Регламент ЄС про клінічні випробування: сім нововведень

15 Лютого 2022 4:49 Поділитися

Видання «European Рharmaceutical Review» опублікувало статтю, в якій названо сім основних відмінностей між Директивою ЄС та новим Регламентом ЄС про клінічні випробування і проаналізовано, коли і як спонсори повинні ініціювати свої дослідження через нову Інформаційну систему клінічних досліджень (Clinical Trials Information System — CTIS).

Починаючи з 2004 р., Директива Європейського Союзу (ЄС) про клінічні випробування 2001/20/EC (EU-CTD) регулює проведення клінічних досліджень у ЄС. Директива EU-CTD не має такого безпосереднього впливу на правове середовище, як Регламент (ЄС) № 536/2014 (EU-CTR). Кожна держава — член ЄС мала реалізувати свої юридичні вимоги через національне законодавство. У результаті спонсори та дослідники стикалися з фрагментованим процесом оцінки багатонаціональних клінічних випробувань, а також складним процесом подання даних. Більше того, громадськість мала обмежений доступ до заявок та результатів клінічних випробувань у ЄС.

EU-CTR є обов’язковим для всіх країн — членів ЄС у повному обсязі — це ключова відмінність від EU-CTD. При цьому трирічний перехідний період починається 31 січня 2022 р.:

  • з 31 січня 2022 р. до 31 січня 2023 р. спонсори можуть подавати заявки щодо клінічних випробувань відповідно до EU-CTD або EU-CTR;
  • з 31 січня 2023 р. усі заявки на клінічні випробування потрібно подавати згідно з EU-CTR, однак випробування, схвалені відповідно до EU-CTD до 31 січня 2023 р., можуть продовжувати регулюватися згідно з EU-CTD до 31 січня 2025 р.;
  • з 31 січня 2025 р.: усі клінічні випробування мають регулюватися відповідно до EU-CTR.

Сім ключових відмінностей EU-CTR та EU-CTD

  1. Узгоджені оцінки. Зміст інформації, необхідної для заявок на клінічні випробування, залишається незмінним, проте замість того, щоб проходити схвалення як національного компетентного органу (НКО), так і етичного комітету (ЕК), EU-CTR дозволяє приймати єдине рішення НКО та EК для кожної країни-члена.

Для багатонаціональних випробувань скоординовану оцінку проводитиме одна держава-доповідач. Якщо спонсори пропонують більше однієї країни, ті мають вирішити між собою, яка з них буде доповідачем.

  1. Централізована електронна база даних. EU-CTR використовує новий портал і базу даних — CTIS, що забезпечує централізоване, єдине електронне подання замість кількох подань з різними досьє. Наразі у Європейському агентстві з лікарських засобів (European Medicines Agency — EMA) відкрита реєстрація адміністраторів CTIS високого рівня та триває відповідне навчання.
  2. Підвищення публічної прозорості. Дуже важливо, щоб спонсори усвідомили, що EU-CTR робить усі дані та документи в CTIS загальнодоступними лише за деякими винятками. До цього часу прозорість, як правило, не була необхідною до етапу дозволу на маркетинг продукту. EU-CTR вимагає прозорості протягом усього процесу розробки. Протоколи, наприклад, підпадають під дію правил розкриття інформації EU-CTR. Від розкриття може бути звільнено з метою захисту:
  • персональні дані;
  • комерційну конфіденційну інформацію;
  • конфіденційне спілкування між державами-членами щодо оцінки;
  • результати нагляду за клінічними випробуваннями державами-членами.

При цьому підсумки результатів випробувань, включаючи резюме для неспеціалістів, необхідно подавати через CTIS.

  1. Нові визначення. Так само, як і EU-CTD, EU-CTR обмежується інтервенційними клінічними випробуваннями. Однак у ньому з’явилося кілька нових визначень, включаючи «клінічні випробування з низьким рівнем втручання», щоб диференціювати дослідження, які становлять мінімальний ризик для пацієнтів. Визначаючи випробування з низьким рівнем втручання, EU-CTR забезпечує підхід, що ґрунтується на оцінці ризику. При цьому спонсори досліджень з низьким рівнем втручання можуть використовувати більш прості досьє (наприклад, Короткі характеристики продукту (Summary of Product Characteristics — SmPC), а не досьє досліджуваного продукту. Вони також можуть мати менш суворі правила щодо моніторингу, вмісту майстер-файлу дослідження (Trial Master File — TMF) та випуску досліджуваного продукту.
  2. Нові терміни. Спонсори мають максимум 12 календарних днів, щоб відповісти на запити щодо заявки або запити на інформацію (requests for information — RFI) відповідно до EU-CTR. Аналогічно, EU-CTR зобов’язує повідомляти про серйозні порушення протягом семи днів і архівувати TMF через 25 років, тоді як EU-CTD не встановлює жодних термінів. Більш короткі, краще визначені терміни повинні спонукати спонсорів і команди контрактних досліджуваних організацій.
  3. Спрощена звітність з безпеки. EU-CTD зобов’язує подавати багаторазові подання щодо безпеки в НКО та EК, тоді як EU-CTD вимагає звітності щодо безпеки через EudraVigilance. Звіти про всі несподівані події, які впливають на співвідношення користі та ризику в дослідженні, необхідно подати протягом 15 днів. Європейська комісія розробляє додаткове законодавство, щоб описати, як країни-члени будуть взаємодіяти для оцінки звітів з безпеки.
  4. Покращений захист пацієнтів для вразливих суб’єктів. EU-CTR істотно змінює положення щодо інформованої згоди, включаючи встановлення більш детальних рекомендацій на рівні EК щодо:
  • широкої згоди (broad consent);
  • спрощеної згоди на проведення кластерних випробувань;
  • згоди для неповнолітніх або недієздатних осіб;
  • згоди для вагітних або годуючих;
  • згоди для інших уразливих груп населення;
  • згоди під час випробувань в умовах надзвичайних ситуацій.

Також зазначимо, що EU-CTR оновлює визначення законно призначеного представника. Так, це фізична або юридична особа, установа чи орган, які відповідно до законодавства держави-члена уповноважені давати інформовану згоду від імені суб’єкта, який є недієздатним або неповнолітнім.

На завершення

EU-CTR прагне подолати обмеження EU-CTD для підвищення конкурентоспроможності ЄС на ринку розробки ліків. Це має сприяти налагодженню більш ефективного процесу подання та оцінки клінічних випробувань, враховуючи впровадження єдиного досьє та єдиного подання для всіх держав-членів; гармонізованої авторизації; гнучких правил, заснованих на ризиках; та електронного подання документів на основі CTIS.

За матеріалами www.europeanpharmaceuticalreview.com; www.ppd.com

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті