Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України»

14 Березня 2024 9:23 Поділитися

ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ

Міністерство охорони здоров’я України повідомляє про оприлюднення проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України» (далі — проєкт наказу).

Проєкт наказу розроблено з метою є вдосконалення організації розподілу і зарахування в інтернатуру, якості практичної частини підготовки в інтернатурі та покращення кадрового забезпечення сфери охорони здоров’я, а також приведення Положення про інтернатуру, затвердженого наказом МОЗ від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу МОЗ від 13 травня 2022 року № 805) у відповідність до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України».

Зауваження та пропозиції приймаються протягом 30 днів з дня оприлюднення у письмовому або електронному вигляді: 01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7, 01601, [email protected], [email protected].

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України»

1. Мета

Метою прийняття проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України Закону України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України» (далі — проєкт наказу) є вдосконалення організації розподілу і зарахування в інтернатуру, якості практичної частини підготовки в інтернатурі та покращення кадрового забезпечення сфери охорони здоров’я, а також приведення Положення про інтернатуру, затвердженого наказом МОЗ від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу МОЗ від 13 травня 2022 року № 805) у відповідність до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України».

2. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проєкт наказу розроблено відповідно до частини сьомої статті 18 та статей 3 і 84 Закону України «Про освіту», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України», пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90).

Для забезпечення підвищення якості лікування та медичного догляду за пацієнтами, міжнародний досвід є надзвичайно важливим, особливо зараз, на шляху європейської та євроатлантичної інтеграції України. Вбачається набагато кориснішим, коли спеціалісти в галузі охорони здоров’я вивчатимуть найкращі міжнародні медичні практики та підвищуватимуть теоретичні знання в сфері охорони здоров’я, не лише під час професійної діяльності, а й на етапі, що передує їй — під час здобуття первинної спеціалізації — підготовки в інтернатурі.

Так, через відсутність академічної мобільності лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, брак отримання міжнародного досвіду на рівні первинної спеціалізації, часто негативно впливає на подальший розвиток медичної галузі, обмежує розвиток лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів.

Тому проєктом наказу пропонується чітко визначити можливість лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів використати своє законне право на навчання або стажування у закордонних закладах вищої освіти, провідних закладах охорони здоров’я в межах програми підготовки в інтернатурі. Крім цього, загальні положення та організаційні питання такого стажування/навчання вже врегульовані Положенням про умови матеріального забезпечення осіб, направлених за кордон на навчання та стажування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 1996 року № 287, постановою Кабінету Міністрів України «Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів» від 2 лютого 2011 року № 98, постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2010 року № 82 «Про норми відшкодування витрат, пов’язаних з направленням здобувачів освіти та наукових ступенів для участі у заходах, що проводяться в Україні та за кордоном».

Також на необхідність врегулювання питання академічної мобільності лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів вказує Стратегія розвитку медичної освіти, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 95-р та пункт 13 Плану заходів з реалізації даної стратегії на 2019-2021 роки, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 674-р.

Проєктом наказу врегульовано особливості розподілу до моменту впровадження електронної інтернатури, права громадян України та іноземців та осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні та які проживали на тимчасово окупованих територіях, на продовження здобуття післядипломної освіти, а також механізм вступу на навчання до інтернатури випускників закладів вищої освіти, що були демобілізовані.

У зв’язку із зверненнями закладів вищої освіти, зокрема Тернопільського національного медичного університету імені І.Я.Горбачевського, Буковинського державного медичного університету, ноти Колегії додипломної медичної освіти Національної медичної комісії прийнято рішення щодо затвердження умов підготовки в інтернатурі іноземців та осіб без громадянства за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика». Впровадження даної програми є необхідним для окремих країн, громадяни яких здобули медичну освіту (другого (магістерського) рівня) в Україні і продовження навчання за вужчою спеціалізацією для яких потребує додаткового курсу підготовки.

Зважаючи на відтік іноземних студентів з України, спричинений воєнним станом в Україні, з метою недопущення розриву міжнародної співпраці напрацьованої багатьма роками, та забезпечення іноземних здобувачів освіти повним курсом підготовки за відповідними спеціальностями в галузі охорони здоров’я, проєкт наказу доповнено новим розділом, який визначає особливості прийому на навчання та організації підготовки іноземців та осіб без громадянства за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика».

Важливо зазначити, що проєктом наказу передбачається, що наявність свідоцтва про проходження підготовки за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» не надає права на зайняття лікарською діяльністю на території України і слугує лише необхідним етапом для забезпечення доступу до професії іноземними громадянами або особами без громадянства в інших країнах.

Важливим є нововведення у проєкті наказу щодо проходження програми первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» англійською мовою для іноземців та осіб без громадянства саме в розрізі процесу європейської та євроатлантичної інтеграції України.

Разом з цим зазначаємо, що проєкт наказу розроблено з врахуванням частини третьої статті 10 та статті 33 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України».

Окрім вищенаведеного, проєктом наказу пропонуються зміни до строків підготовки в інтернатурі за спеціальностями «Фізична та реабілітаційна медицина», «Психіатрія», а також строків підготовки у військовій інтернатурі за спеціальностями «Фармація», ««Анестезіологія та інтенсивна терапія». Дані зміни запропоновані фаховими експертами та Українською військово-медичною академією. Листи з аргументацією змін додаються.

3. Основні положення проєкту акта

Проєктом наказу пропонується внести зміни до:

Положення про інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я від 16 березня 2022 року № 493);

додатку до Положення про інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я від 16 березня 2022 року № 493);

пункту 2 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254 «Про затвердження Положення про інтернатуру», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703;

пункту 1 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 26 липня 2022 року № 1327 «Про особливості проходження інтернатури в умовах воєнного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2022 року за № 906/38242;

додатку до Положення про військову інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 06 вересня 2022 року № 1599, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2022 року за № 1318/38654.

4. Правові аспекти

У даній сфері суспільних відносин діють такі нормативно-правові акти:

Закон України «Про освіту»;

Закон України «Про вищу освіту»;

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України»;

Положення про умови матеріального забезпечення осіб, направлених за кордон на навчання та стажування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 1996 року № 287;

постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 2010 року № 82 «Про норми відшкодування витрат, пов’язаних з направленням здобувачів освіти та наукових ступенів для участі у заходах, що проводяться в Україні та за кордоном».

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проєкту наказу не потребує додаткового фінансування з державного чи місцевих бюджетів.

6. Позиція заінтересованих сторін

Проєкт наказу потребує проведення публічних консультацій.

Проєкт наказу не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, прав осіб з інвалідністю, тому не потребує погодження уповноважених представників всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи інших відповідних органів місцевого самоврядування, Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю та всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю, їх спілок, Уповноваженого із захисту державної мови.

Проєкт наказу не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.

Проєкт наказу потребує погодження з Міністерством освіти і науки України, Міністерством фінансів України, Міністерством оборони України, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Державною регуляторною службою України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженим із захисту державної мови, Національної комісії зі стандартів державної мови, уповноваженими представниками всеукраїнських профспілок, їх об’єднань та всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців. Проєкт потребує здійснення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

7. Оцінка відповідності

У проєкті наказу відсутні положення, що стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції; прав та свобод, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод; впливають на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією; створюють підстави для дискримінації.

Громадська антикорупційна, громадська антидискримінаційна та громадська гендерно-правова експертизи не проводилися.

Проєкт наказу не потребує проведення цифрової експертизи та отримання висновку Мінцифри про проведення цифрової експертизи, у зв’язку з тим, що проєкт не стосується питань інформатизації, електронного урядування, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інформаційного суспільства, електронної демократії, надання адміністративних послуг.

8. Прогноз результатів

Реалізація проєкту наказу не матиме негативного впливу на розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.

Реалізація проєкту наказу матиме позитивний вплив у напрямку вдосконалення процесу підготовки в інтернатурі, у тому числі, іноземців та осіб без громадянства, відповідно, підвищення рівня та якості надання медичної допомоги населенню, забезпечить продовження співпраці українських медичних закладів освіти з іноземними партнерами.

З прийняттям проєкту наказу, лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни впевнено зможуть реалізовувати своє право, гарантоване законодавством, на навчання або стажування за кордоном, у тому числі, в межах академічної мобільності. Вивчення міжнародного досвіду, навчання міжнародним медичним практикам розширить інтеграцію української медичної освіти в міжнародний простір, та сприятиме підвищенню якості медичного обслуговування населення.

Лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни, зокрема, які проходили інтернатуру на базах стажування, що розміщені на тимчасово окупованих територіях або в місцевості де ведуться активні бойові дії і виїхали за кордон, матимуть можливість, на певний період, пройти навчання/стажування в іншій країні та повернутися на Батьківщину і продовжити підготовку в інтернатурі та/або доступити до професії лікаря та працювати над відновленням України.

Вплив на інтереси зацікавлених сторін:

Заінтересована сторона Вплив реалізації наказу на заінтересовану сторону Пояснення очікуваного впливу
Лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни, у тому числі, які навчаються у військовій інтернатурі Позитивний Лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни, у тому числі, які навчаються у військовій інтернатурі впевнено зможуть реалізувати право, гарантоване законодавством, на навчання або стажування за кордоном, у тому числі, в межах академічної мобільності та проходитимуть підготовку в інтернатурі у строки, необхідні для набуття компетентностей, визначених у відповідних програмах підготовки в інтернатурі.
Заклади охорони здоров’я Позитивний Завдяки врегулюванню питання академічної мобільності, відряджень за кордон (на навчання/стажування) лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, є більше шансів, що ті, які виїхали за кордон у зв’язку з воєнними діями, не відраховуватимуться з інтернатури в Україні і повернуться в заклади охорони здоров’я і забезпечать їх, та Україну в цілому, медичними кадрами. Заклади охорони здоров’я матимуть молодих фахівців, з навичками міжнародних медичних практик.
Іноземці та особи без громадянства, які пройдуть програму первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» Позитивний Іноземці та особи без громадянства, які здобули перший (магістерський) рівень освіти в українських вузах зможуть пройти повний курс освіти, необхідний для продовження навчання та доступу до професії у їх країнах.
Заклади вищої освіти, що здійснюють підготовку лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів Позитивний Заклади вищої освіти в Україні і надалі будуть учасниками міжнародного співробітництва, зокрема, в частині навчання іноземних студентів, лікарів (фармацевтів/провізорів) — інтернів).

Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко

Проєкт

оприлюднено на сайті МОЗ України

11.03.2024 р.

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України

Відповідно до частини сьомої статті 18 та статей 3 і 84 Закону України «Про освіту», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України», пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), з метою вдосконалення організації розподілу і зарахування в інтернатуру, якості практичної частини підготовки в інтернатурі та покращення кадрового забезпечення сфери охорони здоров’я

НАКАЗУЮ:

1. Внести зміни до таких наказів Міністерства охорони здоров’я України:

1) у пункті 2 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254 «Про затвердження Положення про інтернатуру», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703:

підпункт 3 викласти в такій редакції:

«3) вимоги пунктів 2, 3, 5–7 розділу II Положення, затвердженого пунктом 1 цього наказу, поширюються на осіб, які вступають в інтернатуру, з 2025 року;»;

підпункти 4–6 виключити;

2) у пункті 1 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 26 липня 2022 року № 1327 «Про особливості проходження інтернатури в умовах воєнного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2022 року за № 906/38242, підпункт 4 виключити;

3) у графі «Тривалість підготовки у військовій інтернатурі» додатку до Положення про військову інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 06 вересня 2022 року № 1599, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2022 року за № 1318/38654:

у рядку 1 цифру «3» замінити цифрами «3,5»;

у рядку 8 цифри «1,5» замінити цифрою «2».

2. Затвердити зміни до Положення про інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я від 16 березня 2022 року № 493), що додаються.

3. Управлінню медичних кадрів, освіти і науки (Сергію Убогову) забезпечити:

1) подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;

2) опублікування цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України після його державної реєстрації Міністерством юстиції України.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Сергія Дуброва.

5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр Віктор Ляшко

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони

здоров’я України

Зміни, що вносяться до Положення про інтернатуру

1. У розділі І:

1) пункт 1 доповнити абзацом другим такого змісту:

«Особливості прийому на навчання та організації підготовки іноземців та осіб без громадянства за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» встановлено у розділі Х цього Положення, а іноземців та осіб без громадянства, які закінчили навчання у клінічній ординатурі та вступають в інтернатуру − у пункті 2 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 04 серпня 2022 року № 1391 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 29 січня 1998 року № 12», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2022 року за № 945/38281.».

У зв’язку з цим абзац другий вважати відповідно третім;

2) у пункті 2:

абзац другий виключити.

У зв’язку з цим абзаци третій — дев’ятий вважати відповідно другим — восьмим;

в абзаці п’ятому слова «базами стажування лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів» замінити словами і розділовими знаками «закладами охорони здоров’я, в яких лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни проходять практичну частину підготовки в інтернатурі,»;

3) у пункті 4:

абзац третій викласти у такій редакції:

«Практична частина підготовки в інтернатурі проводиться у закладах охорони здоров’я комунальної та державної форм власності, до яких розподілено випускників за результатами рейтингового розподілу та призначено на посади лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, закладах охорони здоров’я комунальної, державної та приватної форм власності, які визначено МОЗ як бази стажування лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів. Тривалість практичної частини підготовки в інтернатурі визначається програмою підготовки в інтернатурі за відповідною спеціальністю.»;

доповнити абзацом четвертим такого змісту:

«Для закладів охорони здоров’я комунальної та державної форм власності, які є надавачами медичних послуг за програмою медичних гарантій та в яких є посади лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, обов’язковою умовою є укладення договору з Національною службою здоров’я України за пакетом «Забезпечення кадрового потенціалу системи охорони здоров’я шляхом організації надання медичної допомоги із залученням лікарів-інтернів» відповідно до порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у поточному році, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Керівники цих закладів охорони здоров’я забезпечують своєчасне внесення актуальної інформації щодо осіб, які зараховані на посади лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, до електронної системи охорони здоров’я.»;

4) пункт 5 доповнити абзацом другим такого змісту:

«Лікар (фармацевт/провізор)-спеціаліст, який закінчив програму підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету, забезпечується робочим місцем за відповідною спеціальністю у закладі охорони здоров’я, до якого його було розподілено за результатами рейтингового розподілу. У разі реорганізації даного закладу охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, структурний підрозділ з питань охорони здоров’я обласної, Київської міської військової, державної адміністрації зобов’язаний забезпечити вакантну посаду для цього лікаря (фармацевта/провізора)-спеціаліста в іншому закладі охорони здоров’я у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.».

2. У розділі ІІ:

1) пункт 1 викласти в такій редакції:

«1. Рейтинговий розподіл випускників проводиться на підставі отриманого ними конкурсного балу, за винятком осіб визначених абзацом другим пункту 1 розділу І цього Положення.

До моменту запровадження електронної системи рейтингового розподілу в інтернатуру розподіл випускників здійснюється таким чином:

  • до 15 лютого МОЗ доводить до структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської військових, державних адміністрацій планову кількість вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, визначену відповідно до кадрових потреб сфери охорони здоров’я, з урахуванням наявних вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-спеціалістів та загальної кількості випускників у поточному році, окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці;
  • структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської військових, державних адміністрацій до 01 березня надають МОЗ інформацію щодо вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, визначену відповідно до кадрових потреб сфери охорони здоров’я, з урахуванням наявних вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-спеціалістів, які можуть бути трансформовані у посади лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів;
  • МОЗ до 15 травня доводить до закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти в галузі знань 22 «Охорона здоров’я», інформацію щодо вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів за відповідними спеціальностями у закладах охорони здоров’я у відповідних адміністративно-територіальних одиницях та на які заклади вищої освіти можуть розподіляти випускників;
  • рейтинговий розподіл в інтернатуру проводиться комісією з розподілу випускників закладу вищої освіти (далі — комісія) для випускників, які навчалися в закладі вищої освіти за державним замовленням та за кошти фізичних (юридичних) осіб за спеціальностями 222 «Медицина», 224 «Технології медичної діагностики та лікування», 225 «Медична психологія», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», крім іноземців та осіб без громадянства, на підставі отриманого ними конкурсного балу. У разі виділення фіксованої кількості місць державного замовлення в розподілі в інтернатуру за бажанням також можуть брати участь випускники за спеціальністю 221 «Стоматологія», які навчалися за державним замовленням. Випускники по черзі, що формується за конкурсним балом — від більшого до меншого, отримують від комісії пропозиції щодо спеціальності та місця проходження інтернатури. Якщо у вступників виявиться однаковий конкурсний бал, вищими у рейтингу будуть особи, які мають кращий результат складання тестового іспиту «Крок 2». Пропозиції випускникам формуються з врахуванням спеціальності, набутої у закладі вищої освіти, з числа вакантних посад лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів. Випускнику, який погоджується з пропозицією комісії, заклад вищої освіти видає направлення на проходження програми підготовки в інтернатурі;
  • формування пропозицій випускникам проводиться комісією не пізніше ніж за 2 тижні до закінчення ними навчання у закладі вищої освіти. До складу цієї комісії входять: ректор — голова комісії, проректори, декани, завідувачі кафедр, представники студентського самоврядування і професійних асоціацій, а також представники Міністерства охорони здоров’я України, структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської військових, державних адміністрацій та установ охорони здоров’я, які мають повноваження вирішувати всі питання, що виникають під час визначення місця проходження інтернатури. Кількісний склад комісії становить не менше п’яти осіб. Комісія знайомиться з даними випускника, заслуховує та обговорює рекомендації про найбільш доцільне направлення його до відповідного місця проходження інтернатури. Пропозиція випускникові робиться від імені комісії її головою. Комісія приймає рішення шляхом відкритого голосування. При однаковій кількості голосів голос голови комісії є вирішальним;
  • випускники, які навчалися за державним замовленням та відмовилися від отриманих пропозицій, мають право вступити в інтернатуру на наступний рік на умовах, передбачених цим Положенням. Випускники, які навчалися за кошти фізичних (юридичних) осіб та відмовилися від отриманих пропозицій, випускники всіх форм навчання за спеціальностями 221 «Стоматологія» (крім випускників, які взяли участь в розподілі та отримали направлення на проходження програми підготовки в інтернатурі), 226 «Фармація, промислова фармація», а також іноземці та особи без громадянства самостійно обирають місце проходження інтернатури. Випускник, який відмовився від пропозиції комісії, письмово повідомляє заклад вищої освіти про відмову від пропозиції щодо місця проходження інтернатури. Заклад вищої освіти видає таким випускникам довідки про самостійне обрання місця проходження інтернатури, з якими вони звертаються до структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської військових, державних адміністрацій або до керівників державних, приватних закладів охорони здоров’я, в яких проходить практична частина підготовки в інтернатурі.»;

2) абзац п’ятий пункту 2 викласти в такій редакції:

«Заяви іноземців та осіб без громадянства приймаються для участі у рейтинговому розподілі на місця для підготовки в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних) осіб за наявності державного сертифікату про рівень володіння державною мовою не нижче середнього рівня першого ступеня, що видається Національною комісією зі стандартів державної мови відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», який подається разом із заявою.»;

3. Розділі ІV викласти в такій редакції:

«IV Зарахування до інтернатури

1. Підставою для зарахування на програму підготовки в інтернатурі є заява для зарахування на програму підготовки в інтернатурі за відповідною спеціальністю, а також такі документи:

1) документ, що підтверджує рівень володіння державною мовою відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», окрім іноземців та осіб без громадянства, які вступають на програму первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» англійською мовою;

2) для осіб, які проходитимуть підготовку в інтернатурі за кошти державного бюджету — направлення закладу вищої освіти на проходження програми підготовки в інтернатурі за результатами рейтингового розподілу;

3) для осіб, які проходитимуть підготовку в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних) осіб, в тому числі іноземців та осіб без громадянства — довідка про самостійне обрання місця проходження інтернатури, видана закладом вищої освіти у довільній формі.

2. Направлення на проходження програми підготовки в інтернатурі та довідка про самостійне обрання місця проходження інтернатури видаються закладом вищої освіти за наявності диплома про вищу освіту за спеціальностями, визначеними пунктом 1 розділу І цього Положення.

У направленнях на проходження програми підготовки в інтернатурі вказується прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) випускника, спеціальність в інтернатурі, заклад вищої освіти, в якому проходитиме освітня частина підготовки, заклад охорони здоров’я, в якому проходитиме практична частина підготовки та орган або заклад охорони здоров’я з числа визначених у пункті 5 цього розділу, який здійснює зарахування до інтернатури, терміни прийняття та строки проходження програми підготовки в інтернатурі.

3. Випускники, які не були зараховані в інтернатуру у попередні роки та бажають вступити в інтернатуру у поточному році, можуть пройти підготовку в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних) осіб. Випускники закладів вищої освіти з числа демобілізованих військовослужбовців мають право проходити підготовку в інтернатурі за кошти державного бюджету за умови наявності вільних місць державного замовлення.

Для зарахування до інтернатури такі випускники повинні надати до закладу вищої освіти такі документи:

  • заява на проходження програми підготовки в інтернатурі;
  • копія диплома;
  • копія сертифіката КРОК 2 (у разі складання такого іспиту);
  • довідка про форму навчання (за кошти фізичних (юридичних) осіб або кошти державного бюджету).

Особам, які навчалися у закладі вищої освіти за кошти державного бюджету та випускникам з числа демобілізованих військовослужбовців, необхідно також надати копії документів, що підтверджують гарантії працевлаштування на посаді лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна після закінчення інтернатури (відпрацювання за умовами укладеної угоди строком 3 роки — для осіб, які укладали таку угоду).

Для зарахування в інтернатуру випускникам попередніх років, які навчалися за кошти державного бюджету та випускникам з числа демобілізованих військовослужбовців, необхідно отримати погодження МОЗ, яке може бути надано на підставі заяви випускника та листа-погодження закладу вищої освіти, в якому випускник планує проходити інтернатуру. У листі зазначається спеціальність, на яку пропонується зараховувати майбутнього лікаря (фармацевта)-інтерна, та місце проходження практичної частини підготовки в інтернатурі.

4. Громадяни України, особи з числа іноземців та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, особи, яким надано статус біженця в Україні, особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту, які перебувають в Україні на законних підставах та які проходили програму підготовки в інтернатурі на тимчасово окупованих територіях та отримали відповідний сертифікат, можуть пройти програму підготовки в інтернатурі за відповідною спеціальністю, здобутою раніше на тимчасово окупованих територіях, за індивідуальним навчальним планом за умови ліквідації академічної різниці. Тривалість підготовки в інтернатурі визначається закладом вищої освіти.

Зарахування на навчання осіб, визначених в абзаці першому цього пункту, здійснюється наказом керівника закладу вищої освіти на підставі таких документів:

  • документ, що підтверджує рівень володіння державною мовою відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
  • копія диплома;
  • копія сертифіката КРОК 2 (у разі складання такого іспиту);
  • документ, що підтверджує завершення навчання в інтернатурі;
  • програма підготовки в інтернатурі.

5. Зарахування до інтернатури здійснюється наказом:

Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської військових, державних адміністрацій — у разі проходження практичної частини підготовки в інтернатурі у закладі охорони здоров’я комунальної форми власності. Зарахування проводиться на посади лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів;

  • керівника закладу вищої освіти — у разі проходження лікарем (фармацевтом/провізором)-інтерном підготовки в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних осіб), інших джерел, не заборонених законодавством;
  • керівника закладу охорони здоров’я державної форми власності, що належить до сфери управління відповідного міністерства, іншого органу державної влади, Національної академії наук України, Національної академії медичних наук України, яку визначено МОЗ базою стажування лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів — у разі влаштування випускника закладу вищої освіти на посаду лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна.

У наказі про зарахування в інтернатуру вказується спеціальність інтернатури, заклад вищої освіти, в якому проводитиметься освітня частина підготовки в інтернатурі, та заклад охорони здоров’я, в якому лікар (фармацевт/провізор)-інтерн призначений на відповідну посаду та/або проходить практичну частину підготовки в інтернатурі.

Для видання наказу про зарахування випускник надає документи для зарахування в інтернатуру, передбачені пунктом 1 цього розділу, до 20 липня поточного року (25 березня для випускників за спеціальністю 224 «Технології медичної діагностики та лікування» та випускників заочної форми навчання за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація»).

6. Керівники закладів охорони здоров’я комунальної або приватної форми власності, закладів охорони здоров’я державної форми власності, зазначених у абзаці четвертому пункту 5 цього розділу, на підставі наказів про зарахування до інтернатури видають накази про прийняття випускника на посаду лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна певної спеціальності (у разі підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету) або про проходження випускником практичної частини підготовки в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних) осіб на підставі документів, передбачених пунктом 1 цього розділу.

7. Лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни зобов’язані з’явитися до закладу охорони здоров’я для проходження практичної частини підготовки в інтернатурі не пізніше 01 серпня поточного року (01 квітня для випускників за спеціальністю 224 «Технології медичної діагностики та лікування» та випускників заочної форми навчання за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація»), а до закладу вищої освіти для проходження освітньої частини підготовки в інтернатурі — не пізніше 01 вересня поточного року (30 квітня для випускників за спеціальністю 224 «Технології медичної діагностики та лікування» та випускників заочної форми навчання за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація»).».

4. У розділі V:

1) пункт 2 доповнити новими абзацами такого змісту:

«У разі неможливості здобути лікарем (фармацевтом/провізором)інтерном повного переліку компетентностей, передбачених програмою підготовки в інтернатурі, у закладі охорони здоров’я, до якого його розподілено, через відсутність відділень (фахівців) відповідного профілю, керівник такого закладу охорони здоров’я зобов’язаний забезпечити обрання та відрядження до іншого закладу охорони здоров’я лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна з метою здобуття відповідних компетентностей на підставі договорів про співпрацю між закладами охорони здоров’я.

Заклад охорони здоров’я, до якого відряджається лікар (фармацевт/провізор)-інтерн, повинен забезпечувати медичне обслуговування за напрямом, що відповідає профілю спеціальності, за якою лікар (фармацевт/провізор)-інтерн проходить підготовку в інтернатурі та призначити йому куратора.

Тривалість відрядження до іншого закладу охорони здоров’я протягом одного навчального року не може перевищувати 30 відсотків часу, передбаченого на практичну частину підготовки в інтернатурі у цьому навчальному році.

У період відрядження лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна до іншого закладу охорони здоров’я керівник групи лікарів (фармацевтів/провізорів)інтернів закладу вищої освіти спільно з куратором у закладі охорони здоров’я, до якого його було відряджено, здійснюють контроль за оволодінням лікарем (фармацевтом/провізором)-інтерном відповідними компетентностями та надають йому необхідну методичну і консультативну допомогу.

На час відрядження до закладу вищої освіти, іншого закладу охорони здоров’я за лікарем (фармацевтом/провізором)-інтерном гарантовано зберігається посада за основним місцем роботи. Фінансування підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету у період перебування лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна у відрядженні здійснюється за основним місцем роботи відповідно до тарифу, визначеному у порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у поточному році, затвердженому Кабінетом Міністрів України.»;

2) підпункт 3 пункту 3 виключити;

3) підпункт 5 пункту 4 викласти у такій редакції:

«5) призначає керівників груп, відповідальних за підготовку в інтернатурі з певної спеціальності та надання методичної і консультативної допомоги закладам охорони здоров’я, в яких лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни проходять практичну частину підготовки в інтернатурі;»;

4) у пункті 5:

абзац перший викласти у такій редакції:

«5. Керівник закладу охорони здоров’я, в якому лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни проходять практичну частину підготовки в інтернатурі:»;

підпункт 4 викласти у такій редакції:

«4) відряджає лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів до відповідного закладу вищої освіти для проходження освітньої частини програми інтернатури згідно з графіком освітнього процесу, а також до іншого закладу охорони здоров’я з метою здобуття компетентностей, оволодіння якими неможливо забезпечити у закладі охорони здоров’я, до якого розподілено лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна.»;

5) пункт 6 викласти у такій редакції:

«6. Куратор лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів у закладі охорони здоров’я, в якому лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни проходять практичну частину підготовки в інтернатурі:

1) здійснює підготовку лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів у закладі охорони здоров’я відповідно до програми підготовки в інтернатурі;

2) здійснює контроль за виконанням лікарем (фармацевтом/провізором)інтерном програми підготовки в інтернатурі та у разі порушень виконання повідомляє про це керівника закладу охорони здоров’я;

3) залучає лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів до активної участі в діагностичній, лікувальній, профілактичній, реабілітаційній, фармацевтичній роботі та у виконанні заходів інфекційного контролю;

4) взаємодіє з керівником групи лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів закладу вищої освіти для забезпечення виконання лікарями (фармацевтами/провізорами)-інтернами програми підготовки в інтернатурі;

5) забезпечує обрання іншого закладу охорони здоров’я, до якого відряджається лікар (фармацевт/провізор)-інтерн з метою здобуття компетентностей, оволодіння якими неможливо забезпечити у закладі охорони здоров’я, до якого розподілено лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна.»;

6) доповнити новим пунктом 7 такого змісту:

«7. Лікарі (фармацевти/провізори)-інтерни з метою підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки, підвищення рівня професійної готовності до самостійної діяльності за фахом, за їх згодою, можуть направлятися за кордон на стажування або навчання, у тому числі в межах академічної мобільності.

Організаційні питання стажування або навчання за кордоном, у тому числі в межах академічної мобільності, лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів здійснюється відповідно до Положення про умови матеріального забезпечення осіб, направлених за кордон на навчання та стажування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 1996 року № 287 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 року № 1795) (далі — Положення про умови матеріального забезпечення).

Наказ про направлення лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна за кордон на стажування або навчання видається керівником закладу, яким було здійснено зарахування до інтернатури, відповідно до пункту 5 розділу IV цього Положення, на підставі письмових погоджень закладу охорони здоров’я, на базі якого стажується (проходить підготовку в інтернатурі) лікар (фармацевт/провізор)інтерн та закладу вищої освіти, в якому лікар (фармацевт/провізор)-інтерн проходить освітню частину інтернатури. Такий наказ видається після затвердження завдання, в якому визначено мету, строк, що відповідають програмі підготовки в інтернатурі за якою проходить підготовку (стажування) лікар (фармацевт/провізор)-інтерн, та відповідно до інших умов, визначених у Положенні про умови матеріального забезпечення.».

5. Абзац перший пункту 2 розділу VII викласти в такій редакції:

«2. Переведення лікарів (фармацевтів/провізорів)-інтернів, які проходять програму підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету, з однієї бази стажування на іншу здійснюється за заявою лікарів (фармацевтів/провізорів)інтернів та рішенням МОЗ. Переведення здійснюється у таких випадках:».

6. Доповнити новим розділом Х такого змісту:

«Х. Особливості прийому на навчання та організації підготовки іноземців та осіб без громадянства за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика»

1. Прийом на навчання іноземців та осіб без громадянства за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» (далі — програма спеціалізації) здійснюється на підставі заяви випускника до закладу вищої освіти без участі в рейтинговому розподілі випускників в інтернатуру.

2. Іноземці та особи без громадянства, які вступають на програму спеціалізації мають право на проходження підготовки як українською, так і англійською мовами. Заклад вищої освіти, який здійснює підготовку іноземців та осіб без громадянства англійською мовою, повинен забезпечити еквівалентний переклад на англійську мову затвердженої програми спеціалізації.

Персональне обслуговування пацієнтів під час підготовки за програмою спеціалізації повинно здійснюватися українською мовою, за винятком, якщо особа, яка звертається за наданням медичної допомоги чи послуг з медичного обслуговування, попросила або погодилася на обслуговування її іншою мовою ніж українська.

3. Заяви іноземців та осіб без громадянства, які вступають на програму спеціалізації, приймаються за наявності таких документів:

  • копія диплома;
  • копія сертифіката КРОК 2 (у разі складання такого іспиту);
  • для осіб, які вступають на програму спеціалізації українською мовою — документ, що підтверджує володіння особою української мови (державний сертифікат про рівень володіння державною мовою не нижче середнього рівня першого ступеня, що видається Національною комісією зі стандартів державної мови відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»; або свідоцтво про закінчення підготовчих курсів для іноземців та осіб без громадянства з позитивним результатом складання іспиту на рівень володіння українською мовою; або документ, що підтверджує вивчення особою української мови як навчального предмета (дисципліни) під час здобуття попередньої освіти з кількістю кредитів ЄКТС — не менше 10).

4. Для видання наказу про зарахування на навчання особи з числа іноземців та осіб без громадянства, які вступають на програму спеціалізації, подає заяву на вступ на навчання не пізніше 20 вересня поточного року.

5. Кураторами здобувачів освіти з числа іноземців та осіб без громадянства, які проходять підготовку за програмою спеціалізації, можуть бути науково-педагогічні працівники клінічних кафедр закладів вищої освіти, які володіють англійською мовою на рівні не нижче В2 та надають медичну допомогу пацієнтам в закладах охорони здоров’я, що є клінічними базами кафедр закладів вищої освіти.

6. Здобувачі освіти з числа іноземців та осіб без громадянства, які вступили на програму спеціалізації, зобов’язані з’явитися до закладу вищої освіти − не пізніше 01 жовтня поточного року або дати, визначеної відповідно до індивідуального графіку проходження підготовки.

7. Початок підготовки за програмою спеціалізації − з 01 жовтня поточного року або дати, визначеної відповідно до індивідуального графіку проходження підготовки, але не пізніше 01 листопада поточного року. Тривалість підготовки за програмою спеціалізації становить 1 рік.

8. Заклад вищої освіти є відповідальним за процес планування та організації проходження освітньої та практичної частин підготовки за програмою спеціалізації, оцінювання результатів проходження навчання з дотриманням принципів академічної доброчесності, забезпечення ротації здобувачів освіти по клінічних базах закладу вищої освіти відповідно до графіка проходження підготовки.

9. Оцінювання результатів проходження підготовки за програмою спеціалізації складається з поточного, проміжного та підсумкового оцінювання (атестація). Підсумкове оцінювання (атестація) здобувачів освіти включає:

1) тестовий іспит, що проводиться у письмовій або комп’ютерній формі державною та/або англійською мовою відповідно до програми спеціалізації;

2) іспит з оволодіння практичними навичками та співбесіда, що проводяться відповідно до програми спеціалізації.

10. У разі позитивного результату атестації заклад вищої освіти, де проводиться підготовка, оформляє та видає особі з числа іноземців та осіб без громадянства свідоцтво про проходження підготовки за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика».

Наявність свідоцтва про проходження підготовки за програмою первинної спеціалізації «Загальна лікарська практика» не надає права працювати на посаді лікаря на території України.

11. Інші питання підготовки іноземців та осіб без громадянства за програмою спеціалізації регулюються цим Положенням.».

7. У додатку до Положення про інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я від 16 березня 2022 року № 493):

1) у графі «Спеціальність в закладі вищої освіти»:

  • у рядках 1, 7,11, 12, 13, 19 додати цифри та слово «228 Педіатрія»;
  • у рядку 3 цифри та слово «228 Педіатрія» виключити;
  • у рядках 20, 21 цифри та слово «222 Медицина» виключити;

2) у графі «Тривалість підготовки в інтернатурі» у рядку 18 після цифри та слова «2 роки» доповнити цифрою та словами «3 роки — для осіб, які вступають в інтернатуру з 2024 року»;

3) доповнити після рядка 23 новим рядком 24 такого змісту:

24. 222 Медицина,228 Педіатрія Судово-медична експертиза 2 роки

Начальник Управління медичних кадрів, освіти і наукиСергій Убогов

ДОВІДКА
щодо відповідності зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС) проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України»

Проєкт акта розроблено Міністерством охорони здоров’я України

1. Належність проєкту акта до сфер, правовідносини в яких регулюються правом Європейського Союзу (acquis ЄС)

Проєкт акта за предметом свого регулювання не належить до сфер, правовідносини в яких регулюються правом Європейського Союзу (acquis ЄС).

2. Зобов’язання України у сфері європейської інтеграції (у тому числі міжнародно-правові)

Міжнародно-правові зобов’язання України у сфері європейської інтеграції щодо предмета правового регулювання проєкту акта відсутні.

3. Програмні документи у сфері європейської інтеграції

Розробка проєкту акта не передбачена програмними документами у сфері європейської інтеграції Президента України та/або Кабінету Міністрів України.

4. Порівняльно-правовий аналіз

З урахуванням пунктів 1, 2 та 3 Довідки, порівняльно-правовий аналіз відсутній, оскільки питання, що порушуються проєктом акта, не належать до міжнародно-правових зобов’язань України в сфері європейської інтеграції та не вирішуються відповідними положеннями права Європейського Союзу (acquis ЄС).

5. Очікувані результати

Прийняття проєкту акта дозволить удосконалити систему підготовки кадрів у сфері охорони здоров’я.

6. Узагальнений висновок

Питання, що порушуються проєктом акта, не належать до міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції та не суперечать положенням законодавства Європейського Союзу (acquis ЄС).

Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті