Американська торговельна палата в Україні звернулася до міністра щодо державних закупівель ліків у 2015 році

Американська торговельна палата в Україні звернулася до міністра щодо державних закупівель ліків у 2015 році

Американська торговельна палата в Україні (далі — Палата) звернулася з відкритим листом на ім’я міністра охорони здоров’я України Олександра Квіташвілі стосовно необхідності вирішення проблем у сфері процедури проведення державних закупівель в Україні. Зокрема, Палата наголошує, що не підтримує запропоновану профільним міністерством ініціативу щодо запровадження Національного переліку основних лікарських засобів у тому вигляді, що оприлюднено на сайті МОЗ України 3 квітня поточного року. Палата пропонує у 2015 р. якнайшвидше провести державні закупівлі за процедурою та номенклатурою 2014 р., а у червні розпочати процес створення експертної групи для визначення номенклатури закупівель 2016 р. та доопрацювання законодавчої бази.

АМЕРИКАНСЬКА ТОРГОВЕЛЬНА
ПАЛАТА В УКРАЇНІ

№ 15-334
від 15 квітня 2015 р.

Міністру охорони здоров’я України

Квіташвілі О.

Копія: першому заступнику міністра охорони здоров’я України

Павленко О.

Копія: заступнику міністра охорони здоров’я України

Перегінцю І.Б.

Щодо державних закупівель на 2015 рік

Шановний пане Олександре!

Від імені Ради директорів Американської торговельної палати в Україні (далі — Палата) та компаній-членів дозвольте висловити Вам нашу глибоку повагу і побажати успіхів у вирішенні нагальних питань, орієнтованих на розвиток та стабілізацію економіки України, зокрема фармацевтичного ринку.

Наразі звертаємося до Вас із приводу необхідності вирішення проблем щодо процедури проведення державних закупівель в Україні. У березні цього року Міністерством охорони здоров’я була створена та розпочала роботу Експертна група з питань дерегуляції фармринку, до складу якої увійшли представники бізнес-асоціацій, профільних асоціацій, іноземні та вітчизняні фармацевтичні компанії. Палата неодноразово брала участь у засіданнях даної групи та продовжує свою активну діяльність. Втім у засобах масової інформації неодноразово з’являлася інформація, що учасниками Експертної групи досягнуто згоди щодо певних регуляторних ініціатив чи законодавчих актів, які спрямовані на здійснення державних закупівель та дерегуляцію фармринку. Палата наголошує, що ця інформація є недостовірною, оскільки: (а) запрошення до участі у засіданнях надходять запізно, (б) у запрошеннях відсутня необхідна інформація про порядок денний, (в) засідання проводяться без належної організації, зокрема не ведеться протокол засідання, відсутній постійний модератор засідань, на початку засідань не визначаються цілі й задачі, їх досягнення за результатами засідань не відслідковують, відсутнє ефективне і всебічне обговорення питань порядку денного.

Окремо хочемо наголосити, що список ВООЗ, прийнятий за основу для створення єдиного Національного переліку, розроблений спеціалістами для задоволення базових потреб відсталих африканських країн, в яких майже відсутня система охорони здоров’я. Україна на сьогодні поки що має достатньо високий рівень освіти лікарів, а протоколи, за якими лікують пацієнтів, створюються на основі сучасних європейських та американських. А в єдиному Національному переліку, який має задовольняти потреби найбільш соціально вразливих українських пацієнтів, є препарати для лікування малярії, африканських гельмінтозів, що є зовсім неактуальними (неендемічними) захворюваннями для України. У той же час у списку абсолютно недостатньо представлені препарати для лікування онкологічних, серцево-судинних захворювань, діабету, артритів, бронхіальної астми тощо. Отже, введення в дію такого Національного переліку відкине систему охорони здоров’я України щонайменше на 30 років, а закупівля за цим списком буде формальною виключно заради самого процесу закупівлі, в якому зовсім не будуть враховані потреби пацієнтів та клінічні індикатори ефективності.

Окрім цього, наголошуємо, що Палата не підтримує запропоновану МОЗ ініціативу щодо запровадження єдиного Національного переліку лікарських засобів у тому вигляді, в якому про цю ініціативу неодноразово повідомлялося на сайті МОЗ та під час засідань Експертної групи. Ми переконані, що реалізація такої ініціативи призведе до зниження рівня доступу пацієнтів до лікарських засобів, особливо до інноваційних препаратів. Однак повідом­лення в пресі від МОЗ містять інформацію, що всі учасники Експертної групи разом з представниками Палати підтримали вказану ініціативу. При цьому під час засідань Експертної групи першим заступником міністра О. Павленко неод­норазово наголошувалося, що питання запровадження єдиного Національного переліку є вирішеним.

Таким чином, Палата вважає, що створення Національного переліку лікарських засобів потребує ретельного вибору експертів (національних та міжнародних) та часу на обговорення. Тому пропонуємо у 2015 р. якнайшвидше провести державні закупівлі за процедурою та номенклатурою 2014 р., а у червні розпочати процес створення експертної групи для визначення номенклатури закупівель 2016 р. та доопрацювання законодавчої бази.

Від імені Палати звертаємо Вашу увагу на те, що всі вищевикладені питання мають бути відкрито і детально обговорені з представниками організацій пацієнтів, медичної спільноти, фармацевтичного бізнесу та іншими експертами. Більше того, ми переконані у нагальній необхідності такого обговорення, адже вже на цей час державні закупівлі на 2015 р. є під загрозою зриву. Ми просимо провести зустріч з представниками Палати та заступником міністра охорони здоров’я — Ігорем Перегінцем для обговорення ряду питань, пов’язаних, зокрема, із реімбурсацією, державними закупівлями, ціноутворенням на лікарські засоби.

У разі виникнення питань щодо цього листа просимо звертатися до нас за тел.: 0 (93) 045-54-44, контактна особа — Вікторія Краснощок, менеджер з питань стратегічного розвитку (охорона здоров’я).

З повагою
Тарас Качка, в.о. президента Американської торговельної палати в Україні

Коментар редакції

«Щотижневик АПТЕКА» регулярно висвітлює роботу Експертної групи. Нагадаємо, що вона працює неформально, тобто на рівні наказу МОЗ України її склад не затверджений. Засідання відбуваються щотижнево, а модератор визначається разом із порядком денним засідання залежно від питань, які планується обговорювати. Порядок денний наступного засідання формується наприкінці поточного. Супроводжувальні документи — проекти постанов та наказів, порівняльні таблиці з пропозиціями надсилаються членам Експертної групи щонайменше за добу до засідання. Рішення ухвалюються шляхом відкритого голосування. Нагадаємо, що за результатами роботи Експертної групи на сайті МОЗ України оприлюднено низку проектів документів для обговорення.

Щодо проекту Національного переліку, який опрацьовується Експертною групою, зазначимо, що основний перелік ВООЗ, покладений в його основу, за визначенням являє собою список мінімальних потреб в лікарських засобах базової системи охорони здоров’я, в який включені найбільш ефективні, безпечні й економічні з огляду на витрати лікарські засоби, призначені для пріоритетних патологічних станів. Пріоритетні патологічні стани відбираються виходячи з їх нинішньої та передбачуваної майбутньої значущості для громадської охорони здоров’я з урахуванням можливостей для безпечного й економічного з огляду на витрати лікування. Тобто позиціонувати цей перелік ліків як такий, що рекомендований ВООЗ для задоволення базових потреб відсталих африканських країн, не можна.

Стосовно проведення державних закупівель лікарських засобів за минулорічною процедурою зазначимо, що на сьогодні це зробити неможливо принаймні внаслідок відсутності задекларованих оптово-відпускних цін на більшість препаратів, що включені до минулорічної номенклатури державних закупівель. Наразі Експертною групою опрацьовуються зміни до постанови КМУ від 2 липня 2014 р. № 240 щодо референтного ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів. Після врегулювання проблеми з декларуванням оптово-відпускних цін на лікарські засоби та медичні вироби з’явиться можливість проведення тендерів.

Також нагадаємо, що керівництво МОЗ України за результатами аудиту державних закупівель встановило, що минулого року державні кошти у сегменті централізованих закупівель лікарських засобів витрачалися неефективно. Внаслідок цього у 2014 р. за деякими програмами закуплено та поставлено значно більше продукції, ніж потрібно, тоді як за іншими — в недостатньому обсязі. Номенклатура закупівель, в тому числі й технічні вимоги, складалися номенклатурними комісіями, діяльність яких не передбачена законом про державні закупівлі. Тому МОЗ України відмінив накази про номенклатурні комісії, замість них вирішено створити єдину експертно-технічну групу із залученням українських та міжнародних фахівців, зокрема експертів з протидії корупції.

Коментар Палати

Американська торговельна палата в Україні звернулася до міністра щодо державних закупівель ліків у 2015 роціНаше видання звернулося до Американської торговельної палати з проханням прокоментувати лист щодо державних закупівель на 2015 рік.

— Американська торговельна палата в Україні не підтримує ініціативу МОЗ щодо запровадження нового Національного переліку, розробленого на базі рекомендацій ВООЗ. Скажіть, будь ласка, який підхід замість цього пропонує Палата?

— Звертаємо увагу на те, що в жодній країні перелік ВООЗ не береться за основу для здійснення державних закупівель. Пропонований МОЗ перелік є вузьким та не охоплює всі життєво необхідні групи ліків, які потрібні наразі пацієнтам України. Ми звертаємо увагу на те, що, незважаючи на дату в календарі, тендери все ще не оголошені. Саме тому для недопущення зриву закупівель МОЗ та міжнародні організації мають всі підстави для того, щоб керуватися номенклатурою 2014 р., що прискорить саму процедуру державних закупівель.

Ми підтримуємо ініціативу щодо створення Національного переліку лікарських препаратів як таку. Але він має бути детально опрацьований, розширений і базуватися на реальних потребах пацієнтів України. Зокрема, до Національного переліку варто було би включити і не зареєстровані в Україні, але дуже потрібні пацієнтам новітні оригінальні препарати, які у протилежному випадку невідомо коли з’являться в Україні. Крім того, ми вважаємо, що оновлений перелік слід застосовувати з 2016 р., коли вже будуть остаточно розроблені підзаконні нормативно-правові акти до законів України № 2150, № 2151.

— Американська торговельна палата в Україні пропонує провести у 2015 р. державні закупівлі за номенклатурою та правилами 2014 р. Чи надавала Палата в МОЗ України пропозиції щодо врегулювання проблеми у сфері декларування оптово-відпускних цін на лікарські засоби?

— Палата неодноразово надавала свої коментарі та пропозиції МОЗ, але рішення так і не було прийнято. Безпосередньо з боку МОЗ були озвучені різні варіанти вирішення дуже серйозної проб­леми із блокуванням декларування цін (від призупинення дії постанови № 240, до запровадження адекватної спрощеної і прозорої процедури). Водночас проблема, що виникла 1 березня, все ще залишається невирішеною.

— Щодо незадоволення Палати процесом організації засідань Експертної групи й пов’язаного з цим твердження, що нею не прийнято жодного рішення, скажіть, будь ласка, яким чином, на Вашу думку, має відбуватися робота цієї групи?

— Ми пропонували низку простих рішень, які були спрямовані на вдосконалення організаційної логістики таких засідань. Жодного винаходження велосипеду, йдеться про нормальну та ефективну практику роботи:

1) інформація про проведення засідань має надходити учасникам максимально завчасно (не менше ніж за 5–7 днів), причому із детальним описом питань, що виносяться на обговорення;

2) засідання мають передбачати чіткий порядок денний для можливості контролю ефективності роботи групи;

3) під час таких засідань має вестися протокол, а після засідань — оформлюватися і розсилатися всім учасникам (які представляють не власні інтереси, а інтереси асоціацій, а отже, має бути можливість додаткових коментарів за результатами засідань);

4) в ідеалі засідання має вести (хоча б час від часу) міністр, адже він під час зустрічі з фармацевтичною індустрією зазначив, що особисто буде відповідати та контролювати діяльність Експертної групи;

5) має бути чіткий та контрольований регламент виступів, адже буває так, що одна особа виступає близько 30 хв, в той час як інші учасники не мали змоги висловити свою позицію;

6) важливим є те, що до порядку денного включаються питання, які належать до компетенції різних експертів. Для максимально професійного обговорення до участі в роботі Експертної групи мають залучатися відповідні фахівці;

7) результати роботи Експертної групи мають формалізуватися, що об’єктивно складно в ситуації, коли сама по собі Експертна група не є формалізованою.

Борис Даневич,
співголова Комітету з питань охорони здоров’я Американської торговельної палати в Україні

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи