Законодавча ініціатива щодо маркетингу ліків: компроміс чи нові виклики?

20 Серпня 2025 10:55 Поділитися

19 серпня зареєстровано законопроєкт № 13657 «Про внесення змін до статті 20-1 Закону України «Про лікарські засоби» щодо недопущення зростання цін на лікарські засоби». Ініціатором проєкту закону виступив Сергій Кузьміних, голова підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

Станом на ранок 20 серпня тексту законопроєкту та супровідні документи до нього не оприлюднено.

Нагадаємо, що з 1 березня 2025 р. діє заборона на надання маркетингових послуг в аптечних закладах до запровадження Урядом окремого реферування оптових цін на всі лікарські засоби.

Коментуючи власну законодавчу ініціативу на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook, С. Кузьміних нагадав, що відбулося кілька десятків дискусій на різних майданчиках із залученням усіх учасників ринку. Однак підзаконного акта, який би встановлював нові правила маркетингу, досі не ухвалено.

Зауважимо, що МОЗ України підготувало відповідний проєкт постанови КМУ. Цей документ двічі пройшов громадське обговорення, отримав погодження від центральних органів виконавчої влади та доопрацьований з урахуванням зауважень окремих відомств. У Міністерстві неодноразово заявляли про те, що «найближчим часом» передадуть його на розгляд та ухвалення Урядом. Водночас процес з невідомих причин затягується, а головне питання зацікавлених сторін про те, коли проєкт постанови КМУ буде подано на Уряд, залишається без відповіді.

Що ж пропонує народний депутат?

У розпорядженні редакції «Щотижневика АПТЕКА» є ймовірний текст та супровідні документи до законопроєкту № 13657. Згідно з наявним текстом законопроєкту, пропонується встановити, щоб маркетингові послуги, послуги з промоції поширювалися на лікарські засоби, які відпускаються без рецепта. На рівні закону пропонується встановити пряму заборону на надання маркетингових послуг в аптеках відносно рецептурних препаратів.

Народний депутат також пропонує уповноважити Уряд на встановлення:

  • граничного обсягу витрат виробника / імпортера (від загального обсягу реалізації таким ліцензіатом лікарських засобів, що відпускаються без рецепта) на маркетингові послуги і послуги з промоції та одночасно
  • граничного обсягу доходу ліцензіата, який провадить господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (від загального обсягу закупівель таким ліцензіатом лікарських засобів, що відпускаються без рецепта), від надання таких послуг.

«Важливо: законопроєкт не встановлює жодних конкретних цифр — це компетенція Уряду. Такий підхід дає гнучкість і дозволяє адаптуватися до реалій ринку. Простими словами: виробник обмежений у витратах на маркетинг, аптека — у доходах від нього. Тобто незадоволені будуть всі — і виробники, і аптечні мережі. Це і вважаю компромісом», — додав автор законодавчої ініціативи.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті