Нове життя «зрілого» підприємства. Куди рухається ДП «Укрвакцина»?

З квітня 2022 р. ДП «Укрвакцина» отримало новий виток розвитку. На підприємстві сформовано та призначено нову управлінську команду, яка має чіткі та амбітні цілі: за кілька років здійснити повну модернізацію власних логістичних потужностей, трансформувати логістичне підприємство в сучасного національного дистриб’ютора лікарських засобів із мережею власних аптек. Про ці та інші напрямки роботи підприємства редакція «Щотижневика АПТЕКА» спілкувалася з керівництвом ДП «Укр­вакцина» — директором Олександром Пономарьовим (О.П.) та його заступниками Юлією Івахненко (Ю.І.) та Дарією Пахомовою (Д.П.).

Знайомство

О.П.: Нам вдалося сформувати дійсно професійну команду, яка має значний досвід роботи у сфері охорони здоров’я, на інших державних підприємствах та суміжних з охороною здоров’я сферах. Але на цьому ми не зупиняємося — продовжуємо зростати. Ми переформатували організаційну структуру, оновлюємо штатний розпис, який передбачає збільшення робочих місць з 57 діючих до майже 200, застосовуємо бізнесовий підхід до організації роботи між відділами.

Люди, які до нас приєдналися, мають досвід реформування та налаштування операційної роботи державних підприємств. І цей досвід ми готові застосувати в ДП «Укрвакцина». Ми прагнемо реформувати підприємство таким чином, щоб оновлені логістичні можливості давали можливість забезпечувати безперебійну доступність для пацієнтів до лікарських засобів, медичних виробів та обладнання в госпітальному та аптечному сегментах.

З огляду на введений в Україні воєнний стан через широкомасштабне вторгнення росії, з’явилося нове бачення розвитку ДП «Укрвакцина». Наше підприємство підзвітне і підконтрольне державі. Це структура, яка входить до сфери управління МОЗ України, що дає можливість налагодити більш гнучкий механізм взаємодії та співпраці, що особ­ливо важливо в умовах будь-яких надзвичайних ситуацій. Враховуючи сукупність цих факторів, було прийнято рішення про зміну вектору розвитку підприємства.

Стратегія розвитку ДП «Укрвакцина» передбачає розширення його функцій, тобто виконання не лише типових логістичних завдань, але й створення на його базі потужного національного дистриб’ютора з власною аптечною мережею. Плануємо також, що аптечні заклади будуть виконувати і функції місць для зберігання визначеного резерву лікарських засобів та медичних виробів на випадок настання надзвичайних ситуацій. Таким чином, ми хочемо попередити будь-які ризики, у тому числі ті, що виникли на початку повномасштабного воєнного вторгнення росії в Україну. По суті держава в особі ДП «Укрвакцина» виступатиме гарантом того, що найнеобхідніші медичні товари в аптечному сегменті завжди будуть доступні для пацієнтів.

«Медичний кошик»

Ю.І.: У серпні 2022 р. Уряд схвалив Стратегію реформування системи державного матеріального резерву на період до 2025 року (далі — Стратегія реформування матрезерву). Вона покликана трансформувати застарілу систему зберігання резервів на випадок надзвичайних ситуацій. Державне агентство резерву ліквідується, натомість створюється новий центральний орган виконавчої влади, який діятиме за новими принципами й опікуватиметься питанням резервів у різних сферах, у тому числі медичній.

Серед іншого, Стратегія реформування матрезерву передбачає внесення змін до законодавства в частині формування оновленої номенклатури матеріальних цінностей державного резерву. Це забезпечить можливість швидкого реагування держави у кризових ситуаціях, відповідатиме потребам населення і національної економіки. Одним з напрямків Стратегії реформування матрезерву є формування «медичного кошика». Відтак «медичний кошик» включатиме критично важливі лікарські засоби, імунобіологічні препарати (вакцини), медичні вироби та допоміжні засоби до них, медичне обладнання, знеболювальні препарати, антибіотики, антисептичні засоби, медичні вироби, необхідні для проведення оперативних втручань, екстреної іммобілізації, засоби індивідуального захисту тощо. Очевидно, що це великий проєкт, який неможливо реалізувати за один день. У подальшому МОЗ України працюватиме над його реалізацією із залученням різних структур відповідно до їх функціоналу. Зокрема, передбачаються визначення конкретного переліку ліків за міжнародною непатентованою назвою та медичних виробів, формування кількості, закупівля, забезпечення належного зберігання та управління залишками тощо. Залежно від того, на які загрози і виклики потрібно реагувати, відбуватиметься управління «медичним кошиком».

Стратегією реформування матрезерву визначено, що зберігання «медичного кошика» має здійснюватися на складських потужностях державних підприємств зі сфери управління МОЗ, мережі аптечних закладів державної та комунальної форм власності, закладів охорони здоров’я, вітчизняних виробників як заброньований та постійно оновлюваний запас.

Уряд також представив Національний план відновлення України на конференції в Лугано 4–5 липня 2022 р. План спрямований на прискорення стійкого економічного зростання і визначає перелік національних програм для досягнення ключових результатів. Модернізація системи охорони здоров’я передбачає, зокрема, проєкт із забезпечення стратегічного запасу критично важливих лікарських засобів та медичних виробів на центральному рівні та їх безперебійної доступності для громадян України у власній аптечній мережі. Реалізація проєкту передбачає необхідність інвестування у розмірі 550 млн грн.

О.П.: Нещодавно ми спільно з МОЗ України презентували Стратегію розвитку та трансформації ДП «Укрвакцина» для міжнародних партнерів. Під час заходу міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко анонсував, що саме ДП «Укрвакцина» буде визначено суб’єктом, на потужностях якого зберігатиметься номенклатура «медичного кошика» і який відповідатиме за оновлення відповідного запасу. Ми прагнемо якнайшвидше здійснити заплановану модернізацію наших складських потужностей, у тому числі й для виконання цього важливого завдання — зберігання медичних товарів національного резерву на випадок надзвичайних ситуацій.

Іноземні партнери України впроваджують, крім того, ряд інших різних програм, у тому числі у сфері охорони здоров’я. Для нас важливо було представити цю Стратегію і для них, щоб було розуміння про функції та можливості нового оператора ринку — національного дистриб’ютора. Ми, зі свого боку, розглядаємо можливість державно-приватного партнерства, подальшої співпраці з міжнародними партнерами і залучення міжнародної технічної допомоги, а також експертної підтримки. Незалежно від цього, ДП «Укрвакцина» працюватиме відповідно до окреслених завдань та вже реалізує нашу Стратегію.

Ключові напрямки роботи підприємства

Д.І.: Наразі ДП «Укрвакцина» паралельно працює над кількома напрямками. Зокрема, ми почали проводити ринкові консультації щодо розробки власного IT-рішення для підприємства, що включає модулі складського обліку товарів, аптечного складу та має на меті об’єднати всі системи підприємства в одну гнучку та адаптивну до його потреб систему. Ми провели ринкові консультації, визначили пріо­ритетність етапів створення такої системи та опрацьовуємо можливості щодо проведення такої закупівлі. Ми проводимо огляд приміщень, де орієнтовно плануємо відкривати наші перші аптечні заклади.

Ряд закупівельних процесів, які добре зарекомендували себе в рамках системи Prozorro, плануємо імплементувати в роботу ДП «Укрвакцина». Зазначу, що ДП «Укрвакцина» використовує власні обігові кошти та не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі». Проте як професійний закупівельник я розумію, наскільки важливими є ключові елементи прозорого та ефективного проведення тендерів. Тому в контексті закупівель ДП «Укр­вакцина» ми плануємо кваліфіковувати контрагентів, виробників і постачальників та надалі проводити внутрішні бідінги у власній IT-системі. Така практика є поширеною в комерційних компаніях, де ключовими є прозорість, швидкість, ціна, наявність, відповідність замовленню. Для цього використовуються або готові рішення на ринку, або власні. Оскільки ми розуміємо, що розроблятимемо власне IT-рішення для роботи підприємства, в його межах ми плануємо розробити окремий модуль щодо електронних аукціонів. Тобто буде створено платформу — конкурентне середовище для постачальників, яке зберігатиме принципи Prozorro щодо відкритості, прозорості та доступності, проте дозволятиме нам проводити власні закупівлі відповідно до потреб — швидкості, наявності широкого асортименту торгових марок, ціни, якості, також із застосуванням інструменту електронного документообігу.

Тривають і ринкові консультації в частині розробки концептуального проєкту щодо модернізації наших складських потужностей. У рамках цього було проведено огляд споруд та приміщень із залученням фахівців будівельної сфери.

Ми провели експертизу орієнтовної вартості реалізації проєкту, включаючи модернізацію складських приміщень та облаштування аптек. Тобто у нас є не лише концептуальне бачення, а й проведені розрахунки, технічні напрацювання, сформовано перелік необхідних для цього ресурсів.

Звісно, в майбутньому ми плануємо публічне висвітлення тієї інформації, яка не є конфіденційною та може стати корисною для пацієнтів. Ми ведемо роботу і над оновленням сайту підприємства та плануємо розробку окремого сайту для аптечної мережі. Запланована інтеграція цих сервісів із вже існуючими іншими електронними системами у сфері охорони здоров’я.

О.П.: Концептуальний проєкт модернізації складських потужностей передбачає зонування всіх складських приміщень, створення додаткових окремих кімнат з відведеними зонами для дотримання умов «холодового ланцюга» під час зберігання ліків, а також елект­ронний облік товарів, їх зберігання, рівень споживання тощо. Ключова мета модернізації — отримання сертифіката відповідності вимогам належної практики дистрибуції (Good Distribution Practice — GDP).

Ю.І.: Зараз ДП «Укрвакцина» виступає ключовим логістичним партнером за кількома проєктами. Наприклад, один із них — проєкт Світового банку, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та МОЗ України. Проєкт передбачає постачання та встановлення в закладах охорони здоров’я більше 3 тис. одиниць обладнання для забезпечення «холодового ланцюга» та зберігання вакцин, зокрема для протидії поширенню COVID-19. За даним проєктом ДП «Укрвакцина» виступає ключовим логістичним оператором. Для нас він є масштабним та вже перебуває в процесі реалізації. Унікальним у цьому проєкті є те, що обладнання напряму доставляється кінцевим отримувачам. Тобто немає необхідності шукати логістичних операторів на обласному рівні для подальшої передачі обладнання в районні центри, як це було раніше.

Триває наша співпраця і з міжнародними закупівельними організаціями в частині доставки закуп­лених ними лікарських засобів за централізованими програмами.

Національний дистриб’ютор

О.П.: Коли ми говоримо про створення національного дистриб’ютора, то розуміємо створення умов для забезпечення ширшого доступу пацієнтів до необхідних товарів на національному та регіональному рівнях.

Як національний дистриб’ютор ми плануємо укладання прямих договорів з виробниками, оновлення логістичних спроможностей для швидкої та якісної доставки, ефективне онлайн-відслідковування обіговості товарів, а також імплементацію рішень, адаптованих під різні потреби: логістичні послуги під потреби конкретного замовника, доставка до кінцевого споживача, логістика перерозподілу, дистрибуція товарів до власної мережі аптек та аптек комунальної власності тощо. З формуванням «медичного кошика» ми маємо забезпечити ефективний механізм не лише його зберігання, а й оновлення, у тому числі з урахуванням термінів придатності медичних товарів. Тому маємо розробити процедуру, яка б передбачала можливість реалізації товарів з «медичного кошика» в аптеках з одночасним оновленням резерву. Це має виключити появу протермінованих ліків та медичних виробів, які зберігатимуться в резерві, і, відповідно, необхідність їх утилізації.

Створення аптечної мережі

О.П.: Аптечна мережа, яку ми плануємо створити, в межах пілотного проєкту, включатиме 10 аптек в різних регіонах країни. Першу аптеку плануємо відкрити у Києві. Також ми отримуємо запити на відкриття аптек у Львові, Івано-Франківську. Загалом реалізувати пілотну фазу проєкту плануємо протягом року. Але ми також враховуємо об’єктивні ризики, які пов’язані з поточною воєнною та економічною ситуацією.

Д.П.: Ми вже підписали контракти з кількома національними виробниками щодо постачання лікарських засобів у наші аптеки. Ми пріоритезували віт­чизняних виробників, підтримуючи таким чином економіку країни для наповнення державного бюджету.

Маємо на меті задовольнити потребу пацієнтів максимально, забезпечивши наявність в аптеках лікарських засобів, які, перш за все, включені до Націо­нального переліку основних лікарських засобів, тих, які реалізуються за програмою «Доступні ліки», а також інших асортиментних позицій, щодо яких є потреба у громадян нашої країни. Для розуміння асортименту проведено ряд консультацій із завідувачами відділень та керівниками лікарень, в яких планується розміщення аптек. У наших аптеках будуть наявні лікарські засоби, попит на які невисокий, але пацієнти, які потребують специфічного лікування, матимуть до них доступ. Адже зараз їм доводиться їх шукати буквально по всьому світу і подекуди купувати значно дорожче, не маючи гарантій щодо якості, умов зберігання тощо.

Також плануємо реалізовувати в аптеках медичні вироби для реабілітації. Часто такі вироби українці замовляють в інтернеті, не маючи змоги попередньо ознайомитися з товаром фізично і визначити, чи повною мірою виріб підходить під конкретний запит.

Для пацієнтів також буде доступна опція онлайн-бронювання та замовлення ліків і медичних товарів з подальшим придбанням їх в аптеках підприємства.

Маємо намір створити на базі аптек кабінет для проведення кампанії вакцинації населення. Мова йде як про щеплення, включені в Календар профілактичних щеплень в Україні, так і про необов’язкову профілактичну вакцинацію, наприклад, проти грипу. Наразі розглядається декілька варіантів організації такої послуги.

О.П.: Ми хочемо створити соціально спрямовані аптечні заклади, аби громадяни мали безперервний доступ до необхідного лікування. Тобто говоримо про обов’язкову участь аптек в програмі «Доступні ліки» та інших державних і місцевих програмах, отримання ліцензії на право провадження діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. У майбутньому плануємо також відкривати аптеки з екстемпоральним виготовленням ліків.

Підсумовуючи, зазначу, що ми плануємо застосувати інструменти, які дозволять підвищити фізичну та економічну доступність лікарських засобів для громадян нашої країни.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

НІНА Літвінова 11.10.2022 11:48
Наразі ще залишились комунальні аптечні заклади, переважно соціального спрямування, ліцензовані на виготовлення ліків в умовах аптеки, в т. ч. стерильних лікарських форм. Таким аптекам тяжко виживати в умовах сьогодення. Краще допомогти зберегти те, що маємо, ніж починати з "нуля".

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*