Госпітальні поставки у 2020 р.

Пандемія СOVID-19 внесла корективи в усі процеси, в тому числі й у державні закупівлі лікарських засобів. Держава мала швидко реагувати на зміну ситуації та, окрім запланованих закупівель, у стислі терміни закуповувати товари, спрямовані на боротьбу з коронавірусною інфекцією. Також у 2020 р. на ринку госпітальних закупівель з’явився новий гравець — ДП «Медичні закупівлі України» (далі ДП «МЗУ»), яке здійснювало закупівлі за централізованими програмами МОЗ України. У даній публікації пропонуємо увазі читачів ключові показники в сегменті госпітальних поставок лікарських засобів та тендерних закупівель за підсумками 2020 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

МЕТОДОЛОГІЯ

Методологія розрахунку госпітальних закупівель використовує дані акцептованих тендерів, відвантажень дистриб’юторів і вибірки з лікувально-профілактичних закладів (ЛПЗ). При розрахунку враховуються щомісячні обсяги фінансування в розрізі місцевого та державного бюджетів.

У розрахунку беруть участь понад 10 тис. товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU) препаратів і 2,3 тис. ЛПЗ України.

Компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про результати проведених закупівель лікарських засобів міжнародними організаціями, уповноваженими забезпечити потребу в рамках державних програм МОЗ України.

Із січня 2019 р. компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про поставки лікарських засобів у медичні заклади приватної форми власності.

ГОСПІТАЛЬНІ ПОСТАВКИ

У 2020 р. загальні обсяги (роздрібний і госпітальний сегмент) споживання лікарських засобів становили 107,6 млрд грн за 1,2 млрд упаковок та збільшилися на 11% у грошовому та на 1% у натуральному вираженні порівняно із 2019 р. (рис. 1).

Рис. 1
Динаміка обсягів аптечного продажу та госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр.
Динаміка обсягів аптечного продажу та госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр.

Як і раніше, участь держави у загальній структурі ринку залишається досить незначною та за підсумками 2020 р. становить менше 15% з урахуванням програми реімбурсації, яка акумулює близько 1% загальних обсягів ринку лікарських засобів.

Натомість у 2020 р. госпітальний сегмент став одним із ключових драйверів зростання ринку, продемонструвавши приріст на 38% у грошовому та 53% у натуральному вираженні (рис. 2).

Рис. 2
Динаміка обсягів госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр.
Динаміка обсягів госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр.

Більше половини всіх госпітальних поставок у грошовому вираженні припадає на місцеві бюджети, а в натуральному вираженні цей показник становить більше 80% (рис. 3). Також знач­на частка зафіксована для поставок ліків, закуплених за централізованими програмами МОЗ України.

Рис. 3
Структура госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр. у розрізі джерел фінансування
Структура госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками 2016–2020 рр. у розрізі джерел фінансування

Значна частка поставок за кошти місцевих бюджетів у натуральному вираженні пов’язана з тим, що в сегменті регіональних закупок перевага надається українським виробникам, у той час як в сегментах закупівель через міжнародні організації та приватні клініки переважають крупні міжнародні компанії (табл. 1).

Таблиця 1 Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами поставок лікарських засобів у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками 2020 р. у розрізі джерел фінансування
п/п Місцеві бюджети Програми МОЗ України Приватні медзаклади
1 Юрія-Фарм (Україна) Pfizer (США) MSD (США)
2 Корпорація «Артеріум» (Україна) Sandoz (Швейцарія) Roche (Швейцарія)
3 Група компаній «Здоров’я» (Україна) Takeda (Японія) Pfizer (США)
4 Фармак (Україна) MSD (США) Merck Serono International (Швейцарія)
5 Дарниця (Україна) R-Pharm Germany (Німеччина) Фармак (Україна)
6 Mistral Capital Management
(Великобританія)
Sanofi (Франція) GSK (Великобританія)
7 Борщагівський ХФЗ (Україна) GSK (Великобританія) Sanofi (Франція)
8 Інфузія (Україна) Mistral Capital Management
(Великобританія)
Amaxa Pharma (Великобританія)
9 Roche (Швейцарія) Baxter (Швейцарія) Sandoz (Швейцарія)
10 Amaxa Pharma (Великобританія) AbbVie Biopharmaceuticals (Швейцарія) Ferring International Center (Швейцарія)

Суттєво відрізняється і структура поставок лікарських засобів у розрізі джерел фінансування. Так, за кошти місцевих бюджетів лідерами поставок стали антибактеріальні препарати, кровозамінники та перфузійні розчини, анальгетики; за кошти державного бюджету — антинеопластичні, протитуберкульозні засоби, вакцини, препарати для терапії при СНІД, засоби, що впливають на травну систему і метаболічні процеси, тощо (табл. 2). Рейтинг поставок у приватні клініки очолюють дороговартісні препарати для терапії при онкологічних захворюваннях (див. табл. 2).

Таблиця 2 Топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня лікарських засобів за обсягами поставок у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками 2020 р. у розрізі джерел фінансування
№ п/п Місцеві бюджети Програми МОЗ України Приватні медзаклади
1 J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування L01 Антинеопластичні засоби L01 Антинеопластичні засоби
2 B05 Кровозамінники та перфузійні розчини B02 Антигеморагічні засоби G03 Гормони статевих залоз і препарати, що застосовуються при патології статевої сфери
3 N01 Анестетики J05 Противірусні засоби для системного застосування J07 Вакцини
4 B01 Антитромботичні засоби A16 Інші засоби, що впливають на травну систему і метаболічні процеси V08 Контрастні засоби
5 N02 Анальгетики J04 Засоби, що діють на мікобактерії J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування
6 D08 Антисептичні та дезінфікуючі засоби J07 Вакцини B05 Кровозамінники та перфузійні розчини
7 N05 Психолептичні засоби J06 Лікувальні сироватки та імуноглобуліни H01 Гіпофізарні, гіпоталамічні гормони та їх аналоги
8 L01 Антинеопластичні засоби L03 Імуностимулятори A02 Засоби для лікування кислотозалежних захворювань
9 A02 Засоби для лікування кислотозалежних захворювань L04 Імуносупресанти L02 Засоби, що застосовуються для гормональної терапії
10 C01 Кардіологічні препарати J02 Протигрибкові засоби для системного застосування S01 Засоби, що застосовуються в офтальмології

ЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ЗАКУПІВЛІ

За кошти бюджету 2020 р. закупівлі за централізованими програмами здійснювалися через міжнародні організації та ДП «МЗУ». При цьому слід зауважити, що поставки ліків, закуплених міжнародними організаціями, як і раніше, суттєво запізнюються. У 2020 р. левова частка поставлених ліків закуповувалася за кошти бюджету 2018–2019 рр., тобто основну частину поставок за кошти бюджету 2020 р. слід очікувати протягом наступних 2 років (рис. 4). У той же час поставки препаратів, закуплених ДП «МЗУ», відбуваються значно швидше. Як відомо, в березні 2020 р. ухвалено Закон України № 531-ІХ, яким визначено ДП «МЗУ» уповноваженою особою на проведення державних закупівель у сфері охорони здоров’я, а розпорядженням КМУ від 11 листопада 2020 р. № 1405-р ДП «МЗУ» визначено централізованою закупівельною організацією, яка проводить закупівлі в інтересах МОЗ України. У 2020 р. ДП «МЗУ» було уповноважено на здійснення закупівель за 14 із 38 напрямків державних програм МОЗ України, а також ліків, медичних виробів та обладнання, що використовуються для протидії COVID-19, автомобілів швидкої допомоги та вакцин проти коронавірусу.

Рис. 4
Динаміка фінансування та поставок лікарських засобів, закуплених міжнародними організаціями, в грошовому вираженні за період з жовтня 2015 до грудня 2020 р.
Динаміка фінансування та поставок лікарських засобів, закуплених міжнародними організаціями, в грошовому вираженні за період з жовтня 2015 до грудня 2020 р.

За даними ДП «МЗУ», у 2020 р. у межах здійс­нення закупівель за централізованими програмами МОЗ України підприємству була доручена закупівля 489 міжнародних непатентованих назв (МНН) лікарських засобів за 14 напрямками на суму 5,9 млрд грн. У 2020 р. ДП «МЗУ» оголошено 831 тендер для закупівлі 483 МНН, з яких 328 тендерів завершені результативно, та закуплено 374 МНН лікарських засобів. Загалом у 2020 р. укладено договорів на понад 4 млрд грн. При цьому вже у 2020 р. поставлено близько 30% закуплених ліків. У той час, як поставки ліків, закуплених міжнародними організаціями за кошти бюджету 2020 р., становлять менше 3%.

Щодо закупівель вакцин від COVID-19, то у лютому 2021 р. в Україну поставлено 500 тис. доз вакцини Covishield, однак тендер на її закупівлю Crown Agents не проводився і вартість у наказі про розподіл не зазначається. Також у березні доставлено 215 тис. доз вакцини CoronaVac, закуп­лених ДП «МЗУ».

ТЕНДЕРНІ ЗАКУПІВЛІ

Пандемія сприяла внесенню змін і в тендерне законодавство, зокрема з-під дії закону «Про пуб­лічні закупівлі» виведені закупівлі, предметом яких є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Крім того, звільнено від сплати ввізного мита та ПДВ лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Ще однією зміною стало зниження з квітня 2020 р. порогу для обов’язкового проведення закупівель через електронну систему закупівель ProZorro з 200 до 50 тис. грн. Така зміна сприя­тиме збільшенню кількості замовників та, відповідно, і тендерів (рис. 5).

Рис. 5
Кількість тендерів на закупівлю лікарських засобів, акцептованих протягом січня 2018 – грудня 2020 р. із зазначенням суми закупівель (без урахування тендерів МОЗ України)
Кількість тендерів на закупівлю лікарських засобів, акцептованих протягом січня 2018 – грудня 2020 р. із зазначенням суми закупівель (без урахування тендерів МОЗ України)

Також слід зазначити, що за підсумками 2020 р. лідерами серед медичних виробів за обсягами закупівель за бюджетні кошти стали медичні маски та рукавички.

ПЛАНИ НА 2021 Р.

Як відомо, у 2021 р. фінансування системи охорони здоров’я збільшено на 21% порівняно із 2020 р., а на закупівлі лікарських засобів за централізованими програмами МОЗ України виділено 10,3 млрд грн.

Закупівлі за централізованими програмами, як і у 2020 р., здійснюватимуться міжнародними організаціями та ДП «МЗУ». Нагадаємо, що закупівлі через міжнародні організації продовжено до 2022 р. Щодо ДП «МЗУ», то цього року підприємство здійснюватиме закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за 19 напрямками, які затверджені наказом МОЗ України від 12.01.2021 р. № 32.

Також постановою КМУ від 27 січня 2021 р. № 61 запроваджено регулювання договорів керованого доступу (ДКД). Це договори із заявником, в яких передбачаються умови постачання оригінального (інноваційного) лікарського засобу (оригінального біологічного лікарського засобу) на територію України за кошти державного бюджету та/або місцевих бюджетів з метою забезпечення доступності таких лікарських засобів для пацієнтів. Таким чином, МОЗ або ДП «МЗУ» мають право укладати ДКД із заявником.

Денис Кірсанов

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті