Референтне ціноутворення vs декларування роздрібних цін

15 червня за участю Михайла Нестерчука, радника в.о. міністра охорони здоров’я України, відбулася позачергова конференція Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММПУ). Ключовою темою зустрічі представників провідних вітчизняних виробників лікарських засобів стало обговорення ініціативи МОЗ України щодо запровадження референтного ціноутворення на лікарські засоби та альтернативні шляхи врегулювання цього питання.

Як відомо, ціну на лікарський засіб формують тією чи іншою мірою всі учасники фармацевтичного ринку — виробники, дистриб’ютори й аптеки. Тому для обговорення питання референтного ціноутворення на ліки до участі у конференції запрошено голову правління ГС «Все­українська фармацевтична спілка «ФАРМУКРАЇНА» Тетяну Котляр, генерального директора ТДВ «Рівнефармація» Володимира Синяка, голову Правління ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» Олега Клімова та його заступника Михайла Півнюка, директора державного виробничо-торговельного підприємства (ДВТП) «Волиньфармпостач».

Ініціатива щодо референтного ціноутворення на ліки

Віце-президент ООРММПУ Віктор Чумак коротко ознайомив присутніх із суттю винесеного 26 травня на громадське обговорення проекту постанови КМУ «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби», а також можливими негативними наслідками, які можливі у разі його прийняття.

Так, ініціатива МОЗ України передбачає запровадження з 1 серпня цього року механізму референтного ціноутворення на ліки, включені до Переліку лікарських засобів вітчизняного та зарубіжного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, а також ліки, вартість яких підлягає відшкодуванню за кошти державного та місцевих бюджетів.

Порядок декларування зміни оптово-відпуск­них цін розподілено на 2 групи залежно від того, це оригінальні чи генеричні препарати.

При цьому декларування зміни оптово-відпускної ціни на оригінальний (одноджерельний) лікарський засіб зарубіжного виробництва здійснюватиметься з використанням механізму зовнішнього реферування цін, встановлених у країні їх першої реєстрації, Болгарії, Молдові, Польщі, Словаччині, Чехії, Латвії, Угорщині та Сербії. Заявлена до декларування ціна на такий препарат не має перевищувати мінімальне значення оптово-відпускних цін на відповідний препарат у референтних країнах.

У свою чергу, декларування ціни на генеричний (багатоджерельний) лікарський засіб вітчизняного та зарубіжного виробництва, що підлягає закупівлі за кошти державного та місцевих бюджетів, здійснюватиметься з використанням механізму внутрішнього реферування цін відповідно до рівня оптово-відпускної ціни референтного/оригінального препарату, зареєстрованого в Україні. У разі відсутності такого препарату в Україні розрахунок здійснюватиметься відповідно до рівня оптово-відпускних цін референтних оригінальних (одноджерельних) лікарських засобів, установлених у референтних країнах.

При цьому встановлюється, що заявлена до декларування ціна на такий генеричний (багатоджерельний) препарат:

  • має бути нижчою на 20% порівняно з рівнем оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, задекларованим в Україні;
  • за відсутності рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, задекларованого в Україні, заявлена до декларування ціна на генеричний (багатоджерельний) препарат має бути нижчою на 20% від мінімального рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, установленої у референтних країнах;

Тобто оптово-відпускна ціна генеричних лікарських засобів має становити 80% вартості оригінального препарату. У разі відсутності оригінального препарату оптово-відпускна ціна генеричного лікарського засобу має бути на 10% нижчою, ніж у попередньо зареєстрованого. Отже, кожний наступний зареєстрований препарат має бути на 10% дешевшим, ніж попередній, що створюватиме певні обмеження допуску на ринок.

Згідно з проектом урядової постанови прийняття рішення щодо обґрунтованості рівня оптово-відпускної ціни заявленого лікарського засобу та можливості внесення його до реєстру оптово-відпускних цін лікарських засобів здійснюватиметься постійно діючою комісією Міністерства охорони здоров’я з регулювання цін на лікарські засоби (далі — Комісія). До складу Комісії входитимуть представники МОЗ України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства соціальної політики України та Міністерства фінансів України.

В. Чумак продемонстрував декілька прикладів зміни цін на найбільш поширені препарати для лікування артеріальної гіпертензії у випадку застосування запропонованого МОЗ України механізму.

Наприклад, задекларовані ціни на препарати бісопрололу є набагато нижчими за граничний рівень, передбачений проектом урядової постанови. Тому, за словами В. Чумака, утримати ціни на сьогоднішньому рівні буде складно, оскільки після розрахунку оптово-відпускної ціни за новим порядком усі виробники отримають можливість для підвищення вартості ліків.

Інша ситуація з препаратами амлодипіну. Так, задекларована в Україні оптово-відпускна ціна оригінального препарату НОРВАСК 10 мг, № 30, становить 590,05 грн., що більше ніж в 10 разів перевищує мінімальне значення оптово-відпускної ціни серед референтних країн, яке відзначається в Угорщині й становить у перерахунку на українську валюту 55,7 грн. Отже, більшість виробників препаратів амлодипіну, зокрема зарубіжні, будуть змушені знизити ціни на 30–80% порівняно із задекларованими на сьогодні.

Характеризуючи можливі негативні наслідки прийняття урядової постанови, експерт зазначив, що на тих ринках, де дуже великий розкид цін, не можна вводити пряме регулювання. На ринку лікарських засобів його доцільно застосовувати під час реєстрації препаратів, коли одразу декларується ціна. «Концептуально необхідно застосовувати непряме регулювання цін через відшкодування вартості за принципом, закладеним у пілотному проекті по гіпертензії. Завдяки йому збільшилася реалізація дешевих препаратів майже на 300%. При цьому високовартісні ліки не втратили свій ринок. Однак пацієнти, які не мають грошей, почали лікуватися», — наголосив В. Чумак.

Для запровадження непрямого регулювання цін на ліки, за словами експерта, перш за все необхідно показати фактичні роздрібні ціни на ліки і створити відповідний реєстр.

Детальніше з ініціативою запровадження декларування роздрібних цін присутніх ознайомила керівник проекту «АПТЕКА-online» Олена Приходько. Доповнюючи В. Чумака, вона наголосила, що у цивілізованих країнах механізм референтного ціноутворення застосовується у системах відшкодування вартості ліків. Для запровадження цього механізму перш за все необхідно, щоб суспільство отримало інформацію щодо реальної ситуації на ринку. Для цього Уряд повинен розрахувати вартість медичної послуги та надати лікарям інформацію щодо вартості фармакотерапії, зокрема в амбулаторному сегменті. Також необхідно вирівняти роздрібні ціни на ліки, адже на сьогодні ціна на один і той самий препарат в різних аптеках може суттєво відрізнятися. «Звідси і всі розмови про те, що в Україні ціни на ліки завищені, що негативно впливає на імідж галузі в цілому», — підкреслила вона.

Відповідно, як вирішити це питання? Створити реєстр задекларованих граничних оптово-відпускних та граничних роздрібних цін на лікарські засоби та медичні вироби, які можуть закуповуватися за бюджетні кошти. Граничні ціни має декларувати виробник за заявницьким принципом.

Що стосується використання цих цін, то граничні оптово-відпускні ціни зможе використовувати лікарня, яка закуповує ліки у постачальника, що має ліцензію на оптову торгівлю ліками. Якщо ж сума закупівлі препаратів невелика, лікарня закуповуватиме ліки у суб’єктів господарювання, які мають ліцензію на роздрібну торгівлю ліками, за цінами, що не перевищуватимуть рівня граничних роздрібних цін.

104459

Які переваги це надає? Лікар та пацієнт отримають інформацію щодо вартості лікування. МОЗ України розумітиме цінову політику кожного виробника, оскільки задекларовані граничні роздрібні ціни можна буде порівняти із задекларованими на сьогодні.

При цьому важливо забезпечити декларування цін на ліки, що можуть закуповуватися за бюджетні кошти, в національній валюті.

Що стосується референтного ціноутворення, то воно має бути другим кроком і застосовуватися відносно лікарських засобів, які підлягають відшкодуванню з боку держави у разі їх амбулаторного споживання для пільгових категорій населення (відповідно до постанови КМУ від 17 серпня 1998 р. № 1303).

Що це дає виробнику? По-перше, з’являється можливість донести інформацію щодо ціни на ліки до споживачів. По-друге — можливість позбавитися регулювання торгівельних націнок на етапах реалізації лікарських засобів шляхом скасування постанови КМУ від 17 жовтня 2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення». По-третє — розвиток прозорих відносин між виробниками та аптечними закладами і лікарнями.

«Якщо ми говоримо про те, що референтне ціноутворення застосовується виключно в рамках закупівель ліків за бюджетні кошти, навіщо ми зараз подаємо ідею щодо обмеження роздрібної ціни?», — прокоментував Олександр Партишев, комерційний директор Корпорації «Артеріум».

Відповідаючи на це питання, директор ТД «ІнтерХім» Олександр Чумак коротко провів екскурс в минуле. «Історія почалася із заяв окремих псевдопацієнтських організацій щодо завищення цін на ліки у 2 рази, відсутності 32% молекул на українському ринку через тривалу і корупційну схему реєстрації лікарських засобів тощо», — зауважив він. Насправді ж відсутність 32% молекул на нашому ринку обумовлена відсутністю попиту на них. Це пов’язано з тим, що в Україні немає обов’язкових чітких вимог до протоколів лікування і ліків, що застосовуються у цих протоколах.

Для того щоб на наш ринок зайшли ці 32%, на переконання експерта, необхідно затвердити протоколи лікування, створити Національний перелік основних лікарських засобів за міжнародними непатентованими назвами. За результатами його створення буде отримана дельта у 32% молекул, яких не вистачає. Для них варто передбачити спрощену державну реєстрацію і гарантію обов’язкового застосування лікарями. «Тоді ці 32% моментально будуть забезпечені як вітчизняними, так і зарубіжними виробниками», — наголосив О. Чумак.

Суть пропозиції щодо декларування роздрібної ціни полягає у наступному. На сьогодні в аптечних мережах доступність низьковартісних лікарських засобів невисока. Частка препаратів вітчизняного виробництва в упаковках в роздрібному сегменті ринку становить 80%, при цьому їх вартість в середньому в 4 рази нижча порівняно з імпортними ліками. «Ми зараз знаходимося в таких умовах, що просто повинні показати всім, скільки коштує та чи інша молекула в аптеці», — підкреслив О. Чумак.

Роздрібне ціноутворення передбачає можливість встановити на дешевий препарат націнку не у відсотках, а в грошах. У такому разі постанова КМУ № 955 втрачає свій сенс і потребує скасування. Пацієнт, у свою чергу, знатиме, яка мінімальна роздрібна ціна зареєстрована на той чи інший препарат.

О. Партишев звернув увагу на необхідність передекларування цін у зв’язку з волатильністю гривні, що, за його словами, займає багато часу і сил. Однак ця проблема надумана, оскільки інші учасники зустрічі вказали на відсутність проблем, пов’язаних з необхідністю декларування зміни оптово-відпускних цін згідно з діючою постановою КМУ від 2 липня 2014 р. № 240 «Питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення».

За яким принципом виробник розраховуватиме роздрібну ціну? Це питання озвучив Михайло Нестерчук.

Відповідаючи на нього, О. Чумак повідомив, що механізм формування ціни буде абсолютно ринковим. Ні для кого не секрет, що аптекам вигідно реалізовувати високомаржинальні ліки. «Ми з вами, маючи якісну дешеву продукцію, намагаємося таким чином пролобіювати не лише її, а й лобіюємо інтереси пацієнта, який знатиме найнижчу ціну на конкретний препарат», — зауважив він і додав, що запровадження декларування роздрібних цін на ліки зумовлює необхідність ведення діалогу і переговорного процесу між 3 ланками, за результатом якого буде визначатися і декларуватися роздрібна ціна.

Доповнюючи його, Президент ООРММПУ Валерій Печаєв додав, що механізм розрахунку роздрібної ціни дуже простий: граничний рівень оптово-відпускної ціни на лікарський засіб, задекларований виробником, множиться на 1,375 — сумарний коефіцієнт, що включає постачальницько-збутову та торговельну (роздрібну) надбавки.

Тетяна Котляр наголосила, що доки дистриб’юторам та аптекам не буде зрозумілий механізм формування роздрібної ціни в контексті запропонованого декларування, на ринку буде відсутня злагода. Про це вже говорилося під час зустрічі експертної групи з дерегуляції фармацевтичного ринку у квітні цього року, коли ідея була озвучена вперше.

В. Чумак наголосив, що є два варіанти розвит­ку подій: декларування виробниками роздрібних цін за заявницьким принципом, або ж дочекатися прийняття урядової постанови щодо референтного ціноутворення і жалітися на непрозорий механізм примусового характеру. Крім того, ні для кого не секрет, що аптечні мережі отримують прибутки перш за все за рахунок маркетингових договорів. При цьому аптеки-дискаунтери більшою мірою заробляють не за рахунок реалізованих ліків, а за рахунок бек-маржі, отриманої від виробника. Запропонований механізм декларування роздрібної ціни дозволить відійти від практики застосування маркетингових договорів і зацікавить аптеки займатися реалізацією препаратів.

«Давайте не будемо з’ясовувати, у кого яка націнка, а виробимо так звану програму самозахисту», — долучився до дискусії Олег Клімов, підтримуючи перший варіант розвитку подій, озвучений В. Чумаком. «Ми покажемо суспільству приклад, що тільки консолідація і розуміння кінцевої мети дадуть відповідний результат», — підкреслив він.

За словами голови Правління ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата», ефективність реалізації ліків сприяє відкриттю нових аптек. При цьому мова не йде про ефективність надання фармацевтичної послуги, не говорячи вже про відпуск рецептурних ліків без рецептів. Проблемним питанням також є кадрове забезпечення аптек — відсутність достатньої кількості кваліфікованих спеціалістів.

Вислухавши дискусію і почувши різні думки з приводу запровадження референтного ціноутворення, М. Нестерчук визнав, що МОЗ України давно не збирало учасників ринку для роз’яснення поточної ситуації.

«Я погоджуюся з тим, що реферування не працюватиме без реімбурсації, але почуйте: на сьогодні багато речей відбувається паралельно», — підкреслив радник в.о. міністра, пропонуючи все-таки повернутися до проекту урядової постанови щодо референтного ціноутворення на ліки і внести до нього конструктивні пропозиції.

Що стосується системи реімбурсації, то вона, за словами М. Нестерчука, не працюватиме без рецептурного відпуску препаратів.

За результатами обговорення вирішено наступне:

  • підготувати та направити до Міністерства охорони здоров’я зауваження до проекту постанови КМУ «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби», зазначивши в ньому, що референтне ціноутворення доцільно поширити на препарати, включені до Націо­нального переліку основних лікарських засобів, розробка якого почнеться найближчим часом (прим. ред.: наразі триває конкурс на призначення членів Експертного комітету з відбору та використання основних лікарських засобів. У зв’язку з цим запроваджувати референтне ціноутворення варто одночасно з набуттям чинності відповідного переліку, передбачивши це у проекті урядової постанови. Крім того, як показав попередній досвід, створення Комісії є неефективним механізмом та таким, що може містити корупційні ризики, тому пропонується виключити її участь у процесі декларування цін;
  • звернутися до Міністерства з пропози­цією оприлюднити на його офіційному веб-сайті переліки оптово-відпускних цін на ліки в референтних країнах (Болгарія, Молдова, Польща, Словаччина, Чехія, Латвія, Угорщина і Сербія);
  • відкласти на невизначений час пропозицію щодо декларування роздрібної ціни на лікарський засіб.
Катерина Горбунова,
фото автора
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті