Протидія COVID-19: протокол лікування та нові обмеження

Кількість хворих в Україні на коронавірус COVID-19 стрімко зростає. Станом на 10:00 3 квітня в Україні 942 лабораторно підтверджених випадки інфікування COVID-19, з них 23 — летальних, 19 пацієнтів одужало. У закладах охорони здоров’я перебувають 477 осіб, з них 25 дітей. Штучна вентиляція легень проводиться 16 пацієнтам. З метою запобігання та протидії поширенню COVID-19 невпинно працює Парламент, Уряд та Міністерство охорони здоров’я України (далі — МОЗ).

ПРОТОКОЛ ЛІКУВАННЯ

2 квітня МОЗ затверджено протокол «Надання медичної допомоги для лікування коронавірусної хвороби (COVID-19)», яким встановлено алгоритм призначення та застосування лікарських засобів для лікування груп пацієнтів з COVID-19 при середньотяжкому, тяжкому та критичному її перебігу.

Протокол лікування містить перелік обстежень, який повинен пройти пацієнт під час госпіталізації з підозрою на COVID-19. Це:

  • електрокардіограма з метою виключення подовження інтервалу Q–T;
  • загальний клінічний аналіз крові з підрахунком форменних елементів;
  • загальний клінічний аналіз сечі;
  • біохімічний аналіз крові;
  • визначення рівня глюкози в крові.

Відмічається, що в процесі лікування препаратами гідроксихлорохіну, хлорохіну, лопінавіру/ритонавіру повторно оцінюватиметься інтервал Q–T пацієнта з метою контролю виникнення протипоказань. Призначення лікарських засобів здійснюватиметься з урахуванням індивідуального перебігу захворювання, супутньої патології та наявності протипоказань і за умови отримання інформованої згоди пацієнта.

Зокрема, при лікуванні дорослих пацієнтів групи ризику з середньотяжким ступенем призначатиметься протягом 5–7 днів лопінавір/ритонавір + хлорохін або гідроксихлорохін. Тривалість лікування залежатиме від результатів моніторингу екскреції вірусу.

ДІЇ ПАРЛАМЕНТУ

30 березня Парламент прийняв Закон України № 539, яким дозволив за згодою хворого на COVID-19 використовувати під час лікування незареєстровані в Україні лікарські засоби, якщо їх ефективність доведена в інших розвинутих країнах і вони рекомендовані офіційним органом США, країн — членів Європейського Союзу, Великобританії, Швейцарії, Японії, Австралії, Канади, Китаю, Ізраїлю.

Також у цей день прийнято Закон України № 540-IX, яким серед іншого вносяться зміни до Податкового кодексу України, якими передбачено звільнити від обкладання податком на додану вартість операції з постачання на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), за переліком, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224. Зазначається, що ця норма застосовується до операцій, здійснених, починаючи з 17 березня 2020 р.

НОВІ ПРАВИЛА ТА ОБМЕЖЕННЯ

Уряд 2 квітня прийняв постанову № 255, якою вносяться зміни до постанови КМУ від 11.03.2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» в частині нових обмежень та правил ведення бізнесу під час карантину.

Для аптечних закладів запроваджено обмеження щодо перебування в приміщенні аптеки не більше одного відвідувача на 10 кв. м торговельної площі та рекомендовано забезпечити дотримання відстані не менше ніж 1,5 м між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до приміщень. Раніше такі обмеження вводилися деякими регіонами, однак відтепер ця вимога стосується всіх областей.

Також Уряд зобов’язав усі заклади, які працюють під час карантину, в тому числі аптечні, забезпечувати персонал та відвідувачів засобами індивідуального захисту (ЗІЗ), зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно.

На час дії карантину юридичним особам та фізичним особам — підприємцям, яким дозволено провадити діяльність у цей період, рекомендовано забезпечити цілодобовий та/або подовжений режим роботи (без необхідності здійснення окремого погодження такого режиму (графіка).

Постановою № 255 встановлено і нові обмеження для громадян, яких стосується заборона на:

  • перебування в громадських місцях без вдягнутих ЗІЗ, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно (з 6 квітня 2020 р.);
  • переміщення групою осіб у кількості більше ніж 2 особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини (з 6 квітня 2020 р.);
  • перебування в громадських місцях осіб, які не досягли 14 років, без супроводу батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, інших осіб відповідно до закону або повнолітніх родичів дитини;
  • відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
  • відвідування спортивних та дитячих майданчиків;
  • проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Раніше дозволялося їх проведення, якщо в заході бере участь не більше 10 осіб.

Також доповнено перелік видів діяльності, які дозволяється здійснювати під час дії карантину, до яких, зокрема, віднесено:

  • діяльності закладів розміщення, в яких проживають медичні працівники та особи в обсервації, а також інші особи відповідно до рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Стосовно осіб, яким призначено самоізоляцію, постановою № 255 передбачено, що інформація про них вноситиметься до відповідних інформаційних систем, зокрема до мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі — мобільний додаток). Це дані про прізвище, ім’я, по батькові особи, дату народження, місце самоізоляції та засоби зв’язку (номер телефону), чи особа проживає сама, чи є можливість піклування про неї іншими особами в період самоізоляції. За згодою особи також вноситимуться короткі відомості про хронічні захворювання та стан здоров’я на час самоізоляції.

У разі якщо такі особи заявили про неможливість забезпечення піклування про них у період самоізоляції іншими особами, то їм дозволяється відвідування місць торгівлі продуктами харчування, засобами гігієни, лікарськими засобами, медичними виробами, які розміщені на відстані не більше ніж 2 км від місця самоізоляції, за умови використання засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок без клапану видиху.

Контроль за дотриманням режиму самоізоляції здійснюватимуть працівники Національної поліції, Національної гвардії, державних установ МОЗ епідеміологічного профілю, уповноваженими органами місцевого самоврядування посадовими особами, у тому числі з використанням мобільного додатка.

На Міністерство цифрової трансформації України покладається обов’язок до 5 квітня розробити електронний сервіс з використанням мобільного додатка для можливості проведення моніторингу щодо додержання самоізоляції та/або обсервації (ізоляції).

Окрім цього, обласним, Київській міській державним адміністраціям дозволяється в разі погіршення епідемічної ситуації обмежити переміщення між областями.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ЗАСТЕРЕЖЕННЯ АМКУ

31 березня Антимонопольний комітет України (АМКУ) оприлюднив рекомендації для учасників фармацевтичного ринку щодо здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенню законодавства про захист економічної конкуренції (далі — рекомендації).

У рекомендаціях зазначається, що за наявною в АМКУ інформацією щодо динаміки закупівельних цін на окремі жарознижувальні та знеболювальні лікарські засоби протягом 2018– 10 міс 2019 р. (у разі зміни курсу гривні щодо іноземної валюти в межах до 19%) при зменшенні курсу гривні до іноземної валюти (поступово, з початку 2019 р.) зміна закупівельних цін імпортерів у бік зниження відбувалася досить повільно, у рамках до 10%, а на окремі лікарські засоби змін взагалі не відбулося, як і не було зміни ціни на ліки вітчизняного виробництва в бік їх зменшення. Відповідно, далі по ланцюгу просування товару від вітчизняного дистриб’ютора до аптечної мережі, від аптеки до кінцевого споживача, динаміка цін реалізації була фактично в тих самих рамках. Тобто, у періоди зниження курсу гривні до іноземної валюти ціни на лікарські засоби у гривневому еквіваленті знижувалися дуже повільно або не знижувалися взагалі.

Також у рекомендаціях зазначається, що дії учасників фармацевтичних ринків щодо постачання лікарських засобів зазвичай супроводжуються наданням маркетингових послуг. І в умовах підвищення курсу валют планові (цільові) обсяги закупівлі/реалізації та/або підтримання товарних запасів, що встановлені у вартісному вимірі з метою нарахування плати за маркетингові послуги, можуть бути переглянуті постачальниками/дистриб’юторами в бік їх підвищення. Це, у свою чергу, може нести високий ризик підвищення вітчизняними дистриб’юторами та аптеками цін реалізації лікарських засобів заради виконання встановлених планів для отримання фінансових стимулів. У той же час зазначається, що відповідно до рекомендаційних роз’яснень АМКУ від 21 лютого 2019 р. № 5-рр стосовно застосування законодавства про захист економічної конкуренції учасниками ринків лікарських засобів у вертикальних відносинах щодо постачання та просування лікарських засобів, встановлення таких планових (цільових) рівнів у натуральному, а не вартісному вираженні, знижує ризик підвищення ціни для кінцевого споживача.

У зв’язку з цим АМКУ звертає увагу на те, що в умовах пандемії коронавірусу COVID-19 можуть виникати ризики вчинення окремими учасниками фармацевтичних ринків або групами учасників дій щодо постачання лікарських засобів, які можуть призвести до економічно необґрунтованого підвищення цін на лікарські засоби або штучного створення дефіциту товарів. Тому комітет рекомендує утриматися від будь-яких дій, що можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та які призведуть до зростання цін на фармацевтичну продукцію в темпах, що випереджають зростання курсу іноземної валюти.

Окрім цього, 31 березня АМКУ надав обов’язкові для розгляду рекомендації виробникам ліків, рекламним холдингам та українським телеканалам, у яких рекомендував утриматися від розміщення реклами лікарських засобів, зміст якої стосується лікування та/або профілактики коронавірусів, без належного обґрунтування відповідно до чинного законодавства, зокрема без наявності офіційних рекомендацій МОЗ України.

Також АМКУ застеріг виробників спреїв, розчинів, гелів, серветок та інших засобів від поширення неправдивої, неповної або неточної інформації про антисептичні чи дезінфекційні властивості цих товарів, а також про їх здатність знищувати віруси, у тому числі й COVID-19, з метою приваблення споживачів. У разі виявлення фактів поширення суб’єктами господарювання інформації, яка вводить споживачів в оману, АМКУ вживатиме всіх заходів, передбачених законодавством, у тому числі й накладення штрафів у розмірі до 5% доходу компанії за попередній рік.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті