Учасники проекту PHARMA TOUR відвідали міста Пекін, Шанхай та Санья (острів Хайнань). При ознайомленні з традиціями Китаю використовували як наземні, так і повітряні види транспорту. Наприклад, для поїздки з Пекіну в Шанхай учасники групи використовували швидкісний поїзд Пекін — Шанхай (відстань між містами близько 1300 км, час у дорозі в середньому 5 год, швидкість досягала 307 км/год). Більша частина шляху проходила по естакадах, щоб не створювати аварійні ситуації для іншого наземного транспорту та не заважати учасникам руху.
Необхідно прийняти як даність, що Китай — це, перш за все, високоіндустріальна держава. Перше враження при прибутті в країну — шок, який отримуєш у Пекінському аеропорту. При цьому учасники проекту мають можливість порівняти свої відчуття від відвідування споруд аеропортів Парижу «Шарль-де-Голль» (Франція), Сінгапурського «Чангі» (Сінгапур), Нью-Йоркського імені Джона Кеннеді (США), Сіднейського імені Кінгсфорда Сміта (Австралія, який вважається найкрупнішим у світі) та інші. І в подальшому всі враження йдуть у розріз із сформованими про цю країну уявленнями і стереотипами.
Пересуваючись по вулицях Пекіна, Шанхая та інших міст, можна побачити результати 30-річної політики реформ. Шикарні готелі, скляні хмарочоси, багатоповерхові офісні та адміністративні будівлі стоять або будуються уздовж багатосмугових якісних доріг з неймовірними розв’язками, мостами й естакадами, за якими повільно рухається маса сучасних автомобілів і двоповерхових автобусів. Увесь Китай схожий на велике будівництво. Усі міста Китаю об’єднує унікальна транспортна інфраструктура (швидкісні автомобільні дороги та залізниця, нові аеропорти). Мені жодного разу не довелося побачити на вулицях країни автомобіля віком старше 5–7 років. Більше того, автомобілі китайського автопрому, які ми бачимо в Україні, у Китаї відсутні. За моїми враженнями, 60% легкових автомобілів цієї країни — це європейські марки (Audi, BMW, Volkswagen тощо), є японські (в основному Toyota) й автомобілі китайських марок, але в очі кидається їх високотехнологічність, причому не тих бюджетних марок, на яких пересуваються українці. Усі вантажні, напіввантажні автомобілі та автобуси — від власного виробника. В автобусах є більшість звичайних зручностей (до яких не звикли українці, наприклад, можна зарядити комп’ютер або телефон, усі автобуси оснащені камерами відеоспостереження, наявний вай-фай.
До речі, безпека — це окреме питання. Фактично на всіх вулицях міст та в місцях великого скупчення людей є камери відеоспостереження. На автомобільних дорогах, як і у звичайних місцях, відсутня поліція. Усі порушення як на автошляхах, так і в звичайних місцях відпочинку та відвідування, автоматично фіксуються, і порушники отримують в електронному або іншому вигляді повідомлення про необхідність сплатити штраф.
У містах приділяють достатньо уваги захисту довкілля. Наприклад, придбати автомобіль — це не головне (особливо враховуючи відносно невисоку їх вартість), дуже дороговартісним є отримання номерних знаків. Проте для електроавтомобілів — зеленого кольору — номерні знаки безоплатні. Тобто держава заохочує як виробництво, так і використання інших джерел енергії. Більше того, в уявленні багатьох із нас більшість китайців використовують для переміщення по місту скутери (дуже багато китайських скутерів ми бачимо в наших торгових точках, у тому числі що були у вжитку, які начебто дуже економічні), так от, я не бачив жодного скутера з двигуном внутрішнього згорання. Усі скутери в Китаї електричні.
У декого може виникнути питання: а як же товари широкого вжитку не дуже високої якості, що продаються в Україні та інших країнах, де мешкають громадяни із схожим менталітетом?
Все дуже просто: такі товари дійсно виробляються для громадян України та РФ. Це можуть бути також авто-, мототехніка, електроніка тощо. Але самі китайці такі товари не споживають. Вони вважають за краще купувати тільки справжні фірмові речі, терпляче збираючи для цього необхідну суму.
Наприклад, у Пекіні існує так званий шовковий ринок, де можна придбати весь асортимент товарів, що виробляється для України та РФ, за цінами в декілька разів нижчими, ніж вони реалізуються в цих країнах. Можна придбати також репліки всіх відомих брендів. Мені здається, що більшість так званих брендових магазинів в Україні реалізують саме такі товари.
З грудня 2014 р. Китай є першою економікою світу за ВВП. КНР — світовий лідер з виробництва більшості видів промислової продукції, у тому числі з виробництва автомобілів і споживчого попиту на них. Найбільший світовий експортер. Має у своєму розпорядженні найбільші у світі золотовалютні резерви. Основою сучасної економіки Китаю (незважаючи на те, що згідно з конституцією це соціалістична держава) є недержавний сектор. У даний час він створює більше 70% ВВП, дає 80% податків в державний бюджет, забезпечує до 90% зайнятості. В основному недержавний сектор Китаю представлений малим і середнім бізнесом, який забезпечує 60% ВВП, а також 60% експорту країни. При цьому, як мені здається, існує тотальний державний контроль за всіма процесами, але без прямого втручання в господарську діяльність і, крім того, на деякі види діяльності держава залишила за собою монопольне право, наприклад, тютюнові вироби.
Дивує те, що державний сектор в економіці Китаю характеризується високою ефективністю, прибутковістю і самоокупністю. (Як відомо, в Україні активно мусується теза, що держава — неефективний власник. Можливо, це пов’язано із способами боротьби з корупцією?). Цікаво, що більше 20 китайських державних підприємств входять до числа 500 найбільших транснаціональних корпорацій світу.
Проте малий бізнес покриває практично всю сферу послуг Китаю. Загалом у КНР послуги становлять 40% ВВП, промисловість — 47%, сільське господарство — 13%. З урахуванням динамічного розвитку малого бізнесу планується, що сфера послуг Китаю до 2020 р. перевищить 50% ВВП. У промисловості Китаю також багато належить приватному сектору, але крупному. Світову популярність здобули такі приватні китайські компанії, як Huawei, Lenovo, Midea. У цілому Китай в останні роки став світовим лідером з виробництва і споживання багатьох ключових товарів. Наприклад, звичні для європейців марки автомобілів Mercedes, BMW, Audi, Volvo, Saab виробляються в Китаї.
Ціни на брендові речі не є низькими, але це пов’язано з відносно високим рівнем життя китайців. Тобто зростання цін в Китаї об’єктивно пов’язане з підвищенням заробітної плати як складової ціни. Зростання середньої зарплати частково пояснюється зростаючим соціальним розшаруванням і збільшенням числа багатих людей в країні. Так, за кількістю доларових мільярдерів Китай займає 2-ге місце після США.
Разом з тим підвищення заробітної плати вже призвело до того, що деякі іноземні та китайські підприємства починають переносити свої виробництва з Китаю до В’єтнаму, на Філіппіни, у Шрі-Ланку та інші країни Азіатсько-Тихоокеанського регіону.
Цікаво, що разом з підвищенням зарплати китайські підприємства все частіше пропонують своїм працівникам додаткові безкоштовні послуги. Наприклад, в офісі багатьох компаній працівники можуть майже задарма поснідати й пообідати. Іногороднім працівникам компанії часто оплачують частину оренди житла, у період свят фінансують витрати на переліт і проживання родичів до відряджених за кордон працівників. Також компанії часто беруть на себе опіку літніх родичів відряджених осіб. З урахуванням таких досить значних додаткових бонусів і пільг китайські працівники більшу частину своєї заробітної плати зберігають. Загалом Китай традиційно відрізняється досить високим рівнем заощаджень до ВВП. Зазвичай метою заощаджень є можливість дати своїй дитині освіту за кордоном, як правило, у США, Канаді, Європі, Гонконгу тощо. Крім того, китайські сім’ї часто зберігають кошти на охорону здоров’я і подорожі.
КНР — одна з провідних космічних держав світу, володіє ядерною зброєю і найбільшою у світі армією за чисельністю військовослужбовців.
У країні дуже багато уваги приділяється правам осіб з вадами зору (абсолютно всі тротуари вкриті тактильними плитками) та інвалідів-візочників, для яких також створенні всі умови для вільного переміщення та інших потреб. У всіх містах є спеціальні доріжки для велосипедистів.
Між тим, незважаючи на високі темпи економічного розвитку, технологічності виробництва, система охорони здоров’я Китаю незбалансована, а медичні послуги в країні надаються на платній основі.
Крім того, у країні спостерігається нестача медичних кадрів.
Так, за даними ВООЗ, у 2017 р. в Китаї було близько 14 лікарів на 10 тис. осіб — більше, наприклад, ніж в Індії, але менше, ніж у США, і лише 1,82 одиниці лікаря загальної практики на 10 тис. мешканців. У зв’язку з цим уряд Китаю був змушений дозволити відкривати приватні медичні заклади, пом’якшити обмеження для лікарів на прийом пацієнтів у декількох місцях і стимулювати пацієнтів звертатися до лікарень більш низького рівня для лікування незначних або гострих захворювань. Але провідні державні лікарні, як і раніше, монополізують кращих лікарів і фінансування досліджень.
Дослідження, проведені американською консалтинговою компанією McKinsey, показали, що 15% стаціонарних пацієнтів, які перебувають на лікуванні в приватних лікарнях Китаю, становлять 19% загального числа лікарняних ліжок. Це свідчить про те, що система приватних лікарень Китаю все ще перебуває на ранніх стадіях розвитку*.
На сьогодні в країні продовжується реформа системи охорони здоров’я, мета якої полягає в тому, щоб до 2020 р. забезпечити надійне і доступне медичне обслуговування всього населення країни. Розширення доступу до програм медичного страхування і зменшення частки населення в оплаті медичних послуг. Але, враховуючи високу вартість медичних послуг, у країні продовжує паралельно існувати так звана нетрадиційна китайська медицина.
У програмі медичної реформи було заплановано охопити програмою медичного страхування всіх мешканців країни. При цьому сформовано кілька страхових фондів, принципи наповнення яких відрізняються.
Так, страховий фонд зайнятого міського населення поповнюється за рахунок обов’язкових соціальних відрахувань як роботодавця, так і працівника із заробітної плати. Тобто діє солідарне медичне страхування, але страхове покриття має свій ліміт — до 85% витрат. Решта покриття затрат відбувається за рахунок пацієнта або з інших джерел.
Незайняте міське населення і жителі сільських населених пунктів беруть участь у програмах медичного страхування з покриттям витрат до 50%. При цьому страховкою покриті практично всі, включаючи дітей і пенсіонерів.
Незважаючи на суворість законів країни та успіхи боротьби з корупцією, у медичній сфері спостерігається дисбаланс витрат фондів медичного страхування, до яких належать проведення тендерів на закупівлю фармацевтичної продукції; високі дистрибуційні витрати фармацевтичних компаній, що пов’язані з великою кількістю посередників на ринку лікарських засобів і медичних виробів; безконтрольність у виписуванні рецептів на лікарські засоби, що підлягають реімбурсації.
На нашу думку, зазначений досвід є дуже важливим і для України в тому контексті, що солідарне медичне страхування не буде «панацеєю» для усунення корупційних ризиків.
Крім того, згідно із звітом генерального директора ВООЗ Китай створив найбільшу у світі електронну систему епідеміологічного нагляду в режимі реального часу, продемонструвавши, яким чином може бути організована миттєва передача прозорої та вичерпної епідеміологічної інформації.
Наприклад, заходи, вжиті урядом Китаю у відповідь на скандал з вакцинами в провінції Шаньдун, були не менш оперативними і результативними**.
Уряд країни приділяє увагу перш за все попередженню хвороб, і не лише через вакцинацію, а й пропаганду здорового способу життя. Наприклад, у Шанхаї учасники фарма-туру спостерігали на вулицях і площах велику кількість громадян, що займалися спортивними мистецтвами.
Як не дивно, але на сьогодні в Україні назріла необхідність вивчати досвід Китаю щодо реформи охорони здоров’я, враховуючи при цьому і досвід запровадження солідарної системи медичного страхування.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим