту розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання для отримання ліцензії на здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, зменшиться, оскільки пропонується замінити дозвіл на використання об’єктів і приміщень, призначених для здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, декларацією відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства, що узгоджується з чинним законодавством та сприяє реалізації обраного державою курсу на дерегуляцію підприємницької діяльності. На його думку, держава спочатку має створити сприятливі умови для того, щоб приватні аптеки не побоювалися здійснювати діяльність з обігу наркотичних засобів, створити прозорі правила ведення бізнесу.

Ганна Барміна, фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті