Проект постанови ВРУ «Про впровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України»

02 марта 2016 10:59 Версия для печати

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України у порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про впровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України».

Доповідати проект Постанови на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Бондар Віктор Васильович.

Народні депутати України
В.В. Бондар
В.М. Остапчук

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Постанови Верховної Ради України «Про впровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України»

1. Обґрунтування необхідності прийняття Постанови

У відповідності до законів України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» та «Про Державний бюджет України на 2015 рік» 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України (оперативного управління Укрзалізниці), з 1 січня 2015 року підлягали передачі в комунальну власність. При цьому головним розпорядником коштів стало Міністерство охорони здоров’я України, а заклади охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, які передані або підлягають передачі до комунальної власності, повинні фінансуватися через медичну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам.

У зв’язку з цим, з 1 січня 2015 року фактично припинено державне фінансування вказаних 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

У 2014 році за бюджетною програмою «Медичне обслуговування працівників та пасажирів залізничного транспорту» (КПКВК 3104040) було передбачено асигнування у обсязі 1 012,2 млн. гривень.

На 2015 рік, асигнування державного бюджету за вищевказаною програмою склали лише 397,0 млн. грн. 11 закладів охорони здоров’я, які ввійшли до статутного капіталу ПАТ «Українська залізниця», або на 615,2 млн. грн. — в межах потреби вищевказаних 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

Поряд з тим, фактично передача 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України і, у комунальну власність розпочалася лише з серпня 2015 року і не завершилася до цього часу.

Так, станом на 10.02.2016 лише по 54 закладах охорони здоров’я затверджені органами місцевого самоврядування відповідні акти приймання-передачі, а по 21 закладу охорони здоров’я питання зміни підпорядкування досі вирішується.

Таким чином, весь час практичного вирішення питання приймання-передачі закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, вони вже (з 1 січня 2015 року) не фінансуються з держбюджету, частина закладів охорони здоров’я (прийнята в комунальну власність) фінансується тільки за рахунок медичної субвенції, яка не є цільовою та розподіляється на розсуд місцевих бюджетів.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» на 25 % (з 80 до 60) зменшено норматив забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення.

Таким чином, Уряд створив всі «умови» місцевим громадам для суттєвого скорочення лікарняних ліжок або навіть закладів скоротивши обсяг медичної субвенції з одночасним зниженням на 25% нормативу лікарняних ліжок у розрахунку на 10 тис. населення.

За попередніми оцінками, з урахуванням підвищення розмірів зарплати медикам, росту цін на витратні матеріали, вартості комунальних послуг, реальний дефіцит коштів на утримання комунальних закладів охорони здоров’я у 2016 році складе щонайменше 5,0 млрд гривень.

Внаслідок цього, органи місцевого самоврядування не зацікавлені в прийманні в комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, адже вони змушені переглянути та оптимізувати (скоротити) мережу вже існуючих (у комунальній власності) закладів охорони здоров’я.

Для прикладу, Авдіївська міськрада Донецької області не надала згоди на прийняття у комунальну власність ДЗ «Лінійна поліклініка станції Авдіївка ДП «Донецька залізниця».

Так само, Чернігівська міська рада відмовилася приймати в комунальну власність територіальної громади ДЗ «Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці».

Непоодинокими залишаються факти, коли органи місцевого самоврядування погоджуються приймати у комунальну власність лише окремі структурні підрозділи закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

Наприклад, Здолбунівська районна рада не хоче приймати на свій баланс весь комплекс Здолбунівського поліклінічного відділення ДЗ «Відділкова лікарня станції Рівне» з працівниками, а готова прийняти лише будівлі та майно.

Не вдалося уникнути проблем у своїй діяльності навіть тим закладам охорони здоров’я, які вже перейшли у комунальну власність. У зв’язку із запровадженими Урядом заходами із оптимізації мережі закладів охорони здоров’я та скороченням обсягів медичної субвенції, вже розпочалося скорочення медичних працівників та перепрофілювання самих закладів охорони здоров’я.

Така не виважена (хаотична) політика Уряду щодо залізничних закладів охорони здоров’я також ставить під загрозу забезпечення безпеки руху на залізниці.

Варто лише зазначити, що залізничними закладами охорони здоров’я щорічно проводилося близько 350 тис. періодичних медичних оглядів (45% — залізничники, які мають безпосереднє відношення, та 55% залізничники, які здійснюють свою професійну діяльність у шкідливих умовах праці) та 5 млн. передрейсових та післярейсових оглядів. Регулярно передрейсові медогляди проходили понад 55 тис. працівників, серед яких більше 43 тис. — члени локомотивних бригад.

Наприклад, на сьогодні залізничники ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень», які раніше проходили періодичні та первинні медичних огляди по вузлових закладах охорони здоров’я (вже переданих до комунальної власності) станцій Івано-Франківськ, Коломия та Чернівці, повинні добиратися на відстань від 460 км (максимально) до Львова для проходження медичних оглядів.

2. Цілі і завдання проекту Постанови

Метою проекту Постанови є тимчасове (до 31 грудня 2017 року) запровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності, а також запровадження мораторію на скорочення штатної чисельності працівників вказаних закладів охорони здоров’я.

Окрім того, завданням Постанови є надання відповідних рекомендацій Кабінету Міністрів України, спрямованих на забезпечення стабільного функціонування закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності.

3. Загальна характеристика і основні положення проекту Постанови

Проект Постанови передбачає тимчасове (до 31 грудня 2017 року) запровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності, а також запровадження мораторію на скорочення штатної чисельності працівників вказаних закладів охорони здоров’я.

Окрім того, завданням Постанови є надання відповідних рекомендацій Кабінету Міністрів України щодо:

  • збільшення обсягів адресної медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам в межах потреби в асигнуваннях на утримання прийнятих у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України;
  • розробки механізму компенсації за рахунок коштів Державного бюджету України фактичних видатків закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, за період з 1 січня 2015 року до моменту їх передачі у комунальну власність;
  • врахування, під час формування проекту Державного бюджету України на 2017 рік, у загальному обсязі медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам додаткову потребу в асигнуваннях на утримання прийнятих у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України;
  • опрацювання питання створення на базі закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які не прийняті до комунальної власності, сучасних медично-реабілітаційних центрів для учасників антитерористичної операції або хоспіси.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Порушені проектом Постанови питання регулюються Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», тощо.

Норми проекту Постанови мають рекомендаційний характер. Реалізація рекомендацій, про які йдеться у проекті Постанови, потребуватиме внесення змін до чинного законодавства України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту Постанови в разі її прийняття не потребуватиме додаткового виділення коштів з державного бюджету.

Водночас, при внесенні Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України передбачених цією Постановою законодавчих ініціатив, які потребуватимуть додаткового виділення коштів з державного бюджету, одночасно будуть надаватися відповідні фінансово-економічні обґрунтування.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту Постанови

Прийняття проекту Постанови забезпечить стабільне функціонування закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності.

Окрім того, тимчасове (до 31 грудня 2017 року) запровадження мораторію на закриття вищевказаних закладів охорони здоров’я та мораторію на скорочення штатної чисельності їх працівників дозволить гарантувати забезпечення конституційних прав громадян та адаптацію закладів охорони здоров’я до нових умов функціонування на перехідний період.

Також, важливим аспектом наслідків прийняття проекту Постанови є створення сучасних медично-реабілітаційних центрів для учасників антитерористичної операції.

Народні депутати України
В.В. БОНДАР
В.М. ОСТАПЧУК

Проект

4157 від 25.02.2016

ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про впровадження мораторію на закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України

У відповідності до законів України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 12, ст.76) та «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 5, ст.37) 75 відомчих закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України (оперативного управління Укрзалізниці), з 1 січня 2015 року підлягали передачі в комунальну власність.

У зв’язку з цим, з 1 січня 2015 року припинено державне фінансування вказаних 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

Поряд з тим, фактично передача 75 закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, у комунальну власність розпочалася лише з серпня 2015 року і не завершилася до цього часу.

Так, станом на 10.02.2016 лише по 54 закладах охорони здоров’я затверджені органами місцевого самоврядування відповідні акти приймання-передачі, а по 21 закладу охорони здоров’я питання зміни підпорядкування досі вирішується.

Таким чином, з 1 січня 2015 року заклади охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, вже не фінансуються з держбюджету, частина з яких ще не фінансується з місцевих бюджетів.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» на 25 % зменшено норматив забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення.

Внаслідок цього, органи місцевого самоврядування не зацікавлені в прийманні у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, адже вони змушені переглянути та оптимізувати (скоротити) мережу існуючих (у комунальній власності) закладів охорони здоров’я.

Непоодинокими залишаються випадки, коли органи місцевого самоврядування погоджуються приймати у комунальну власність лише окремі структурні підрозділи закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

Не вдалося уникнути проблем у своїй діяльності навіть тим закладам охорони здоров’я, які вже перейшли у комунальну власність. У зв’язку із запровадженими Урядом заходами із оптимізації мережі закладів охорони здоров’я та скороченням обсягів медичної субвенції, вже розпочалося скорочення штату медичних працівників та перепрофілювання самих закладів охорони здоров’я.

Така не виважена політика Уряду щодо залізничних закладів охорони здоров’я ставить також під загрозу забезпечення безпеки руху на залізниці.

Верховна Рада України постановляє:

1. Запровадити до 31 грудня 2017 року мораторій на:

закриття закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності;

скорочення штатної чисельності працівників закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності.

2. Встановити, що ліжковий фонд закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які підлягають передачі або вже передані до комунальної власності, не підлягає оптимізації.

3. Кабінету Міністрів України:

у термін до 14 квітня 2016 року підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо збільшення обсягів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам в межах потреби в асигнуваннях на утримання прийнятих у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та потребує адресності в наданні медичної субвенції;

у термін до 20 квітня 2016 року розробити порядок відшкодування за рахунок медичної субвенції з державного бюджету повного обсягу видатків на утримання закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, за період з 1 січня 2015 року до моменту їх передачі у комунальну власність;

під час формування проекту Державного бюджету України на 2017 рік врахувати у загальному обсязі медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам додаткову потребу в асигнуваннях на утримання прийнятих у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України;

доручити Міністерству оборони України, Міністерству інфраструктури України та Міністерству охорони здоров’я України у термін до 30 квітня 2016 року опрацювати питання передачі закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України та які не прийняті до комунальної власності, до сфери управління Міністерства оборони України або Міністерства охорони здоров’я України, у тому числі для створення на їх базі сучасних медично-реабілітаційних центрів для учасників антитерористичної операції;

доручити місцевим органам виконавчої влади вжити невідкладних заходів щодо забезпечення належного фінансування прийнятих у комунальну власність закладів охорони здоров’я, що входили до сфери управління Міністерства інфраструктури України, згідно адресної медичної субвенції.

4. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України
В. Гройсман
В.М. ОСТАПЧУК

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи