Визначено найкращі медичні заклади України

З нагоди Дня медичного працівника в рамках міжнародної конференції «Реалізація Концепції управління якістю в охороні здоров’я України», яка відбулася 16.06.2009 р. у Львівському національному медичному університеті ім. Данила Галицького, дипломами відзначено лауреатів Першого етапу Всеукраїнського рейтингу медичних закладів України (далі — рейтинг).




За ініціативою Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів з вересня 2008 р. в рамках проекту «Дослідження сприйнятої пацієнтами якості медичної допомоги» оцінювалася відповідність лікувально-профілактичних закладів як державної, так і приватної форм власності потребам і вимогам пацієнтів, сучасним досягненням медицини та техніки. За результатами опитування пацієнтів сформовано рейтинг найкращих клінік країни з урахуванням усіх аспектів діяльності лікувального закладу: починаючи з інтер’єру і закінчуючи ставленням персоналу до пацієнтів. Останній фактор відігравав у багатьох випадках вирішальну роль. У дослідженні взяли участь більш ніж 900 пацієнтів, користувачів інтернет-порталу Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів. Найбільша активність відзначалася серед мешканців Києва, Полтави, Львова, Донецька. Збір інформації проводився за допомогою методу анонімного анкетування, як пасивним шляхом (заповнення анкети, розміщеної на сайті Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів), так і шляхом активного опитування хворих волонтерами безпосередньо в лікувально-профілактичних закладах. Після підрахунку голосів лікувальні заклади, що знаходилися на верхівці рейтингу та претендували на перші місця, оцінено експертами Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів.

Результати опитування показали, що уявлення громадян про медичну допомогу та вимоги до неї, які сформувалися за роки незалежності країни, суттєво відрізняються від реальних можливостей галузі охорони здоров’я. З 50 медичних закладів, оцінених учасниками опитування, високими балами за професіоналізм, чуйне та доброзичливе ставлення персоналу до пацієнтів відзначено лише кілька закладів: Львівську обласну дитячу спеціалізовану лікарню, Київську лікарню швидкої та невідкладної медичної допомоги, універсальну клініку «Оберіг» та Полтавську міську клінічну лікарню № 2. Практично за всіма критеріями оцінювання очікування пацієнтів задовольнила медична мережа «Добробут» (Київ).

Опитування триватиме й надалі, щоквартально рейтинги клінік оприлюднюватимуться на сайті www.medpravo.org., а в 2010 р., напередодні Дня медичного працівника, знову підбиватимуться підсумки і відбудеться нагородження лауреатів рейтингу вдячності пацієнтів. Всеукраїнська рада захисту прав та безпеки пацієнтів закликає всіх небайдужих до стану галузі країни взяти участь у цьому проекті.

Віктор СердюкДетальнішу інформацію щодо дослідження сприйнятої пацієнтами якості медичної допомоги кореспонденту «Щотижневика АПТЕКА надав Віктор Сердюк, віце-президент Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів:

— Сьогодні той факт, що вітчизняна медична галузь знаходиться в кризовому становищі, вже ні для кого не таємниця. Проблема полягає не лише у хронічному недофінансуванні охорони здоров’я та нераціональному використанні коштів галузі. Відсутність системи мотивації медичного персоналу до ефективної роботи, а також поступова втрата державою основних важелів контролю за якістю, безпекою, доступністю медичної допомоги і лікарських засобів — загрозливі для вітчизняної охорони здоров’я явища. Чи можуть пацієнти відчувати себе у безпеці за таких обставин? Звичайно ні. Проблема поглиблюється і тим, що хворий у лікувальному процесі виконує роль об’єкта медичних маніпуляцій, його думкою, як правило, ніхто не цікавиться. Переважна більшість медичних працівників лікують хворобу, а не людину, яка залишається за рамками їх уваги. Патерналістський (батьківський) підхід, поширений у галузі охорони здоров’я, сформував особливі стосунки всередині системи «лікар — хворий» з домінуванням інтересів фахівців. Проте від такого підходу необхідно відмовитися якнайшвидше. Світовий досвід показує, що найбільш ефективна як з економічної, так і з етичної точки зору — пацієнтоцентрична система охорони здоров’я.

Оцінюючи діяльність галузі, держава повинна звертати увагу не лише на витрачені матеріальні ресурси для утримання ліжко-місць, персоналу, забезпечення лікарськими засобами, а й на показники, які характеризують задоволення потреб пацієнта у якісній, доступній та безпечній медичній допомозі. Цивілізоване суспільство в Україні не може будуватися без реальних змін у галузі охорони здоров’я, спрямованих на врахування інтересів як медиків, так і громадян. Активна співпраця та конструктивний діалог між державою, медичною громадськістю і споживачами медичних послуг, створення механізмів суспільного контролю та моніторингу якості медичної допомоги — основні напрямки вирішення проблеми.

Не маючи можливостей впливати на об’єм бюджетного фінансування галузі, Всеукраїнська рада захисту прав та безпеки пацієнтів бере участь в активізації громадського руху як на державному, так і на місцевому рівнях. Крім того, за допомогою експертів Євразійської ініціативи за безпеку пацієнтів Всеукраїнська рада захисту прав та безпеки пацієнтів розробляє Громадську програму сприяння охороні здоров’я, яка буде оприлюднена на першому Євразійському конгресі з безпеки пацієнтів у жовтні 2009 р. у Києві.

Підкреслю, що дослідження сприйнятої пацієнтами якості медичної допомоги, в якому використані рекомендації експертів ВООЗ, Всесвітнього альянсу з безпеки пацієнтів та інших організацій матиме важливі наслідки як для громади, так і для медичної спільноти.

Пацієнти, отримавши можливість висловити свою думку щодо якості послуг, усвідомили, що вони активні та рівноправні учасники лікувального процесу. У свою чергу лікарям та керівникам медичних закладів надається можливість виявити проблемні місця у своїй роботі, виробити оптимальні управлінські рішення та отримати підтримку громадськості. Результати дослідження сприятимуть створенню в Україні системи обліку несприятливих подій; мотивації держави до участі у підвищенні безпеки та якості медичної допомоги; введенню в процеси акредитації поняття безпеки пацієнтів; проведенню відповідних законодавчих змін.

Найближчим часом передбачено залучення пацієнтів до участі в таких проектах: оцінка медичних послуг пацієнтами; фармацевтична безпека (фармнагляд); достовірна клінічна лабораторна діагностика; безпечна та якісна естетична медицина.

У зв’язку з великим суспільним резонансом, викликаним клінічними випробовуваннями лікарських засобів, запрошуємо фахівців та пацієнтів до висловлення своїх думок щодо забезпечення дотримання належних етичних норм та створення цивілізованої системи цивільно-правової відповідальності й безпеки при їх проведенні. Листи прохання надсилати на e-mail: [email protected].

Ганна Барміна,
фото надані Віктором Сердюком

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті