Фармацевти завжди на варті людського здоров’я, навіть коли при цьому ризикують своїм

17 Квітня 2020 5:05 Поділитися
Сьогодні, у час, коли весь світ мобілізувався на боротьбу з пандемією, аптечна галузь опинилася на передовій. Аптеки розпорядженням КМУ були віднесені до об’єктів критичної інфраструктури та відповідно до цього документа були зобов’язані працювати задля забезпечення людей ліками, засобами індивідуального захисту, дезінфекційними розчинами тощо. І тоді, коли всі ЗМІ говорять про героїзм медиків, що борються з поширенням COVID-19 (безперечно, низький усім за це уклін), про фармацевтів чомусь незаслужено мовчать.

Хоча саме фармацевти повсякденно стикаються не тільки із серйозною небезпекою для власного здоров’я, але і з надзвичайним фізичним та психоемоційним навантаженням, постійно маючи справу зі страхами та обуренням людей. При цьому фахівці аптек повинні не тільки витримувати все це, а й знаходити в собі сили заспокоїти та підбадьорити пацієнтів і в той же час надати їм кваліфіковану та якісну фармацевтичну опіку і допомогу.

«Аптекарям завжди непросто. То тільки на перший погляд здається, що там, по той бік скла, в аптеці завжди усміхнені, безтурботні хлопці й дівчата у білих халатиках. Але те, що за тими усмішками безліч особистих клопотів, турбот, хвилювань, — мало кого з пацієнтів турбує взагалі, — зазначив директор Аптечної професійної асоціації (АПАУ), професор, доктор фармацевтичних наук Володимир Руденко— А це неправильно. Тим паче нині, коли країну атакує коронавірус. Усі ми хвилюємося за себе, своїх рідних, близьких, сидячи вдома на карантині. А провізори, фармацевти, як і лікарі, кожного дня на роботі спілкуються з хворими, і в той же час надають їм кваліфіковану та якісну фармацевтичну опіку й допомогу».

Робота провізора і фармацевта вирізняється досить високим рівнем складності та потребує спеціальних знань з питань лікознавства. Окрім того, ще й уваги, відповідальності, доброзичливості, активності, швидкості реакції та вміння спілкуватися з людьми. Працюючи у фармацевтичній сфері, необхідно постійно підвищувати рівень своїх знань і навичок,  своєї професійної кваліфікації. Усе це також забезпечує вміння вирішувати складні ситуації, вчить, як уникнути конфліктів з пацієнтами аптек. Але зараз усе частіше люди можуть приходити до аптек психологічно напруженими та роздратованими, що викликано безпорадністю перед хворобою та карантинними обмеженнями.

Чого тільки не доводиться аптекарю за першим столом вислуховувати протягом дня. Нині трохи менше стало черг і відвідувачів, а перші дні це дійсно була передова. Нестача масок, антисептиків, ажіотаж навколо тих чи інших ліків… Тому соцмережі просто вибухнули коментарями від аптечних працівників, де було багато і розпачу, і болю, і сподівань на взаєморозуміння та підтримку з боку влади, керівників аптечних закладів, колег та населення.

«АПАУ в перші ж дні карантину підготувала ряд звернень і в листах, і через ЗМІ, і у відеоформаті (до Президента, Уряду, МОЗ, власників аптечних мереж), спрямованих на підтримку саме провізорів та фармацевтів, — розповідає В. Руденко. — Також було підготовлено і ряд роз’яснювальних матеріалів щодо стандартів  фармацевтичної допомоги, дотримання санітарних норм, правил та поведінки працівників аптек під час карантинних заходів тощо. Але, звісно ж, і  аптечні мережі (маю на увазі учасників нашої спілки) робили і роблять немало в цьому плані. Завдання для всіх номер один — подбати про здоров’я своїх працівників аптек під час карантину, забезпечити їх засобами індивідуального захисту та антисептичними розчинами. Крім того, ще необхідно усіх проінструктувати та навчити усім цим правильно користуватися».

Аптечні мережі по-різному підійшли до розробки певних заходів, спрямованих на те, аби працівники аптек були максимально захищеними, не залишалися з проблемою сьогодення наодинці. Наприклад, компанія «D.S.» почала страхування працівників на випадок захворювання на коронавірус COVID-19, у зв’язку з чим було укладено відповідні договори зі страховою компанією. Також було вирішено питання доїзду працівників на роботу, грошового заохочення, корпоративного зв’язку тощо.

Вікторія Ковальова, завідувач аптеки даної мережі у м. Ужгород, зазначає: «Тепер фармацевти працюють у великому фізичному й психічному напруженні. Цей стан небезпечний передусім для їхнього здоров’я, адже внаслідок постійного стресу імунітет слабшає. Також він може впливати і на якість фармацевтичної опіки: слід визнати, що знервований провізор — великий виклик для суспільства в кризових умовах. Утім, ми працюємо над собою: дбаємо про збереження внутрішнього балансу та власний захист, вибудовуємо правильну лінію поведінки у роботі з клієнтами, організовуємо процес відпуску медикаментів та медичних виробів максимально швидко і професійно. Також усіляко намагаємося стримувати паніку, що сьогодні панує в суспільстві та через яку люди викупили запаси лікарських засобів з аптек на декілька місяців вперед. Ми пояснюємо пацієнтам, чому слід сумлінно дотримуватися правил безпеки на карантині — так, це важко, це новий досвід для всіх нас, утім, від відповідальності кожного залежить не тільки його життя, але й здоров’я людей довкола».

Також велику увагу аптечні мережі приділяють забезпеченню захисними масками, рукавичками та окулярами, встановленню додаткових захисних екранів в аптеках, регулярній дезінфекції всіх приміщень та транспорту, який доставляє ліки зі складу в аптеки.

У мережі компанії «Конекс» подбали не лише про фізичний, але й психоемоційний стан працівників. Для цього в штаті компанії працює психолог, який допомагає усунути емоційну напругу та позбутися стресу, вміти знаходити джерела проблем та дає поради щодо їх усунення, підтримує та надихає працівників.

Керівництво компанії розуміє, що не тільки захисні засоби потрібні працівникам першого столу, але й звичайне тепле слово.

«Варто зазначити, що не лише рекламою ліків сьогодні наповнені сторінки в соцмережах наших аптек. Усі вони активно займаються поширенням довідкової інформації для населення щодо того, як пережити карантин, що це за хвороба і як себе від неї за можливості убезпечити. Відеоролики, інфографіка, дописи — це теж великий обсяг щоденної роботи, яку виконують працівники аптечної галузі нині», — додав директор АПАУ.

Багато викликів, багато нових проблем постало перед усіма, й аптеками в тому числі, якщо не в першу чергу. Добре, що питання відсутності масок, антисептиків поступово вирішується, адже почали звинувачувати в цьому саме аптеки і фармацевтів.

Крім того, додають клопотів різного роду перевірки аптечних закладів регуляторними органами. З цього приводу АПАУ звернулася до влади щодо врегулювання даного питання, просила у своїх зверненнях, знову ж таки, до Президента, Прем’єра та інших посадовців, з розумінням підійти до проблем діяльності аптек у цей надзвичайно важкий для всіх час. Адже перевірки діяльності можливо зробити і після закінчення карантину, і тоді при виявленні порушень покарати порушників.

Нещодавно негативну реакцію у фармацевтів викликала інформація про те, що уряд рекомендує окремим закладам, у тому числі й аптекам, працювати цілодобово. Урядовці пояснили свої рішення тим, що це сприятиме зменшенню черг і скупчень відвідувачів та забезпечить виконання запроваджених протиепідемічних заходів. На погляд АПАУ, це не зовсім вдала рекомендація. Адже аптек у країні достатньо, у тому числі тих, які вже працюють цілодобово.

Аптекарі ж у своїх відгуках зазначали, що черг в аптеках нині практично нема, відвідувачів поменшало, тож працювати цілодобово немає потреби.

«Насправді — це всього-на-всього рекомендації, — пояснив директор АПАУ В. Руденко. — Брати їх у роботу чи ні — вирішує керівництво кожної аптеки залежно від ситуації. Тобто якщо є потреба в цілодобових послугах, то вони, імовірно, уже надаються або будуть надаватися. Наразі нагальної необхідності переводити всі аптеки в цілодобовий режим роботи немає. Ми й справді спостерігаємо зараз іншу тенденцію: в аптеках основний асортимент лікарських засобів — у наявності, їх можна придбати у зручний час. До того ж кількість аптек, зокрема цілодобових, достатня у кожному населеному пункті, щоби забезпечити людей необхідним. Та й виконати такі рекомендації досить непросто. Бо, по-перше, необхідно буде забезпечити цілодобову охорону аптеки, а по-друге, знайти нових працівників для організації цілодобової роботи. Бо ж не можна людину, яка інколи одна в штаті аптеки, змусити працювати цілодобово.

Коли закінчиться карантин, наразі невідомо. Прогнози різні. Звичайно ж, хочеться, аби лихо якнайшвидше відступило, і країна мала можливість повернутися до звичного життя. Але нині маємо, що маємо. Тому сьогодні головними залишаються турбота і повага як один до одного, так і до тих людей, які щодня виконують свою роботу, ризикуючи власним здоров’ям, щоб вберегти здоров’я українців. Серед них — провізори та фармацевти. Не забуваймо про це!

Пресслужба АПАУ

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті