«Е-контракти» як частина курсу держави на цифровізацію

22 Жовтня 2019 5:49 Поділитися

Сьогодні, 22 жовт­ня 2019 р., за участю представників органів державної влади відбулася презентація концепції нового проекту «Е-контракти», який продовжує інформаційну трансформацію у сфері публічних фінансів.

За словами Оксани Маркарової, міністра фінансів України, «Е-контракти» — це новий підхід до публічних даних і, найголовніше, до електронних послуг, які держава надає бізнесу і громадянам. Вона зауважила, що нині всі дуже багато говорять про економічне зростання та необхідність його прискорення. А економічне зростання великою мірою залежить від того, чи вдасться суттєво підвищити продуктивність праці, яка в Україні є досить низькою, незважаючи на великий потенціал.

Система публічних закупівель «ProZorro» дозволяє провести всі тендери онлайн, що дає змогу спостерігати за ними, але договори між замовником та виконавцем після проведення тендера підтягуються вручну. Це не дозволяє отримати їх у машиночитному форматі, який би давав можливість інтеграції з усіма іншими електронними системами. У цьому ракурсі курс на цифровізацію та вивільнення часу й ресурсів є частиною важливих кроків щодо підвищення продуктивності, тому розпочинається реалізація проекту «Е-контракти». О. Маркарова висловила сподівання, що його розвиток здійснюватиметься максимально швидко.

Віце-прем’єр-міністр — міністр цифрової трансформації Михайло Федоров зазначив, що Міністерство цифрової трансформації сьогодні є головним драйвером відкриття даних, та нагадав, що одним із завдань є зробити так, щоб Україна за 3 роки знаходилася в топі країн з відкриття даних. Також він зауважив, що на шляху до своєї мети відомство не зустрічає бар’єрів з боку інших міністерств, які відкриті та підтримують потрібний темп.

Міністерство цифрової трансформації, за його словами, це не лише про електронні послуги чи інформацію від державних органів, це також про трансформацію людини і бізнесу. Тому одна з глобальних цілей — навчання громадян цифровим навичкам, а також цифрова трансформація бізнес-спільноти. І старт нового проекту «Е-контракти» — потужний крок, який простимулює бізнес трансформуватися зсередини.

М. Федоров додав, що в Міністерстві розуміють, що способи електронної ідентифікації, які вимагають отримання електронного цифрового підпису (ЕЦП), наявності захищеного носія тощо, не надто подобаються підприємцям. Тому триває робота над впровадженням сучасних способів ідентифікації та нових технологій, зокрема «Smart-ID», яка дозволяє підписати документ через власний смартфон, планшет або ноутбук та має спростити отримання ЕЦП. Очікується, що зазначені можливості реалізуються для бізнесу з початком нового, 2020 р., та доповнять інші нові послуги.

Він також розповів про портал «Дія», що є частиною проекту «Держава у смартфоні», над реалізацією якого продовжується робота та який має об’єднати в єдиному електрон­ному вікні всі послуги, що надаються громадянам і бізнесу. «Дія» планується до запуску вже найближчим часом, окрім власне порталу, створюється також зручний мобільний додаток, за допомогою якого надаватимуться різні послуги. У числі перших — відкриття та закриття фізичних осіб — підприємців, оформлення допомоги при народженні дитини. У подальшому Міністерство планує удосконалювати портал та швидко переносити на нього послуги з інших державних сайтів. Метою розробки порталу «Дія» є надання українцям можливості отримати потрібну державну послугу онлайн.

Міністр Кабінету Міністрів Дмитро Дубілет зазначив, що раніше прогресом був навіть перехід від паперового документу до електрон­ного у форматі pdf, однак машинний формат, тобто формат, у якому машини можуть читати дані, є дійсно суттєвим кроком вперед. Коли документи переводяться в електронну форму, яку можуть читати машини, це дозволяє позитивно вплинути на продуктивність і, за словами міністра, штучний інтелект — це наше майбутнє. Більше того, він висловив впевненість, що в майбутньому штучний інтелект частково замінить людей деяких професій та видів діяльності, у тому числі державних службовців, і Україна має йти в ногу з часом.

Керівник державної установи «Відкриті публічні фінанси» (далі — ДУ ВПФ) Олександр Комареус розпочав з нагадування про те, що ДУ ВПФ уже створено декілька корисних проектів. Серед них — веб-портал використання публічних коштів «Є-data», державний портал бюджету для громадян «Open Budget», реєстри міжнародної фінансової допомоги та аналітичний інструмент Boost для аналізу бюджетних показників (на порталі «Open Budget»).

Усе, що стосується взаємодії з державою в частині договірних відносин й ефективності використання фінансових ресурсів, вимагає спрощення, чіткого структурування даних, відходу від ручної паперової роботи і т.д. У 2016 р. Уряд шляхом прийняття розпоряд­ження від 11.02.2016 р. № 92-р підтримав Концепцію створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи «Прозорий бюджет» для реалізації наступного етапу розвитку проекту «Є-data». Сучасне рішення, яке пропонує держава — це «Е-контракти», система, яка стане одним із ключових модулів.

Так, місцеві бюджети, відповідно до своїх пріоритетів і стратегічних цілей, формують плани закупівель, розроблять та проводять необхідні тендерні процедури, а потім підписують з переможцями тендерів договори, акти, накладні тощо. У подальшому ведеться супутня звітність, проводиться аудит і т.д. На сьогодні частину цих процесів уже автоматизовано, але все ще лишається багато процесів, які здійснюються вручну. Саме їх пропонується об’єднати за допомогою «Е-контракти», голов­ним плюсом чого стане автоматичне направлення даних після проведених торгів (у вигляді структурованих даних) до Державної казначейської служби України та автоматичне звітування на порталі «Є-data». Така новація скасовуватиме також необхідність для розпорядника вручну сканувати договори, а також від руки проставляти підписи, оскільки підписання підкріп­люватиметься ЕЦП.

Концепція проекту «Е-контракти» розроб­лялася протягом тривалого часу, і зараз, фактично, розпочинається перший етап його практичного впровадження. Наразі ведеться робота над створенням функціональних вимог проекту (технічна частина), після чого планується провести всю необхідну юридичну роботу з аналізу наявної нормативно-правової бази та розробки необхідних для роботи проекту нових актів. За оцінками О. Комареуса, даний етап може зайняти близько 4 міс, а слідом за ним розпочнеться наступний етап з розробки програмного забезпечення та навчання.

Нагадаємо, що під час робочої зустрічі з представниками бізнесу М. Федоров назвав одним з перших завдань очолюваного ним відомства переведення 100% публічних послуг в онлайн.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті