Майже 80% заходів програми імунопрофілактики МОЗ не реалізовані або виконані частково: Рахункова палата

Майже 80% заходів програми імунопрофілактики МОЗ не реалізовані або виконані частково: Рахункова палатаРахункова палата розглянула звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання завдань і заходів Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 2009–2015 рр. (далі — Програма).

За результатами розгляду встановлено, що МОЗ не забезпечило пов­ною мірою законного, результативного, продуктивного та економного використання коштів державного бюджету, виділених на виконання вищезазначеної Загальнодержавної програми — впродовж 7 років її дії не було забезпечено належної організації і дієвої координації роботи з реалізації передбачених заходів. Як наслідок, майже 80% заходів Програми не реалізовані або виконані частково. Водночас МОЗ не інформувало Уряд про неналежне виконання заходів її співвиконавцями.

Визначені Загальнодержавною програмою показники щодо охоплення населення профілактичними щепленнями на рівні не менше ніж 95% для захисту від інфекційних хвороб не досягнуто. Неналежний стан виконання МОЗ заходів програми призвів до різкого зниження рівня охоплення щепленнями. Якщо до початку дії програми (2007 рік) він становив у середньому 96,4%, то у 2015 р. не перевищував 70,3%. Таким чином, населення України є недостатньо захищеним проти інфекційних захворювань, боротьба з якими здійснюється шляхом вакцинації, що може надалі призвести до значних ускладнень епідемічної ситуації в країні і соціально-економічних втрат.

Незважаючи на те що термін дії Загальнодержавної програми закінчився у 2015 р., МОЗ не вжито відповідних заходів для розроблення проекту нової загальнодержавної програми з імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб або пролонгації попередньої. У результаті відсутні правові підстави, визначені статтею 87 Бюджетного кодексу, для планування у 2016 р. коштів державного бюджету на виконання заходів з імунопрофілактики.

МОЗ також не виконало більшості рекомендацій Рахункової палати за результатами поперед­нього контрольного заходу. Внаслідок цього набули системного характеру порушення при формуванні бюджетних запитів і недоліки при здійсненні контролю за дотриманням умов температурного режиму при транспортуванні, зберіганні та використанні вакцин.

Як зазначено в звіті, чинний Календар профілактичних щеплень в Україні недосконалий і не враховує сучасних науково обґрунтованих підходів до строків проведення вакцинації. Крім того, при його затвердженні МОЗ розширило перелік інфекцій, профілактичні щеплення проти яких є обов’язковими. Зокрема, передбачені щеплення дітей проти краснухи, гепатиту В, епідемічного паротиту та гемофільної інфекції типу b, які не визначені як обов’язкові у законах України від 06.04.2000 № 1645 «Про захист населення від інфекційних хвороб» і від 24.02.1994 р. № 4004 «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення». Проте МОЗ як центральний орган виконавчої влади у сфері охорони здоров’я не вжило необхідних заходів для правового врегулювання цих неузгодженостей.

Крім того, МОЗ і КМУ не виконано рекомендації Рахункової палати щодо розроблення відповідного механізму для повернення до бюджету та забезпечення відшкодування боргу в сумі 29,4 млн євро, який утворився в рамках реалізації кредитної угоди від 06.03.1995 р. № 077-2В з Федеративною Республікою Німеччина для створення вітчизняного виробництва вакцин.

Управлінські рішення МОЗ як державного замовника Загальнодержавної програми та його організаційна діяльність щодо виконання заходів програми були неефективними і не забезпечували досягнення очікуваних результатів. Незважаючи на те що Загальнодержавна програма чітко визначала конкретні заходи для кожного року, спрямування коштів державного бюджету було зосереджено виключно на закупівлі імунобіологічних препаратів і частково засобів конт­ролю за дотриманням температурних умов при їх транспортуванні, зберіганні та використанні. Ефективних управлінських рішень, спрямованих на виконання передбачених Загальнодержавною програмою заходів щодо закупівлі обладнання та устаткування для забезпечення належних умов зберігання вакцин, проведення сучасної лабораторної діагностики інфекційних захворювань, наукового супроводу заходів з імунопрофілактики та інших, МОЗ через відсутність фінансування фактично не приймало.

Виявлено порушення і в процесі закупівель імунобіологічних препаратів. Зокрема, у 2013–2014 рр. МОЗ закупило три вакцини за цінами, які у 2–5 разів перевищували ціни у країнах ЄС і СНД на дату укладання договорів. Діюча в Україні система планування закупівель імунобіо­логічних препаратів відрізняється від загальносвітової, де такі закупівлі плануються на 3–5 років. Через довготривале внесення змін до нормативно-правових актів для здійснення закупівлі імунобіологічних препаратів із залученням спеціалізованих організацій договори з Програмою розвитку ООН в Україні (ПРООН) та Представництвом Дитячого фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ) укладено лише в грудні 2015 р. Як наслідок, імунобіологічні препарати у 2015 р. за кошти державного бюджету не були закуплені.

Рахункова палата також зазначає, що Міністерство та ДП «Укрвакцина» не забезпечили створення дієвої системи контролю за дотриманням умов температурного режиму при транспортуванні, зберіганні і використанні імунобіологічних препаратів, Міністерство також не володіє необхідними даними для оцінки та планування протиепідемічних заходів для недопущення розповсюдження цих інфекційних хвороб.

За погодженням МОЗ у багатьох профільних вищих навчальних закладах проведено ліквідацію кафедр епідеміології, дитячих інфекційних хвороб, скорочення навчальних планів і кількості годин на курси з вивчення інфекційних і дитячих інфекційних хвороб, епідеміології і мікробіології, що негативно вплинуло на підготовку спеціалістів з питань діагностики, лікування та профілактики інфекційних хвороб.

Внаслідок відсутності контролю і неналежного виконання МОЗ і ДП «Укрвакцина» своїх повноважень не використані 86,8% вакцин, отриманих у якості гуманітарної допомоги від Міністерства праці, охорони здоров’я і соціального захисту Грузії. На сьогодні термін придатності вакцини уже закінчився. Крім того, Україною не використано 24,8% обсягу гуманітарної допомоги, наданої у 2015 р. ЮНІСЕФ. Так, через прийняті МОЗ рішення ДП «Укрвакцина» повторно заморозило вакцину для профілактики поліомієліту пероральну тривалентну живу рідку виробництва Франції у кількості 1 495 920 доз, що є порушенням умов її зберігання, визначених у затвердженій Міністерством інструкції про застосування. Крім того, використання цієї вакцини в світі припинено з квітня 2016 р. Як наслідок, станом на 16.05.2016 р. на складі ДП «Укр­вакцина» залишилося 2 713 090 доз вакцини вартістю 13050,8 тис. грн., яка буде утилізована коштом ВООЗ. Також з різних причин у закладах охорони здоров’я зіпсовані та стали непридатними імунобіологічні препарати, закуплені у 2012–2014 рр. на суму 264,5 тис. грн.

На підставі вищевикладеного Рахункова палата вирішила проінформувати про результати аудиту Верховну Раду України та запропонувати розглянути ці матеріали на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я. Вони також будуть надіслані КМУ та МОЗ.

За матеріалами www.ac-rada.gov.ua

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи