ПДВ на лікарські засоби: чи є законні підстави для його запровадження в поточному році?

18 Березня 2014 3:44 Поділитися
ПДВ на лікарські засоби:чи призведене воно до зниження вартості ліків?Під час пленарних засідань Верховної Ради України в період з 25 по 28 березня 2014 р. планується розглянути низку законопроектів, у тому числі проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення вартості лікарських засобів для населення» (реєстр. № 2475а, ініціатори — народні депутати Т.Д. Бахтеєва та В.Ю. Хомутиннік). Законопроектом передбачено запровадження ставки податку на додану вартість (ПДВ) на рівні 7% на операції з постачання та імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення. Ні для кого не секрет, що дана законодавча ініціатива викликала неабиякий резонанс на фармринку, а ряд професійних асоціацій та учасників ринку направляли листи до органів влади з наведенням обґрунтувань недоцільності запровадження ПДВ на фармацевтичну продукцію. Щодо відповідності положень законопроекту таким Податкового кодексу України (далі — ПК України) та доцільності його ухвалення піде мова в даній публікації.

«За» і «Проти»

Обговорення можливості відміни пільгової ставки ПДВ на операції з постачання та імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення на всіх рівнях влади триває вже декілька років. Свого часу, з огляду на масштабність запропонованої ініціативи, з цього приводу висло­вилася Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine», яка розглянула проблему в декількох площинах. Зокрема, було продемонстровано негативний вплив запровадження пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби на суб’єктів господарювання, державний сектор, пацієнтів та систему охорони здоров’я. Асоціація зазначила, що оскільки ПДВ, по суті, є споживчим податком і в остаточному підсумку лягає на плечі пацієнта, важливим є глибинне розуміння відповідальності перед суспільством та усвідомлення наслідків подібної ініціативи.

Свого часу Міністерство доходів і зборів України також виступило з подібною ініціативою. У рамках громадського обговорення відповідного законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення оподаткування податком на додану вартість», оприлюдненого на сайті цього відомства ще в липні минулого року, Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» направила відкритого листа до Міндоходів України, висловлюючи стурбованість стосовно ухвалення даного законопроекту. Так, цим проектом документа передбачалося з 1 січня 2014 р. зниження ставки ПДВ із 17 до 9% ( прим. ред.: Законом України від 19.12.2013 р. № 713-VII внесено зміни до Податкового кодексу України, згідно з якими за податковими зобов’язаннями з ПДВ, які виникли з 01.01.2011 р. до 31.12.2014 р., основна ставка ПДВ становить 20%) і запровадження компенсаційного податку з обігу зі ставками 1 і 2% з одночасним скасуванням пільг з цього податку. Асоціація також висловилася щодо законопроекту № 2475а, ухвалення якого може призвести до негативних наслідків, зокрема підвищення вартості виробів медичного призначення на кожному етапі «ланцюжка» обігу з одночасним збільшенням негативної динаміки росту ринку, обмеження фізичної та економічної доступності виробів медичного призначення для населення тощо. Проаналізувавши можливі наслідки ухвалення даних законів, Асоціація закликала з метою недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів врахувати її застереження. Не залишилася осторонь даного питання й Асоціація виробників інноваційних ліків «АПРАД». Наводячи світовий досвід обкладення лікарських засобів ПДВ, де працює принцип соціальної відповідальності держави щодо забезпечення права громадян на лікування — витрати на лікування повністю чи частково відшкодовуються, Асоціація зазначила, що він не може бути перенесений на Україну, де кінцевим платником є споживачі. Оскільки за відсутності страхової медицини та ефективної системи відшкодування вартості амбулаторного споживання препаратів, зростання їх вартості після запровадження ПДВ ляже додатковим фінансовим тягарем на громадян. Проте є й прихильники введення пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення. Опрацювавши дане питання, Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України підтримало ініціативу Уряду щодо введення ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення у розмірі 7%. Ініціативу, викладену в законопроекті № 2475а, для читачів «Щотижневика АПТЕКА» прокоментував Володимир Дудка, народний депутат України, голова підкомітету з питань законодавчого забезпечення запровадження обов’язкового медичного страхування Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я. Згадуючи досвід європейських країн стосовно оподаткування лікарських засобів ПДВ, він зазначив, що поряд з цим існує масштабна система відшкодування вартості амбулаторного споживання препаратів. Тому, на думку В. Дудки, для правильного й успішного запровадження ПДВ на лікарські засоби в Україні необхідно спрямувати на реімбурсацію хоча б частину коштів, які від цього будуть отримані, — близько 2,5 млрд грн., які, на думку авторів законопроекту, надходитимуть до державного бюджету в разі ухвалення відповідних змін до Податкового кодексу України. Оскільки ПДВ дозволить акумулювати до бюджету зазначену суму додаткових доходів, з них майже половина буде спрямована на відшкодування ПДВ вітчизняним виробникам.

Що не врахували ініціатори законопроекту № 2475а

У пояснювальній записці до законопроекту № 2475а зазначено, що очікуваним результатом його реалізації у тому числі є приведення положень законодавства України, що стосуються надання пільг в оподаткуванні, у відповідність із загальноприйнятими світовими стандартами. При цьому конкретні приклади світового досвіду запровадження ПДВ на лікарські засоби в супровідних документах до законопроекту не наведено. Автори законопроекту зазначають, що його ухвалення «допоможе здешевити вартість ліків для громадян». Проте у висновку Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради України до даного законопроекту зазначено, що для прийняття рішення щодо встановлення ПДВ на операції з постачання та імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення доцільно було б детальніше проаналізувати наслідки його запровадження. Зокрема, чи не призведе застосування ставки ПДВ на рівні 7% до підвищення ціни на лікарські засоби? Відповідь очевидна — ставка ПДВ закладатиметься у вартість препаратів, і так чи інакше ПДВ оплачуватиме кінцевий споживач. До того ж сама назва законопроекту — «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зниження вартості лікарських засобів для населення» суперечить його змісту. Варто звернути увагу й на те, що пропозиція п. 1 розділу ІІ законопроекту, згідно з якою «цей Закон набирає чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому його опубліковано», суперечить чинному положенню Податкового кодексу України, а саме пп. 4.1.9. п. 4.1. ст. 4, яким визначено принцип стабільності податкового законодавства України. Згідно з ним зміни до будь-яких елементів податків та зборів можуть вноситися не пізніше, ніж за 6 міс до початку нового бюджетного періоду, у якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Згідно зі ст. 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. У будь-якому разі законопроект № 2475а не може бути ухвалений у нинішньому вигляді, оскільки він суперечить положенням чинного Податкового кодексу України. Тому запровадження ПДВ на лікарські засоби, згідно з чинним законодавством України, можливе лише з 1 січня 2015 р. Якщо (як зазначено в назві законопроекту) народні депутати сподіваються таким чином знизити вартість лікарських засобів, то це можливо лише з одночасним запровадженням системи відшкодування вартості амбулаторного споживання препаратів, направивши частину коштів, отриманих від запровадження ПДВ на ліки, на систему реімбурсації. Для виправдання очікуваних результатів реалізації цього проекту, а саме приведення положень законодавства України, що стосуються надання пільг в оподаткуванні, у відповідність із загальноприйнятими світовими стандартами, потребує перш за все детального вивчення цього питання з подальшим його запровадженням в Україні.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті