НАЦКАТАЛОГ
Наразі завершено перший етап формування Нацкаталогу наказом МОЗ України від 12.06.2025 р. № 966 «Про декларування граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби в Національному каталозі цін», який містить 2523 позиції ліків із задекларованими оптово-відпускними цінами на рецептурні та безрецептурні лікарські засоби, що включені до Нацпереліку. До нього увійшло 406 оригінальних / інноваційних препаратів, решта — генеричні. З них на роздрібному ринку за підсумками 5 міс 2025 р. реалізовано близько 2000 товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU) препаратів з Нацпереліку, на які наразі задекларовано оптово-відпускні ціни. Частка цих препаратів, на які задекларовано оптово-відпускні ціни, становить 25% у натуральному та 21% у грошовому вираженні від загального обсягу реалізації ліків у зазначений період. Водночас препарати, що включені до загального Нацпереліку, акумулюють 32% у натуральному та 26% у грошовому вираженні від загального обсягу роздрібної реалізації ліків. Тобто не на всі лікарські засоби, що включені до Нацпереліку та реалізуються на ринку, задекларовано оптово-відпускні ціни.
РЕФЕРУВАННЯ НАЦПЕРЕЛІКУ
Першим етапом реформи є впровадження референтного ціноутворення та створення Нацкаталогу на препарати, що включені до Нацпереліку. Згідно з наказом МОЗ від 10 травня 2025 р. № 795, під реферування цін підпала 4171 позиція лікарських засобів з тих, що включені до Нацпереліку. Втім для процедури реферування ціни принаймні у 4 референтних країнах знайдено лише для 205 торговельних назв препаратів. Пізніше при затвердженні Переліку граничних референтних цін на лікарські засоби наказом МОЗ від 23.06.2025 р. № 1009 було виключено 6 препаратів, оскільки вони входили до переліку оригінальних / інноваційних лікарських засобів.
Тобто загалом є199 препаратів з Нацпереліку, для яких визначено граничну оптово-відпускну ціну на підставі реферування. За підсумками 5 міс 2025 р. із них на роздрібному ринку реалізовувалося 66 препаратів, частка яких становить 0,5% від загального обсягу аптечного продажу ліків у цей період. При цьому серед них 7 препаратів входять до переліку ліків, вартість яких відшкодовується державою в рамках програми «Доступні ліки». Для цих препаратів застосовується окрема процедура ціноутворення і вони не мали реферуватися за порядком реферування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України (КМУ) від 4 квітня 2025 р. № 439. Крім того, серед відреферованих препаратів, що реалізуються на роздрібному ринку, 9 є генериками до оригінального (інноваційного) лікарського засобу, на який задекларовано оптово-відпускну ціну в Нацкаталозі. Відповідно до пп. 6 п. 5 порядку реферування, затвердженого постановою КМУ № 439, ці препарати також не підлягають реферуванню. Тобто фактично кількість ліків, що реалізуються на роздрібному ринку та для яких розраховано граничну оптово-відпускну ціну на підставі реферування, є нікчемно малою (51 торговельна назва) та не матиме суттєвого впливу на ринок. Якщо ж порівняти розраховану граничну роздрібну вартість на підставі розрахованої граничної оптово-відпускної ціни, додавши до неї граничні постачальницько-збутові та роздрібні надбавки, із середньозваженою вартістю за 5 міс 2025 р., то загалом для 37 препаратів вона є нижчою і для 14 — вищою.
Серед відреферованих ліків з Нацпереліку лише для 22 препаратів задекларовано ціну в Нацкаталозі. При цьому серед них 4 відшкодовуваних лікарських засоби з програми «Доступні ліки», на які може бути задекларована оптово-відпускна ціна в Нацкаталозі для вільного продажу, але не вище ніж задекларована ціна, зазначена в переліку лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, та 4 препарати генериків, що мають оригінатора із задекларованою ціною. Якщо не враховувати їх, то відреферованих препаратів у Нацкаталозі залишається 14. З них на 4 препарати задекларовано ціну нижче ринкової, у середньому зниження становить 26%. Для інших 10 відреферованих ліків задекларована в Нацкаталозі ціна є вищою за ринкову.
Загалом для усіх відреферованих лікарських засобів, 2/3 (44 препарати) взагалі не потрапили в Нацкаталог. Це ліки, для більшості з яких референтна ціна є значно нижчою за поточну ринкову (у середньому на 36%). Потенційно ці препарати підпадають під загрозу виведення з ринку. Відповідно до постанови КМУ № 439 вони зможуть реалізовуватися до 1 листопада 2025 р. Тож за результатами процедури реферування на 1-му етапі реформи зниження цін очікується на 4 лікарські засоби. При цьому серед відреферованих потенційно можуть залишити ринок 35 препаратів.
У наступній публікації ми проаналізуємо оригінальні ліки та генерики до них для того, щоб розуміти, який вплив матиме реформа на ці групи препаратів.
РЕФЕРУВАННЯ РЕЦЕПТУРНИХ ЛІКІВ
Наразі розпочато другий етап формування Нацкаталогу. На цьому етапі до нього додадуть рецептурні лікарські засоби, які не включені до Нацпереліку. Станом на 26.06.2025 р., проєкт Нацкаталогу для цих препаратів уже налічує 1009 позицій лікарських засобів, з яких 1000 — оригінальні / інноваційні препарати. Також розраховано та затверджено наказом МОЗ України від 23.06.2025 р. № 1009 нову редакцію Переліку граничних референтних цін на лікарські засоби. Загалом перелік містить 505 позицій ліків, з яких 199 препаратів з Нацпереліку (6 було виключено, оскільки вони входили до переліку оригінальних / інноваційних лікарських засобів). Тобто серед 4456 позицій рецептурних ліків, що не входять до Нацпереліку та підлягають реферуванню, ціни щонайменше у 4 країнах знайдено для 306 препаратів. З яких, за підсумками 5 міс 2025 р., на ринку реалізовувалося 114 SKU, а їх частка становить 1,3% в упаковках та 2,3% у грошовому вираженні від загального обсягу роздрібного продажу ліків.
Також слід відзначити, що для декларування цін на ОТС-препарати в Нацкаталозі МОЗ ініціює зміни до постанови КМУ від 4 квітня 2025 р. № 439 в частині виключення норми щодо реферування цін на безрецептурні препарати, які не включені до Нацпереліку. До такого рішення МОЗ України дійшло за результатами моніторингу цін на лікарські засоби, який встановив відсутність у референтних країнах даних про ціни на безрецептурні препарати поза Нацпереліком. У зв’язку з цим пропонується встановити декларування цін на безрецептурні ліки поза Нацпереліком в Нацкаталозі без обов’язковості розрахунку референтних цін на ці препарати. Наразі проєкт відповідних змін до постанови КМУ № 439 надіслано на погодження до зацікавлених центральних органів виконавчої влади.
Коли буде завершено 2-й етап формування Нацкаталогу на рецептурні препарати, що не входять до Нацпереліку, ми також детально проаналізуємо його вплив.
ВПЛИВ НА ЦІНИ
Розглянемо можливий вплив на ціни вже затвердженої редакції Нацкаталогу, яка містить задекларовані ціни на препарати з Нацпереліку.
Аналіз свідчить, що різниця між середньозваженою роздрібною вартістю, розрахованою на підставі розрахованих граничних роздрібних цін, та ринковою у травні 2025 р. становить близько 20% (рисунок).

ВИСНОВКИ
Триває важка робота над створенням Нацкаталогу, до якої задіяні як влада, так і представники ринку. Створено перелік оригінальних / інноваційних лікарських засобів, розраховано референтні ціни. Наразі заявниками задекларовано оптово-відпускні ціни на понад 3,5 тис. позицій препаратів.
Процес дуже швидкоплинний, але за швидкістю ухвалення та реалізації реформи втрачено саму її суть. Адже основною метою впровадження реформи було зниження цін для кінцевого споживача. Наразі незрозуміло, як це сприятиме зниженню цін, якщо задекларовані ціни є вищими за поточні ринкові. Зниження цін відбулося лише для визначених МОЗ переліків ліків у рамках підписаної 9 провідними українськими виробниками ліків та аптечними мережами декларації. Пізніше до ініціативи зниження цін долучилися ще кілька вітчизняних виробників. Але це добровільне зниження цін на незначну кількість препаратів, яке у будь-яку мить може припинитися. Щодо декларування цін, то виробники декларують ціни в середньому на 20% вище за поточну ціну. Це не означає, що вони одразу підвищать ціни, але таким чином вони хеджують свої ризики. Також реформою передбачалося реферування для всіх препаратів. Втім, наразі, прореферовано лише 505 позицій лікарських засобів, що становить близько 3% від загального обсягу продажу лікарських засобів у грошовому вираженні. Тобто, в цілому, ми отримуємо реформу, в результаті якої до більшості ліків застосовується принцип вільного декларування цін. Єдиним обмеженням є декларування цін для генериків до оригінальних, задекларована ціна яких не може перевищувати 75% від задекларованої ціни оригінального лікарського засобу. При цьому існує загроза виходу з ринку низки препаратів за ціновим фактором. Взагалі, за думкою багатьох експертів та профільних європейських асоціацій, реформа не відповідає європейським практикам і нормам. Тож цю реформу потрібно негайно скасовувати, адже вона не відповідає ані європейським нормам, ані заявленій меті.
Запровадження референтного ціноутворення та створення Нацкаталогу подається як інструмент підвищення доступності ліків для пацієнтів. Водночас окремі положення рішень мають ознаки популістичного підходу — зокрема акцент на «негайному зниженні цін» без достатнього обґрунтування механізмів впровадження, впливу на ринок та наслідків для всіх учасників системи. Однак є й позитивні сторони реформи — в Україні сформовано перелік оригінальних / інноваційних препаратів, який містить 1523 позиції, та перелік граничних референтних цін на лікарські засоби — 505 позицій, які реалізуються щонайменше у 4 європейських країнах. Відтак в асортименті аптечних закладів може бути щонайменше 2000 найменувань лікарських засобів з гарантованою якістю, ефективністю та безпекою. Зазначені переліки можуть стати основою для створення єдиного позитивного переліку якісних, безпечних та ефективних ліків, розширення програм реімбурсації та уніфікованої політики ціноутворення.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим