Збройні сили США фінансують розробку нового класу антибіотиків

22 Лютого 2023 11:01 Поділитися

«Синтетичний антибіотик широкого спектра дії, який не викликає бактеріальної резистентності» — назва статті, опублікованої у «EBioMedicine» — журналі сімейства «The Lancet» (Heithoff D.M. et al., 2023). У ній вчені з Каліфорнійського університету (University of California) в Санта-Барбарі повідомили, що розробили абсолютно новий клас антибіотиків, завдяки яким вдалося вилікувати мишей, заражених бактеріальними ізолятами від людей з рефрактерною бактеріємією. Це може стати проривом у боротьбі з так званими супербактеріями.

Розробку фінансують управління досліджень Збройних сил США (U.S. Army Research Office) та Національний інститут алергії та інфекційних хвороб (National Institute of Allergy and Infectious Diseases). Метою дослідників було ідентифікувати синтетичні протимікробні засоби — кон’юговані олігоелектроліти (КОЕ), здатні долати антимікробну резистентність та доступні для легкої структурної модифікації. Повідомляють, що від початку група вчених розробляла «мікробні батарейки» для живлення переносних армійських засобів зв’язку, намагаючись використати для цього енергію бактерій. Згодом виявилося, що в процесі роботи отримано також КОЕ — протимікробні засоби, здатні діяти на багато бактеріальних функцій одночасно.

Серед 15 різних варіантів ідентифікували сполуку КОЕ2-2гексил, яка демонструє антибактеріальну дію широкого спектра. Ця сполука виліковувала мишей, інфікованих клінічними бактеріальними ізолятами, отриманими від пацієнтів з рефрактерною бактеріємією, і не викликала резистентності бактерій. Гексил КOE2-2 має специфічний вплив на численні функції, пов’язані з функціонуванням бактеріальної клітини (наприклад мембранна проникність, синтез аденозинтрифосфату, дихання тощо), які роблять бактеріальні клітини нежиттєздатними та зупиняють розвиток резистентності до ліків. Порушення цих властивостей бактерій може відбуватися через зміну критичних меж білок — білок або білок — ліпідна мембрана — це механізм дії, відмінний від багатьох антимікробних засобів, що руйнують або дестабілізують мембрани, щоб викликати лізис бактеріальної клітини.

Учені із Каліфорнії раніше вже повідомляли про синтез біоплівок та КОЕ (Bazan E.L. et al., 2019). Легкість молекулярного дизайну та синтезу КOE зумовлює велику кількість переваг порівняно зі звичайними протимікробними засобами. Простий, масштабований і доступний синтез відповідних активних фармацевтичних інгредієнтів здатний стати відповіддю на неминучу кризу охорони здоров’я, пов’язану з антимікробною резистентністю.

За матеріалами www.thelancet.com; www.insideprecisionmedicine.com; www.biofilms.ac.uk