ГОСПІТАЛЬНІ ПОСТАВКИ*
Ні для кого не секрет, що розвиток фармринку України майже повністю залежить від добробуту споживача, адже частка госпітального сегменту, який фінансується державою, за підсумками 9 міс 2022 р. становить близько 9%. Цей показник є значно нижчим, ніж у 2021 р., коли внесок держави у фармацевтичний ринок становив майже 19%. Частка закупівель приватними клініками знизилася з 1% у 2021 р. до 0,5% за 9 міс 2022 р.
За 9 міс 2022 р. загальний обсяг (роздрібний і госпітальний сегмент) споживання лікарських засобів зменшився на 13% у гривневому та на 20% у натуральному вираженні порівняно з аналогічним періодом 2021 р. У доларовому еквіваленті темпи спаду становили 22%.
Якщо розглянути госпітальні поставки у розрізі джерел фінансування, то можна помітити, що у 2020 р. відзначалося суттєве зростання поставок за кошти місцевих бюджетів (майже вдвічі перевищуючи обсяги поставок за програмами МОЗ) у грошовому вираженні, що пов’язано із закупівлею препаратів для боротьби з COVID-19. У 2021 р., навпаки, суттєво зросли обсяги поставок за програмами МОЗ України, переважно за рахунок закупівлі вакцин для профілактики COVID-19. За 9 міс 2022 р. обсяги поставок за рахунок місцевих бюджетів та за програмами МОЗ розподілилися приблизно 50/50. У натуральному вираженні упродовж усіх цих років превалюють поставки за кошти місцевих бюджетів.
Щодо фінансування і виконання** державних програм МОЗ України, то у 2021 р. зафіксовано досить високий рівень виконання — 81,8% від обсягу фінансування. У 2022 р. станом на вересень цей показник становить лише 2,5%. Однак усі ми розуміємо, що наразі внаслідок повномасштабної війни всі процеси, зокрема і логістика, суттєво ускладнені, і сподіваємося, що до кінця року цей показник значно підвищиться.
Також слід зазначити, що фінансування державних програм у 2022 р. знаходиться на рівні близько 12 млрд грн, у той час як у 2021 р. цей показник становив понад 17 млрд грн. Щодо структури фінансування програм, то на закупівлю вакцин від COVID-19 у 2021 р. було виділено майже 10 млрд грн, а у 2022 р. — 2,6 млрд грн. У 2022 р. зменшено фінансування закупівель ліків для терапії пацієнтів з орфанними захворюваннями до 600 млн грн з 1 млрд грн у 2021 р. Водночас збільшено фінансування програми із закупівлі онкопрепаратів до 1,6 млрд грн з 900 млн у 2021 р.
Порівнюючи основних постачальників у різних каналах госпітальних поставок, можна відзначити, що за підсумками 9 міс 2022 р. в сегменті регіональних закупок переважають українські виробники, у той час як у сегментах закупівель за програмами МОЗ та приватними клініками переважають великі міжнародні компанії.
У розрізі АТС-класів 2-го рівня лідерами регіональних закупівель стали антибіотики, кровозамінники і перфузійні розчини та антитромботичні засоби. У сегменті закупівель за програмами МОЗ — вакцини, противірусні препарати та лікарські засоби, що діють на мікобактерії. Приватні клініки закуповують найбільше ліків, що застосовуються при онкологічних захворюваннях, гормонів та контрастних засобів (з рейтингом топ-10 можна ознайомитися на слайді).
ФІНАНСУВАННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
У 2022 р. на охорону здоров’я у бюджеті закладено 195,9 млрд грн, а з урахуванням додаткового фінансування внаслідок повномасштабної війни — 232,8 млрд грн. На 2023 р. у бюджеті також передбачено досить значні обсяги видатків на систему охорони здоров’я у розмірі майже 175 млрд грн.
Бюджет на централізовані закупівлі у 2023 р. становить 10,3 млрд грн для закупівлі ліків та медичних виробів за 31 напрямом. Крім того, певні ресурси на медичну допомогу, зокрема на закупівлі апаратів штучної вентиляції легень, автомобілів швидкої медичної допомоги та іншого обладнання виділяються з президентської ініціативи UNITED24. Проведення цих закупівель доручено ДП «Медичні закупівлі України» (далі — МЗУ).
МЗУ
Відповідно до оприлюднених МЗУ даних, закупівлі у 2022 р. відбуваються досить активно, за окремими програмами план закупівель виконано на 100%.
МЗУ досить активно впроваджує інформаційну систему МеdData, до якої вже підключено заклади охорони здоров’я, установи та організації, що належать до сфери управління МОЗ, а також структурні підрозділи з охорони здоров’я обласних та Київської державних адміністрацій. Система МеdData дозволяє проводити комплексний аналіз даних щодо стану закупівель та моніторинг інформації щодо забезпеченості адміністративно-територіальних одиниць товарами та послугами, закупленими за рахунок бюджетних коштів та/або інших не заборонених законодавством джерел фінансування. Порядок її функціонування затверджено постановою КМУ від 19.01.2022 р. № 36.
Також у системі МеdData є модуль, який дозволяє проводити тендери, і МЗУ активно використовує його для проведення закупівель.
Ще одним проєктом МЗУ є система eStock, яка вміщатиме дані про потреби, доставку, наявність препаратів у лікарнях України, їх використання, утилізацію тощо. Реалізувати цю ініціативу планується до 1 січня 2024 р.
ФОРМУВАННЯ НОМЕНКЛАТУРИ ЗАКУПІВЕЛЬ
У 2022 р. відбулися зміни у формуванні номенклатури закупівлі лікарських засобів. Відповідно до наказу МОЗ від 06.06.2022 р. втратили чинність методичні рекомендації щодо підготовки пропозицій до номенклатури лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуватимуться для забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру за бюджетні кошти у відповідному бюджетному році. Замість них затверджено:
- Положення про групи експертів та фахівців, що залучаються до роботи Постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу закупівель;
- Методичні рекомендації щодо підготовки, погодження та затвердження інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі;
- Методичні рекомендації щодо підготовки пропозицій до номенклатури медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуватимуться для забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру.
Для лікарських засобів має використовуватися Порядок включення (виключення) лікарських засобів до (з) Національного переліку основних лікарських засобів та/або до (з) номенклатур лікарських засобів, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, із застосуванням державної оцінки медичних технологій, затверджений наказом МОЗ від 04.01.2022 р. №4.
Відповідно до цього наказу до номенклатури включаються лікарські засоби, що зареєстровані в Україні, а також у визначених випадках не зареєстровані, які закуповуються за кошти держбюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я. Ініціювати включення до номенклатури може заявник, подаючи досьє для оцінки медичних технологій (ОМТ), а також МОЗ за зверненням Національної служби здоров’я України та МЗУ.
Також у разі укладення договору керованого доступу (ДКД) МОЗ протягом 30 календарних днів приймає рішення про включення лікарського засобу до Номенклатури та/або інших переліків.
Таким чином, номенклатура закупівель на 2023 р. виглядатиме так, як номенклатура закупівель на 2021 р. із додаванням змін, які будуть внесені внаслідок ОМТ у 2022 р. І в подальшому формування номенклатури відбуватиметься за такою ж схемою, тобто МОЗ не буде щорічно затверджувати номенклатуру.
ЗАКУПІВЛІ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ
Постановою КМУ від 28.02.2022 р. № 169 дозволено проводити закупівлі без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель для правоохоронних й інших державних органів та державних замовників у сфері оборони, а також публічних закупівель для задоволення нагальних потреб.
Крім того, дозволяється проводити закупівлі на суму до 50 тис. грн без внесення інформації про таку закупівлю до річного плану та оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про договір на закупівлю.
Закупівлі на суму понад 50 тис. грн здійснюються з використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, за винятком передбачених постановою випадків, коли такі закупівлі можуть здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу.
Також на період дії воєнного стану було призупинено імплементацію в електронну систему закупівель функцій подання скарг, документів та інших матеріалів до неї в електронній формі шляхом заповнення електронних форм з окремими полями.
Наказом МОЗ від 09.09.2022 р. передбачено, що МЗУ може закуповувати лікарські засоби, медичні вироби та пов’язані послуги за передоплатою до 100% та терміном до 12 міс, а для імунобіологічних препаратів — до 18 міс.
Певні зміни торкнулися і Порядку використання бюджетних коштів та процедури розподілу і перерозподілу наявних товарів медичного призначення.
РЕФЕРЕНТНЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ
Постановою КМУ від 04.10.2022 р. № 1117 запроваджено референтне ціноутворення та встановлення Граничних оптово-відпускних цін (ГрОВЦ) для всіх ліків із Національного переліку основних лікарських засобів (Нацперелік). Наразі наказом МОЗ України від 01.11.2022 р. № 1963 затверджено Реєстр відомостей щодо граничних оптово-відпускних цін на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти та підлягають референтному ціноутворенню, станом на 31 жовтня 2022 р. (далі — Реєстр ГрОВЦ).
Слід відзначити, що Реєстр ГрОВЦ набув чинності 1 листопада 2022 р., а отже, процедури закупівель, розпочаті до цієї дати, можуть здійснюватися за раніше задекларованими цінами.
Референтному ціноутворенню підлягають лікарські засоби, зареєстровані в Україні, які закуповуються за бюджетні кошти та включені до Нацпереліку або щодо яких результатами державної ОМТ підготовлено висновок ДП «Державний експертний центр МОЗ України (ДЕЦ) з рекомендаціями щодо їх включення до Нацпереліку та/або номенклатур (переліків, списків, реєстрів). Не підлягають референтному ціноутворенню препарати, які закуповуються міжнародними організаціями, ті, що включені до програми реімбурсації, та ті, які закуповуються за ДКД.
Відповідно до Порядку розрахунку граничних оптово-відпускних цін застосовують 2 механізми реферування:
- зовнішнє — на основі цін на лікарські засоби в референтних країнах (Республіці Польща, Словацькій Республіці, Чеській Республіці, Латвійській Республіці, Угорщині);
- внутрішнє — на основі цін на лікарські засоби в Україні.
У разі відсутності цін на зазначені лікарські засоби в референтних країнах та Україні ГрОВЦ на такі лікарські засоби не розраховуються та до них застосовується процедура декларування зміни оптово-відпускних цін відповідно до постанови КМУ від 02.07.2014 р. № 240.
Реєстр ГрОВЦ включає 1137 препаратів з Нацпереліку та 10 лікарських засобів, щодо яких за результатами державної ОМТ підготовлено висновок уповноваженого органу.
Препарати, на які розрахована ГрОВЦ та які включені до Реєстру ГрОВЦ, будуть виключені з Реєстру задекларованих оптово-відпускних цін.
Порівнюючи ціни в Реєстрі ГрОВЦ із реєстром задекларованих цін, можна сказати, що для ряду препаратів ГрОВЦ є вищою за задекларовану оптово-відпускну ціну, а для інших, навпаки, нижчою.
Контроль за дотриманням вимог законодавства щодо ціноутворення покладено на Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та на період воєнного стану — на податкові органи.
ОМТ ТА ДКД
МОЗ укладатиме ДКД щодо лікарського засобу, включеного до Національного переліку та/або переліків, затверджених постановою КМУ від 07.03.2022 р. № 216, якщо надано висновок ДЕЦ, що містить інформацію про доцільність застосування процедури ДКД до оцінюваного препарату.
Предметом закупівлі за ДКД можуть бути оригінальні (інноваційні) ліки, які зареєстровані в Україні або в інших визначених країнах і щодо яких проведено державну ОМТ.
Наразі фінансування закупівель за ДКД передбачено лише для централізованих програм за кошти державного бюджету. Для ДКД, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, пропонується прийняти окремий акт КМУ, яким слід визначити особливості укладення таких ДКД.
Строк дії ДКД загалом не може перевищувати 3 роки, але її може бути продовжено у межах кожного наступного бюджетного року.
Відповідно до постанови КМУ від 23.12.2020 р. № 1300 ОМТ проводиться у разі:
- включення/виключення лікарських засобів до/з Нацпереліку;
- включення/виключення лікарських засобів до/з номенклатур, що закуповуються за кошти державного бюджету;
- застосування процедур ДКД;
- здійснення закупівлі лікарських засобів структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської держадміністрацій для проведення заходів регіональних цільових програм у випадках, визначених п.п. 1–2 постанови № 333.
Ключовими змінами, внесеними 22 липня 2022 р. до постанови КМУ № 1300 щодо ОМТ, є відкладення до 1 січня 2024 р.:
- запровадження державної ОМТ стосовно товарів, що не є лікарськими засобами;
- створення державного підприємства з проведення державної ОМТ;
- дедлайну проведення ОМТ щодо номенклатур лікарських засобів, які закуповуються за кошти державного бюджету та які не включені до Нацпереліку;
- дедлайну проведення ОМТ за скороченою процедурою для лікарських засобів, внесених до Нацпереліку, які відсутні в Базовому переліку основних лікарських засобів, рекомендованих ВООЗ.
Також додано нову підставу для проведення державної ОМТ за скороченою процедурою у разі застосування процедур ДКД щодо лікарських засобів, які станом на 01.07.2022 р. були включені до переліків, затверджених постановою КМУ від 07.03.2022 р. № 216.
У свою чергу, до постанови КМУ від 27.01.2021 р. № 61 додано норму стосовно того, що державна ОМТ за скороченою процедурою, яка проводиться за зверненням МОЗ, може застосовуватися до процедур ДКД лише з підстав продовження їх дії (пролонгації) або щодо лікарських засобів, які станом на 01.07.2022 р. були включені до переліків, затверджених постановою КМУ від 07.03.2022 р. № 216.
При цьому питання щодо обов’язкового використання ціни на лікарський засіб, яка вказується в досьє на проведення державної ОМТ, у подальших закупівлях таких ліків за бюджетні кошти досі не врегульовано.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим