Аварійний вихід з медичної кризи–2014: скільки пацієнтів отримають ліки

16 квітня 2014 р. в столичному готелі «Київ» відбувся круглий стіл «Аварійний вихід з медичної кризи в Україні», у якому взяли участь Олег Мусій, міністр охорони здоров’я, народні депутати України, представники різних міністерств та відомств, організацій, що захищають права пацієнтів. Організатором заходу виступив благодійний фонд (БФ) «Пацієнти України». Метою заходу стало висвітлення фактів дефіциту державних коштів на закупівлю ліків у 2014 р. та пошук додаткових ресурсів, які можна спрямувати на придбання необхідних препаратів.

Аварійний вихід з медичної кризи–2014: скільки пацієнтів отримають ліки

За словами Дмитра Шерембея, голови БФ «Пацієнти України», сьогодні країна опинилася у складній політичній ситуації, що потягнула за собою економічну кризу, яка впливає на всі сфери життя українців. Особливо важким тягарем економічна криза лягає на українців із хронічними та неінфекційними захворюваннями.

Тотальний дефіцит фінансування лікувальних програм призведе до підвищення захворюваності, інвалідизації та зростання показника смертності населення. Через інфляцію та введення податку на додану вартість (ПДВ) на лікарські засоби більшість пацієнтів будуть позбавлені можливості лікуватися за державний кошт, але економічні проблеми не повинні позбавити їх права на життя.

Як наголосив Олег Мусій,на жаль, бюджет МОЗ України ще жодного разу не покривав потреб усіх державних програм на 100%. Оскільки переважна більшість препаратів, що закуповуються в рамках державних програм, є зарубіжними, тому на їх вартість вплинула економічно-фінансова криза. За словами міністра, через стрімке підвищення курсу валют ліки подорожчали не менше ніж на 40%, а введення 7% ставки ПДВ на лікарські засоби підвищує їх ціну ще на 10%. Таким чином, прогнозоване підвищення цін становить не менше 50%.

У рамках секвестру Державного бюджету–2014 видатки МОЗ було урізано на 1,7 млрд грн., а місцевих бюджетів, які також закуповують препарати за окремими програмами, — на 3,4 млрд. Загалом видатки на охорону здоров’я у цьому році зменшені з 55 млрд грн. до майже 50 млрд грн. Проте, на щастя, ті кошти, які було виділено на закупівлю лікарських засобів у рамках державних програм, збережені в повному обсязі.

Першочергове завдання для МОЗ України, як наголосив О. Мусій, — це ліквідація корупційних схем, що існували при проведенні тендерних процедур. Завдяки цим заходам планувалося зекономити до 40% коштів, які можна було б використати на збільшення фінансування державних програм. Але через зростання курсу долара і введення ПДВ на лікарські засоби Міністерству в кращому випадку вдасться закупити такий самий обсяг ліків, як у минулому році, і це лише за умови відсутності тіньових схем.

Міністр зазначив: МОЗ України цілком підтримує законодавчу ініціативу щодо підвищення акцизних зборів на тютюнові, алкогольні та слабоалкогольні вироби. Введення такої норми забезпечить надходження додаткових коштів до державної казни, які можна спрямувати на потреби української охорони здоров’я та збільшити видатки на закупівлю ліків. Так, у Верховній Раді України зареєстровано проекти законів «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру і добудови НДСЛ «Охматдит»)» (від 25.03.2014 р. № 4560) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, алкогольні напої та пиво)» (від 25.03.2014 р. № 4490-1).

О. Мусій також висловив думку, що надходження від ПДВ на ліки мають накопичуватися окремо в медичному фонді, який буде скеровуватися на дофінансування потреб охорони здоров’я. Він звернувся до народних депутатів та громадськості з проханням ініціювати подіб­ні зміни, які будуть підтримані профільним міністерством.

Ольга Стефанишина, виконавчий директор БФ «Пацієнти України», підкреслила, що, за даними МОЗ України, станом на 25 березня відповідно до виділеного фінансування лише 40% пацієнтів цього року зможуть отримати лікування за державними програмами. Проте вже на 15 квітня через девальвацію гривні та введення ПДВ на ліки, за підрахунками благодійного фонду, реально отримають допомогу від держави тільки 21% хворих. Так, у 2014 р. зможуть отримати терапію трохи менше половини осіб, що живуть з ВІЛ/СНІДом, менше 10% дорослих онко­хворих та 20% онкохворих дітей, 5% дітей з дитячим церебральним паралічем.

В умовах, коли медична галузь є тотально недофінансованою, країні загрожує гуманітарна катастрофа. Потрібно докласти зусиль, щоб 100% хворих отримали цього року лікування.

Валерій Дубіль, народний депутат, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, проінформував присутніх, що озвучені міністром охорони здоров’я законопроекти на сьогодні відкликані з Парламенту, оскільки у прийнятих 27 березня законах «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» та «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»» було закладено підвищення акцизних зборів на алкоголь та тютюнові вироби. Надходження від них спрямовуватимуться в загальний фонд для усунення дефіциту бюджету. Народний депутат запропонував інший вихід для збільшення коштів на закупівлю ліків — це скорочення деяких видатків із загального та спеціального фондів.

Роман Ілик, народний депутат України, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, підняв питання реформування медичної галузі. За його словами, до цього часу повноцінної реформи не було, оскільки на її проведення не вистачало коштів. Відбувалася оптимізація функціонування галузі переважно за рахунок скорочення кількості закладів і персоналу. А сьогодні, в умовах скорочення видатків на охорону здоров’я, про реформу тим більше не може йти мова.

За словами Юрія Дерев’янка, народного депутата України, стан фінансування медицини катастрофічний. Урядовим законопроектом, який прийнято 27 березня, передбачено запровадження акцизних зборів, розмір яких у 2,5–3 рази менший, ніж було запропоновано в законопроектах № 4560 та № 4490-1. Крім того, його підвищення та, відповідно, надходження додаткових коштів відбуватиметься лише з вересня–жовтня 2014 р.

Якщо питання закупівлі ліків не буде вирішено найближчим часом, то народний депутат пообіцяв ініціювати законопроект, у якому будуть переглянуті ставки акцизного збору та конкретне спрямування доходів від них на охорону здоров’я.

Олександр Пономаренко, експерт з правових та бюджетних питань, представив пропозиції щодо можливих джерел коштів, які можна переспрямувати в сектор медицини у 2014 р. За даними громадських організацій, 4,2 млрд грн. не вистачає на покриття дефіциту бюджету на закупівлю ліків. Він нагадав, що першочергово ці гроші пропонували взяти з підняття акцизів на тютюнові та алкогольні вироби.

На підтримку зазначених законопроектів зусилля об’єднали 40 пацієнтських організацій з усієї України, провівши масову акцію «Акцизи рятують життя!» під стінами Верховної Ради України 26 березня 2014 р. Однак влада, піднявши акциз на зазначені товари, не спрямувала додатково отримані гроші на закупівлю ліків, що викликало величезне обурення пацієнтів.

Ще одним шляхом вирішення проблеми є часткове зменшення фінансування незахищених видатків державного бюджету за окремими державними програмами. Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», прийнятим 27 березня 2014 р., практично за кожною з бюджетних програм було зменшено обсяги фінансування з метою покриття дефіциту державного бюджету, проте за деякими програмами скорочення видатків здійснено не в повному обсязі. Є можливість скоротити незахищені статті видатків загального фонду бюджету, особливо ті, які не були зменшені в можливих розмірах.

Експерти проаналізували Державний бюджет–2014 та знайшли близько 65 програм, у рамках яких можна запропонувати скоротити видатки. Це дозволить знайти необхідні 6 млрд грн., що повністю покриють зазначений дефіцит коштів на лікування тяжкохворих пацієнтів.

За рахунок цього економія коштів за загальним фондом може додатково становити майже 3,5 млрд грн. та за спеціальним фондом як мінімум 2,5 млрд грн., що повною мірою вирішить дефіцит державних коштів на закупівлю ліків, який становить 4,2 млрд грн. Навіть в умовах жорсткої економії можливо буде перерозподілити кошти із запропонованих статей на лікування тяжкохворих українців без завдання шкоди іншим бюджетним програмам. Так, наприклад, було запропоновано зменшити незахищені видатки загального фонду Міністерства доходів і зборів України на 1 млрд грн. за рахунок скорочення коштів на придбання обладнання, інвентарю, оплату послуг (окрім комунальних), капітальні видатки тощо.

За результатами аналізу створено загальну таб­лицю, в якій представлено і обґрунтовано, у яких обсягах та з якої програми можна отримати додаткові кошти. Вона буде направлена на адресу Прем’єр-міністра України. О. Пономаренко підкреслив, що Уряду необхідно розробити новий проект закону щодо внесення змін до державного бюджету 2014 р. з урахуванням отриманих даних.

Як зазначив Володимир Жовтяк, голова координаційної ради Всеукраїнської мережі людей, що живуть з ВІЛ/СНІД, такий перерозподіл коштів має відбутися негайно, адже тендери на закупівлю препаратів за державний кошт розпочнуться вже найближчим часом. Якщо в МОЗ України не буде вирішено проблему з дефіцитом коштів саме на закупівлю ліків, то вже в кінці року в країні будуть перервані курси антиретровірусної терапії, що є не лише смертельним вироком для тисяч осіб, які живуть з ВІЛ, але й загрозою поширення інфекції серед здорових.

Оксана Корчинська, голова опікунської ради Центру дитячої онкогематології Національної дитячої лікарні «Охматдит», відзначила, що фінансування державної програми «Дитяча онкологія» цього року забезпечене трохи краще, ніж інші напрямки, завдяки діям громадськості, яка ініціювала внесення змін до Закону України «Про державні лотереї». Таким чином, видатки на лікування онкохворих дітей забезпечуються також і з коштів спеціального фонду, які надходять від продажу державних лотерей України. Завдяки цьому минулого року додатково було отримано 75 млн грн. на ліки, а цього року очікується близько 160 млн грн.

Андрій Славуцький, координатор програм з питань туберкульозу, мультирезистентного туберкульозу Бюро ВООЗ в Україні, запропонував присутнім звернути увагу не лише на вирішення питання, де взяти гроші, а й на те, як оптимально перерозподілити ресурси, які вже виділені. МОЗ України має переформатувати систему охорони здоров’я, яка сьогодні спрямована на структуру, на орієнтацію на пацієнта, яка є більш ефективною, тобто змінювати моделі надання медичної допомоги. Він навів наступний приклад: утримання 500–700 ліжкових протитуберкульозних диспансерів, які, по-суті, є потужними підприємствами з інфраструктурою, коштує надзвичайно дорого. Чи є від них користь, якщо рівень інфекційного контролю практично відсутній? Хворі, які там знаходяться (особливо з ВІЛ-інфекцією), мають великий ризик інфікуватися іншими штамами. Необхідно розглянути можливість запровадження амбулаторної моделі лікування хворих на туберкульоз в умовах, які їм найбільш зручні, а також застосування механізму психологічної та соціальної підтримки.

Коментуючи цей виступ, О. Мусій нагадав, що 23 лютого 2014 р. Верховною Радою України прийнято закон «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я», який, на його думку, є популістським і не має жодного підґрунтя. МОЗ України отримало підтримку з боку Прем’єр-міністра щодо скасування цього закону. Треба відмовлятися від утримування дороговартісних стаціонарів, які мають велику кількість порожніх ліжок (переважно протитуберкульозні та психіатричні заклади). Такі пацієнти повинні обслуговуватися на первинній ланці відповідно до сучасної європейської моделі надання медичної допомоги. Це дозволить зекономити значні кошти, які можна спрямувати на бюджетні програми.

Свої пропозиції щодо можливості здешевлення вартості препаратів без кардинальних змін у законодавстві висловив Юрій Савко, виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРАД». Це використання процедури закупівлі в одного виробника, зокрема, препаратів, альтернативи яким в Україні немає; перехід до електронних торгів; надання пацієнтам можливості моніторингу процесу закупівель та впливу на них.

О. Мусій підтримав пропозицію щодо укладання МОЗ прямих довгострокових контрактів з виробниками, якщо це не суперечитиме законодавству, якщо це стане одним зі способів зниження вартості ліків, а також щодо закупівлі препаратів у одного виробника.

Міністр охорони здоров’я поінформував присутніх про те, що підписано наказ МОЗ, відповідно до якого до складу всіх робочих груп з підготовки документів до тендерів включено по 2–4 представники громадських організацій. Він також зазначив, що будуть переглядатися кандидатури головних позаштатних спеціалістів МОЗ України. Обов’язково проводитиметься відкритий конкурс, адже ці люди мають великий вплив на формування переліку ліків для тендерних закупівель. Міністр запропонував присутнім внести свої пропозиції щодо їх кандидатур.

За результатами засідання було прийнято рішення від імені пацієнтської спільноти України звернутися до Прем’єр-міністра України з пропозицією розглянути запропоновані експертами джерела покриття дефіциту коштів на закупівлю ліків у 2014 р. та створити робочу групу з представників Міністерства фінансів України, МОЗ України, народних депутатів, експертів та представників організацій, що захищають права пацієнтів, щодо пошуку шляхів вирішення зазначеної проблеми.

Під листом до КМУ підписалися 38 пацієнтських організацій та присутні народні депутати. Міністр охорони здоров’я також підтримав цю ініціативу і зазначив, що МОЗ України подасть документи з вказаними пропозиціями на розгляд Уряду.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека

Коментарі

Ira 18.04.2014 3:38
"Треба відмовлятися від утримування дороговартісних стаціонарів, які мають велику кількість порожніх ліжок (переважно протитуберкульозні та психіатричні заклади). Такі пацієнти повинні обслуговуватися на первинній ланці відповідно до сучасної європейської моделі надання медичної допомоги. Це дозволить зекономити значні кошти, які можна спрямувати на бюджетні програми." И будут эти больные разгуливать в общественном транспорте, на первичных участках, распространять дальше инфекцию, а социально опасные психбольные будут террорезировать свою семью и окружающих (в Одессе такой больной убил врача скорой помощи и родственника)

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті