Громадська рада при МОЗ України: державні закупівлі та вдосконалення нормативної бази в актуальних контекстах потреб пацієнтів

26 Червня 2015 5:52 Поділитися
19 червня 2015 р. у ході засідання робочої групи і правління Громадської ради при МОЗ України було обговорено низку важливих питань, пов’язаних не лише з організаційною та структурною розбудовою дорадчого органу у новій каденції, але й проблематикою діяльності фармацевтичного сектору, зокрема з медикаментозним забезпеченням населення за кошти державного бюджету.

Максим Іонов , голова Громадської ради при МОЗ України, представник (координатор сектору медицини) громадської організації «Всеукраїнський волонтерський рух», лікар невідкладних станів Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф м. Києва, привітав присутніх колег із професійним святом — Днем медичного працівника, побажавши їм стійкості, фахового зростання та кращого професійного майбутнього, а також здоров’я і сімейного благополуччя.

Оратор стисло окреслив своє бачення перебігу та наслідків найбільш помітних подій, що характеризували життя галузі протягом останніх тижнів (за період з дня останнього засідання активу Громадської ради), в яких Громадська рада тим чи іншим чином брала участь. Так, 9 червня 2015 р. відбулося засідання Комітету Верхов­ної Ради України по боротьбі з корупцією (від Громадської ради при МОЗ України був присутній її голова разом із своїм заступником Михайлом Калініченком, а від МОЗ України делегований новопризначений заступник міністра Вік­тор Шафранський). Питання, що розглядалися на засіданні, були присвячені діяльності МОЗ України, державним закупівлям та багатьом іншим аспектам, що безпосередньо стосуються сфери охорони здоров’я. Як відомо, за результатами їх розгляду комітет виніс рішення визнати роботу МОЗ України незадовільною й озвучив намір звертатися до Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка з пропозицією вжити тих чи інших заходів. Голова Громадської ради при МОЗ України закликав присутніх взяти до уваги проект цього рішення, який, — разом з переліком проектів нормативно-правових актів, в обговоренні яких орган виконавчої влади закликав взяти участь Громадську раду (див. нижче — прим. ред.), — було розіслано всім її членам ще на етапі підготовки цього засідання.

А напередодні, 8 червня, відбувся брифінг міністра охорони здоров’я Олександра Квіташвілі, в якому взяли участь усі його заступники. «Мені випадково вдалося потрапити на цей брифінг, — повідомив М. Іонов, — і я скористався нагодою, дивлячись у вічі і міністрові, і його заступникам, запитати, коли ж ми нарешті розпочнемо конструктивний діалог. Адже, беручи до уваги всі ті складні процеси, що відбуваються нині в сфері охороні здоров’я, — а багато з присутніх тут є представниками, перш за все, пацієнтських організацій, — я думаю, їм є що сказати стосовно закупівель, виконання державних програм, медичного забезпечення: питань все більше і більше, а не навпаки. У відповідь я отримав від першого заступника міністра Олександри Павленко та заступника міністра Ігоря Перегінця підтвердження, що наша співпраця буде налагоджуватися, ми будемо брати участь у спільних заходах, сплануємо спільну роботу. І запропоновано нарешті почати цю роботу у правовому полі — тобто ми маємо ухвалити нове Положення про Громадську раду при МОЗ України, затвердити це Положення (з певними поправками, передбаченими постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 р. № 234, якою внесено зміни до постанови КМУ від 5 листопада 2008 р. № 976 і постанови КМУ від 3 листопада 2010 р. № 996), а також новий Регламент і структуру Громадської ради. Я сподіваюся, що ці домовленості буде виконано, тож чекатимемо на запрошення», — зазначив головуючий, надавши слово з трибуни учасникам засідання.

Наталія Власенко, представник Київського благодійного фонду «Діабетик», повідомила про протестну акцію із захисту прав та інтересів осіб з цукровим діабетом, яку представники фонду та інших профільних громадських організацій під егідою Громадської ради при МОЗ України провели під стінами Антимонопольного комітету України (АМКУ) 27 травня поточного року. Привід, що спонукав до вжиття такого заходу, простий, але кричущий: блокування чергового тендеру із закупівлі препаратів інсуліну. Дуже складна ситуація із забезпеченням хворих препаратами інсуліну склалася у Києві, де пацієнти з цукровим діабетом вже 3–4-й місяць не мають препаратів інсуліну, які було їм призначено за медичними показаннями. Усі сподівалися, що 21 травня відбудеться цей тендер, який дасть ковток свіжого повітря. Але в той самий день АМКУ заблокував тендер у зв’язку з подачею чергової скарги з боку, на думку оратора, недобросовісних бізнес-структур, які у такий спосіб переслідують власні бізнесові інтереси, а пацієнти з цукровим діабетом від того страждають. Коли представникам громадськості надали можливість ознайомитися з пакетом документів, що було надано до АМКУ в рамках скарги, то виявилося, що фірма, з чиєї подачі було заблоковано тендер, взагалі не є гравцем на ринку антидіабетичних препаратів, про неї вперше чують, а її юридична адреса — м. Васильків, вул. Фрунзе, будинок такий-то, квартира така-то. Цілком зрозуміло, що це відпрацьована тіньова схема, яка діє вже впродовж багатьох років.

У рамках даної протестної акції було проведено перемовини з головою АМКУ в присутності, окрім пікетувальників, кореспондентів 6 каналів телебачення. У результаті тендер було розблоковано і він благополучно відбувся 5 червня у Києві. Відповідні препарати вже закуплено, найближчими днями вони потраплять до аптек, де будуть видаватися пацієнтам за рецептами лікарів-ендокринологів. «Я розумію, що це тимчасове вирішення окремої проблеми: нині ми домог­лися вирішення важливих, але короткострокових задач. Натомість не знімаються з порядку денного вимоги далекоглядні — які стосуються здійснення необхідних змін у системі медикаментозного забезпечення осіб з цукровим діабетом у цілому, не лише в Києві, але й в Україні загалом. Тому поки такі ситуації продовжують виникати, не виключено, що доведеться пікетувати і Кабінет Міністрів, і МОЗ України. Тоді ми будемо запрошувати до участі в таких акціях усіх членів Громадської ради при МОЗ України. Адже, як сказав класик, борітеся — поборете», — підсумувала громадський діяч.

36

37Оксана Александрова, заступник голови Громадської ради МОЗ України за пацієнтським напрямком, представник громадської організації «Асоціація хворих на легеневу гіпертензію», повідомила про публічні заходи, проведені по всій Україні останнім часом. Дуже важливий круглий стіл, організований громадською організацією «Всеукраїнська асоціація допомоги хворим на муковісцидоз», відбувся у багатьох містах України і набув широкого суспільного розголосу. До участі в заходах було залучено представників міського, обласного та районного рівнів. Серед основних питань порядку денного фігурували проблеми закупівлі за кошти державного бюджету лікарських препаратів, життєво необхідних для пацієнтів з муковісцидозом; обговорювалися інші нагальні проблеми щодо медикаментозного забезпечення пацієнтів з рідкісними захворюваннями. Зокрема, у цій царині для дуже багатьох каменем спотикання є постанова Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 р. № 240 «Щодо референтного ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів», яка унеможливлює закупівлю лікарських препаратів через відсутність задекларованих оптово-відпускних цін. Також зусиллями громадської спілки «Орфанні захворювання України» у 3 містах — Сумах, Полтаві та Запоріжжі — було організовано і проведено фотовиставку пацієнтів з орфанними захворюваннями. Для участі у кожному з таких заходів запрошувалися обласні лікарі, представники обласних органів охорони здоров’я. Щоразу на них запрошували і представників МОЗ України: у відповідь лунали усні обіцянки, що хтось із спеціалістів приїде та підтримає, але в жодній з цих поїздок ніхто з представників Міністерства участі так і не взяв, — із сумом констатувала доповідач, натомість схвально відгукнулася про діяльність обласних управлінь (зокрема у Запорізькій та Полтавській областях). Щоразу ними надаються переліки відповідних нозологій, списки пацієнтів, розрахунки щодо їх потреб: отже, не лише лунають обіцянки, але й демонструється практичне бажання реально допомагати пацієнтам з орфанними захворюваннями. Окремо було відзначено унікальний позитивний досвід Полтавщини, де проблемами таких хворих опікуються не нас словах, а на ділі: наприклад, замість закупівлі за кордоном вкрай високовартісного спеціального харчування для хворих на фенілкетонурію безпосередньо в області власними силами організовано виробництво таких спеціальних харчових продуктів (зокрема, випічка спеціального хліба тощо); загалом робиться чимало інших кроків, спрямованих на перспективне вирішення нагальних проблем пацієнтів.

Протягом подальшого перебігу засідання головуючий поділився з присутніми оптимістичною інформацією стосовно позитивних зрушень у царині взаємодії з Міністерством. На його думку, у руслі нещодавно досягнутих домовленостей (див. вище  — прим. ред .), орган виконавчої влади дійс­но почав робити перші кроки назустріч своєму консультативно-дорадчому органу, і якщо вони продовжаться, це дасть підстави говорити, що крига скресла. Так, керівництво МОЗ України звернулося до Громадської ради, закцентувавши увагу і запропонувавши її членам активно долучитися до публічного обговорення низки важливих проектів нормативно-правових актів (сукупний зміст відповідних листів на адресу Громадської ради при МОЗ України за підписом першого заступника міністра охорони здоров’я Олександри Павленко наведено нижче, копії цих документів (№№ 1.01.03-01/177/17806 від 11.06.2015 р. і 1.01.03-01/179/18388 від 20.06.2015 р.) знаходяться в розпорядженні редакції — прим. ред.):

«Міністерство охорони здоров’я України звертається до Громадської ради при МОЗ України з проханням надати обґрунтовані зауваження та пропозиції до наступних проектів нормативно-правових актів, які оприлюднені на офіційному веб-сайті МОЗ України у рубриці «Громадське обговорення»:

Проекти нормативно-правових актів містять посилання на пояснювальну записку та повідомлення про оприлюднення із вказуванням контактних даних особи, відповідальної за збір та аналіз зауважень та пропозицій.».

Керівництво Громадської ради при МОЗ України закликало присутніх звернути увагу на проекти нормативно-правових актів, викладені у цих двох листах, і надати пропозиції: по-перше, по суті, по-друге, щодо формату обговорення (можливо, деякі можна обговорити на засіданні; можливо — дуже швидко, не відкладаючи у довгу шухляду, провести низку круглих столів чи інших заходів, аби допомогти МОЗ України в удосконаленні галузевої законодавчої бази).

У рамках засідання відбулася тривала і гостра дискусія з приводу того, якою бути новій редакції «установчо-конституційних» документів Громадської ради при МОЗ України — Положення про Громадську раду при МОЗ України та її Регламенту. Думки з цього приводу розділилися діаметрально. Одна частина виступаючих переконана, що Положення має бути максимально наближеним до типового і все аж до дрібниць містити не повинно (мовляв, технічні та робочі аспекти діяльності органу можна прописати у Регламенті, який є більш гнучким і дозволятиме маневрувати). Натомість інші оратори переконані, що саме Положення як основоположний документ, що має вагому силу (затверджується Міністерством), повинно бути максимально докладним, деталізованим, інформативним, особливо щодо прав та обов’язків інститутів громадянського суспільства тощо (мовляв, це унеможливить створення штучних перепон роботі дорадчого органу, порушення прав його членів тощо).

Радмила Гревцова, заступник голови Громадської ради при МОЗ України — куратор медико-правового напрямку, представник Союзу юристів України, кандидат юридичних наук, доцент, директор Навчально-наукового центру медичного права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, член ради директорів Всесвітньої асоціації медичного права, керівник Українського відділення Кафедри ЮНЕСКО з біоетики, яка модерувала цю дискусію, висловила консенсусну думку. Вона вважає, що Положення має включати всю відповідну інформацію по максимуму, але, разом з тим, виключно в межах правового поля і в тих межах, що дають шанси на затвердження з боку МОЗ України. «Нам абсолютно не потрібне таке положення, яке буде рік затверджуватися і не дасть змоги працювати. Тому ми маємо знайти тут золоту середину і кожен з нас повинен добре над цим попрацювати. Тим більше, що від представників громадянського суспільства, які входять до складу Громадської ради, вже надійшло чимало пропозицій: переважна більшість з них врахована в поточній редакції проекту Положення — врахуємо і решту», — підсумувала оратор і запропонувала взяти існуючий проект Положення за основу, а після внесення останніх змін, зауважень та побажань від інститутів громадянського суспільства (на цю роботу відводиться ще 5 днів) винести для схвалення на найближче засідання Громадської ради.

Таку пропозицію було прийнято громадою, а провести чергове засідання Громадської ради при МОЗ України заплановано на початку липня (до початку періоду інтенсивних відпусток — щоб навіть влітку працювати ефективно): окрім ухвалення нової редакції Положення та Регламенту, на його порядок денний буде винесено низку інших, не менш важливих галузевих питань, про що ми зобов’язуємося своєчасно поінформувати свого читача.

Пилип Снєгірьов,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті