У Великобританії з 1 липня фармацевти зможуть видавати листки непрацездатності

10 Червня 2022 11:52 Поділитися

У Великобританії очікують позитивного парламентського рішення (його прийняття заплановано на 10 червня) щодо законодавчих змін, згідно з якими листки про непрацездатність з 1 липня зможуть видавати не лише лікарі, але й медсестри у клініках загальної практики, а також фармацевти. Незрозуміло, чи будуть нові повноваження застосовуватися у аптечних мережах. Цей крок має знизити тиск на лікарів загальної практики, залишивши їм більше часу для пацієнтів. Ініціативу, яку підтримує Британська медична асоціація (British Medical Association — ВМА), запровадили на тлі рекордного показника незадоволеності діяльністю лікарів загальної практики з боку хворих, що не можуть потрапити на прийом через черги.

Сімейні лікарі — не найкращі експерти з непрацездатності

Згадана зміна є частиною загальних перетворень, запропонованих ВМА. Так, у серпні 2021 р. уряд вирішив знизити навантаження на лікарів загальної практики, у тому числі шляхом переведення документообігу у цифровий формат та заохочення лікарів стаціонарів видавати лікарняні своїм пацієнтам.

У квітні 2022 р. Департамент охорони здоров’я та соціальної допомоги (Department of Health and Social Care) заявив, що лікарі загальної практики більше не повинні ставити свій підпис на медичних документах. Натомість програмна оболонка автоматично зазначає дані щодо особи, яка видала документ.

У експертів ВМА є ще одна актуальна пропозиція. Вони позитивно ставляться до тимчасового (у зв’язку з пандемією COVID-19) дозволу продовжити період, на який люди можуть самостійно підтвердити відсутність на роботі, з 7 до 28 днів. Враховуючи те, що більшість лікарів загальної практики не мають кваліфікації з охорони праці, експерти закликали застосовувати відповідне правило на постійній основі.

Більше того, як зазначено у резолюції травневої конференції комітету лікарів загальної практики Глазго, «загальна практика не є найкращим експертом, а лікарі загальної практики — найкращими фахівцями для оцінки придатності до роботи». Тому для засвідчення непрацездатності у разі «хвороби тривалістю більше 4 тиж слід створити незалежну службу гігієни праці, яка б оцінювала будь-якого пацієнта з цих питань, повністю знімаючи це навантаження із загальної практики».

Інтегровані команди у кожній громаді

Про майбутні напрями реформи організації первинної допомоги йдеться у звіті, підготовленому за заказом Національної служби охорони здоров’я (National Health Service — NHS). За словами автора, «потрібно не просто залучати новий персонал до первинної ланки; треба створити фон, який дозволить переосмислити його роль». Експерт закликала до розвитку інноваційних моделей зайнятості, таких як спільні прийоми та ротаційні моделі, які сприяють співпраці, а не конкуренції між роботодавцями.

У звіті високо оцінено, зокрема, роль у боротьбі з COVID-19 громадських аптек, які забезпечили «режим відкритих дверей для громадськості». Проте аптеки можуть також виконувати роль ланки між первинним та вторинним рівнями.

Живий приклад інтеграції

«Foundry Health Center» — це єдина практика первинної ланки у Сассексі з 28 500 пацієнтами. З 2019 р. вона прагне покращити доступ і зменшити кількість госпіталізацій, зазначено у звіті. Зокрема, запроваджено сортування пацієнтів відповідно до клінічних оцінок на три групи — «червону», «жовту» та «зелену», залежно від потреби у безперервній допомозі та проактивному підході. Свій підхід існує також до класифікації закладів охорони здоров’я на основі поточної зайнятості. Цей підхід покращив безперервність догляду та доступ до низки послуг через партнерську роботу та використання потенціалу фармацевтів, медсестер, фельдшерів, фізіотерапевтів, соціальних працівників та волонтерів. Доцільність такого підходу підтверджується динамікою та порівняльними характеристиками показників ефективності.

Максимальна залученість аптек в районі Уїррал

Співробітники, які працюють в організаціях первинної та вторинної допомоги, надають послуги спільно з аптеками. Використання ІТ-систем, а також довіра та відносини, які склалися, допомагають швидко вирішити будь-які проблеми, які можуть вплинути на пацієнтів та місцеве населення — члени команди завжди усвідомлюють вплив їхніх дій на інші частини системи.

Окрім підтримки працівників загальної практики у вирішенні проблем з ліками, фармацевти також працюють у лікарнях, проводячи, зокрема, спільні обходи з клініцистами. Усього за два роки служба виросла з початкової пілотної програми, у якій брали участь лише чотири співробітники, до команди з 25 фахівців.

Модель випереджального догляду

З метою запобігання погіршенню стану особливо вразливих пацієнтів — похилого віку та із хронічними захворюваннями, у Фраймлі (Англія) було запроваджено комплексну програму догляду за участю мультидисциплінарної команди фахівців. Вона об’єднує цілий ряд професіоналів, включаючи психіатрів, соціальних працівників, фармацевтів, фахівців громадського здоров’я, охорони праці, геріатрів та лікарів загальної практики. Типові заходи включають фармацевтичні огляди, поради щодо способу життя та здорового харчування, планування наприкінці життя та прикріплення до громадських волонтерських служб. Будь-який член команди може вносити зміни у медичну карту пацієнта, яка також доступна для служб невідкладної допомоги.

У деяких ініціатив є ім’я

Ріна Барай (Reena Barai), громадський фармацевт, дізналася про велику кількість проблем з психічним здоров’ям та самогубств серед молодих людей та чоловіків Саттона порівняно з іншими районами Лондона. Саттонська команда фармацевтів під її керівництвом негайно внесла просту, але важливу зміну у тактику відпуску, приділяючи підвищену увагу кожній молодій людині, якій призначили антидепресанти. Пацієнтів запрошували до діалогу про самопочуття та ефективність ліків. Ця можливість попросити про допомогу дозволила багатьом людям відчути підтримку фармацевта та отримати додаткову увагу від лікаря, бо пацієнтів, що викликали занепокоєння, повторно консультував спеціаліст, що призначив антидепресант.

У звіті згадано також успішний пілотний проєкт щодо діагностики раку: громадські аптеки проводили роботу із заохочення проходити скринінг та підтримки ранньої діагностики. Програма має назву «Програма прискорення, координації, оцінки» (Accelerate, Coordinate, Evaluate — ACE).

Лідерство, ініціативи на місцях, планування та належна фінансова підтримка організаційних змін сприятимуть оптимізації використання потенціалу системи та відновленню довіри до NHS та послуг, які вона надає та забезпечує.

За матеріалами www.thetimes.co.uk; www.bma.org.uk; www.glasgowlmc.co.uk

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті