Згідно з п. 2.5.2 наказу Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України від 21.09.2010р. № 340 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами» у сільській місцевості у разі відсутності аптеки (її структурного підрозділу) роздрібна торгівля лікарськими засобами може здійснюватися фельдшерськими, фельдшерсько-акушерськими пунктами, сільськими дільничими лікарнями та амбулаторіями на підставі договорів, укладених із суб’єктом господарювання, який має відповідну ліцензію, за умови, що відпуск буде здійснюватися особою з медичною освітою.
— Із втратою чинності Правилами торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 р. № 1570, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 р. № 259 «Деякі питання діяльності, пов’язаної з торгівлею лікарськими засобами» на відміну від раніше діючого порядку наразі, відповідно до чинного законодавства, відсутня необхідність письмового погодження органами місцевого самоврядування договорів, які укладаються між суб’єктом господарювання, що має відповідну ліцензію, та ФАП для здійснення торгівлі лікарськими засобами.
— Виходячи з того, що ФАП не має статусу юридичної особи і діє як структурний підрозділ юридичної особи (центральної районної лікарні), аптека повинна укладати договір (як правило, договір поставки) безпосередньо з центральною районною лікарнею в особі головного лікаря або іншої особи, уповноваженої на укладення такого договору відповідною довіреністю, наданою у письмовій формі і завіреною печаткою центральної районної лікарні.
— Відповідно до Порядку реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 р. № 614, розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій подаються на реєстрацію юридичною особою, яка має намір використовувати ці документи при здійсненні розрахунків у сфері торгівлі.
З урахуванням того, що ФАП не має статусу юридичної особи і є структурним підрозділом центральної районної лікарні, від імені центральної районної лікарні подавати на реєстрацію розрахункові книжки та книги обліку може головний лікар або особа, яка уповноважена на такі дії відповідною довіреністю в письмовій формі, завіреною печаткою центральної районної лікарні.
— Відповідно до п. 7.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637, відповідальність за порушення порядку ведення операцій з готівкою, в тому числі касових операцій, покладається на керівників підприємств. У випадку з ФАП, що є структурним підрозділом центральної районної лікарні, адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення касових операцій покладається на головного лікаря центральної районної лікарні.
— Визначення відокремленого підрозділу відповідно до п. 1.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні передбачає в першу чергу наділення частиною майна господарських організацій із здійсненням щодо цього майна права оперативного використання. Що ж стосується відносин між аптекою і ФАП, вони встановлюються за господарським договором поставки, який не передбачає ані наділення частиною майна, ані права його оперативного використання.
Відповідно до договору поставки відбувається перехід права власності на ліки від аптеки до ФАП. Тобто відповідно до договору поставки ФАП виступає покупцем, котрий в подальшому самостійно визначає, як використати придбані засоби.
Таким чином, за умови здійснення реалізації лікарських засобів ФАП за договором поставки з аптекою немає підстав для визначення ФАП відокремленим підрозділом аптеки.
У зв’язку з вищезазначеним ФАП не підпадає під визначення «відокремленого підрозділу» аптеки у разі здійснення ним торгівлі лікарськими засобами за договором поставки з аптекою.
— Відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, ліміт залишку готівки в касах кожного структурного підрозділу встановлюється підприємством, до складу якого входить такий структурний підрозділ.
Оскільки ФАП є структурним підрозділом центральної районної лікарні, ліміт залишку готівки в касах повинен встановлюватися саме центральною районною лікарнею на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі, що підписується головним бухгалтером центральної районної лікарні та головним лікарем (або уповноваженою ним особою).
Відповідно до вищезазначеного положення аптека повинна встановлювати ліміт залишку готівки в касах лише для своїх відокремлених підрозділів. ФАП же виступає для аптеки лише контрагентом за договором поставки, який укладається з аптекою для реалізації лікарських засобів, що не дає підстав для встановлення аптекою ліміту залишку готівки для ФАП.
Коментарі