Зміни програми реімбурсації в 2025 р.
Іван Жук, начальник відділу роботи з договорами про реімбурсацію Департаменту договірної роботи Національної служби здоров’я України (НСЗУ), представив оновлення програми реімбурсації «Доступні ліки» у 2025 р.
Стратегічною метою програми реімбурсації залишається забезпечення доступу до якісних лікарських засобів для пацієнтів із хронічними захворюваннями в амбулаторних умовах лікування. З моменту переходу програми до адміністрування НСЗУ у 2019 р. станом на сьогодні «Доступні ліки» зазнали суттєвого розширення. Якщо у квітні 2019 р. програма охоплювала 3 нозології, то у 2025 р. їх кількість для відшкодування збільшилася до 20.
За 5 міс 2025 р. програмою скористалися понад 2 млн пацієнтів, а сума відшкодувань аптекам становила 2,6 млрд грн.
За період з квітня 2019 до квітня 2025 р. у межах програми виписано понад 89 млн рецептів, з яких погашено 75,4 млн (84,7%). Загалом НСЗУ відшкодувало понад 17,2 млрд грн, а 5,5 млн пацієнтів отримали лікарські засоби безоплатно або з частковою доплатою.
Цьогоріч напрямки реімбурсації включатимуть серцево-судинні та цереброваскулярні захворювання, цукровий та нецукровий діабет, хронічні хвороби нижніх дихальних шляхів, розлади психіки та поведінки, епілепсію, хворобу Паркінсона, стани, пов’язані з наявністю трансплантованого органа, знеболення та надання паліативної допомоги; із січня 2025 р. додано хвороби ендокринної системи, метаболічні, аутоімунні та запальні захворювання; у липні стартує реімбурсація при глаукомі, мігрені, деяких захворюваннях у дітей; із жовтня НСЗУ розпочинає адміністрування програми онкологічних захворювань у частині онкопатології молочної залози.
Станом на 31.05.2025 р. у програмі «Доступні ліки» беруть участь майже 16 тис. аптечних закладів.
Доповідач також звернув увагу на нові регуляторні вимоги. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України (КМУ) від 13.12.2025 р. № 1417, з 1 липня 2025 р. усі аптечні заклади повинні укласти договори на реімбурсацію лікарських засобів з НСЗУ. Ця вимога закріплена у п.165 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) та є обов’язковою до виконання.
Також відповідно до постанови КМУ від 2.05.2025 р. № 510 вноситься низка змін до типової форми договору про реімбурсацію. Відтак звітні періоди включають 2 частини: з 1 до 15 числа місяця включно та з 16 числа до останнього дня місяця включно (у тому числі в грудні). Також подовжено терміни реімбурсації з 10 до 20 робочих днів, що пов’язано зі збільшенням кількості аптечних закладів, які уклали договір з НСЗУ.
Окрім того, у 2025 р. планується зміна, пов’язана з технічним оновленням розподілу програм на нозології.
Відновлення планового нагляду
Геннадій Вовк, заступник голови Держлікслужби, у своєму виступі представив результати перевірок, проведених у 2025 р.
Цього року в Україні відновлено проведення планових заходів державного контролю (нагляду). На 2025 р. заплановано проведення понад тисячі перевірок, з яких 546 — стосуються контролю якості препаратів, 473 — виробництва, оптової / роздрібної торгівлі та імпорту лікарських засобів, 72 — обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів (далі — підконтрольні речовини).
Наразі Держлікслужба здійснила понад 250 планових перевірок суб’єктів господарювання у близько 1 тис. місць провадження діяльності (МПД). Порушення виявлено у 222 випадках. За результатами перевірок складено 151 адмінпротокол та винесено 144 постанови про накладання штрафів. Позитивною тенденцією є те, що з кожним місяцем перевірок кількість порушень зменшується. Це може свідчити про зростання відповідальності з боку суб’єктів господарювання та більшу увагу до дотримання вимог.
У напрямку виробництва, оптової / роздрібної торгівлі та імпорту лікарських засобів проведено 206 перевірок. За результатами припинено дію ліцензій 44 суб’єктів господарювання та видано 160 розпоряджень про усунення порушень.
Стосовно перевірок обігу підконтрольних речовин проведено 33 перевірки, видано 32 розпорядження про усунення порушень та 1 суб’єкту господарювання припинено дію ліцензії. У межах перевірок Держлікслужбою надіслано 14 листів до правоохоронних органів щодо встановлених ознак кримінального правопорушення.
Серед системних проблем, які виявляються під час перевірок: відсутність необхідних умов для вільного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; відсутність укомплектованого штату аптечного закладу працівниками, які мають фармацевтичну освіту та кваліфікацію; відсутність ефективної системи якості лікарських засобів.
Враховуючи результати перевірок, доповідач окреслив пріоритетні заходи, що включають створення реєстру фармацевтів, повне впровадження стандартів належної аптечної практики, а також посилення відповідальності ліцензіатів за порушення.
Наразі за дорученням міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка триває розробка реєстру фармацевтів на базі електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ). Станом на 18 квітня 2025 р. в системі зареєстровано 23,9 тис. діючих МПД, з яких 3,3 тис. не приєднані до центральної бази даних. Без інтеграції з ЕСОЗ аптечний заклад не має права погашати електронні рецепти. Водночас у системі зареєстровано 38 тис. фармацевтів, однак понад половина з них у 2025 р. не здійснили жодного погашення електронного рецепта.
Контроль аптек у сфері ціноутворення
Державний нагляд за дотриманням суб’єктами господарювання вимог до формування, встановлення та застосування цін здійснюється Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі — Держпродспоживслужба) у межах здійснення як планових, так і позапланових перевірок. Результати перевірок аптечних закладів у 2025 р. представив Ігор Іванчик, директор департаменту захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Держпродспоживслужби.
До річного плану заходів державного нагляду (контролю), затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 25.11.2024 р. № 817, включено 66 перевірок суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на фармацевтичному ринку.
З 1 березня 2025 р. проведено 9 планових та 1101 позапланову перевірку, з яких 739 — за зверненнями громадян, 338 — за дорученням Прем’єр-міністра України та 24 — за зверненнями органів місцевого самоврядування.
У 69% випадків порушень не встановлено. У 21% перевірок виявлено порушення порядку формування цін, у 10% — створено перешкоди для проведення перевірки.
За результатами заходів контролю винесено 286 рішень про застосування адміністративно-господарських санкцій, видано 141 припис щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. До адміністративної відповідальності шляхом накладання штрафів притягнуто 228 посадових осіб.
Ліцензування суб’єктів системи крові
Оксана Бабійчук, заступниця директора департаменту — начальниця відділу ліцензування суб’єктів системи крові Департаменту ліцензування виробництва лікарських засобів, крові та сертифікації Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба), повідомила про старт нового етапу державного контролю у сфері донорства.
З 4 червня 2025 р. набула чинності постанова КМУ від 30.05.2024 р. № 621, якою затверджуються Ліцензійні умови провадження господарської діяльності із заготівлі та тестування донорської крові та компонентів крові незалежно від їх кінцевого призначення, переробки, зберігання, розподілу та реалізації донорської крові та компонентів крові, призначених для трансфузії (далі — Ліцензійні умови). Відтак в Україні офіційно розпочато ліцензування суб’єктів системи крові. До цього відповідна діяльність здійснювалася на підставі ліцензії на медичну практику, що не відповідало вимогам ЄС. В основу Ліцензійних умов покладено вимоги законодавства ЄС, зокрема Директиви № 2002/98/ЄС Європейського Парламенту, яка встановлює стандарти якості та безпеки для заготівлі та тестування крові людини та її компонентів.
Як підкреслила доповідачка, це важливий євроінтеграційний крок, який посилює контроль держави за діяльністю суб’єктів системи крові та встановлює європейські стандарти якості та безпеки у сфері донорства.
Уповноваженим органом з ліцензування та контролю визначено Держлікслужбу.
Одночасно із набуттям чинності Ліцензійних умов запрацював Реєстр ліцензій на провадження господарської діяльності із заготівлі та тестування донорської крові. Це інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації про ліцензування цього виду господарської діяльності. Створення такого реєстру має забезпечити прозорість і контроль у цій сфері.
Суб’єктом системи крові може бути будь-який суб’єкт незалежно від форми власності, який не є лікарняним банком крові, що відповідає за будь-який аспект заготівлі та тестування крові або її компонентів незалежно від їх цільового призначення, а також за переробку, транспортування, зберігання і розподіл донорської крові та компонентів крові, призначених для трансфузії.
Отримати ліцензію можуть суб’єкти господарювання, які працюють або планують працювати у цій сфері, звернувшись до Держлікслужби із заявою та необхідними документами, які додаються до заяви у спосіб, визначений законодавством.
Ліцензійні умови не поширюються на заклади охорони здоров’я, що надають послуги з трансфузії крові та/або її компонентів.
Кадровий голод: анатомія ринку праці
Основні тенденції та виклики ринку праці у 2025 р. окреслила Анастасія Бардакова, керівниця групи по роботі з клієнтами robota.ua.
Не секрет, що на сьогодні в Україні фіксується серйозний дефіцит кадрів. Повномасштабна війна змусила мільйони українців покинути країну. За даними Управління Верховного комісара ООН у справах біженців (United Nations High Commissioner for Refugees — UNHCR), у світі зареєстровано 6,9 млн біженців з України.
Окрім того, роботодавці нині стикаються з довгостроковими наслідками демографічного спаду середини 1990-х років. В таких умовах компанії активно інвестують у розвиток внутрішніх талантів та прагнуть втримати спеціалістів.
Загальна кількість відкритих вакансій на robota.ua уже перевищує довоєнні показники, однак кількість резюме — не відновилася. Пропозиція праці значно переважає попит.
Лідером за кількістю відкритих вакансій є Київ та Київська обл. — на них припадає 41% оголошень. Далі слідують Львівська (8,6%), Одеська (8,4%), Дніпропетровська (8,2%) і Харківська обл. (2,6%).
У фармацевтичному секторі кількість вакансій відновилася до довоєнного рівня. Серед найзатребуваніших позицій — фармацевти (36% усіх вакансій), медичні представники (18%) та завідувачі аптек (9%).
Заробітна плата, яку пропонують фармацевтам у І кв. 2025 р., становить 21,3 тис. грн., медичним представникам — 30,4 тис. грн, завідувачам аптек — 25,1 тис. грн.
Слід зауважити, що очікування кандидатів часто є вищими, ніж реальні пропозиції роботодавців.
Як вже зазначалося, кількості резюме далеко до довоєнного рівня й, на жаль, ринок не може «похвалитися» колишніми показниками. Основна маса пошукачів також зосереджена у столиці — 41,8% резюме припадає на Київ та область. Далі — Львівська (8,6%), Одеська (8,4%), Дніпропетровська (7,2%) і Вінницька обл. (2,8%).
76% кандидатів мають вищу освіту, ще 13% — середню, 10% — незакінчену вищу. 31% кандидатів формують18–25 річні, 10% — вік становить 26–30 років, 11% — 31–35 років, 12% — 36–40 років, 11% — 41–45 років, 24% — старші за 45 років.
Останніми роками помітно змістився гендерний баланс. У 2025 р. 51% пошукачів — чоловіки, 49% — жінки. Для порівняння: у 2021 р. частка чоловіків становила 58%, жінок — 42%.
Як свідчать дані опитування robota.ua за 2025 р., 85% роботодавців відчувають дефіцит кадрів, а 72% із них готові брати студентів і навчати їх на робочому місці. Це відкриває нові можливості для молоді, яка не має практичного досвіду. Ключове для роботодавців — бажання вчитися та розвиватися, комунікабельність та відповідальність. Водночас для студентів при виборі роботи ключовими факторами є гідна заробітна плата, кар’єрні перспективи, гнучкий графік, можливість працювати віддалено, цікаві задачі.
Стандарти належної аптечної практики
У рамках конгресу Громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» (ГО «ВФП») разом з ГС «Аптечна професійна асоціація України» («АПАУ») офіційно передали Держлікслужбі спільно розроблений проєкт національного стандарту «Настанова «Лікарські засоби. Належна аптечна практика». Документ отримав високу оцінку Міжнародної фармацевтичної федерації (International Pharmaceutical Federation — FIP).
Як зазначив Дараґ Конноллі (Daragh Connolly), голова Ради фармацевтичної практики FIP, впровадження нової настанови є не лише досягненням у сфері регулювання, а й глибоким вираженням професійної мужності та відданості, зробленим в умовах війни та надзвичайних викликів.
FIP проаналізувала українську настанову з точки зору її цінності як основи для розвитку аптечної практики та розширення ролі фармацевтів у наданні медичних послуг й визнала, що ці рекомендації відповідають ключовим міжнародним документам, зокрема рекомендаціям FIP та Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) щодо належної аптечної практики (Good Pharmacy Practice — GPP), глобальним цілям візії FIP щодо аптек.
Роб Мосс (Rob Moss), віцепрезидент FIP, підкреслив значущість настанови щодо GPP. Це не просто регуляторний інструмент, а план дій для підвищення безпеки пацієнтів та побудови міцних мультидисциплінарних систем в галузі охорони здоров’я.
Розроблений документ також відповідає Базельським положенням (Basel Statements) FIP, які встановлюють стандарти для роботи фармацевтів в умовах лікарні.
У всьому світі відмічається зростання визнання ролі, яку фармацевти можуть відігравати в умовах лікарні. Вона полягає не лише в управлінні запасами або роботі аптек, але й у наданні проактивної, профілактичної та орієнтованої на пацієнта допомоги. Фармацевти можуть забезпечувати безпечне та ефективне застосування лікарських засобів, а також сприяти підвищенню ефективності та оперативності систем охорони здоров’я.
Інтелектуальна аналітика для аптечного ритейлу
Артур Ротар, Product Owner Proxima Apteka компанії Proxima Research International, представив нову розробку — сервіс прогнозування з використанням штучного інтелекту та систем машинного навчання, що дозволяє поглибити прогнозування без втрати точності.
Новий сервіс прогнозування дозволяє здійснювати прогнозування не лише в розрізі загального ринку, але й за окремими сегментами, категоріями, міжнародними непатентованими найменуваннями (МНН) і навіть довільно сформованими групами (з не менше ніж 30 товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU)). Глибина прогнозу становить 18 міс з оновленням щомісяця. Дискретність — помісячна.
Щодо точності прогнозів, у 91 зі 100 МНН досягнуто похибки <10% на річному інтервалі. Це працює завдяки об’єднанню понад 12 моделей та алгоритмів. Для досягнення максимальної точності використовуються:
- AutoGluon — інструмент автоматичного машинного навчання, який обирає найефективнішу модель;
- історичні дані — включно з динамікою попередніх періодів, трендів, сезонністю, циклами і змінами в попиті;
- прогноз валютного курсу та інфляції;
- глибинний аналіз взаємозалежностей — дозволяє моделювати як загальноринкові тренди, так і локальні зміни в конкурентних групах;
- віконний аналіз — розбивка на часові інтервали, що дає можливість точніше відслідковувати закономірності всередині коротких періодів;
- автоматична обробка аномалій — система виявляє і вирівнює нетипові сплески або провали, використовуючи інтерполяцію на основі найближчих точок.
У планах подальший розвиток сервісу прогнозування, зокрема дискретність прогнозування поглибиться до тижнів і днів.
Окремої уваги заслуговує продукт BI Аптека, що забезпечує цілу низку функцій: аналіз продажу та залишків аптеки та локального ринку, оцінку покриття попиту товарною пропозицією, аналіз KPI’s для ухвалення рішення щодо змін асортиментної матриці. Ефективне розширення асортименту може забезпечити збільшення товарообігу аптеки на 15%.
Конгрес «Аптеки світу–2025» вкотре підтвердив: український фармацевтичний ринок не лише адаптується до сучасних викликів, але й формує передумови для сталого розвитку. Інтеграція європейських стандартів, системні реформи у сфері ліцензування та контролю, розширення реімбурсації, а також використання аналітичних сервісів нового покоління — усе це свідчить про поступ галузі до зрілої, прозорої та пацієнтоорієнтованої моделі. У період глибоких змін і нестабільності саме професійна згуртованість, швидке впровадження інновацій і фокус на якість стають основою майбутньої стійкості аптечного сектору України
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим