Витяг з Закону України «Про рекламу» в редакції від 11 липня 2003 року
Стаття 21. Реклама лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї
1. Дозволяється реклама:
лише таких лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї, що в установленому порядку дозволенi спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузi охорони здоров’я до застосування в Українi;
лише таких лiкарських засобiв, якi вiдпускаються без припису (рецепту) лiкаря, та лише таких медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї, застосування яких не потребує спецiальних знань та пiдготовки.
2. Забороняється реклама лiкарських засобiв, якi вживаються та розповсюджуються тiльки за приписом (рецептом) лiкаря.
3. Забороняється реклама допiнгових речовин та/або методiв для їх використання у спортi.
4. Реклама лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї повинна мiстити:
об’єктивну iнформацiю про лiкарський засiб i здiйснюватися так, щоб було зрозумiло, що наведене повiдомлення є рекламою i що рекламований товар є лiкарським засобом;
повну фармакологiчну назву лiкарського засобу та назву виробника;
загальнi застереження щодо застосування лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї;
рекомендацiю щодо обов’язкового ознайомлення з iнструкцiєю до застосування, що додається до лiкарських засобiв.
5. Реклама лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї не може мiстити посилань на терапевтичнi ефекти стосовно захворювань, якi не пiддаються або важко пiддаються лiкуванню.
6. У рекламi лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї забороняється розмiщення:
вiдомостей, якi можуть справляти враження, що за умови вживання лiкарського засобу чи застосування медичної технiки консультацiя з фахiвцем не є необхiдною;
вiдомостей про те, що лiкувальний ефект вiд вживання лiкарського засобу чи застосування медичної технiки є гарантованим;
зображень змiни людського тiла або його частин внаслiдок хвороби, поранень;
тверджень, що сприяють виникненню або розвитку страху захворiти або погiршити стан свого здоров’я через невикористання лiкарських засобiв, медичної технiки та медичних послуг, що рекламуються;
тверджень, що сприяють можливостi самостiйного встановлення дiагнозу для хвороб, патологiчних станiв людини та їх самостiйного лiкування з використанням медичних товарiв, що рекламуються;
посилань на лiкарськi засоби, медичну технiку, методи профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї як на найбiльш ефективнi, найбiльш безпечнi, винятковi щодо вiдсутностi побiчних ефектiв;
порiвнянь з iншими лiкарськими засобами, медичною технiкою, методами профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї з метою посилення рекламного ефекту;
посилань на конкретнi випадки вдалого застосування лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї;
рекомендацiй або посилань на рекомендацiї медичних працiвникiв, науковцiв, медичних закладiв та органiзацiй щодо рекламованих товару чи послуги;
спецiальних виявлень подяки, вдячностi, листiв, уривкiв з них iз рекомендацiями, розповiдями про застосування та результати дiї рекламованих товару чи послуги вiд окремих осiб;
зображень i згадок iмен популярних людей, героїв кiно-, теле- та анiмацiйних фiльмiв, авторитетних органiзацiй;
iнформацiї, що може вводити споживача в оману щодо складу, походження, ефективностi, патентної захищеностi лiкарського засобу.
7. У рекламi лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї забороняється участь лiкарiв та iнших професiйних медичних працiвникiв, а також осiб, зовнiшнiй вигляд яких iмiтує зовнiшнiй вигляд лiкарiв.
8. Забороняється вмiщувати в рекламi лiкарських засобiв iнформацiю, яка дозволяє припустити, що лiкарський засiб є харчовим, косметичним чи iншим споживчим товаром або що безпечнiсть чи ефективнiсть цього засобу обумовлена його природним походженням.
9. У рекламi косметичних засобiв, харчових продуктiв, вiтамiнних та iнших харчових добавок забороняється посилання на те, що цi товари мають лiкувальнi властивостi, якщо такi властивостi не пiдтвердженi у встановленому законодавством порядку спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров’я.
10. Забороняється реклама лiкувальних сеансiв, iнших заходiв з використанням гiпнозу та iнших методiв безконтактного, психiчного або бiоенергетичного впливу.
11. Забороняється реклама дiагностики або лiкування, якi не грунтуються на безпосередньому контактi лiкаря з пацiєнтом.
12. Положення цiєї статтi не поширюються на рекламу лiкарських засобiв, медичної технiки, методiв профiлактики, дiагностики, лiкування i реабiлiтацiї, яка розмiщується у спецiалiзованих виданнях, призначених для медичних установ та лiкарiв, а також яка розповсюджується на семiнарах, конференцiях, симпозiумах з медичної тематики.
?
Витяг з Роз’яснень окремих положень Закону України «Про рекламу» в редакції від 11 липня 2003 року, які було затверджено рішенням Комітету ВР України з питань свободи слова та інформації від 1 жовтня 2003 року
Зважаючи на ситуацію, яка склалася з дотриманням законодавства про рекламу, та у зв’язку з набранням чинності Законом України «Про рекламу» в редакції від 11 липня 2003 року, Комітет з питань свободи слова та інформації вирішив звернутися до учасників рекламного ринку. Наведеним Законом, зокрема, передбачається запровадження низки новел. У зв’язку з численними зверненнями щодо порядку їх застосування Комітет роз’яснює наступне.
1. Щодо загальних принципів рекламної діяльності.
Законом запроваджено новий для вітчизняної правової системи загальний принцип врахування в рекламній діяльності особливої чутливості дітей (частина третя ст. 7 Закону). Наведене положення знайшло більш конкретне відображення у статті 20.
Комітет звертає увагу на те, що у зазначених випадках йдеться не про рекламу, розраховану на дітей, а про те, що при замовленні, виготовленні та розміщенні будь-якої рекламної продукції необхідно враховувати ту обставину, що потенційними її споживачами є діти з притаманними їм психологічними та іншими особливостями.
2. Щодо розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях реалізації товару.
До статті 8 «Загальні вимоги до реклами» додана частина сьома такого змісту: «розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, не вважається рекламою».
У даному випадку йдеться про інформацію про товар та/або його виробника, яка об’єктивно необхідна споживачу для здійснення свідомого вибору товару, його належного використання, захисту своїх споживчих прав тощо (інформація про дійсні споживчі якості товару, про порядок його використання, утилізації тощо, про належні дії споживача у тих чи інших випадках у зв’язку з придбанням та використанням товару, контактна інформація про виробника і т.ін.). Така інформація не може містити закликів до придбання чи непридбання того чи іншого товару, закликів скористатися послугами того чи іншого виробника тощо.
Комітет також звертає увагу на те, що всі заборони та обмеження, введені стосовно реклами цим Законом, стосуються також і згаданої інформації.
‹…›
4. Щодо спонсорства програм, передач на телебаченні та радіо.
Частиною шостою статті 15 Закону встановлюється, що оприлюднення у програмі, передачі найменування спонсора, анонси власних програм, передач, трансляція соціальної реклами, яка розповсюджується телерадіоорганізацією безкоштовно, не зараховуються до 15-відсоткової квоти рекламного часу.
Комітет наголошує на тому, що відповідно до частини першої статті 5 Закону, у телерадіопередачах, які створені за участі спонсора, забороняється наводити будь-яку інформацію рекламного характеру (споживчі властивості товару, ціну товару, контактну інформацію виробника тощо) про спонсора, за винятком його імені (найменування) та знаку для товарів та послуг.
Спонсорство програм, передач новин забороняється.
‹…›
6. Щодо регуляторних та контрольних повноважень органів державної влади у сфері рекламної діяльності.
У Законі відсутні норми, які встановлюють регуляторні повноваження окремих органів державної влади щодо порядку розповсюдження реклами. Міністерство охорони здоров’я тепер не уповноважене надавати будь-які дозволи чи встановлювати будь-які обмеження щодо реклами.
‹…›
7. Щодо застосування окремих положень статті 6 Закону «Мова реклами».
На адресу Комітету надходять численні звернення учасників рекламного ринку, в яких констатуються неможливість повного виконання положень зазначеної статті, суперечність останньої чинному українському законодавству та нормам міжнародного права тощо. У зв’язку з цим Комітет звертає увагу на наступне.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» від 15 грудня 1993 року знак для товарів та послуг є об’єктом інтелектуальної власності і становить відповідне позначення. Тобто знак для товарів та послуг є зображенням, і всі елементи знака повинні сприйматися як зображення, яке має розрізнювальну здатність, а не як слова, що мають смислове значення. Тому слово чи літери, які є елементами знака, є лише графічними символами, а спосіб їх написання та оформлення (не зміст чи переклад) дає можливість відрізняти один знак для товарів та послуг від іншого. Тобто знаки для товарів та послуг не підлягають перекладу на будь-яку мову.
Така ж правова позиція викладена і в міжнародних угодах, згода на обов’язковість яких надана Україною (Паризька конвенція про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року).
Комітет наголошує на тому, що відповідно до частини другої статті 3 Закону України «Про рекламу», якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством України про рекламу, застосовуються правила міжнародного договору. Таким чином, при визначенні порядку використання в рекламі знаків для товарів та послуг, що охороняються за законодавством України, необхідно керуватися чинними міжнародними угодами України та законодавством України, що не суперечить останнім.
Комітет звертається до замовників, виробників і розповсюджувачів реклами, рекламних агентств, об’єднань громадян та підприємств у галузі реклами, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які здійснюють контрольні та регуляторні функції у рекламній галузі, дотримуватися вимог Закону щодо порядку виготовлення і розповсюдження реклами. Звертаємо увагу контролювальних та наглядових органів у галузі реклами, що підзаконні нормативні акти до їх приведення у відповідність до цього Закону діють у частині, яка не суперечить Закону. |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим