Яка інформація має розміщуватися на маркуванні дієтичних добавок?

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі — Держпродспоживслужба) вкотре звертає увагу споживачів, що дієтична добавка — це харчовий продукт, що споживається у невеликих визначених кількостях додатково до звичайного харчового раціону. Цей продукт є концентрованим джерелом поживних речовин, у тому числі білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин (цей перелік не є виключним), і виготовлений у формі таблеток, капсул, драже, порошків, рідин або інших формах. Про вимоги до маркування дієтичних добавок та про те, як не переплутати їх з лікарськими засобами, піде мова в цій публікації.

Дієтична добавка — харчовий продукт, який не є лікарським засобом, про що зазначається на маркуванні.

Інформація про харчові продукти не повинна приписуватися будь-яким харчовим продуктам, крім природних мінеральних вод та харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, властивостей, що сприяють запобіганню чи лікуванню захворювань, або посилатися на такі властивості.

Яка інформація повинна бути розміщена на етикетці дієтичних добавок?

Відповідно до статті 6 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» обов’язковою для надання є така інформація про харчові добавки:

  • назва харчового продукту;
  • перелік інгредієнтів;
  • будь-які інгредієнти або допоміжні матеріали для пере­робки, які спричиняють алергічні реакції або непереносимість;
  • кількість харчового продукту в установлених одиницях вимірювання;
  • мінімальний термін придатності або дата «вжити до»;
  • будь-які особливі умови зберігання та/або умови використання (за потреби);
  • найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт, а для імпортованих харчових продуктів — найменування та місцезнаходження імпортера;
  • країна походження або місце походження;
  • інструкції з використання — у разі якщо відсутність таких інструкцій ускладнює належне використання харчового продукту;
  • для напоїв із вмістом спирту етилового понад 1,2% об’ємних одиниць — фактичний вміст спирту у напої;
  • інформація про поживну цінність харчового продукту;
  • позначення, що ідентифікує партію (лот), до якої (якого) належить харчовий продукт.

Додатково відповідно до Гігієнічних вимог до дієтичних добавок, затверджених наказом МОЗ від 19.12.2013 р. № 1114, в етикетуванні дієтичних добавок слід зазначати:

  • назву харчового продукту — «дієтична добавка»;
  • назву категорій окремих поживних або інших речовин, що характеризують продукт або які вказують на походження таких окремих поживних або інших речовин;
  • кількість (порцію) дієтичної добавки, рекомендовану для щоденного споживання;
  • попередження не перевищувати зазначену рекомендовану кількість (порцію) для щоденного споживання;
  • вказівку про те, що дієтичні добавки не слід використовувати як заміну повноцінного раціону харчування;
  • застереження про те, що продукт потрібно зберігати в недоступному для дітей місці.

Також обов’язковим є інформування споживача у будь-який можливий спосіб про наявність у харчовому продукті речовин, які можуть спричинити алергічні реакції або непереносимість.

Водночас нагадаємо, постановою КМУ від 03.03.2022 р. № 186 «Деякі питання маркування харчових продуктів в умовах воєнного стану» встановлено, що внаслідок вимушених змін рецептури, які пов’язані з відсутністю або недостатністю відповідної сировини, на період дії воєнного стану обов’язковою інформацією про харчовий продукт, що зазначається на його маркуванні, є:

  • назва харчового продукту;
  • кількість харчового продукту в установлених одиницях вимірювання;
  • мінімальний термін придатності або дата «вжити до».

Крім того, у Держпродспоживслужбі зауважують, що перед придбанням дієтичної добавки необхідно ознайомитися з інформацією на маркуванні, а також не купувати харчові продукти на неперевірених сайтах та за відсутності відомостей про продавця (повна назва суб’єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи — підприємця, його місцезнаходження; код ЄДРПОУ оператора ринку або реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) (раніше — індивідуальний податковий номер).

Реклама дієтичних добавок

У рекламі харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та діє­тичних добавок забороняється посилатися на те, що вони мають лікувальні властивості.

Реклама дієтичних добавок не повинна містити також вислови щодо зменшення вираженості болю; листи подяки, визнання, поради, якщо вони пов’язані з лікуванням чи полегшенням умов перебігу захворювань, а також посилання на таку інформацію; вислови, які спричиняють чи зумовлюють виникнення відчуття негативного психологічного стану.

Реклама не повинна містити будь-яких прямих або у завуальованій формі тверджень про те, що повноцінний раціон харчування не може забезпечити отримання необхідної для організму людини кількості поживних речовин.

Дієтичні добавки в аптеці

Нагадаємо, що функціональні харчові продукти, харчові продукти для спеціального дієтичного споживання (у тому числі продукти дитячого харчування, харчування для спортсменів та осіб похилого віку), дієтичні добавки включені до Переліку товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи.

Такі товари в аптечних закладах мають бути розміщені на вітринах, у шафах окремо від лікарських засобів.

За наявності фахівців-консультантів допускається облаштування в аптеці залу для обслуговування населення з вільним доступом споживачів до безрецептурних лікарських засобів та супутніх товарів, у тому числі дієтичних добавок.

Такі супутні товари, що надійшли до аптечного закладу, оприбутковуються після перевірки їх фактичної кількості та проведення вхідного контролю якості, але не пізніше наступного робочого дня з моменту їх отримання.

За даними компанії «Proxima Research», ринок дієтичних добавок в Україні продовжує зростати. Аналіз продажу аптечного асортименту за І півріччя 2023 р. свідчить, що 10% усіх покупок у грошовому вираженні, що здійснили українці в аптеці, — дієтичні добавки. Для порівняння: за аналогічний період 2022 р. цей показник становив 7,8%. А от частка лікарських засобів у загальній структурі ринку зменшується. За 6 міс цього року вона становить 79,7%, що на 2,6% менше, ніж у І півріччі минулого року.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті