Новий Національний перелік: чого очікувати з 1 січня 2017 р.

23 листопада на сайті МОЗ оприлюднений новий Національний перелік основних лікарських засобів в Україні (далі — Національний перелік). З документом можна ознайомитися на нашому сайті. У рамках цієї публікації ми проаналізуємо цей проект на предмет відповідності Примірному переліку основних лікарських засобів ВООЗ, а також з’ясуємо, яку частку у загальному обсязі ринку становлять лікарські засоби, що увійшли до нового Національного переліку. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» / «Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

Згідно з повідомленням МОЗ України новий Національний перелік базується на 19-му виданні Базового переліку основних лікарських засобів, рекомендованих ВООЗ. Він складається з основного переліку, до якого включені лікарські засоби для лікування пріоритетних патологічних станів; додаткового переліку, до якого включені лікарські засоби для пріо­ритетних патологічних станів, що потребують спеціалізованого діагностичного або моніторингового обладнання та/або спеціалізованої медичної допомоги, та/або підготовки фахівців. Національний перелік містить зареєстровані та незареєстровані в Україні лікарські засоби за міжнародними непатентованими назвами. Препарати поділені за групами захворювань.

За підсумками 10 міс 2016 р. загальні обсяги аптечного продажу та госпітальних закупівель лікарських засобів становлять 45,3 млрд грн. за 903 млн упаковок. У досліджуваний період сумарна частка лікарських засобів, включених до нового Національного переліку, охоплює близько 17% ринку в грошовому і 20% в натуральному вираженні (рис. 1). Середня роздрібна націнка на лікарські засоби, включені до Національного переліку, за підсумками 10 міс поточного року становить у жовтні 19,4% (рис. 2).

Рис. 1
Загальні обсяги аптечного продажу та госпітальних закупівель лікарських засобів в грошовому і натуральному вираженні із зазначенням частки препаратів, включених до Національного переліку, за підсумками 10 міс 2016 р.
Загальні обсяги аптечного продажу та госпітальних закупівель лікарських засобів в грошовому і натуральному вираженні із зазначенням частки препаратів, включених до Національного переліку, за підсумками 10 міс 2016 р.
Рис. 2
 Динаміка середньої роздрібної націнки на лікарські засоби, включені у Національний перелік, за період з січня по жовтень 2016 р.
Динаміка середньої роздрібної націнки на лікарські засоби, включені у Національний перелік, за період з січня по жовтень 2016 р.

В новий Національний перелік не включено близько 90 міжнародних непатентованих назв лікарських засобів у порівнянні із 19-м виданням Базового переліку основних лікарських засобів, рекомендованих ВООЗ (таблиця). У повідомленні не визначено, яким саме нормативно-правовим актом затверджений новий Національний перелік. На сьогодні залишається чинним Національний перелік основних лікарських засобів, затверджений постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333. Відповідно, незрозуміло, який статус має новий Національний перелік.

Таблиця Перелік МНН, які включені в 19-те видання примірного переліку ВООЗ, але не включені в Національний перелік основних лікарських засобів в Україні
№ п/п МНН
1 hyoscine hydrobromide
2 albendazole
3 levamisole
4 mebendazole
5 niclosamide
6 praziquantel
7 pyrantel
8 diethylcarbamazine
9 ivermectin
10 triclabendazole
11 oxamniquine
12 trimethoprim
13 clofazimine
14 saquinavir
15 lamivudine + nevirapine + stavudine
16 lamivudine + nevirapine + zidovudine
17 ombitasvir + paritaprevir + ritonavir
18 diloxanide
19 metronidazole
20 miltefosine
21 paromomycin
22 sodium stibogluconate or meglumine antimoniate
23 amodiaquine
24 artemether
25 artemether + lumefantrine
26 artesunate
27 artesunate + amodiaquine
28 artesunate + mefloquine
29 mefloquine
30 primaquine
31 quinine
32 sulfadoxine + pyrimethamine
33 proguanil
34 pyrimethamine
35 pentamidine
36 suramin sodium
37 eflornithine
38 melarsoprol
39 nifurtimox
40 benznidazole
41 whole blood
42 miconazole
43 selenium sulfide
44 terbinafine
45 mupirocin
46 potassium permanganate
47 silver sulfadiazine
48 betamethasone
49 calamine
50 benzoyl peroxide
51 coal tar
52 podophyllum resin
53 salicylic acid
54 urea
55 benzyl benzoate
56 permethrin
57 ethinylestradiol + levonorgestrel
58 ethinylestradiol + norethisterone
59 levonorgestrel
60 estradiol cypionate + medroxyprogesterone acetate
61 medroxyprogesterone acetate
62 norethisterone enantate
63 clomifene
64 HPV vaccine
65 pneumococcal vaccine
66 rotavirus vaccine
67 Japanese encephalitis vaccine
68 yellow fever vaccine
69 tick-borne encephalitis vaccine
70 cholera vaccine
71 hepatitis A vaccine
72 meningococcal meningitis vaccine
73 typhoid vaccine
74 influenza vaccine (seasonal)
75 varicella vaccine
76 bevacizumab
77 ascorbic acid
78 calcium
79 nicotinamide
80 pyridoxine
81 retinol
82 riboflavin
83 sodium fluoride
84 thiamine
85 acetic acid
86 xylometazoline

У проекті постанови КМУ «Про референтне ціноутворення», яка оприлюднена на офіційному сайті МОЗ 17 листопада 2017 р., зазначено, що референтне ціноутворення поширюватиметься на препарати, включені до Національного переліку та списку лікарських засобів, що підлягають відшкодуванню. Нагадаємо, що до проекту переліку ліків, що підлягають реімбурсації, включено 21 молекулу. На сьогодні достеменно невідомо, на які переліки розповсюджуватимуться референтне ціноутворення та обмеження оптових та роздрібних надбавок. Незрозумілою також виглядає ситуація з препаратами інсуліну, які входять до нового Націо­нального переліку. На них має поширюватися референтне ціноутворення відповідно до Порядку, який МОЗ України має розробити. Проте наказом МОЗ України від 21 листопада 2016 р. № 1264 затверджений реєстр референтних цін на препарати інсуліну. Порядок розрахунку референтних цін на них базується на цінах в 7 референтних країнах. А відповідно до проекту постанови КМУ «Про референтне ціноутворення» референтна ціна препаратів, включених до Націо­нального переліку, визначатиметься серед 5 референтних країн.

Слід нагадати, що 9 листопада Уряд ухвалив постанови щодо референтного ціноутворення та реімбурсації. Але станом на 25.11.2016 р. вони не опубліковані.

Під час зустрічі Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з представниками фармгалузі оператори ринку висловлювали занепокоєння з приводу того, що заявники можуть не встигнути вчасно зареєструвати оптово-відпускні ціни на лікарські засоби. А від оптово-відпускної ціни мають розраховуватися оптові та роздрібні націнки. Крім того, якщо обмежити для лікувально-профілактичних закладів закупівлі виключно ліками, які входять до Національного переліку, й не надати їм можливості придбавати за бюджетні кошти препарати, що входять до протоколів лікування, але не включені до цього переліку, то у закладів охорони здоров’я, особливо вузькопрофільних, не буде змоги забезпечити пацієнтів необхідними препаратами. Національний перелік включає лікарські засоби для задоволення базових потреб системи охорони здоров’я, але цього недостатньо для надання медичної допомоги.

Протягом майже 10 останніх років кожен новий Уряд вимагає від фармацевтичного бізнесу зниження цін на лікарські засоби. Нагадаємо, що у 2008 р. фармринок пережив аналогічну ситуацію, коли через непродумані дії Уряду реалізація лікарських засобів в аптечних закладах зупинилася. Тоді було ухвалено постанову КМУ від 17.10.2008 р. № 955, яка у першій редакції передбачала встановлення 10% оптової та 15% роздрібної націнки. Ця Урядова ініціа­тива призвела до страйку фармацевтичних працівників, і Віктор Ющенко, на той час Президент України, своїм Указом був вимушений зупинити дію низки постанов КМУ, у тому числі й № 955.

Пізніше наступні Уряди також робили спроби регулювати роздрібні націнки. Навіть запроваджувалися регресивні, які нещодавно були скасовані у рамках дерегуляції, й ринок повернувся до 25% граничної роздрібної надбавки на регульовані ліки.

Сьогодні Уряд знову взявся за регуляцію націнок, при цьому лунають пропозиції встановити роздрібну — на рівні 15% оптово-відпускної ціни. Це означає, що фактична роздрібна націнка становитиме 5–7%. Таке обмеження призведе до закриття невеликих аптек та консолідації ритейлу.

Якщо нова регуляція набуде чинності з 1 січня 2017 р. і розповсюджуватиметься на Національний перелік, то роздрібна реалізація та госпітальні закупівлі регульованих лікарських засобів зупиняться з об’єктивних причин. Справа у тому, що нараховувати націнки аптечні підприємства та дистриб’ютори мають на оптово-відпускну ціну, яка має розраховуватися з використанням механізму референтного ціно­утворення. Це також ми вже проходили у 2011 р., коли замість декларування оптово-відпускних цін була запроваджена їх реєстрація. Ця ініціа­тива проіснувала недовго та була скасована, оскільки процедура реєстрації оптово-відпускних цін тривала дуже повільно та містила знач­ну корупційну складову, що майже зупинило державні закупівлі.

Аптеки як заклади охорони здоров’я мають попередити пацієнтів про можливі перебої та забезпечити пацієнтів необхідним запасом лікарських засобів.

Денис Кірсанов
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті