Про звільнення від оподаткування ПДВ лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання на період пандемії COVID-19

Перед тим як проаналізувати законодавство щодо звільнення від оподаткування ПДВ на лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання (далі — медичні товари), спробуємо спрогнозувати, як повинні діяти органи державного контролю. У цьому контексті необхідно нагадати ст. 19 Конституції України, згідно з якою органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто жодні роз’яснення не можуть мати будь-якої юридичної сили, головним для органів державного контролю є закон, викладений у зрозумілій формі. Саме тому проаналізуємо законодавство щодо звільнення медичних товарів від ПДВ зрозумілою мовою.

Перша спроба звільнити від оподаткування ПДВ лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання на період пандемії COVID-19 була зроблена на виконання постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 224 «Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість». Проте цікавим є те, що зазначена постанова на той момент суперечила вимогам Податкового кодексу України. Тобто фактично цей підзаконний акт до визначеного моменту був нікчемним, враховуючи ст. 8 Конституції України щодо верховенства права.

На мою думку, саме нікчемність першої редакції постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 224 і породила в подальшому законодавчі неузгодженості щодо порядку звільнення медичних товарів від ПДВ.

Суттєво ситуація змінилася лише після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», який набув чинності 2.04.2020 р., засновники та керівники фармацевтичних (аптечних) закладів стали масово звертатися до Державної фіскальної служби та Антимонопольного комітету України щодо пільгового режиму оподаткування ПДВ на медичні товари, але відповіді ніхто не отримав.

Зокрема, більшість осіб цікавили такі питання:

  • з якого саме періоду остаточно набуває чинності вимога цього закону щодо звільнення медичних товарів від ПДВ;
  • чи поширюється звільнення від оподаткування ПДВ, встановлене п. 71 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, на операції з постачання медичних товарів, ввезених на митну територію України до запровадження пільги;
  • чи може бути поширена пільга з оподаткування ПДВ, встановлена п. 71 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, на операції з постачання медичних товарів вітчизняного виробництва, які не імпортуються в Україну;
  • як діяти аптечним закладам, у яких є залишки медичного товару, отриманого від постачальників з ПДВ до набрання чинності вимогою закону щодо звільнення медичних товарів від ПДВ?

Як уже зазначалося, Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» набув чинності 2.04.2020 р.

Між тим, у п. 8 Прикінцевих та перехідних положеннях цього закону Кабінету Міністрів України, серед іншого, було надане доручення: «розробити та затвердити перелік товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Як наслідок, на урядовому порталі було оприлюднено постанову КМУ від 08.04.2020 р. № 271 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», якою були внесенні зміни, у тому числі в постанову КМУ від 20.03.2020 р. № 224 «Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість», з метою врегулювання питання звільнення операцій з ввезення та постачання медичних товарів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Постанова КМУ від 08.04.2020 р. № 271 набула чинності 15.04.2020 р. після її офіційного оприлюднення в газеті «Урядовий кур’єр» № 72 від 15.04.2020 р. У цілому порядок оприлюднення як вищезазначеного закону, так і цієї постанови відповідає як Конституції України, зокрема статтям 57, 94, 102, так і Указу Президента України «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності».

У постанові КМУ від 08.04.2020 р. № 271, по-перше, був оприлюднений Перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування ПДВ, і яким фактично доповнено Перелік постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 224: 1) 9 новими позиціями лікарських засобів; 2) 12 позиціями медичних виробів; 3) новим розділом «Транспортні засоби для закладів охорони здоров’я системи екстреної медичної допомоги та санітарної авіації (авіаційної медицини)».

По-друге, повністю оновлена редакція постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 224 відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 р.

Таким чином, з одного боку, нікчемний Перелік медичних товарів, оприлюднений у постанові КМУ від 20.03.2020 р. № 224, доповнений легальним Переліком з постанови КМУ від 08.04.2020 р. № 271.

Тут і виникає колізія щодо первинної редакції Переліку в частині його легітимності. Проте будемо вважати, що оновлення редакції постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 224 з посиланням на вищенаведений закон, у тому числі в частині внесення змін та доповнень до Податкового кодексу України, і є тим моментом, який її легалізує, але лише з 15.04.2020 р.

Це означає, що:

1) органи державного контролю, зокрема Державної фіскальної служби та Антимонопольного комітету України, мають право вимагати дотримання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» з урахуванням Переліку, викладеного в оновленій постанові КМУ від 20.03.2020 р. № 224 «Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість», лише з 15.04.2020 р.;

2) за новелою Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», операції з постачання на митній території України після 15 квітня 2020 р. раніше ввезених товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено КМУ, звільняються від оподаткування незалежно від того, коли відбулося їх ввезення на митну територію України, — до 15 квітня 2020 р. чи після такої дати;

3) звільнення від оподаткування ПДВ застосовується до постачання як товарів вітчизняного виробництва, так і тих, що ввезені на митну територію України. Головним критерієм є факт зазначення відповідного товару, який постачається, у Переліку, затвердженому постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224;

4) у разі здійснення звільнених від оподаткування ПДВ операцій відповідно до п. 71 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України положення п. 198.5 та ст. 199 Податкового кодексу України не застосовуються, а податкові зобов’язання відповідно до вказаних пунктів не нараховуються. Це означає, що платник податку, який здійснює постачання товарів, що підпадають під дію звільнення, не втрачає «вхідний» ПДВ лише через запровадження тимчасової норми.

Отже, такий платник зберігає право на визнання податкового кредиту на суми ПДВ, сплачені при імпорті товарів з Переліку, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224, при їх придбанні, або у складі товарів (робіт, послуг), які використані у виробництві зазначених товарів (для виробника).

Відповідь, що внесена у п. 4, має офіційний характер, проте неофіційно можна порадити товар, який отриманий з ПДВ і щодо якого можуть виникнути труднощі бюрократичного характеру в частині коригування зобов’язань ПДВ, краще взагалі не викладати на полиці аптек до закінчення чинності вищезазначеного закону. При цьому працівникам аптек на той товар, який усе ж таки буде вигідно реалізувати через аптеку, незважаючи на коригування зобов’язань ПДВ, радимо не забути змінити цінники і попрацювати над програмним забезпеченням щодо ненарахування в реєстраторах розрахункових операцій ПДВ за Переліком.

Крім того, виникає питання щодо витрат при здійсненні закупівель за державні кошти медичних товарів, які внесені в Перелік у постанові КМУ від 20.03.2020 р. № 224, у разі якщо цей Перелік збігається з Національним переліком основних лікарських засобів, на які встановлюються граничні оптово-відпускні ціни.

Для аналізу цього питання та відповіді нам необхідно проаналізувати постанову КМУ від 03.04.2019 р. № 426 «Про референтне ціноутворення на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти», постанову КМУ від 25.03.2009 р. «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», наказ МОЗ України від 11.07.2019 р. № 1600 «Про деякі питання референтного ціноутворення на лікарські засоби, що включені до Національного переліку основних лікарських засобів та закуповуються за бюджетні кошти».

Аналіз вищезазначених нормативно-правових актів свідчить про те, що в жодному розрахунку мова не йде окремо про ПДВ. Хоча при встановленні референтних цін враховуються країни, у яких різне ставлення до оподаткування лікарських засобів ПДВ. Це, на нашу думку, є недоліком. Тобто у зв’язку з неузгодженістю Національного переліку основних лікарських засобів, що закуповуються за бюджетні кошти, а також Переліку медичних товарів, звільнених від ПДВ, будь-яка економія державних коштів відсутня. У такому випадку головне для сторін договірних відносин, у тому числі Національної служби здоров’я України, це відсутність посилання на ПДВ.

Віталій Пашков,
доктор юридичних наук, професор

З офіційним роз’ясненням Державної податкової служби України щодо звільнення від оподаткування ПДВ ліків та медичних виробів можна ознайомитися за посиланням.

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті