Як і в січні, у лютому 2023 р. роздрібний ринок лікарських засобів демонструє від’ємну динаміку. У грошовому вираженні темпи зниження становлять 15%. Це пов’язано з високим базисом порівняння, адже в перші місяці 2022 р. ринок демонстрував значне зростання, зокрема в лютому 2022 р. темпи зростання становили 43%. Також у лютому 2023 р. фіксується значне зменшення обсягів продажу протизастудних засобів та антибіотиків порівняно із лютим 2022 р., коли в Україні тривала чергова хвиля захворюваності на COVID-19 та респіраторні хвороби. У цій публікації увазі читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у лютому 2023* р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також в доларовому еквіваленті за підсумками лютого 2022–2023 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками лютого 2023 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками лютого 2023 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками лютого 2023 р. у розрізі категорій товарів
Рис. 5. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками лютого 2022–2023 рр.
Рис. 6. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками лютого 2022–2023 рр.
Рис. 7. Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками лютого 2022–2023 рр. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками лютого 2021–2023 рр.
Лютий, рік | Лікарські засоби | Дієтичні добавки | Медичні вироби | Косметика | Ринок в цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2021 | 8195,2 | –5,3 | 80,8 | 843,9 | 16,5 | 8,3 | 755,7 | –9,4 | 7,5 | 349,8 | –3,6 | 3,4 | 10 144,6 | –4,1 |
2022 | 11 899,0 | 45,2 | 81,8 | 1243,4 | 47,3 | 8,6 | 1023,2 | 35,4 | 7,0 | 377,8 | 8,0 | 2,6 | 14 543,4 | 43,4 |
2023 | 9920,3 | –16,6 | 79,9 | 1250,4 | 0,6 | 10,1 | 783,7 | –23,4 | 6,3 | 462,7 | 22,5 | 3,7 | 12 417,1 | –14,6 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2021 | 82,3 | –20,5 | 60,9 | 8,7 | 8,6 | 6,4 | 40,2 | –20,1 | 29,8 | 3,9 | –13,2 | 2,9 | 135,1 | –18,8 |
2022 | 109,0 | 32,5 | 66,3 | 10,8 | 23,8 | 6,5 | 40,6 | 1,0 | 24,7 | 4,1 | 5,8 | 2,5 | 164,5 | 21,8 |
2023 | 67,4 | –38,1 | 67,4 | 7,5 | –30,8 | 7,5 | 21,7 | –46,6 | 21,7 | 3,4 | –16,5 | 3,4 | 100,0 | –39,2 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками лютого 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2022 р.
Маркетуюча організація | 2022 | 2023 | Збільшення/зменшення, % |
Фармак (Україна) | 1 | 1 | –18,3 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 | 1,0 |
Teva (Ізраїль) | 3 | 3 | –16,7 |
Acino (Швейцарія) | 4 | 4 | –16,6 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 8 | 5 | –8,3 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 6 | 6 | –15,3 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 9 | 7 | –7,3 |
KRKA (Словенія) | 7 | 8 | –22,0 |
Sanofi (Франція) | 5 | 9 | –30,0 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 | 10 | –11,5 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками лютого 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2022 р.
Бренд | 2022 | 2023 | Збільшення/зменшення, % |
НІМЕСИЛ | 4 | 1 | –6,7 |
НУРОФЄН | 2 | 2 | –35,2 |
КСАРЕЛТО | 1 | 3 | –48,0 |
СПАЗМАЛГОН | 7 | 4 | –10,9 |
СИНУПРЕТ | 8 | 5 | –17,7 |
ТРИПЛІКСАМ | 9 | 6 | –15,0 |
ЕВКАЗОЛІН | 15 | 7 | –2,2 |
ФЕРВЕКС | 14 | 8 | –3,8 |
ЦИТРАМОН | 10 | 9 | –21,5 |
ГІДАЗЕПАМ | 25 | 10 | 5,5 |
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4 Топ-3 дистриб’ютори за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками лютого 2023 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок у лютому 2021–2023 рр.
Дистриб’ютор | 2023 | 2022 | 2021 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 43,3 | 42,2 | 35,9 |
БаДМ (Дніпро) | 36,7 | 39,2 | 38,0 |
Вента (Дніпро) | 4,9 | 5,8 | 11,9 |
Денис Кірсанов
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим