Фармапогляд-2018. І корабель пливе…

Традиційно на початку року ключові гравці фармацевтичного ринку України збираються разом, аби в рамках Щорічного аналітичного форуму «Фармапогляд» підбити підсумки року, виокремити тренди, відповідно до яких ринок розвиватиметься наступного року, та обговорити нові виклики. Цього року вже XIII Щорічний аналітичний форум пройшов під назвою «Фармапогляд–2018. І корабель пливе… (E la nave va…)». Захід відбувся 15–16 лютого 2018 р. у Києві. Організаторами виступили компанії «МОРІОН» та «УкрКомЕкспо». Генеральний аналітичний партнер — компанія «Proxima Research». Партнерську підтримку також надали Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників України «AIPM Ukraine», Асоціація виробників інноваційних ліків «АПРАД», Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА), Аптечна професійна асоціація України (АПАУ), Асоціація «Оператори ринку медичних виробів», Громадська спілка «Фармацевтична спілка «Фармукраїна». Генеральним інформаційним партнером виступив «Щотижневик АПТЕКА».

Модераторами заходу виступили Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН», Володимир Ігнатов, голова представництва компанії «Іпсен» в Україні, Білорусі та Молдові, виконавчий директор «AIPM Ukraine», та Сергій Орлик, експерт фармацевтичного ринку.

У рамках дводенного форуму було проведено 5 сесій, покликаних висвітлити різні аспекти ведення фармбізнесу, тенденції та регуляторні ініціативи.

Першу сесію відкрив Леонід Гуляницький, доктор технічних наук, професор Інституту кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України, з оглядом тенденцій розвитку світової економіки. У своїй доповіді спікер традиційно озвучив прогнози розвитку української економіки, а також фармацевтичного ринку України на 2018 р. Більш детально тенденції розвитку українського фармринку висвітлив Сергій Іщенко, директор компанії «Proxima Research». Серед іншого доповідач проаналізував хід реалізації державної програми з реімбурсації, а також закупівель ліків через міжнародні організації. Про інвестиційні тренди розповів Костянтин Магалецький, партнер компанії «Horizon Capital».

У рамках другої сесії, присвяченої подіям реформування 2018 р., Олена Матвєєва, директор департаменту фармаконагляду Державного експертного центру МОЗ України, розповіла про принципи формування Національного переліку основних лікарських засобів, порядок відбору препаратів до цього переліку, критерії прийняття рішень під час здійснення оцінки медичних технологій (ОМТ). Тема Національного переліку викликала живий інтерес аудиторії, багато запитань та зауважень.

Чи буде відтерміновано положення Ліцензійних умов щодо ліцензування імпорту лікарських засобів; створено агентство з оцінки медичних технологій; затверджено програми медичних гарантій; розширено програму «Доступні ліки»? Прогнози щодо змін, яких можна очікувати в регуляторному полі 2018 р., озвучив Дмитро Алешко, партнер юридичної компанії «Правовий Альянс». Очікувані в 2018 р. регуляторні зміни та нововведення також прокоментував Тарас Лясковський, начальник управління фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції МОЗ України.

Наша країна тільки починає застосовувати механізм реімбурсації. Тому досвід країн, які вже пройшли цей шлях, є дуже цінним. Про особливості впровадження та результати застосування реімбурсації в Польщі, де цей механізм оновився в 2011 р., розповів Гжегож Орновськи, міжнародний експерт фармацевтичного ринку.

Про те, які зміни в системі електронних закупівель «ProZorro» відбулися в 2017 р., які є напрацювання та пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» в 2018 р. повідомила Наталія Шимко, заступник директора департаменту регулювання державних закупівель, начальник відділу політики державних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.

Третя сесія була присвячена інноваціям. Сергій Мироненко, директор компанії «Pharmasiсh», зазначив, що за останні 20–30 років на світовому ринку біотехнологій з’явилися нові гравці з країн Азії, які сформували тренд розвитку глобального аутсорсингу в цьому сегменті. Доповідач розглянув досвід Тайваню — країни, яка за декілька десятиліть розвинула потужну біотехнологічну індустрію.

Сергій Орлик представив доповідь на тему «Чому не хочеться змін?», підготувавши аудиторію до наступної доповіді, пов’язаної з впровад­женням системи «eHealth» (уже з липня 2018 р.). Наразі це дуже актуальна тема. На поширені запитання відповідали Юрій Бугай, «eHealth»-координатор, «Transparency international Ukraine», та Андрій Заяць, прес-секретар Асоціації «eHealth». Велику увагу також привертає пілотний проект щодо застосування електронного рецепта (у декількох регіонах). Запровадження цієї ініціативи планується у квітні.

На завершення першого дня, насиченого аналітично-регуляторними доповідями, відбулася дискусія, у рамках якої запрошені експерти поділилися особистими думками. В обговоренні взяли участь Євген Заїка, генеральний директор в Україні та СНД «Асіно Фарма Старт», Раджив Гупта, генеральний директор компанії «Кусум Фарм», Георгій Вікторов, голова представництва компанії «Abbott Laboratories» в Україні, та Андрій Разумний, директор компанії «Валартін Фарма».

Віталій Усенко, медичний директор компанії «Фармак», розповів про тренди в сфері досліджень та розробок лікарських засобів. У своїй доповіді спікер акцентував увагу на зміні підходів доказової медицини й проблемі, яка отримала назву «розрив ефективність-результативність» (efficacy-effectiveness gap). Доповідач також навів приклади ініціатив, які застосовуються в ЄС для подолання цього розриву.

Четверту сесію форуму, присвячену процесам конкуренції на фармацевтичному ринку, відкрила Анжеліка Ізотова, заступник директора департаменту досліджень і розслідувань ринків виробничої сфери, фармацевтики та ритейлу Антимонопольного комітету України (АМКУ). Вона розповіла про напрямки роботи АМКУ в 2017 р., а Даніїл Федорчук, директор юридичного департаменту АМКУ, прокоментував рішення відомства з низки справ, а також роз’яснив підходи АМКУ до правозастосування на фармацевтичному ринку. Михайло Ілляшев, адвокат, керуючий партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», прокоментував основні прояви недобросовісної конкуренції на фармацевтичному ринку та поділився рекомендаціями, як від цього захиститися.

Наталія Гудзь, голова Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, висвітлила проблемні питання, пов’язані з державним контролем за якістю ввезених лікарських засобів. З точки зору спікера, оператори фармацевтичного ринку мають розділити з регулятором відповідальність за якість препаратів, що надходять на український ринок. Чи готові до цього гравці ринку?

Доповідь Н. Гудзь слугувала поштовхом до обговорення готовності операторів ринку до застосування положень Ліцензійних умов щодо ліцензування імпорту лікарських засобів, які набудуть чинності з 1 березня 2018 р.

Тенденції фармацевтичного ринку з юридичної точки зору висвітлили Микола Орлов, партнер юридичної компанії «ОМП», та Ігор Огороднійчук, партнер юридичної компанії «ОМП».

З доповіддю «ПДВ на медичні вироби — новини ринку» виступили Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор ТОВ «Калина медична виробнича компанія», та Дар’я Бондаренко, виконавчий директор Асоціації «Оператори ринку медичних виробів». Доповідачі акцентували увагу на нових викликах, пов’язаних з диференційованим підходом до обкладання ПДВ.

За підсумками четвертої сесії відбулася дискусія, у якій взяли участь Олександр Суходольський, директор зі стратегічного розвитку компанії «БаДМ», Станіслав Шайко, генеральний директор компанії «Волиньфарм», Денис Голубчиков, комерційний директор компанії «Джонсон і Джонсон» в Україні, Олег Рожкевич, віце-президент компанії «Фіто-Лек».

П’ята завершальна сесія фокусувалася на трендах у промо- та медіа-сфері. Тенденції у сфері промоційної активності фармкопаній висвітлила Інна Ягнюк, керівник проекту промоційної активності компанії «Proxima Research». Про те, які зміни відбулися на фармацевтичному ринку праці у 2017 р., розповів Андрій Анучин, директор компанії «Фарма Персонал». Олександр Гороховський, СЕO комунікаційної групи «Dentsu Aegis Network Ukraine», торкнувся досить важливого у сучасному світі цифрових технологій питання: як не «загубити» та втримати споживача в екосистемі промоактивностей. Марина Костроміна, директор підрозділів медіа- та інтернет-досліджень «Kantar TNS», у своїй доповіді акцентувала увагу на інтернет- та ТV-трендах.

Завершився захід підсумковою дискусією, до якої долучилися Валерія Заранка, керівник департаменту «Ipsos Conect», Олена Зубко, керівник підрозділу безрецептурних препаратів компанії «Байєр», Володимир Мітін, регіональний директор «Ксантіс Фарма» в Україні, Республіці Білорусь та Молдові, та Кшиштоф Седлецьки, експерт фармацевтичного ринку.

Детальніше про теми, які були висвітлені в рамках форуму, читачі зможуть дізнатися в наступних номерах нашого видання.

Катерина Дмитрик,
фото Сергія Бека

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи