Хоча Україна в останні роки зробила дуже позитивні кроки щодо модернізації своєї системи захисту інтелектуальної власності, щоб більше відповідати європейським стандартам та мати змогу залучати іноземні інвестиції, однак деякі положення Законопроекту, якщо вони будуть запроваджені, на нашу думку, йдуть у неправильному напрямку.
Чіткий захист інтелектуальної власності є необхідним для залучення та підтримки інвестицій у дослідження та розробку біофармацевтичних препаратів. За даними Міжнародної торгової палати, сильні системи інтелектуальної власності є одним з найважливіших компонентів світових інноваційних економік. Такі країни, як Південна Корея та Ірландія, яким вдалося залучити додаткові інвестиції в біофармацевтичний сектор, мають сильні та ефективні системи інтелектуальної власності. В України є значний потенціал, щоб успішно конкурувати за зростаючу частку інвестицій, які галузь медико-біологічних наук вкладає щороку в країни всього світу.
Всебічна система інтелектуальної власності не тільки посилює розвиток інноваційної екосистеми, але й безпосередньо надає перевагу пацієнтам шляхом полегшення доступу до нової терапії.
IFPMA та AIPM Ukraine висловлюють занепокоєння щодо того, що Законопроект може послабити, а не зміцнити українську систему інтелектуальної власності та зробить країну менш привабливою для інвестицій. Обмеження сфери патентування створюють значну невизначеність та суперечать міжнародним зобов’язанням України, завдають шкоди пацієнтам та перешкоджають країні успішно конкурувати за інвестиції в медико-біологічні дослідження та розробки.
Особлива увага звертається на проблематичне положення Законопроекту, що стосується патентоспроможності певних винаходів, а саме позбавлення патентоспроможності нових форм відомих лікарських засобів, а також їх нового дозування/використання («подальші фармацевтичні винаходи»). Адже подальші фармацевтичні винаходи приносять величезну користь пацієнтам у вигляді нових, безпечних та більш ефективних форм; нових корисних комбінацій або поєднань продуктів і нових методів лікування.
Крім загрози неотримання критичних інвестицій та потенційної затримки виходу на ринок інноваційних лікарських засобів, широка заборона декількох класів фармацевтичних винаходів, включена до Законопроекту, порушила б зобов’язання України за Угодою ТРІПС.
Так само йде у розріз із міжнародними зобов’язаннями України, у тому числі з Угодою про асоціацію з Європейським Союзом, запропоноване позбавлення патентоспроможності певних продуктів або процесів, які стосуються рослини, тварини чи біологічного матеріалу.
Щодо положень Законопроекту, що передбачають примусове ліцензування, по-перше, вони не є ефективним способом поліпшення доступу до лікування чи досягнення інших цілей у сфері охорони здоров’я, по-друге, запропонований механізм обмеження майнових прав інтелектуальної власності на винахід (корисну модель) дозволяє третім особам використовувати предмет патенту без дозволу правовласника в кількох різних обставинах, що виходять за обмеження та умови, яких слід дотримуватися під час видачі будь-якої примусової ліцензії відповідно до ст. 31 Угоди ТРІПС. Тобто даний механізм не повністю відповідає міжнародним зобов’язанням України. Обов’язкове ліцензування може підірвати біофармацевтичні інновації через невизначеність, що накладається на новаторів, а тому ст. 30 Законопроекту має бути змінена та сформульована таким чином, щоб вона відповідала цим міжнародним нормам, за якими примусові ліцензії надаються лише в надзвичайних обставинах.
У той же час ми вітаємо рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти рекомендувати Верховній Раді України доопрацювати вказаний Законопроект з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій, у тому числі від IFPMA та AIPM Ukraine, шляхом створення експертної робочої групи під час підготовки Законопроекту до другого читання.
З огляду на зазначені пропозиції та зауваження, та в інтересах сприяння доступу українських пацієнтів до нових лікарських засобів, стимулювання майбутніх фармацевтичних інновацій та прямих іноземних інвестицій, IFPMA та AIPM Ukraine наполегливо рекомендують переглянути деякі аспекти Законопроекту.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим