У теорії та практиці фармацевтичного маркетингу і логістики застосовують аналітичні підходи, які уможливлюють оцінювання поточного стану підприємництва та перспектив його розвитку, зокрема метод SWOT-аналізу (SWOT — абревіатура перших літер англійських слів strengths — сильні сторони, weakness — слабкі сторони, opportunities — можливості і threats — небезпеки, загрози). У науковій літературі зустрічаються ще й такі синоніми цього терміну, як матриця TOWS або метод WOTS-up.
SWOT-аналіз придатний як для фармацевтичного підприємства в цілому, так і для окремих видів підприємництва з метою обгрунтування планових маркетингових і логістичних рішень. Методологія SWOT-аналізу дозволяє систематизувати результати дослідження за такими групами: сильні та слабкі сторони в діяльності організації (внутрішні фактори); сприятливі можливості та загрози з боку навколишнього (зовнішнього) ринкового середовища (зовнішні фактори) [1–3]. Основні етапи опрацювання стратегій фармацевтичного підприємства на основі SWOT-аналізу наведено на рис. 1.
Рис. 1. Етапи опрацювання стратегій фармацевтичного підприємства на основі SWOT-аналізу
Таким чином, на першому етапі вирішення завдань з оцінювання поточного стану фармацевтичного підприємства та перспектив його розвитку проводять аналіз ситуації всередині підприємства і зовнішній аналіз.
Аналізуючи та оцінюючи власний потенціал фірми, необхідно дати відповіді на такі запитання:
Чи сумісна можливість, що відкривається на ринку, з місією та цілями фірми?
Чи має фірма необхідні фінансові ресурси?
Чи належне матеріально-технічне оснащення фірми?
Чи має фірма необхідні маркетингові «ноу-хау», які дозволяють досягти конкурентних переваг?
Чи можливо організувати діяльність з помірними витратами, що дасть можливість одержати бажаний прибуток?
Чи дозволяє кадровий потенціал здійснити поставлені задачі?
Який імідж і стаж роботи на ринку має фірма?
Аналіз внутрішнього потенціалу фармацевтичного підприємства дає змогу розпізнати його сильні та слабкі сторони, оцінити їх взаємозв’язок з факторами зовнішнього середовища.
Сильні сторони фармацевтичного підприємства — це переваги, що виділяють фірму серед конкурентів. Слабкі сторони — це недоліки підприємства, що підлягають виправленню, щоб конкуренти не могли використовувати їх як свої переваги.
На практиці для визначення сильних і слабких сторін фірми може бути використано декілька підходів:
• внутрішній — на основі аналізу досвіду підприємства, думок його фахівців;
• зовнішній — на основі порівняння з конкурентами;
• нормативний — на основі думок експертів і консультантів.
Перелік слабких і сильних сторін для кожного підприємства індивідуальний, а по суті — це коротка, об’єктивна та принципова його характеристика.
Друга частина SWOT-аналізу являє собою дослідження зовнішнього середовища, які є сукупністю активних суб’єктів і сил, що діють за межами фірми і впливають на її здатність встановлювати та підтримувати з цільовими споживачами відносини ділового співробітництва.
Зовнішнє середовище складається з:
• мікросередовища, утвореного силами, що безпосередньо стосуються самого підприємства та його можливості щодо задоволення потреб споживачів, тобто постачальниками, посередниками, конкурентами, контактними аудиторіями, власне споживачами;
• макросередовища, утвореного силами, непідконтрольними підприємству (демографічні, економічні, правові, природні, науково-технічні фактори та фактори культурного оточення).
Основне призначення зовнішнього аналізу — виявити та усвідомити можливості й загрози, що можуть впливати на діяльність фармацевтичної фірми сьогодні або в майбутньому.
Можливості підприємства являють собою позитивні фактори (тенденції та явища) зовнішнього середовища, що можуть сприяти збільшенню обсягу продажу і прибутку. Загрозами — негативні фактори (тенденції і явища) зовнішнього середовища, що можуть призвести за відсутності відповідної реакції підприємства до значного зменшення обсягу продажу та прибутку.
Метою зовнішнього аналізу є формування альтернативних стратегічних рішень, їхня оцінка й остаточний вибір стратегії. Ці рішення повинні бути орієнтовані на використання можливостей і захист від загроз, пов’язаних зі зміною зовнішнього середовища.
Наводимо приклад SWOT-аналізу діяльності оптової фармацевтичної фірми.
Характерні сильні і слабкі сторони фірми, загрози і можливості наведені на рис. 2, 3. При цьому розпізнаванням зазначених вище груп факторів вважалося визначення тих напрямків діяльності фірми, які посилюються або ослаблюються конкретними факторами.
Рис. 2. Приклад розпізнавання сильних і слабких сторін оптової фармацевтичної фірми
Рис. 3. Приклад розпізнавання можливостей та загроз зовнішнього середовища для оптової фармацевтичної фірми
Після проведеного групування:
• виявляють можливості, що відповідають ресурсам фірми;
• розробляють заходи, спрямовані на запобігання впливу загроз;
• зіставляють переваги фірми з ринковими можливостями;
• розробляють стратегічні напрямки подолання слабких сторін фірми.
Остаточне оцінювання сильних і слабких сторін, маркетингових можливостей та загроз проводять за допомогою матриці SWOT-аналізу (таблиця).
Таблиця
Матриця SWOT-аналізу
Складові SWOT-аналізу |
Можливість |
Загрози |
|||
А. Зниження вартості комп’ютерної техніки |
a) Низька купівельна спроможність населення |
||||
Б. Розвиток інформаційних технологій, зокрема систем автоматизованого обліку товару |
b) Нестача обігових коштів у лікувально-профілактичних закладах |
||||
В. Низька концентрація оптових фірм на ринку |
c) Недобросовісність частини аптек стосовно оплати |
||||
Г. Організація конкурсів (тендерів) на закупівлю ліків за рахунок бюджетних коштів |
d) Збільшення кількості суб’єктів оптового ринку |
||||
Д. Збільшення кількості аптек, аптечних пунктів і аптечних кіосків. Створення аптечних мереж |
e) Жорстке державне регулювання цін стосовно великого переліку препаратів |
||||
Ж. Розвиток навчальних (тренінгових) послуг |
f) Мінімізація аптеками товарних запасів |
||||
З. Зростання ролі людського фактора |
|||||
Сильні сторони |
SO-стратегії |
ST-стратегії |
|||
I. Досвід роботи на ринку |
Участь у тендерах (Г), збільшення ринкової частки (В) |
Участь у добродійних та гуманітарних акціях (d) |
|||
II. Широкий, глибокий та диверсифікований товарний асортимент, зокрема наявність ексклюзивних оригінальних препаратів |
Привернення уваги можливих клієнтів (Д) |
Формування асортиментної політики, тісно пов’язаної із диверсифікацією в напрямку розширення нелікарського асортименту (e) |
|||
III. Довгострокові контракти з виробниками, зокрема іноземними |
Розроблення цінової політики стосовно переліку ліків, які підлягають державному регулюванню (e) |
||||
IV. Широкий радіус обслуговування |
Використання географічної консолідації (f) |
||||
V. Відсутність роздрібної аптечної мережі |
Створення договірної вертикальної маркетингової системи на основі консигнаційного забезпечення замість простого товарного кредитування (Д, f) |
||||
VI. Значна кількість постійних клієнтів |
Використання принципів теорії портфоліо для дискримінації клієнтів на основі АВС-аналізу (Д, d) |
||||
VII. Наявність електронної пошти, зв’язок через Web-вузли |
Автоматизація системи збуту на основі встановлення модулів у постійних партнерів групи А (А, Б, d) |
||||
Слабкі сторони |
WO-стратегії |
WT-стратегії |
|||
1. Зменшення ринкової частки |
Привернення уваги нових клієнтів шляхом формування оптимального асортименту доступних за ціною для різних сегментів споживачів лікарських засобів, привернення уваги нових клієнтів (В, Д, a, b, c, d) |
||||
2. Недостатній рівень кваліфікації персоналу |
Реалізація програми навчання фахівців (Ж, b, c) |
||||
3. Відсутність чіткої системи оплати праці |
Оптимізація системи оплати праці на основі ранжування посадової структури підприємства (З, b, c) |
||||
4. Низький рівень розвитку механізації, автоматизації та техніко-технологічної бази складського господарства |
Впровадження систем автоматизованого обліку, зокрема автоматичної ідентифікації ліків за допомогою штрихового кодування (Б, d) |
||||
5. Високі витрати на транспортування |
Маршрутизація перевезень з використанням спеціального комп’ютерного забезпечення, зокрема електронного та цифрового атласу доріг (А, Б). |
Зосередження на певному географічному ринку (географічне фокусування) (,f) |
|||
6. Низький рівень системи керування товарними запасами |
Поетапне впровадження окремих модулів Корпоративної системи управління підприємством (А, Б), зокрема стосовно управління товарними запасами (Ж, f) |
||||
7. Недостатньо ефективна робота з клієнтами |
Реалізація програми навчання фахівців (Ж) |
Переорієнтація на платоспроможних добросовісних клієнтів, перегляд системи надання товарних кредитів і політики встановлення відсотків за ними (b, c) |
За результатами проведеного SWOT-аналізу встановлюємо, що досліджувана оптова фармацевтична фірма має ряд сильних сторін і можливостей на фармацевтичному ринку. Їй можна запропонувати конкретні стратегії з потенціювання цих сторін і можливостей за умови врахування й обмеження впливу слабких сторін і загроз, що забезпечить фірмі конкурентні переваги. Наприклад, наявність електронної пошти, зв’язку через Web-вузли, зниження вартості комп’ютерної техніки та розвиток інформаційних технологій можна використати для оснащення дискримінованих за теорією портфоліо постійних покупців (аптек) групи А модемами, що у свою чергу сприятиме усуненню загроз з боку мінімізації товарних запасів в аптеках та збільшенню кількості суб’єктів оптового ринку.
Кожну можливу стратегію деталізують за принципом «цілі => задачі => заходи», тобто уточнюють задачі стратегій до рівня конкретних заходів і окремих дій. Після цього проводять експертну оцінку стратегій за принципом «переваги — недоліки», їх ранжування за важливістю для фірми і відсів неможливих та неефективних. Заходи та окремі дії вибраних стратегій оформляють у вигляді детальних планів, які ув’язують в часі з роботою окремих підрозділів фірми та призначають конкретних виконавців для майбутнього контролю за їх реалізацією.
Оцінювання потенційних стратегій завершується фінансовим обгрунтуванням за принципом «витрати — результати». При цьому визначається оптимальна стратегічна поведінка фармацевтичного підприємства, яка уможливлює використання сильних сторін для отримання віддачі від можливостей і зменшення впливу загроз, а також усунення слабких сторін за умови сприяння з боку виявлених можливостей та зменшення впливу загроз.
Таким чином, SWOT-аналіз є універсальним аналітичним інструментом, який може застосовуватися фармацевтичним підприємством як для вибору стратегії розвитку, так і для ринкового аналізу та вивчення конкурентоспроможності.
Богдан Громовик,
доцент кафедри організації та економіки фармації
Львівського державного медичного університету імені Данила Галицького
ЛІТЕРАТУРА |
|
|
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим