Депутати заслухали проблемні моменти закупівель фармацевтичної продукції за 2020 р.

11 Лютого 2022 2:48 Поділитися
9 лютого під головуванням Михайла Радуцького відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та страхування (далі — Комітет). Під час заходу заслуховувався звіт Рахункової палати України про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2020 р. МОЗ України для здійснення публічних закупівель за бюджетними програмами «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» та «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями».

Під час засідання звіт представляв Василь Невідомий, член Рахункової палати України (РПУ), який поінформував, що за бюджетними програмами «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» та «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» в 2020 р. з бюджету виділялося 9,38 млрд грн і додатково надійшло фармацевтичної продукції на 5,6 млрд грн, яка була закуплена за кошти державного бюджету 2015–2019 рр. Із загальної суми бюджетних коштів у 2020 р. використано лише 8,1 млрд грн.

Міжнародними закупівельними організаціями проведено процедури закупівель лише за 43% від усіх запланованих найменувань ліків, а поставлено лише 90 млн грн. За 9 міс 2021 р. вони поставили продукції на 1,57 млрд грн.

У свою чергу, ДП «Медичні закупівлі України» (ДП «МЗУ») в 2020 р. проведено закупівель за 78% від усіх найменувань за всіма визначеними напрямами, але поставлено теж на 90 млн грн. За 9 міс 2021 р. підприємство поставило продукції на 4,25 млрд грн. Таким чином, ДП «МЗУ» майже завершено закупівлі, які планувалося провести в 2020 р.

В. Невідомий наголосив, що в перевірений період МОЗ не забезпечило належного планування закупівлі лікарських засобів. Зокрема:

  • 10,5 млрд грн включено у видатки загального фонду державного бюджету без детальних розрахунків;
  • заплановані показники цих бюджетних програм на 2020 р. не були пов’язані з оцінкою ефективності програм. Внаслідок цього розподіл бюджетних коштів у розрізі напрямів закупівель МОЗ проводило необґрунтовано;
  • не враховано наявні залишки лікарських засобів та медичних виробів та обсяги поставок продукції, закупленої за попередні роки. Оскільки сумарно обсяг залишків становив 10,2 млрд грн, що більше за обсяги коштів, виділених на закупівлі в 2020 р. Як наслідок, накопичено великі запаси й існував ризик невикористання лікарських засобів до кінця терміну придатності.

Крім того, в 2020 р. не була організована на належному рівні робота з вирішення процедурних питань підготовки цих закупівель. Так, МОЗ визначило перелік матеріальних цінностей і їх кількість без технічного завдання. Через це до червня 2020 р. підготовка технічного завдання проводилася ДП «МЗУ» самостійно. При цьому на підприємстві не було відповідних фахівців. У подальшому Уряд уповноважив ДП «МЗУ» на підготовку технічного завдання з вимогою погодження його з МОЗ. У зв’язку з цим процес погодження технічного завдання Міністерством був затягнутий до кінця вересня 2020 р., що стало причиною непроведення закупівель у повному обсязі.

Також доповідач зауважив, що процес відбору міжнародних закупівельних організацій для здійснення закупівель в 2020 р. МОЗ розпочало лише в серпні того ж року.

При цьому існуюча система оцінювання відповідності міжнародних організацій встановленим Урядом критеріям містить певні недоліки і є недостатнім для всебічної оцінки спроможності деяких постачальників. Тому РПУ рекомендувала визначити додаткові показники оцінки, зокрема умови та строки замовлення і постачання.

Сумарно 255,9 млн грн перебувало у користуванні міжнародних організацій понад встановлений термін, і МОЗ не зверталося до них щодо повернення невикористаних під час закупівель коштів. Міністерство теж не скористалося правом, наданим умовами договору з агенцією «КРАУН» та Програмою розвитку ООН (ПРООН) щодо надання їм графіків поставок в розрізі лікарських засобів та медичних виробів за кожним напрямом закупівель.

В. Невідомий зазначив, що в 2020 р. окремі закупівлі ДП «МЗУ» теж були нерезультативні та проведені з порушеннями. Зокрема, не придбано 22% найменувань з очікуваною вартістю 864,4 млн грн, а 24% найменувань придбано за результатами переговорних процедур через відсутність достатньої кількості пропозицій учасників при проведенні відкритих торгів.

Також ДП «МЗУ» не відхилило пропозиції учасників, які не відповідали вимогам тендерної документації, та допустило їх до аукціону. Тим самим порушено законодавство з питань публічних закупівель на суму 212,7 млн грн. За цим фактом РПУ склало адміністративний протокол.

На 12,1 млн грн проведено закупівлі 9 найменувань лікарських засобів для лікування дітей, хворих на онкологічні захворювання. Проте в інструкціях для їх медичного застосування не вказувалася інформація про безпеку й ефективність при застосуванні їх у дітей.

У 2020 р. та січні – вересні 2021 р. МОЗ та ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» не здійснювали моніторингу забезпеченості потреби фармацевтичної продукції на регіональному рівні. У зв’язку з цим закладами охорони здоров’я на 129 млн грн не використано фармацевтичної продукції через закінчення терміну її придатності.

За результатами аудиту РПУ рекомендувала:

  • визначити додаткові показники підтвердження відповідності міжнародних організацій встановленим критеріям;
  • розробити та затвердити порядок організації роботи ДП «МЗУ»;
  • забезпечити належне проведення моніторингу цін на фармацевтичну продукцію для формування очікуваної вартості закупівель та інше.

Петро Ємець, заступник міністра охорони здоров’я України, повідомив, що Міністерство проаналізувало рекомендації РПУ і врахувало їх під час проведення закупівель 2021 р., план закупівель якого виконано на 99% із врахуванням процедур, здійснених ДП «МЗУ» та міжнародними закупівельними організаціями.

Також почав постійно проводитися аналіз розрахунку потреби для уникнення протермінування лікарських засобів. При цьому він зауважив, що через розгалуженість мережі закладів охорони здоров’я повністю уникнути протермінування ліків не вдасться.

Рекомендації РПУ теж враховані в новій редакції Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, яку прийнято Урядом 9 лютого.

Арсен Жумаділов, генеральний директор ДП «МЗУ», відповів стосовно лікарських засобів, в яких в інструкції для медичного застосування відсутнє посилання на застосування у дітей. За його словами, мова йде про так зване offlabel використання ліків для дітей. В основному це стосується напряму дитячої онкології, ліків, щодо яких клінічні випробування не проводяться, але водночас на практиці застосовуються. У зв’язку з цим він висловив сподівання, що в 2022 р. ДП «МЗУ» разом з МОЗ напрацюють нормативну базу, необхідну для врегулювання питання їх застосування.

Стосовно рекомендацій РПУ, то в 2021 р. вони вже були враховані. Зокрема, кожні 2 тиж отримуються звіти щодо споживання лікарських засобів, закуплених за бюджетні кошти, з метою оперативного реагування на відсутність необхідних ліків.

Крім того, він наголосив, що завжди буде певна частина ліків, яка не буде використана до кінця терміну придатності. Оскільки мова йде про ліки, закупівля і поставка яких є виправданою, незважаючи на протермінування, бо їх наявність є критично важливою для забезпечення безперервності лікування хвороб з високим рівнем летальності.

Ольга Стефанишина, член Комітету, зауважила, що аудит РПУ ініційовано Комітетом, коли в 2020 р. МОЗ очолював Максим Степанов, і тоді в парламентарів виникало багато питань щодо взаємодії МОЗ та ДП «МЗУ».

Стосовно врахування залишків ліків під час проведення розрахунків закупівель на наступні роки, вона зауважила, що в разі віднімання цих залишків від потреби в ліках під час формування заявки на закупівлю, зокрема, щодо гемофілії потреба буде забезпечена лише на 16%. Оскільки поставка ліків, закуплених цього року, відбудеться не раніше літа або осені, то коли закінчаться ліки, закуплені за минулі роки, а МОЗ запланує невеличку частину на закупівлю в поточному році, то пацієнти близько 6 міс залишаться без ліків. Аналогічна ситуація за деякими позиціями онкологічних препаратів. Тому в «формулі віднімання» закуплених раніше ліків є проблема, і її потрібно вирішити до того, як почати застосовувати.

М. Радуцький теж поцікавився, на якій стадії знаходиться реалізація механізму закупівель інноваційних ліків через укладання договорів керованого доступу?

П. Ємець відповів, що наразі МОЗ створено всі необхідні робочі групи та йде процес перемовин з виробниками лікарських засобів. Міністерство планує підписати перші договори вже в І кв. 2022 р.

А. Жумаділов додав, що переговорна група має надати до 28 лютого МОЗ звіт про результати перемовин із закупівлі перших трьох препаратів, які обрано для закупівлі за цією процедурою. Після цього законодавство надає МОЗ 3 міс для прийняття рішення і укладання договору керованого доступу.

Підсумовуючи, М. Радуцький звернув увагу, що згідно зі звітом РПУ закупівлі через ДП «МЗУ» є ефективнішими, ніж через міжнародні спеціалізовані організації. Тому він звернувся до МОЗ з пропозицією розглянути можливість передачі від міжнародних організацій підприємству якомога більшої кількості напрямів закупівель.

Він запропонував МОЗ переглянути можливість підписання контрактів з міжнародними організаціями не на кілька років, а на кожен рік окремо, щоб вони проводили поставки закуплених ліків в межах одного року, а не постачали їх протягом всього часу дії багаторічного контракту.

На його думку, варто цифровізувати інформацію про залишки ліків по кожній області, і в цьому може допомогти електронна система охорони здоров’я. Наприклад, дозволить не приймати заявку закладу охорони здоров’я на закупівлю лікарських засобів, якщо у нього в залишку є ці ліки в повному обсязі.

Крім того, ДП «МЗУ» було уповноважено на закупівлю ліків не лише за централізованими програмами, але й окремо для закладів охорони здоров’я. Тому, на думку М. Радуцького, ці всі закупівлі повинні бути пов’язані, аби не закуповувати одні й ті самі ліки двічі.

А. Жумаділов зазначив, що в 2022 р. планується запуск перших модулів електронної системи управління запасами лікарських засобів та медичних виробів «e-Stock», яка дозволить в автоматичному режимі збирати інформацію про лікарські засоби та медичні вироби від кінцевих набувачів. Завдяки цьому можна буде аналізувати рівень споживання ліків в динаміці та їх залишки. Ця інформація стане джерелом для формування коректної потреби на наступний бюджетний період.

Також він констатував, що процес переходу основних закупівель від міжнародних організацій до ДП «МЗУ» вже відбувся. У 2022 р. з 30 напрямів закупівель лише 2 напрями закуповуватимуться міжнародними організаціями. Це ліки, які застосовуються при трансплантології, та вакцини, в тому числі від COVID-19 та з рутинної імунізації.

Після завершення обговорення Комітет прийняв рішення взяти до відома озвучену інформацію.

Євген Прохоренко

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті