Наше видання раніше повідомляло, що наказом МОЗ України від 4 жовтня 2018 р. № 1819 затверджено зміни до наказу МОЗ України від 19 липня 2005 р. № 360, які серед іншого передбачають запровадження електронного рецепта.
Але запровадження електронного рецепта — не єдина новела, передбачена цим документом. Звертаємо увагу, що наказом МОЗ України від 4 жовтня 2018 р. № 1819 виключено з наказу МОЗ № 360 пп. 1.4 п. 1. Цей підпункт встановлював Форму журналу обліку отруйних, сильнодіючих та комбінованих лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку в закладах охорони здоров’я.
Також у новій редакції Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення відсутній Перелік лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку в лікувально-профілактичних закладах (до змін до наказу МОЗ № 360 такий перелік містився у додатку № 4 до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення).
Іншими словами, наказ МОЗ № 360 у новій редакції не визначає вимоги до предметно-кількісного обліку отруйних, сильнодіючих та комбінованих лікарських засобів, які містять ефедрин (окрім лікарських засобів у формі сиропів), трамадол, псевдоефедрин і декстропропоксифен та лікарських засобів за міжнародною непатентованою назвою тропікамід.
Разом з тим наказ МОЗ України від 17 серпня 2007 р. № 490, зокрема, п. 4 встановлює, що лікарські засоби, включені до переліків, затверджених цим наказом, підлягають предметно-кількісному обліку в закладах охорони здоров’я та у виробників лікарських засобів. Звертаємо увагу, що йдеться про наступні переліки:
- Перелік отруйних лікарських засобів за міжнародними непатентованими або загальноприйнятими назвами;
- Перелік сильнодіючих лікарських засобів за міжнародними непатентованими або загальноприйнятими назвами.
Щодо обліку лікарських засобів, які містять наркотичні засоби та психотропні речовини, то у постанові КМУ від 13 травня 2013 р. № 333 зазначено наступне: «Облік препаратів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів ведеться закладами охорони здоров’я:
- у відділеннях і кабінетах лікувально-профілактичних закладів у журналі за формою, визначеною МОЗ;
- на постах відділень лікувально-профілактичних закладів у журналі за формою, визначеною МОЗ;
- у фармацевтичних (аптечних) закладах у журналі за формою, визначеною МОЗ;
- у лікувально-профілактичних закладах для виконання призначень лікаря в стаціонарних умовах за формою, визначеною МОЗ.
Сторінки журналу, в якому обліковуються препарати наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, пронумеровуються, прошнуровуються і засвідчуються підписом керівника та скріплюються печаткою закладу охорони здоров’я. Внесення виправлень та недостовірних відомостей до журналів забороняється. У разі виявлення технічних помилок вони виправляються. Виправлення завіряються підписом керівника закладу охорони здоров’я».
Такі журнали та інструкції щодо їх заповнення затверджено наказом МОЗ від 07.08.2015 р. № 494 «Про деякі питання придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я».
Тобто з набранням чинності змінами, передбаченими наказом МОЗ від 4 жовтня 2018 р. № 1819, виникла суперечність — відповідно до нової редакції наказ МОЗ № 360 відсутні власне визначення предметно-кількісного обліку, форма журналу обліку отруйних, сильнодіючих та комбінованих лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку в закладах охорони здоров’я, та Перелік лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку в лікувально-профілактичниз закладах. Але наказ МОЗ № 490 передбачає, що отруйні та сильнодіючі лікарські засоби (за міжнародними непатентованими назвами або загальноприйнятими назвами, які затверджені цим наказом), підлягають предметно-кількісному обліку.
Оператори ринку свідчать про те, що з вимогами наказу МОЗ України від 17 серпня 2007 р. № 490 добре ознайомлені співробітники правоохоронних органів, й під час перевірки вони вимагають журнал обліку отруйних та сильнодіючих лікарських засобів як підтвердження предметно-кількісного обліку. Відсутність такого журналу можна трактувати як порушення встановлених правил обліку та карається відповідно до ст. 321 Кримінального кодексу України. З огляду на це окремі аптечні підприємства вже вирішили, що поки вестимуть такі журнали за старою формою, яка була передбачена попередньою редакцією наказу МОЗ № 360.
Коментарі